دانستنی های خودرو

7 دلیل روشن شدن چراغ گیربکس ماشین

گیربکس اتوماتیک یکی از قطعات پیچیده و مهم خودرو است که نقش بزرگی در انتقال نیرو از موتور به چرخ ها دارد و روشن شدن چراغ گیربکس اخطاری برای چک کردن گیربکس اتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک با استفاده از سیستم های مکانیکی، هیدرولیکی، الکتریکی و الکترونیکی، دنده ها را به طور خودکار تعویض می کند و باعث می شود که خودرو با کارایی و راندمان بالا حرکت کند.

اما گاهی اوقات ممکن است گیربکس اتوماتیک با مشکلات و ایراداتی مواجه شود که عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. برای این که راننده بتواند از وجود مشکل در گیربکس اتوماتیک خودرو خود آگاه شود، یک چراغ هشدار وجود دارد که در صورت بروز عیب یا خطا در گیربکس، روشن می شود و به راننده اطلاع می دهد که باید گیربکس را بررسی و تعمیر کند. این چراغ هشدار معمولا با نماد گیربکس یا حرف S یا برف نشان داده میشود و در صفحه نشان دهنده ها یا پشت آمپر قرار دارد.

روشن شدن چراغ گیربکس میتواند نشانه ای از مشکلات جدی یا کوچک باشد که در ادامه این مقاله به بررسی دلایل و عواقب آن خواهیم پرداخت. همچنین راه های تشخیص و رفع عیب گیربکس اتوماتیک را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

چراغ گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ گیربکس یک نشان دهنده وضعیت گیربکس اتوماتیک در خودرو است. اگر این چراغ روشن شود، ممکن است نشانه وجود مشکل در گیربکس یا سیستم های مرتبط با آن باشد. برخی از دلایل روشن شدن چراغ گیربکس عبارتند از:

  • نیاز به تعویض روغن گیربکس یا سرویس و نگهداری خودرو
  • کمبود یا نشت روغن گیربکس
  • مشکل در فرستنده دمای گیربکس
  • اتصال سیمی سیم انتقال قدرت یا سیم خالی
  • تعویض دنده دشوار یا نامنظم
  • روغن گیربکس تیره یا بوی سوختگی
  • صداهای زوزه زدن زیاد از موتور
  • گرمای بیش از حد گیربکس
  • عدم گاز خوردن خودرو

اگر چراغ گیربکس روشن شده است، توصیه میشود فوراً خودرو را به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ببرید تا بررسی و رفع عیب شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ تری برای گیربکس یا خودرو ایجاد کند. روشن شدن چراغ گیربکس ساندرو، دنا، هایما، آریزو و… می تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای ماشین بشود اگر سریعا به آن رسیدگی نکنیم چون که گیربکس اتوماتیک بر خلاف گیربکس دستی راننده در تعویض دنده ها دخالت زیادی ندارد و نمی تواند متوجه خرابی و نقص در گیربکس شود به همین دلیل در صورت بروز هرگونه مشکل حتی کوچک با روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک راننده متوجه نقص در سیستم گیربکس می شود.

دلایل روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک

همانطور که گفته شد چراغ گیربکس اتوماتیک یک نشان دهنده وضعیت گیربکس اتوماتیک در خودرو است که می تواند به دلایل مختلفی روشن شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

خرابی و اختلال شیر برقی

شیر برقی یک قطعه الکترونیکی است که با دریافت سیگنال از واحد کنترل گیربکس اتوماتیک یا TCU، مسئول کنترل جریان روغن به سیلندر های هیدرولیکی است و مقدار روغن ورودی و خروجی به سیلندر ها را کنترل و کم و زیاد می کند. این سیلندر ها باعث تغییر دنده ها می شوند. اگر شیر برقی خراب یا ضعیف شود، ممکن است جریان روغن نامناسب یا ناپایدار باشد و باعث عملکرد نادرست گیربکس شود. روشن شدن چراغ گیربکس دنا، آریزو، هایما، ۲۰۷ و دیگر ماشین هایی که گیربکس آن ها مشابه ماشین های ذکر شده است است می تواند به ای دلیل باشد.

ایجاد اختلال در فشار روغن گیربکس

فشار روغن گیربکس باید در محدوده مجاز باشد و کم زیاد نشود تا گیربکس بتواند به صورت صحیح کار کند. اگر فشار روغن کم یا زیاد باشد، ممکن است باعث اختلال در تعویض دنده ها یا آسیب به قطعات داخلی گیربکس شود. عواملی مانند کمبود یا نشت روغن، مشکل در پمپ روغن و عدم عملکرد صحیح آن، خرابی و کثیفی در فیلتر روغن، مشکل در سنسور فشار روغن و ارسال سیگنال نادرست برای کنترل فشار روغن و اتصالی و ایجاد مشکل در سیم کشی می توانند باعث کاهش یا افزایش فشار روغن گیربکس شوند. روشن شدن چراغ گیربکس ساندرو، تیگو ۵، آریزو ۵ و هایما که گیربکس هایی تقریبا مشابه دارند می تواند بدلیل ایجاد اختلال در فشار روغن و کم و زیاد شدن فشار روغن به وجود بیاید.

خرابی کانکتور ها و سنسور های گیربکس

گیربکس اتوماتیک از سنسورها و کانکتور های الکتریکی برای انتقال اطلاعات مربوط به سرعت خودرو، دمای گیربکس، میزان شتاب، وضعیت دنده و غیره استفاده می کند تا گیربکس عملکرد استاندارد و مطلوب خود را داشته باشد. اگر این سنسورها یا کانکتور ها به دلایل مختلفی خراب شوند یا اتصال آن ها قطع شود، ممکن است اطلاعات نادرست یا ناقصی به واحد کنترل گیربکس یا TCU برسد و باعث اختلال در عملکرد گیربکس شود یا همچنین ممکن است به دلیل اتصالی ایجاد جریان ناقص دچار سوختگی شوند و اطلاعاتی برای تعویض دنده یا کنترل سرعت منتقل نکنند و موجب خرابی های زیادی در گیربکس بشوند.خرابی کانکتور و سنسور ها می تواند از دلایل روشن شدن چراغ گیربکس ۲۰۷، دنا، آریزو ۵ و تیگو ۵ باشد.

خرابی سلنویید گیربکس

سلنویید های گیربکس قطعات الکترومغناطیسی هستند که با دریافت سیگنال از TCU، مسئول کنترل جریان روغن به کلاچ ها و بریک های داخلی گیربکس هستند و مقدار مشخص روغن را در سیستم جا به جا می کند. این کلاچ ها و بریک ها باعث اتصال و قطع دنده ها می شوند.

اگر سلنویید های گیربکس خراب شوند یا مشکل در سیم کشی یا کانکتور های آن ها باشد، ممکن است جریان روغن نامناسب یا ناپایدار باشد و باعث عملکرد نادرست گیربکس شود و با ایجاد اختلال در گیربکس موجب شکستن قطعات یا ساییدگی آن ها شود. یکی از دلایل رایج روشن شدن چراغ گیربکس هایما و تیگو ۵ می توان. بدلیل خرابی سلنویید گیربکس آن ها باشد.

خرابی کلاچ و بریک گیربکس

کلاچ ها و بریک های داخلی گیربکس قطعات مکانیکی هستند که با دریافت فشار روغن از سلنویید ها، مسئول اتصال و قطع دنده ها و تعویض دنده در حالت های مختلف شتاب گیری یا ترمز کردن هستند. اگر این قطعات بدلیل عدم دریافت فشار روغن کافی یا فشار روغن بیش از حد ساییده یا خراب شوند، ممکن است باعث افت فشار روغن، تعویض دنده دشوار یا نامنظم، لرزش یا صدا در گیربکس شوند.

روشن شدن چراغ گیربکس دنا، ۲۰۷ و ساندرو ممکن است به دلیل کافی نبودن فشار روغن بر کلاچ و بریک داخلی گیربکس یا فشار بیش از حد استاندارد آن باشد و موجب اختلال در عملکرد گیربکس و تعویض دنده شود.

خرابی تورک کانورتر یا توربین گیربکس

توربین گیربکس یا تورک کانورتر یک قطعه مکانیکی است که با استفاده از روغن، انرژی را از موتور به گیربکس منتقل می کند و موجب ایجاد کارکرد در گیربکس می شود و با توجه با حالت های مختلف مقدار نیرو لازم را از موتور به گیربکس برای سرعت ها و دنده های مختلف منتقل می کند. اگر توربین گیربکس خراب شود یا مشکل در جریان روغن داخل آن باشد، ممکن است باعث افت قدرت، گرمای بیش از حد گیربکس، تعویض دنده نامنظم یا عدم گاز خوردن خودرو شود و به خوبی نیرو لازم را به گیربکس انتقال ندهد.

خرابی توربین گیربکس نسبت به بقیه دلایل روشن شدن چراغ گیربکس ۲۰۷، دنا، آریزو ۵، ساندرو و… احتمال کمتری دارد چون که ایجاد خرابی در آن نسبت به بقیه قطعات گیربکس اتوماتیک کمتر است. توربین گیربکس معمولا زمانی دچار خرابی می شود که قبل از آن در گیربکس یا موتور خرابی به وجود آمده باشد و نیرو را به خوبی به توربین منتقل نکرده باشند، در این حالت است که توربین ممکن است دچار خرابی و شکستگی شود.

خرابی TCU یا واحد کنترل گیربکس

قطعه TCU یک کامپیوتر الکترونیکی است که مسئول کنترل و مدیریت گیربکس اتوماتیک است. این واحد با دریافت اطلاعات از سنسورها و کانکتور ها، الگوریتم های تعویض دنده را پیاده سازی می کند و سیگنال های لازم را به شیر برقی و سیلندرهای هیدرولیکی میفرستد. اگر TCU خراب شود یا مشکل در پردازش داشته باشد یا اطلاعات را بصورت ناقص دریافت کند، ممکن است گیربکس به صورت نامنظم یا دشوار دنده عوض کند یا دچار گرمای بیش از حد شود که این گرما می تواند موجب سوختن روغن گیربکس و از دست دادن کارایی آن باشد و همچنین موجب سایش و شکستن قطعات گیربکس شود.

این خرابی ممکن است علت روشن شدن چراغ گیربکس هایما، تیگو ۵ و ساندرو شود.در صورت روشن شدن چراغ گیربکس به این علت باید سریعا نسبت به تعویض یا تعمیر این قطعه بپردازید چون که در صورت عدم رسیدگی به آن خرابی های بسیار بیشتری را به وجود می آورد و حتی ممکن است کل سیستم گیربکس را دوار نقص و خرابی کند.

دلایل گفته شده فقط برخی از دلایل ممکن برای روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک هستند و ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد اما رایج ترین آن ها موارد ذکر شده بود. بنابراین، توصیه می شود در صورت روشن شدن این چراغ، فوراً خودرو را به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر ببرید تا عیب یابی و تعمیر شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ تری برای گیربکس یا خودرو ایجاد شود. روشن شدن چراغ گیربکس تیگو ۵، آریزو ۵، هایما، دنا، ۲۰۷، و ساندرو نسبت به دیگر ماشین ها بیشتر است و حساسیت بیشتری نیز نسبت با سایر گیربکس های اتوماتیک دارند از این رو بهتر است گیربکس های آن ها بصورت دوره ای چک شود تا عملکرد بهتر و مطلوب تری داشته باشند و از ایجاد خرابی جلوگیری کنند.

راه های خاموش کردن چراغ گیربکس

همانطور که از ابتدا نیز بررسی کردیم چراغ گیربکس یک نشان دهنده وضعیت گیربکس اتوماتیک در خودرو است که می تواند به دلایل مختلفی روشن شود. برای خاموش کردن این چراغ، باید علت روشن شدن آن را پیدا و رفع کنید. این کار ممکن است نیاز به تعویض روغن گیربکس، تعمیر قطعات خراب گیربکس، تعمیر و تعویض سیم کشی یا کانکتور های الکتریکی، تعمیر واحد کنترل گیربکس یا TCU و یا تعمیر سنسورهای مرتبط با گیربکس داشته باشد.

علل مختلفی که باعث روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک می شوند ممکن است دلایل جزیی باشند و نیاز به تعمیر و تعویض اساسی قطعات نباشد اما بعضی مواقع ممکن است که بدلیل وجود خرابی های زیاد چراغ گیربکس روشن شده باشد.

برای پیدا کردن علت روشن شدن چراغ گیربکس، باید خودرو را به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر ببرید تا با بررسی کامل ماشین و استفاده از دستگاه های تشخیص خطا، کد خطای گیربکس را بخوانند و مشخص کنند که مشکل از کجاست و نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.  برخی از خودروها ممکن است دارای روش های ساده تری برای خواندن کد خطای گیربکس باشند که می توانید با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو یا جستجوی اینترنتی آنها را پیدا کنید و با انجام چند کار ساده نسبت به خاموش کردن چراغ گیربکس اتوماتیک اقدام نمایید.

بعد از پیدا کردن علت روشن شدن چراغ گیربکس، باید آن را رفع کنید. این کار ممکن است نیاز به تعویض قطعات، تعمیر و تعویض سیم کشی یا کانکتور ها، تعویض روغن گیربکس یا تنظیم مجدد واحد کنترل گیربکس داشته باشد. برای انجام این کار، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید تا خودرو را به صورت صحیح و ایمن تعمیر کند تا از روشن شدن دوباره چراغ گیربکس اتوماتیک جلوگیری کند و خطا های سیستم را برطرف کند.

بعد از رفع علت روشن شدن چراغ گیربکس، باید چراغ گیربکس را خاموش کنید. این کار ممکن است به صورت خودکار بعد از انجام تعمیرات لازم و برطرف کردن خطا ها انجام شود یا نیاز به انجام برخی مراحل ساده داشته باشد. برای مثال، در برخی از خودروها، باید کلید خودرو را باز و بسته کنید یا دکمه ای را فشار دهید تا چراغ خاموش شود، همچنین می توان برای اطلاع از روش خاموش کردن چراغ گیربکس خودروی خود دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید یا با تعمیرگاه خود تماس بگیرید. چراغ گیربکس هایما، تیگو ۵، ساندرو، دنا، ۲۰۷، آریزو ۵ و… معمولا پس از رفع مشکل بصورت اتوماتیک خاموش می شوند و نیازی به انجام کار های دیگر نیست.

سخن پایانی

روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک نشان دهنده خرابی گیربکس یا سیستم های مرتبط با آن است که آن ها را در بخش های قبل به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای رفع این اختلال ها راه مختلفی وجود داشت که با توجه به نوع خرابی می شود از هرکدام از آن ها استفاده کرد تا چراغ گیربکس خاموش شود. در صورت روشن شدن چراغ گیربکس و عدم توجه به آن و رسیدگی نکرد به گیربکس و سیستم های مربوطه برای رفع خطا می تواند باعث ایجاد خرابی های بیشتر در بخش های مختلف خودرو شود، پس بهتر است در صورت روشن شدن چراغ گیربکس خودرو سریعا به آن رسیدگی کنید تا از ایجاد خسارات و خرابی های زیاد جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا