دانستنی های خودرو

بریدن سیم کلاچ + اگر سیم کلاچ پاره شد چه کنیم؟

کلاچ یکی از قطعات مهم خودرو است که نقش بسیار حیاتی در راه اندازی موتور و تعویض دنده دارد و بریدن سیم کلاچ می تواند موجب عدم حرکت ماشین بشود. کلاچ از چندین جزء تشکیل شده است که هر کدام از آنها می توانند در طول زمان دچار خرابی شوند. یکی از این اجزا سیم کلاچ است که وظیفه انتقال نیرو از پدال کلاچ به صفحه کلاچ را بر عهده دارد. سیم کلاچ ممکن است به دلایل مختلفی مانند کیفیت پایین، استفاده نادرست، دمای بالا یا پایین، آلودگی و غیره دچار سفت یا شل شدن یا بریده شدن شود. این مسئله می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای راننده و خودرو شود مانند استارت نخوردن موتور، جا نرفتن دنده ها، لرزش کلاچ، سوختن صفحه کلاچ و غیره. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکلات، باید به نگهداری و تعویض منظم سیم کلاچ توجه کرد و در صورت بروز هر گونه علامت خرابی، فوراً اقدام به رفع آن کرد.

علایم بریدن سیم کلاچ ماشین

سیم کلاچ یکی از اجزای مهم کلاچ است که نقش بسیار مهمی در انتقال نیرو از پدال کلاچ به صفحه کلاچ را برای تعویض دنده و خلاص کردن ماشین بر عهده دارد. سیم کلاچ ممکن است به دلایل مختلفی مانند کیفیت ساخت پایین، استفاده نادرست و زیاد، دمای بالا یا پایین، آلودگی و… دچار سفت یا شل شدن یا بریده شدن شود. این مسئله می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای راننده و خودرو مانند استارت نخوردن موتور، جا نرفتن دنده ها، لرزش کلاچ، سوختن صفحه کلاچ، عدم حرکت ماشین و… شود. برخی از علائمی که باعث بریدن سیم کلاچ ماشین می شوند عبارتند از

سبک شدن زیاد و غیر عادی پدال کلاچ ماشین

اگر پدال کلاچ خیلی سبک شده و با فشار کمی به پایین میرود به کف پا می رسد، ممکن است نشانه بریدن سیم کلاچ باشد.این به این دلیل است که سیم کلاچ با فشار دادن پدال کلاچ، صفحه کلاچ را به سمت فلایویل فشار می دهد و این عمل باعث می شود که پدال کلاچ مقاومت داشته باشد و خیلی راحت پایین نرود. اما اگر سیم کلاچ بریده شده باشد، این اتصال در سیستم کلاچ قطع می شود و پدال کلاچ بدون مقاومت به پایین میرود و عملکردی برای تعویض دنده ماشین یا خلاص کردن آن ندارد. هنگامی که این حالت رخ می دهد و پدال کلاچ سبک می شود می توان گفت که سیستم کلاچ بطور کامل کاربردی در سیستم تعویض دنده ندارد و نمی تواند دنده ماشین را عوض کرد. سبک شدن پدال کلاچ یکی رایج ترین علایم بریدن سیم کلاچ پراید، سمند، پژو ۴۰۵، ۲۰۶، پژو پارس و… است.

سفت شدن بیش از حد پدال کلاچ و عمل نکردن آن

اگر پدال کلاچ خیلی سخت شده و با فشار زیادی به پایین نمی رود، ممکن است نشانه سفت شدن سیم کلاچ و به اصطلاح قفل کردن آن باشد. این به این دلیل است که سیم کلاچ ممکن است به دلیل آلودگی، تابیدگی، خشک شدن یا گره خوردن دچار مقاومت شده باشد و نتواند به راحتی درون غلاف خود حرکت کند و نیروی وارده از طرف پدال کلاچ را به فلایویل برساند. این باعث می شود که پدال کلاچ سخت شده و نیاز به فشار زیادی داشته باشد. سفت شدن بیش از حد پدال کلاچ می تواند دلیل بریدن سیم کلاچ ۲۰۶ باشد و حرکت کردن ماشین را مختل کند. همچنین علت بریدن سیم کلاچ پژو پارس و پراید نیز می تواند سفت شدن بیش از حد پدال کلاچ ماشین باشد.

پایین ماندن پدال کلاچ هنگام فشرد آن

اگر پدال کلاچ در حالت پایین مانده و با رها کردن آن به بالا نمی آید و به حالت اولیه خود باز نمی گردد، ممکن است نشانه شل شدن سیم کلاچ یا بریدن آن باشد. این به این دلیل است که سیم کلاچ ممکن است به دلیل کشیدگی زیاد، سایش یا آسیب دیدگی دچار افت تنش شده باشد و نتواند پدال کلاچ را به حالت اولیه برگرداند یا به دلیل بریدن سیم کلاچ نیرویی برای برگرداندن سیم کلاچ به حالت اولیه خود وجود نداشته باشد. این باعث می شود که پدال کلاچ در حالت پایین مانده و کلاچ در حالت خلاص باشد و نتواند نیروی که از طریق پدال کلاچ وارد می شود را منتقل کند تا تعویض دنده  و به حرکت در آمدن ماشین انجام شود. بریدن سیم کلاچ پژو ۴۰۵، سمند، پراید و… می تواند به علت پایین ماندن پدال کلاچ ماشین رخ دهد و کل سیستم کلاچ را برای تعویض دنده و حرکت مختل کند و از کار بیاندازد. پایین ماندن پدال کلاچ همچنین می تواند باعث خرابی سایر قطعات سیستم کلاچ ماشین نیز بشود و باعث ایجاد خسارت های زیادی بشود.

بالا ماندن پدال کلاچ ماشین و عدم انتقال نیرو

اگر پدال کلاچ در حالت بالا مانده و با فشار دادن آن به پایین نمی رود و نیرو را انتقال نمی دهد، ممکن است نشانه بریدن سیم کلاچ یا قفل کردن آن باشد. این به این دلیل است که سیم کلاچ ممکن است به دلیل بریدگی کامل یا جدا شدن از اتصالات خود، قادر به انجام وظیفه خود نباشد و نتواند صفحه کلاچ را به سمت فلایویل فشار دهد تا تعویض دنده برای حرکت ماشین رخ دهد.

این باعث میشود که پدال کلاچ در حالت بالا مانده و کلاچ در حالت محکم باشد و با فشردن و اعمال نیرو به آن عمل نکند تا بتوان دنده ماشین را عوض کرد. بالا ماندن پدال کلاچ ماشین یکی از رایج ترین دلایل بریدن سیم کلاچ ماشین است که حتی ممکن است در حین رانندگی اتفاق بیفتد و باعث برید سیم کلاچ ماشین بشود. همچنین می توان گفت که علت بریدن سیم کلاچ پراید، پژو پارس، ۲۰۶ و… می تواند به دلیل جدا شدن سیم کلاچ از اتصالات خود باشد که در این حالت با فشردن پدال کلاچ نیرو به درستی به سیم کلاچ وارد نمی شود و باعث بریدن آن می شود.

شل و سفت شدن پدال کلاچ و بالا یا پایین ماندن آن فقط برخی از علائم بریدن سیم کلاچ هستند و ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشند که باعث بشوند در شرایط مختلف سیم کلاچ ماشین بریده شود. بنابراین، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً سیم کلاچ خودرو را به یک تعمیرگاه مکانیکی معتبر ببرید تا بررسی و تعویض یا تعمیر شود و از ایجاد مشکلات و خسارت های گوناگون جلوگیری شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ تری برای خودرو یا راننده ایجاد شود چونکه بریدن سیم کلاچ سمند، پراید، پژو ۴۰۵ و… و عدم رسیدگی به آن ممکن است باعث ایجاد هزینه های بسیار زیاد شود.

علل بریدن سیم کلاچ ماشین

سیم کلاچ یکی از اجزای مهم کلاچ است که وظیفه آن انتقال نیرو از پدال کلاچ به صفحه کلاچ ماشین می باشد. سیم کلاچ ممکن است به دلایل مختلفی دچار سفت یا شل شدن یا بریده شدن شود که باعث ایجاد مشکلاتی برای راننده و خودرو می شود و حتی باعث ایجاد خرابی های بیشتری نیز بشود.  برخی از علل بریدن سیم کلاچ عبارتند از:

کیفیت پایین سیم کلاچ ماشین

اگر سیم کلاچ از جنس فلزی ضعیف یا غیر استاندارد باشد و آلیاژ مناسبی نداشته باشد، ممکن است با فشار و اصطکاک و استفاده کم یا مکرر، دچار سایش و خرابی شود. این مسئله میتواند باعث بریدگی یا رشته رشته شدن سیم کلاچ شود. بریدن سیم کلاچ. پراید، پژو ۴۰۵،پژو ۲۰۶ و… می تواند به این دلیل رخ دهد چرا که با توجه به کیفیت پایین سیم کلاچ و عدم رعایت و استفاده نادرست از آن باعث ایجاد این اتفاق می شود.

استفاده نادرست و بیش از حد از کلاچ ماشین

برخی از اشخاص هنگام رانندگی عادت دارند که پای خود را بر روی پدال کلاچ نگه دارند یا پدال کلاچ را نیمه کاره فشار دهند یا بطور مکرر از پدال کلاچ استفاده کنند. این کار ها باعث می شوند که سیم کلاچ دائما تحت فشار باشد و نتواند به حالت اولیه خود برگردد. این مسئله میتواند باعث شل شدن یا کشیدگی زیاد سیم کلاچ شود یا اگر به طور مداوم در طی مدت زیاد این کار ها انجام شود باعث پوسیدگی سیم کلاچ و بریدن آن شود. استفاده نادرست و بیش از از کلاچ یکی از رایج ترین دلایلی است که موجب ایجاد نقص در سیستم کلاچ مانند بریدن سیم کلاچ می شود. به همین دلیل بهتر است که در هنگام رانندگی پای خود را به طور مدام رو پدال کلاچ نگه ندارید و از استفاده بسیار زیاد از کلاچ هنگام رانندگی خودداری کنید.

اختلاف و بالا و پایین بودن دما

سیم کلاچ ممکن است تحت تاثیر دمای بالا یا پایین محیط قرار گیرد و مدام دچار انقباض و انبساط شود. دمای بالا میتواند باعث تابیدگی یا ذوب شدن سیم کلاچ شود و دمای پایین میتواند باعث سخت شدن یا شکستگی سیم کلاچ شود.در دمای بالا هنگامی که سیم کلاچ دچار تابیدگی یا نرمی زیاد می شود ممکن است فشردن پدال کلاچ، سیم کلاچ ماشین دچار کشیدگی و خارج شدن از حالت استاندارد خود شود و دیگر نتواند عملکرد استاندارد خود را داشته باشد یا حتی ممکن است این کشیدگی زیاد باعث بریدن سیم کلاچ و از کار افتادن کاکل سیستم کلاچ شود. و در دمای پایین نیز به علت خشک شدن سیم کلاچ به علت سرما و عدم انتقال و سفت شدن سیم کلاچ شود و هنگام فشردن پدال کلاچ، سیم کلاچ به درستی عمل نکند یا موجب بریدن سیم کلاچ ماشین شود. بریدن سیم کلاچ پژو پارس، پژو ۴۰۵، پراید، ۲۰۶ و… ممکن است در طول زمان و تغییر دماهای زیاد سیم کلاچ  می تواند به این دلیل باشد یا حتی ممکن است در مدت کمی نیز و اختلاف دمای زیاد در مدت کوتاه سیم کلاچ ماشین به این دلیل ببرد.

آلودگی یا خشک شدن سیم کلاچ

سیم کلاچ ممکن است با آلودگی های مختلفی مانند گرد و غبار، روغن، آب و… مواجه شود. این آلودگی ها می توانند باعث کاهش اصطکاک یا افزایش مقاومت سیم کلاچ شوند و نتواند به راحتی درون غلاف خود حرکت کند و نیرو را برای تعویض دنده منتقل کند. همچنین سیم کلاچ ممکن است به دلیل عدم تعویض یا نگهداری نامناسب، خشک شود و نتواند به راحتی درون غلاف خود حرکت کند و تعویض دنده را هنگام رانندگی سخت کند. خشک شدن سیم کلاچ یا کاهش اصطکاک آن به دلیل آلودگی می تواند به مرور زمان و استفاده زیاد از آن در این حالت باعث بریدن سیم کلاچ و حتی ایجاد خرابی های بیشتر نیز بشود.یکی از دلایل رایجی که می تواند باعث بریدن سیم کلاچ پژو ۴۰۵، ۲۰۶، پراید، سمند و… شود آلودگی یا خشک شدن آن است.

خم شدن یا گره خوردن سیم کلاچ

سیم کلاچ ممکن است به دلیل نصب نادرست یا تصادفات و وارد شدن ضربه به آن، دچار گره خوردن یا خم شدن شود و تغییر شکل دهد. این مسئله می تواند باعث کاهش طول یا افزایش انحنای سیم کلاچ شود و نتواند به راحتی درون غلاف خود حرکت کند و نیرو را به درستی از پدال کلاچ منتقل کند. گره خوردن سیم کلاچ علاوه بر اینکه ممکن است باعث بریدن سیم کلاچ بشود بلکه حتی ممکن است به دلیل درست عمل نکردن باعث ایجاد خرابی در کل سیستم کلاچ ماشین شود. بریدن سیم کلاچ سمند، پژو پارس، پراید، ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و دیگر ماشین ها ممکن است به دلیل نصب نادرست یا ضربه خوردن ماشین باشد.

موارد گفته شده فقط برخی از علل بریدن سیم کلاچ هستند و ممکن است علل دیگری نیز وجود داشته باشند که در هنگام رانندگی موجب بریدن سیم کلاچ شوند اما علل گفته شده از رایج ترین عللی بوده که ممکن است برای هر راننده پیش بیاید. بنابراین، توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از علائم بریدن سیم کلاچ، فوراً سیم کلاچ خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا بررسی و تعویض یا تعمیر شود و از بریدن سیم کلاچ در هنگام رانندگی که می تواند موجب ایجاد خرابی و خسارت شود جلوگیری کنید. در غیر این صورت ممکن است مشکلات بزرگ تری برای خودرو یا راننده ایجاد شود و علاوه بر بریدن سیم کلاچ باعث آسیب رسیدن به سایر سیستم های ماشین شود یا حتی موجب ایجاد تصادفات مختلف نیز بشود.

راه حل های بریدن سیم کلاچ

بریدن سیم کلاچ یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر راننده ای با آن روبرو شود. اگر سیم کلاچ بریده شده باشد، کلاچ قادر به انجام وظیفه خود نخواهد بود و نمی توان دنده ها را به درستی تعویض کرد. برای رفع این مشکل، می توانید از راه های موقتی مختلفی استفاده کنید تا زمانی که ماشین خود را برای تعویض سیم کلاچ به تعمیرگاه می رسانید، این راهکار ها عبارتند از

تعویض سیم کلاچ

این روش برای هر نوع خودرو قابل انجام است و اصلی ترین راهکار بریدن سیم کلاچ ماشین است. برای این کار، باید یک سیم کلاچ جدید تهیه کنید که با مدل خودروی شما سازگار باشد. سپس باید سیم کلاچ قدیمی را از پدال کلاچ و شاخک کلاچ جدا کرده و سیم کلاچ جدید را به جای آن نصب کنید. بعد از اینکه از درست و استاندارد بودن اتصالات سیم کلاچ مطمئن شدید، باید سیم کلاچ را تنظیم کنید تا پدال کلاچ در حالت مناسب باشد و به اصطلاح عامیانه کلاچ خیلی بالا یا پایین عمل نکند. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد تعویض سیم کلاچ بهترین راهکار برای بریدن سیم کلاچ سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، ۲۰۶، پراید و… است.

هل دادن ماشین

این روش فقط برای خودروهای با گیربکس دستی قابل انجام است. برای این کار، باید ماشین را روشن کرده و شروع به هل دادن آن کنید. سپس باید خودرو را هل دهید یا از شخص دیگری بخواهید که شما را به سرعت هل دهد. وقتی خودرو به سرعت کافی رسید، دور موتور ماشین را بالا ببرید و به دنده دو بروید. این باعث میشود که خودرو به سرعت حرکت کند و شما بتوانید دنده ها را تعویض کنید. برای تعویض دنده دوباره باید باز هم دور موتور ماشین را بالا برده و دنده را تعویض کنید تا زمانی که ماشین را به تعمیرگاه برسانید. این راهکار بریدن سیم کلاچ را زیاد نمی توان انجام داد چونکه باعث خرابی قطعات گیربکس می شود و راهکار موقت بریدن سیم کلاچ ۲۰۶، پژو پارس، پراید، سمند و… است.

این ها فقط برخی از راه حل های بریدن سیم کلاچ هستند و ممکن است راه حل های دیگری نیز وجود داشته باشند. اما این راه حل ها فقط موقتی هستند و برای جلوگیری از تکرار این مشکل، باید سیم کلاچ خودرو را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا بررسی و تعویض یا تعمیر شود.

سخن پایانی

بریدن سیم کلاچ یکی از یکی مشکلات رایج ماشین های گیربکس دستی است که می تواند برای هر راننده ای اتفاق بیفتد و موجب از کار افتاد سیستم کلاچ و عدم تعویض دنده ماشین شود. بریدن سیم کلاچ می تواند به دلایل مختلفی از جمله استفاده زیاد و نادرست از کلاچ، گره خوردن یا خم شدن آن و…رخ دهد که هرکدام به علل مختلفی پیش می آیند. همچنین موقع بریدن سیم کلاچ چند راهکار موقتی وجود دارد که که می توانید آن ها را انجام دهید تا ماشین خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه رسانده و نسبت به تعویض سیم کلاچ اقدام نمایید. امیدوارم این مقاله ب ای شما مفید بوده و بتواند به شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا