دانستنی های خودرو

استارت زدن با باتری ضعیف + خطرات و راهکارها

استارت زدن ماشین یکی از فعالیت های روزمره و اساسی رانندگی است که برای روشن کردن ماشین و شروع به حرکت لازم است. اما بعضی وقت ها ممکن است با مشکل استارت نخوردن ماشین یا استارت زدن با باتری ضعیف برای روشن شدن مواجه شویم که موجب اذیت شدن رانندگان می شود. استارت نخوردن ماشین یا دیر استارت خوردن آن می تواند دلایل مختلفی از جمله خرابی قطعات مختلف ماشین یا بدلیل عوامل خارجی مانند دما و رطوبت باشد. شایع ترین دلیل استارت نخوردن یا دیر استارت خوردن ماشین خرابی یا ضعیف بودن باتری ماشین است. در این مقاله به بررسی علایم ضعیف شدن باتری، عوامل موثر بر آن و همچنین راه های برطرف کردن این مشکل بصورت موقت می پردازیم.

علائم باتری ضعیف

باتری یکی از قطعات مهم خودرو است که نقش اساسی در روشن شدن موتور و تامین برق برای اجزای الکتریکی ماشین دارد. اگر باتری ضعیف شود یا خراب شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلات مختلف برای ماشین و راننده  شود. بنابراین، باید به علائم ضعیف شدن یا خرابی باتری توجه کرد چونکه ضعیف شدن باتری می تواند باعث آسیب رسیدن به سیستم های مختلف ماشین که با برق کار می کنند نیز بشود. برخی از علائم ضعیف شدن یا خرابی باتری عبارتند از

استارت نخوردن ماشین

اگر هنگام چرخاندن کلید ماشین برا روشن کردن آن، موتور استارت نزند یا با استارت زدن زیاد برای روشن کردن همراه باشد، ممکن است نشانه ای از ضعیف شدن یا خرابی باتری باشد. این ممکن است به دلیل کمبود شارژ باتری یا خوابیدن آن، آلودگی یا شل شدن ترمینال های باتری و قطع و وصل شدن جریان برق، خرابی دینام یا استارتر و… باشد. استارت زدن با باتری ضعیف باعث می شود که به مرور استارتر ماشین نیز دچار نقص شود و لازم به تعمیر و تعویض داشته باشد.

کاهش نور چراغ های ماشین

اگر هنگام روشن کردن چراغ های ماشین، نور آن ها کم باشد یا با تغییر دور موتور شدت نور چراغ ها کم و زیاد بشود، ممکن است نشانه ای از ضعیف شدن یا خرابی باتری باشد. این دلیل نشان دهنده این است که شارژ باتری رو به اتمام است یا اینکه در حال خراب شدن می باشد و حتی در صورت ادامه دار بودن باعث استارت زدن با باتری ضعیف نیز بشود و جریان برق به اندازه کافی در سیستم جریان پیدا نکند.

کار نکردن وسایل برقی ماشین

اگر هنگام رانندگی، وسایل برقی ماشین مانند رادیو، تهویه مطبوع، شیشه برقی، ساعت و… خاموش شوند یا با کاهش کارایی کار کنند، ممکن است نشانه ای از ضعیف شدن یا خرابی و تمام شدن شارژ باتری باشد. خاموشی یا کار نکردن وسایل برقی ماشین ممکن است به دلیل کمبود شارژ باتری، آلودگی یا شل شدن ترمینال های باتری یا سولفاته زدن آن ها، خرابی دینام یا رگولاتور و غیره باشد که به مرور باتری ماشین ضعیف و ضعیف تر شده و باعث استارت زدن با باتری ضعیف می شود و به سایر اجزای برقی ماشین نیز آسیب می رساند.

روشن شدن چراغ باتری ماشین

اگر هنگام روشن بودن خودرو، چراغ هشدار باتری روی تابلوی خودرو روشن شود و بعد از مدتی خاموش شود، ممکن است نشانه ای از ضعیف شدن یا خرابی باتری باشد. این ممکن است به دلیل کمبود شارژ باتری، آلودگی یا شل شدن ترمینال های باتری، خرابی دینام یا رگولاتور و… باشد. معمولا روشن شدن چراغ باتری به  دلیل ضعیف شدن باتری است و رانندگی در این حالت باعث می شود که به دینام ماشین نیز برای شارژ کردن باتری فشار بیشتری بیاید و دچار اتصالی و خرابی دینام نیز بشود، همچنین استارت زدن با باتری ضعیف ممکن است باعث شود که ولتاژ مناسب به استارتر ماشین نرسد و استارتر را نیز دچار مشکل کند.

باد کردن یا خوردگی باتری ماشین

اگر باتری خودرو باد کند یا دچار خوردگی در ترمینال ها یا بدنه اش شود، خوردگی یا باد کردن باتری نشان دهنده ضعیف شدن یا خرابی آن است . این خرابی ممکن است به دلیل افزایش فشار داخلی باتری، نشت الکترولیت، واکنش شیمیایی، گرم شدن بیش از حد و غیره باشد. باد کردن باتری در صورت عدم رسیدگی می تواند بسیار خطرناک باشد و موجب اتصالی و حتی آتش سوزی نیز بشود.

این ها فقط برخی از علائم ضعیف شدن یا خرابی باتری هستند و ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد اما دلایل گفته شده رایج دلایلی است که موجب استارت زدن با باتری ضعیف نیز می شود. بنابراین، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم ، فوراً باتری خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا بررسی و رفع عیب شود یا به طور کامل باتری ماشین را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ تری برای خودرو یا راننده ایجاد شود و موجب خرابی سیم کشی یا خرابی و سوختن دیگر وسایل برقی می شود.

عوامل موثر بر ضعیف شدن باتری ماشین

باتری ماشین یکی از قطعات حیاتی خودرو است که نقش مهمی در راه اندازی موتور و تغذیه وسایل برقی ماشین  دارد. باتری ماشین از یک یا چند سلول تشکیل شده است که با استفاده از واکنش شیمیایی بین اسید و فلز داخل مخزن، برق تولید می کنند. این برق سپس توسط دینام به قطعات مختلف خودرو منتقل می شود و باتری را نیز مجددا شارژ می کند.

باتری ماشین مانند هر قطعه دیگری ممکن است در طول زمان و استفاده از آن ضعیف شده یا دچار خرابی شود. این ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای راننده و خودرو  مانند استارت خوردن با باتری ضعیف، کاهش نور چراغ ها یا نوسان آن ها، خاموش شدن اجزای الکتریکی یا سوختن آن ها بدلیل نوسان ولتاژ برقی باتری، روشن شدن چراغ هشدار باتری و… شود و دردسر هایی را به وجود آورد. برخی از عوامل موثر بر ضعیف شدن باتری ماشین عبارتند از:

گرما

گرما یکی از بزرگترین دشمنان برای باتری ماشین است. گرما می تواند باعث افزایش فشار داخلی باتری، تبخیر الکترولیت،سولفاته شدن باتری، افزایش سرعت واکنش شیمیایی، کاهش ظرفیت شارژ و آسیب به پوشش سلولها شود. برای جلوگیری از ضعیف شدن باتری ماشین به دلیل گرما، باید از قرار گرفتن ماشین در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی یا منابع حرارتی دیگر خودداری کرد تا باتری ماشین نیز زیاد داغ نشود.

سرما

سرما نیز می تواند بر عملکرد باتری ماشین تأثیر منفی بگذارد. سرما می تواند باعث کاهش جریان برق یا از جریان برق جلوگیری کند، افزایش مقاومت داخلی، کاهش واکنش شیمیایی برای تولید برق، تشکیل ترک ها و شکاف ها در بدنه باتری و کاهش ظرفیت شارژ شود. برای جلوگیری از ضعیف شدن باتری ماشین به دلیل سرما، باید از قرار گرفتن خودرو در معرض باد سرد یا برف و یخبندان خودداری کرد و زمانی که در معرض هوای سرد قرار گرفت با روشن کردن ماشین بصورت موقت از سرد شدن بیش از حد آن جلوگیری کرد تا موجب استارت خوردن با باتری ضعیف نشود.

خوابیدن فراوان ماشین

اگر خودرو را برای مدت طولانی روشن نشود و از آن استفاده نکنید، ممکن است باتری ماشین ضعیف شود و به اصطلاح عامیانه بخوابد. این به دلیل این است که باتری ماشین به طور مداوم دچار تخلیه الکتریکی می شود و اگر دینام نتواند آن را شارژ کند، ممکن است کاملاً تخلیه شود و باتری به طور کامل از کار بیفتد. برای جلوگیری از ضعیف شدن باتری ماشین به دلیل استفاده نکردن از آن و روشن نشدن برای مدت طولانی، باید ماشین را به طور منظم روشن کرد و حداقل ۱۵ دقیقه رانندگی کرد تا باتری شارژ شود و از استارت خوردن با باتری ضعیف جلوگیری شود.

راه های استارت زدن با باتری ضعیف

باتری ضعیف یکی از شایع ترین دلایل دیر استارت خوردن یا استارت نخوردن ماشین است که می تواند به عوامل مختلفی نظیر گرما، سرما، استفاده نکردن از ماشین و خوابیدن زیاد آن، مصرف بیش از حد از باتری، استفاده از وسایل برقی زیاد، آلودگی یا شل شدن ترمینال های باتری و… بر می گردد. برای رفع این مشکل، می توان از راه های مختلفی استفاده کرد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم

هل دادن ماشین

این روش برای ماشین هایی که گیربکس دستی دارند قابل انجام است. برای انجام این کار و روشن کردن ماشین، باید خودرو را در دنده دوم قرار داده و کلاچ را بگیرید. سپس خودرو را از سر بالایی به پایین هل دهید یا از شخص دیگری بخواهید که شما را به سرعت هل دهد تا ماشین به حرکت در آید و به سرعت مورد نیاز برسد. وقتی خودرو به سرعت کافی رسید، کلاچ را رها کنید تا موتور روشن شود. انجام این روش از استارت زدن با باتری ضعیف بهتر است چونکه فشار کمتری به استارتر ماشین وارد می شود.

البته باید توجه داشت که استفاده زیاد از این روش نیز می تواند موجب آسیب دیدگی قسمت های دیگر ماشین نیز بشود و تنها یک راه موقت است و بهتر است هر چه سریع نسبت به تعویض و تعمیر باتری ماشین اقدام نمایید همچنین این روش را نباید برای ماشین های با گیربکس اتوماتیک انجام داد چون ممکن است به گیربکس آسیب برساند و دلیل آن هم این است که زمان در دنده قرار دادن ماشین دیگر نمی توان کلاچ گرفت تا ماشین در حالت خلاص قرار گیرد و پس از هل دادن و رسیدن به سرعت مورد نظر موتور ماشین روشن شود و شروع به حرکت کند چونکه گیربکس ماشین درگیر است و در حالت حرکت قرار دارد و ممکن است باعث شکستگی قطعات گیربکس اتوماتیک نیز بشود.

باتری به باتری کردن ماشین

این روش برای ماشین های با گیربکس دستی و اتوماتیک قابل انجام است چون مانند حالت قبل نیاز به هل دادن ماشین نیست. برای این کار، باید از دو کابل استارتر استفاده کنید که دارای دو سر قرمز و مشکی است. سر قرمز را به قطب مثبت باتری خودروی ضعیف و سر مشکی را به قسمت رسانای فلزی خودرو مثل بدنه یا موتور وصل کنید. سپس سر قرمز دیگر را به قطب مثبت باتری خودروی شارژ و سر مشکی دیگر را به قسمت رسانای فلزی آن خودرو وصل کنید.

بعد از قرار دادن سرهای کابل در جای صحیح و اطمینان از اتصال درست کابل ها، خودروی شارژ را روشن کنید و چند دقیقه صبر کنید تا باتری خودروی ضعیف کمی شارژ شود. سپس خودروی ضعیف را استارت بزنید تا روشن شود. با انجام این روش دیگر لازم به استارت زدن با باتری ضعیف نیست و همچنین به سیستم های برقی ماشین نیز آسیبی وارد نمی شود. البته باید توجه داشته که این روش را نباید در محیط های مرطوب یا بارانی انجام داد چون ممکن است به دلیل خیس بودن دچار شوک الکتریکی شوید. و همچنین این روش بصورت موقت می تواند در روشن کردن ماشین کمک کند و استفاده زیاد از این روش باعث فشار امدن به دینام ماشین و خرابی آن نیز می شود.

استفاده از جامپ استارتر

این روش نیز مانند حالت قبل برای ماشین های با گیربکس دستی و اتوماتیک قابل انجام است. برای این کار، باید از یک دستگاه جامپ استارتر استفاده کنید که دارای یک باتری قابل شارژ و دو سر کابل قرمز و مشکی است. سر قرمز را به قطب مثبت باتری خودروی ضعیف و سر مشکی را به قسمت رسانای فلزی خودرو مثل بدنه یا موتور یا قطب منفی باتری وصل کنید. بعد از قرار دادن سرهای کابل در جای صحیح و اطمینان پیدا کرد از اتصال صحیح، جامپ استارتر را راه بیندازید. بلافاصله بعد از وصل کردن کابل، خودرو را روشن نکنید؛ چند دقیقه برای شارژ شدن باتری ضعیف صبر کنید و سپس استارت بزنید تا باتری کمی شارژ شود و از استارت زدن با باتری ضعیف و فشار امدن به استارتر ماشین جلوگیری شود. این روش را نباید در محیطهای مرطوب یا بارانی انجام داد چون ممکن است به خطر شوک الکتریکی دچار شوید.

روش های بررسی شده فقط برخی از راه های استارت زدن با باتری ضعیف هستند و ممکن است راه های دیگری نیز برای استارت زدن با باتری ضعیف وجود داشته باشند. بنابراین، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم ضعیف شدن یا خرابی باتری، فوراً خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا بررسی و رفع عیب شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ تری برای خودرو یا راننده ایجاد شود و به کل سیستم برقی ماشین آسیب برسد.

سخن پایانی

استارت خوردن ماشین با باتری ضعیف یکی از مشکلات رایجی است که هر راننده ماشینی می تواند با آن روبه رو شود. باتری یکی از اساسی ترین قطعات ماشین برای روشن کردن آن و همچنین رساندن جریان به وسایل برقی ماشین مانند چراغ ها، رادیو، سیستم تهویه و… است. همانطور که بررسی کردیم اگر باتری ماشین خراب شود ممکن است باعث استارت زدن با باتری ضعیف، استارت نخورد ماشین و نوسان در سیستم برقی ماشین بشود. همچنین عواملی که موجب ضعیف شدن باتری و استارت نخوردن ماشین می شدند و راه های که موقتی را برای این حالت بررسی کردیم. امیدوارم این مقاله برایتان مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا