دانستنی های خودرو

چرا ترمز خودرو خالی میشود و چه کاری باید انجام دهید ؟

خالی شدن ترمز از خطرناک ترین مشکلات حین رانندگی است که دلایل مختلفی دارد. در ادامه به بررسی این موضوع بپردازیم. رانندگی گاهی با بروز مشکلاتی که بعضا بسیار خطرآفرین هستند همراه است. داشتن دانش فنی کافی و چک کردن خودرو پیش از حرکت از اقدامات مهم است که باعث میشود برخی مشکلات احتمالی رخ ندهند.

اما گاهی در اثر عوامل مختلفی مانند رانندگی بد، سطح ناهموار جاده، عدم رسیدگی مناسب به ماشین و… برخی مشکلات در حین رانندگی رخ میدهد. یکی از اجزای مهم و اساسی هر خودرو ترمز است که برای کم کردن سرعت و توقف استفاده میشود. اما ممکن است زمانی که میخواهید سرعت را کم کنید و سریعا خودرو را متوقف کنید، بدون هیچ فشاری، پدال ترمز تا انتها میرود و هیچ تاثیری ندارد.

این مشکل یعنی خالی کردن ترمز ماشین ، بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به اتفاقات خطرناکی شود. خالی شدن ترمز دلایل مختلفی دارد که برای جلوگیری از بروز این اتفاق و پیدا کردن مشکل اصلی، باید از آنها آگاهی داشته باشید. در ادامه درباره علت خالی شدن ترمز abs پراید ، علت خالی شدن ترمز پیکان و… درباره اقدامات مهم برای رفع آن و مطالب دیگر توضیحاتی داده میشود.

ساختار ترمز ماشین چگونه است؟

پیش از بررسی دلایل خالی شدن ترمز ماشین لازم است با ساختار ترمز ماشین و بخش های مختلف آن آشنایی داشته باشید.

پدال ترمز

پدال یک قطعه ای است که در کف پای خودرو زیر پای راننده تعبیه شده است و راننده با فشار دادن پای خود بر روی این قطعه میتواند سرعت را کم کند و خودرو را متوقف کند.

سیلندر اصلی ترمز

پس از فشار دادن پدال ترمز، این سیلندر، فشار اعمال شده را به فشار هیدرولیکی تبدیل میکند و مایع ترمز را به سیستم ترمز چرخ ها میفرستد.

مایع ترمز

این سیال فشار هیدرولیکی را از پدال ترمز به سیلندرهای ترمز واقع در چرخ ها انتقال میدهد. مایع ترمز باید مرتبا در زمان مشخص تعویض شود تا عملکرد ترمز دچار مشکل نشود.

لوله ها و شلنگ های ترمز

این لوله ها و شلنگ ها وظیفه انتقال مایع ترمز، از سیلندر اصلی به سیلندر های ترمز واقع در چرخ ها را دارد. لوله های ترمز معمولا فلزی هستند و باید مقاومت بالایی داشته باشند.

سیلندر های فرعی ترمز

این سیلندر ها مایع ترمز را از سیلندر اصلی به نیروی مکانیکی تبدیل میکنند. سیلندر های فرعی در چرخ هایی که سیستم ترمز کفشکی دارند وجود دارند.

ترمز های چرخ

ترمز ها قطعاتی هستند که با اعمال نیروی اصطکاک بر روی چرخ های خودرو، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو میشوند. ترمز های چرخ به دو نوع دیسکی و کاسه ای تقسیم میشوند و معمولا ترمز های دیسکی طول عمر بیشتری دارند.

کاسه ترمز

کاسه ترمز قسمتی از سیستم ترمز کاسه ای است. این قطعه فلزی به چرخ ها وصل میشود و با آن گردش میکند. کاسه ترمز با ایجاد اصطکاک روی لنت های ترمز، باعث کاهش سرعت خودرو میشود. کاسه ترمز باید مقاومت بالایی داشته باشد.

لنت های ترمز

لنت های ترمز بر روی دیسک یا کاسه ترمز اصطکاک ایجاد میکنند. این اصطکاک باعث کاهش سرعت و توقف خودرو میشود. لنت های ترمز از کفشک و لقمه تشکیل شده اند. عمر لنت خودرو با توجه به عوامل مختلفی مانند آب و هوا، نوع خودرو و وزن خودرو متغیر است.

دیسک ترمز

دیسک ترمز در سیستم ترمز دیسکی وجود دارد. دیسک ترمز با ایجاد اصطکاک بر روی لنت های ترمز، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو میشود. دیسک ترمز قطعه ای گرد و فلزی است که به چرخ ها وصل میشود و با آنها گردش میکند.

کالیپر ترمز

کالیپر ترمز روی دیسک یا روتور ترمز قرار میگیرد. این قطعه با اعمال نیرو و اصطکاک روی لنت های خودرو، باعث کاهش سرعت میشود. کالیپر ترمز به دو نوع شناور و ثابت تقسیم میشود.

حال پس از شناخت بخش های مختلف سیستم ترمز خودرو، به بررسی علت خالی شدن ترمز abs و دیگر انواع آن میپردازیم.

دلایل خالی شدن ترمز ماشین چیست؟

خالی کردن ترمز ماشین ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان راننده خودرو باید آگاهی کافی از این دلایل را داشته باشید. در ادامه به بررسی این دلایل بپردازیم.

نشت کردن مایع ترمز

نشتی مایع ترمز از دلایل اصلی خالی شدن ترمز ماشین است. همانطور که گفته شد مایع ترمز فشار هیدرولیکی را از پدال ترمز به سیلندرهای ترمز در چرخ ها منتقل میکند. نشتی این سیال باعث میشود فشار هیدرولیکی در سیستم ترمز کاهش یابد و نیروی کافی را از پدال به چرخ انتقال ندهد. نشتی این سیال میتواند ناشی از سیلندر اصلی ترمز، کالیپر های ترمز و شلنگ ها و لوله های ترمز باشد. زمانی که خودرو روغن ریزی داشت و یا پدال ترمز راحت تر فشرده میشود و یا چراغ هشدار ترمز روشن میشود، حتما نسبت به رفع نشتی اقدام کنید تا از خالی شدن ترمز ماشین جلوگیری کنید. علت خالی شدن ترمز abs پراید ممکن است همین نشتی باشد.

وارد شدن هوا به سیستم ترمز

سیستم ترمز یک سیستم بسته است. گاهی با تعویض روغن ترمز، نشتی مایع ترمز، تعویض قطعات سیستم و خوردگی لوله های ترمز، هوا به سیستم ترمز وارد میشود‌. ورود هوا به مدار هیدرولیکی ترمز، باعث نرم شدن پدال ترمز میشود و در این صورت فشار کافی برای توقف حرکت چرخ ها ایجاد نمیشود. برای رفع مشکل ورود هوا به سیستم، باید هواگیری ترمز انجام شود علت خالی شدن ترمز پیکان و علت خالی کردن ترمز پراید ورود هوا به سیستم ترمز باشد.

فرسوده شدن سیلندر اصلی ترمز

نقش سیلندر اصلی ترمز، انتقال مایع ترمز به ترمز های عقب و جلو خودرو است. فرسودگی سیلندر اصلی باعث بروز نشتی میشود. این فرسودگی باعث میشود فشار سیال کاهش یابد و پدال ترمز نرم شود. در صورت تغییر در حالت پدال ترمز، نشتی سیال یا تغییر رنگ مایع ترمز، نسبت به بررسی سیلندر، تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید تا دچار خطرات بعد از آن به علت بی توجهی نشوید.

خراب شدن کالیپر های ترمز

همانطور که گفته شد کالیپر های ترمز با ایجاد نیرو و اصطکاک روی لنت ها باعث کاهش سرعت میشوند. خراب شدن این کالیپر ها باعث بروز نشتی در سیستم ترمز میشود یا پیستون ها گیر میکنند و فشار یکسانی به پیستون ها وارد نشود. در نتیجه این مشکل، ترمز گیری خودرو ناقص انجام میشود. در صورت مشاهده تغییر در پدال ها، نشتی مایع ترمز، گرم شدن چرخ ها و بوی سوختگی لنت ها، نسبت به بررسی کالیپر ها، تعمیر یا تعویض آنها اقدام کنید.

فرسوده شدن لنت ها و روتور ها

در صورت فرسوده شدن لنت ها و روتور ها و کاهش ضخامت آنها، اصطکاک لازم ایجاد نمیشود زیرا به علت کاهش ضخامت، فاصله بین آنها افزایش یافته است. برای ایجاد نیروی لازم باید فشار بیشتری روی پدال ترمز ایجاد شود. این کار باعث نرم شدن پدال ترمز میشود و به اصطلاح باعث خالی شدن ترمز ماشین میشود. با بررسی ضخامت و سطح لنت ها از سالم بودن آنها مطمئن شوید. فرسودگی لنت ها میتواند علت خالی شدن ترمز پراید و علت خالی شدن ترمز پیکان و دیگر خودروها باشد.

این دلایل باعث خالی کردن ترمز ماشین میشود. با بررسی موارد گفته شده و چک کردن ایمنی و سیستم ماشین، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

علت خالی شدن ترمز abs چیست؟

ترمز abs یک سیستم پیشرفته است که به آن  ترمز ضد قفل هم گفته میشود. این سیستم در انواع خودرو ها نصب میشود. ترمز abs از قفل شدن چرخ ها جلوگیری میکند. علت خالی شدن ترمز abs پراید یا ماشین های دیگر در ادامه ذکر میشود.

علاوه بر نشتی مایع ترمز و ورود هوا به سیستم ترمز که در قسمت قبل گفته شد. عوامل دیگری نیز هستند که علت خالی کردن ترمز پراید است.

خراب شدن سنسور های سرعت چرخ

از قطعاتی که نقش مهمی در عملکرد سیستم abs دارند، سنسور های سرعت چرخ است. سنسور های سرعت چرخ، سرعت و جهت گردش چرخ ها را به کامپیوتر خودرو میفرستند تا سیستم abs کنترل شود. اگر این سنسور ها دچار مشکل شوند، سیستم abs به درستی کنترل نمیشود و باعث خالی شدن ترمز میشود. خراب شدن سنسور های سرعت چرخ در سیستم abs  از دلایل خالی شدن ترمز پراید است.

خراب شدن ماژول abs

ماژول abs نقش کنترل کننده را در سیستم دارد و عملکرد سیستم را کنترل میکند. سنسور های سرعت، اطلاعات مربوط به سرعت و جهت گردش به ماژول abs میفرستد و این ماژول، فشار مایع ترمز را در چرخ ها تنظیم میکند. عملکرد درست این ماژول باعث میشود تا چرخ ها قفل نکنند و نلغزند.

علت خالی شدن ترمز abs پراید چیست ؟

در ادامه دلایل خالی شدن ترمز پراید ذکر میشود و با مطالعه آن میتوانید ببینید که علت خالی شدن ترمز پراید چه چیزی میتواند باسد.

دلایل خالی شدن ترمز abs پراید به صورت خلاصه به شرح زیر است.

  • خراب شدن بلوک abs پراید که نتیجه آن نشتی روغن ترمز و کاهش فشار مایع ترمز میشود.
  • خراب شدن پمپ اصلی ترمز که نتیجه آن کاهش فشار سیال یا همان مایع ترمز میشود.
  • خراب شدن سنسور سرعت چرخ که باعث اختلال در انتقال اطلاعات مربوط به سرعت و جهت گردش چرخ ها به ماژول abs و در نتیجه کنترل آن میشود.
  • کاهش سطح روغن ترمز که با کاهش فشار آن رابطه مستقیم دارد.
  • خرابی فیوز abs که باعث قطع برق سیستم ترمز میشود.

عوامل فوق علت خالی کردن ترمز پراید است و هر کدام از آنها میتوانند باعث اختلال در عملکرد سیستم شوند چ منجر به اتفاقات خطرناکی شوند.

برای جلوگیری از خالی شدن ترمز ماشین چه باید کرد؟

خالی کردن ترمز ماشین از مشکلات خطرناکی است که برای هر خودرویی و هر نوع سیستم ترمزی ممکن است پیش بیاید. برای جلوگیری از این مشکل لازم است برخی کارها را انجام دهید و از انجام برخی کارها خودداری کنید.

همیشه پیش از رانندگی و حرکت خودرو، سطح مایع ترمز را بررسی کنید تا مطمئن شوید سطح مایع کاهش نیافته است و فشار آن کم نشده است و خالی کردن ترمز اتفاق نمی افتد.

هواگیری ترمز را مرتبا و به صورت دوره ای انجام دهید. برای جلوگیری از نرم شدن پدال به دلیل ورود هوا به مدار هیدرولیکی، لازم است هواگیری را انجام دهید.

کالیپر ها، لنت ها، سیلندر ها و روتور ها را مرتبا بررسی کنید و مطمئن شوید که دچار فرسودگی و کاهش ضخامت نشده اند. بررسی این قطعات از نشتی مایع ترمز و مشکلات دیگر جلوگیری میکند. در صورت نیاز این قطعات تعمیر با تعویض شوند.

با سرعت زیاد رانندگی نکنید و به طور ناگهانی ترمز نگیرید. سعی کنید با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و از ترمز گرفتن ناگهانی پرهیز کنید.

رعایت موارد فوق نقش مهمی در جلوگیری از خالی شدن ترمز ماشین دارد.

هنگام خالی شدن ترمز ماشین چه باید کرد؟

پس از بررسی سیستم ترمز خودرو و دلایل خالی شدن ترمز ماشین و اقدامات لازم برای جلوگیری و رفع آن، باید نکاتی را درباره اقدامات لازم در زمانی که ترمز خالی میشود را ذکر کنیم.

سعی کنید ترمز دستی را به آرامی بالا بکشید و اینگونه سرعت خود را کم کنید.

اگر خودروی شما گیربکس اتوماتیک دارد، دنده را در حالت N قرار دهید.

اگر خودروی شما گیربکس دستی دارد، آن را روی حالت کمتر ببرید.

میتوانید برای کاهش سرعت، از زمین های خاکی یا شنی استفاده کنید و اگر در جاده برفی هستید به سمت نقطه ای که برف بیشتر است بروید.

اگر خودروی شما دارای سیستم ترمز abs است، پدال ترمز را مکررا فشار دهید و رها نکنید.

اگر خودرو سیستم ترمز عادی دارد، پدال ترمز را مدام فشار دهید و سپس رها کنید. اینگونه چرخ ها قفل نمیشوند.

سعی کنید از موانع دوری کنید و با آنها برخورد نکنید زیرا ممکن است سرعت زیاد خودرو باعث چپه شدن آن تصادف خطرناک شود.

در صورتی که خودرو از حرکت ایستاد، سریع از آن خارج شوید و از خودرو دور شوید.

چراغ های اضطراری جلو و عقب را روشن کنید تا افراد و ماشین های دیگر با آن برخورد نکنند.

سپس با تعمیرکار خودرو یا نمایندگی تماس بگیرید تا در محل حاضر شوند و خودرو را برای تعمیر به تعمیرگاه خودرو منتقل کنند.

سخن پایانی

به عنوان نتیجه گیری درباره مطالب فوق میتوان گفت که خالی شدن ترمز از مشکلات خطرناکی است که برای هر نوع خودرویی ممکن است رخ دهد. سیستم ترمز خودرو شامل پدال ترمز، سیلندر اصلی ترمز، مایع ترمز، لوله ها و شلنگ های ترمز، سیلندر های فرعی ترمز و… است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد سیستم دارند. عوامل مختلفی باعث خالی شدن ترمز ماشین میشوند مانند ورود هوا به سیستم ترمز، نشتی مایع ترمز، فرسودگی سیلندر اصلی ترمز و… که هر کدام به نحوی میتوانند باعث شوند ترمز گرفتن ماشین ناقص انجام شود. علت خالی شدن ترمز پیکان و پراید نیز پر متن ذکر شد. علت خالی کردن ترمز پراید و ترمز abs، خراب شد بلوک abs، خراب شدن پمپ اصلی ترمز، خراب شدن سنسور سرعت چرخ و خرابی فیوز abs است. برای جلوگیری از خالی کردن ترمز لازم است روغن ترمز را مرتبا چک کنید، هواگیری سیستم را انجام دهید. لنت ها، کالیپر ها، سیلندر ها و روتور ها بررسی کنید. زمانی که خودرو ترمز خالی کرد باید خونسردی خود را حفظ کنید با انجام اقداماتی که ذکر شد، از آسیب دیدن خود و دیگران جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا