دانستنی های خودرو

استارت نخوردن ماشین اتومات و دستی + بررسی دلایل

استارت زدن خودرو یکی از عملیاتی است که رانندگان هر روز با آن مواجه هستند. اما گاهی اوقات ممکن است با مشکل استارت نخوردن ماشین روبرو شوند و نتوانند خودرو را روشن کنند. این مشکل میتواند در شرایط مختلف و به دلایل متنوعی رخ دهد و رانندگان را در موقعیت های ناخوشایندی قرار دهد. برای حل این مشکل، باید علل آن را شناخت و راهکارهای مناسب را انتخاب کرد.در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین علل استارت نخوردن ماشین و راه های رفع آن بپردازیم.

علل استارت نخوردن ماشین

علل استارت نخوردن ماشین می‌توانند متنوع و متفاوت باشند در ابتدا بطور کلی به بررسی آنها میپردازیم سپس  هر علت را بطور جداگانه تحلیل می کنیم.

برخی از این علل مربوط به سیستم برقی خودرو هستند، مانند خوابیدن یا خرابی باتری، دینام، سیم کشی، فیوز، سوئیچ، استارتر و باتری کلید فوب. این علل باعث میشوند که برق مورد نیاز برای روشن شدن موتور تامین نشود یا اختلال پیدا کند .

برخی از علل دیگر مربوط به سیستم سوخت رسانی خودرو هستند، مانند خالی بودن باک سوخت، احتراق گرفتگی فیلتر سوخت، خرابی پمپ بنزین یا رله آن. این علل باعث میشوند که سوخت به میزان کافی به محفظه احتراق نرسد یا فشار مناسب را نداشته باشد.

برخی از علل دیگر مربوط به سیستم مکانیکی خودرو هستند، مانند قفل بودن فرمان، تنظیم نبودن تسمه تایم، سوختن واشر سر سیلندر، شکستگی یاتاقان ها، شکستن استارت و افتادن قطعات شکسته در لا به لای دنده فلایویل. این علل باعث میشوند که موتور به طور صحیح چرخش نکند یا از کار بیفتد.

حالا به بررسی هر علت بطور جداگانه میپردازیم که کدام دلایل می توانند از علل استارت نخوردن ماشین باشند.

استارت نخوردن ماشین در سرما

از مهم ترین دلایل علت استارت نخوردن ماشین در روزهای سرد سال مخصوصا در فصل زمستان، خوابیدن باتری ماشین است. این مشکل اکثرا زمانی رخ می‌دهد که چند روز ماشین  را روشن نکنیم. باتری را می‌توان مهم‌ترین قطعه در سیستم برقی ماشین عنوان کرد که منبع  برق ماشین است. اگر باتری انرژی مورد نیاز را برای ماشین ذخیره نکرده باشد، حین استارت خوردن، ولتاژ الکتریکی مورد نیاز برای روشن شدن ماشین به دست نمی آید‌.

برای این منظور نیاز به کابل‌های قوی و  استاندارد داریم که قطب‌های هم نام یک باتری شارژ را به باتری ماشین خود متصل کنید. معمولا ظرف 15 دقیقه باتری شارژ می‌شود. به  این روش را اصطلاحا باتری به باتری  ماشین می‌نامند. به‌خاطر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن باتری یا سیم و اتصالات آن، باید برای تعمیر یا تعویض به تعمیرگاه مکانیکی مراجعه کنید. خرابی دینام، مشکل در اتصالات سیم کشی بین دینام و باتری و همچنین تجمع گرد و غبار روی محل اتصالات باتری نیز احتمال خوابیدن باتری خودرو را افزایش می‌دهند.

اگر ماشین دارای گیربکس دستی است، می‌توان با هل دادن آن را روشن کرد. پیشنهاد می‌ شود برای ماشین اتوماتیک هیچ گاه از هل دادن برای روشن کردن استفاده نشود. راه حل دیگر پیش روی برای روشن کردن ماشین شارژ کردن باتری است. این راه در صورتی که باتری و دینام خودرو و اتصالات آن‌ها دچار ایراد نشده باشند، مفید است.

برای این کار نیاز به کابل‌های استاندارد است که قطب‌های هم نام یک باتری شارژ را به باتری ماشین خود متصل کرد. معمولا ظرف 15 دقیقه باتری شارژ می‌شود. این روش را با نام باتری به باتری نیز می‌نامند. به‌خاطر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن باتری و اتصالات آن، باید برای تعمیر یا تعویض به تعمیرگاه مراجعه کنید.

استارت نخوردن ماشین بدلیل خرابی دینام

در تمام مدت زمانی که ماشین روشن است، دینام وظیفه تامین برق مورد نیاز باتری ماشین و شارژ کردن آن را بر عهده دارد. دینام انرژی مکانیکی را از حرکت خودرو به وسیله تسمه‌یی که از موتور کمک میگیرد دریافت کرده و به توان الکتریکی تبدیل می‌کند. اگر به هر دلیل دینام نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد، شارژ باتری به سرعت خالی می‌شود.

خیلی از راننده‌ها می‌توانند متوجه شوند که دلیل استارت نخوردن ماشین بعد از گرم شدن، خرابی دینام ماشین است یا باتری آن. در این شرایط بهترین کار آن است که ماشین را با یکی از روش های  هل دادن یا باتری به باتری روشن کرد. چند دقیقه صبر کنیم تا ماشین در حالت درجا روشن باقی بماند. اگر دینام ماشین خراب شده باشد، ماشین ما خاموش می‌شود. برای تعمیر یا تعویض دینام نیز باید به تعمیرگاه ها یا باطری سازی ها رفت.

استارت نخوردن ماشین های دنده اتومات

ماشین های با گیربکس دستی تا زمانی که در دنده باشند، استارت نمی‌خورند. همین موضوع در ماشین‌های اتومات نیز صدق می‌کند و زمانیکه در دنده باشند روشن نمی شوند. برای اینکه ماشین اتومات پس از استارت زدن روشن شود، باید دسته دنده را روی یکی از حالت‌های پارک یا خلاص قرار دهیم.

در غیر این صورت ماشین در دنده است و روشن نخواهد شد. برای تعویض دنده به حالت پارک یا خلاص، باید  پدال ترمز را فشار دهیم پدال ترمز در ماشین های اتومات کاری مشابه کلاج ماشین های گیربکس دستی را انجام می دهد. به این ترتیب با استارت زدن، ماشین روشن می‌شود.

استارت نخوردن ماشین بدلیل خالی بودن باک بنزین

گاهی اوقات علت استارت نخوردن ماشین پراید، پژو 405، 206 و سایر خودروها خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که فکر کنیم. اگر به‌هر دلیلی سوخت یا همان بنزین  موجود در باک ماشین تمام شده باشد یا به هر دلیلی باک خالی شده باشد، طبیعی است که ماشین استارت نخورد و روشن نشود. در این حالت اگر باک خالی شده باشد به دلیل اتمام سوخت خالی شده باشد باید مقداری سوخت تهیه کرده و درون باک بریزیم ولی اگر به دلایل دیگری باک خالی از سوخت شده باشد باید ماشین را به تعمیرگاه برد.

سوختن و خرابی فیوز های ماشین

فیوزها نیز یکی از بخشهای مهم در سیستم برق رسانی خودرو هستند. این قطعات درون جعبه فیوز ماشین  قرار می‌گیرند. ممکن است که در طول زمان یک یا چند تا از فیوز های ماشین سوخته و خراب بشوند. در این حالت ماشین ممکن است به دلیل خرابی بعضی از فیوز ها استارت نخورد و روشن نشود. برای دسترسی به فیوز باید جعبه فیوز داخل اتاق ماشین یا فیوز هایی که زیر کاپوت هستن را چک کرد.

با تعویض فیوز سوخته می‌توانیم مشکل را برطرف کنیم. البته گاهی اوقات سوختگی فیوز شدید است و به سایر اتصالات و سیم کشی درون جعبه فیوز نیز آسیب وارد می کند و موجب خرابی زیادی به بار می آورد. در این حالت باید اتصالات و سیم کشی را نیز تعمیر کنیم.

خرابی شمع های ماشین

متداول ترین  دلیل استارت نخوردن ماشین پراید، خرابی شمع‌های آن است. شمع‌ها در سیستم سوخت رسانی وظیفه جرقه‌زنی درون محفظه احتراق را بر عهده دارند. اگر به هر دلیل شمع های ماشین دچار نقص و خرابی  شوند، عملیات جرقه‌زنی در محفظه احتراق انجام نمی‌شود و در نتیجه ماشین روشن نمی شود.

معمولا قبل از اینکه شمع‌ها کاملا خراب شوند، نشانه‌های خرابی در  آن‌ها مشخص می‌شود. در این حالت شتاب‌گیری خودرو افت پیدا می‌کند، مصرف سوخت آن بالا می‌رود و ماشین در حالت درجا یا حین حرکت ریپ می زند. برای رفع این مشکل نیز باید شمع‌های آسیب دیده را تعویض کنیم.

خرابی استارت ماشین

استارتر یا استارت خودرو یک موتور الکتریکی است. این قطعه نیروی الکتریکی که از باتری ماشین دریافت می کند را به نیروی مکانیکی برای چرخش و روشن شدن موتور ماشین  تبدیل می‌کند. وقتی استارت می زنیم، نیروی مکانیکی تولید شده توسط استارت به سمت موتور ماشین ارسال و در نتیجه ماشین روشن می‌شود. استارت، نیروی الکتریکی مورد نیاز خود را از باتری دریافت می‌کند.

اگر استارت ماشین دچار خرابی شود، ماشین استارت نمی‌خورد و روشن نمی شود. مهم‌ترین نشانه خرابی استارت این است که بعد از چند بار تلاش بی‌نتیجه برای روشن کردن ماشین، در نهایت موتور روشن نمی‌شود. این شرایط وقتی رخ می‌دهد که موتور استارت خیلی ضعیف شده است. البته قبل از اینکه ماشین بطور کلی بخاطر خرابی استارت روشن نشود علائمی دارد که می توان قبل از خرابی کامل متوجه آن شد. معمولا ذغالی استارت ماشین کوتاه شده و با تعویض و تعمیر آن مشکل برطرف می شود اما اگر خرابی استارت دلیل دیگه‌یی داشت باشد باید آن را بطور کامل تعویض کرد.

استارت نخوردن ماشین بدلیل قفل شدن فرمان

بعد از خاموش کردن ماشین و خارج کردن سوییچ، با چرخاندن فرمان، فرمان ماشین قفل می شود. تا زمانی که فرمان ماشین در این حالت قرار گرفته باشد و آزاد نشود، ماشین استارت نمی‌خورد. این ویژگی قفل شدن فرمان برای جلوگیری از سرقت به ماشین ها اضافه می‌شود و اصطلاحا به آن قفل فرمان می‌گویند. برای خارج شدن فرمان از حالت قفل، سوییچ ماشین را در جای خود قرار می دهیم. سپس فرمان را به‌آرامی تکان داده و میچرخیدیم و همزمان باید استارت بزنیم. به این ترتیب اگر سیستم خودرو مشکل نداشته باشد و خرابی در دیگر قسمت ها نباشد، ماشین روشن می شود.

استارت نخوردن ماشین به دلیل خرابی سوییچ احتراق

برای استارت زدن و روشن کردن ماشین، کلید را درون بخش مکانیکی سوئیچ احتراق ماشین قرار می‌دهیم. در انتهای بخش مکانیکی سوئیچ تعدادی پین قرار دارند که آن را به قسمت الکتریکی متصل می‌کنند. وقتی کلید را می‌ چرخانیم، پین‌ها  وظیفه دارند بخش مکانیکی و الکتریکی سوئیچ احتراق را به‌ هم بچسبانند. به این ترتیب با برقرار شدن جریان برق در ماشین، امکان روشن شدن آن فراهم می‌شود. علت استارت نخوردن ماشین پراید، کوییک و سایر خودروها می‌تواند خرابی سوئیچ احتراق باشد.

چشمک زدن چراغ داشبورد یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خراب شدن  سوئیچ احتراق است. حتی ممکن است به مرور زمان پین‌ها دچار خرابی زیادی شوند و در نتیجه با چرخاندن کلید، بخش مکانیکی و الکتریکی سوئیچ به هم وصل نشوند. در صورت خرابی سوئیچ احتراق نیز راهی به‌ جز تعویض آن وجود ندارد چون این قطعه قابل تعمیر نمی باشد.

خرابی تسمه تایم

هنگام استارت زدن، میل لنگ تسمه تایم ماشین را به‌ چرخش در می‌آورد. چرخش تسمه تایم نیز باعث به چرخش در آمدن میل سوپاپ می شود. به این ترتیب سوپاپ شروع به حرکت می‌کند. مجموعه این فعل و انفعالات برای روشن شدن ماشین می باشد. به هم خوردن تنظیم تسمه تایم یا خرابی این قطعه، می تواند یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین باشد. در این حالت باید به تعمیرگاه مراجعه کنیم تا در صورت امکان تسمه تایم را اگر دچار خرابی نشده باشد مجددا تنظیم کنیم یا در غیر این صورت به‌ کلی تعویض شود.

خرابی یا مسدود شدن فیلتر سوخت ماشین

در مسیر ارسال سوخت از باک بنزین به سمت محفظه احتراق موتور، فیلتر سوخت قرار می‌گیرد. این فیلتر وظیفه دارد تا ذرات آلاینده و برخی ناخالصی های موجود در سوخت را جدا کند. با گذشت  زمان ممکن است که فیلتر سوخت بدلیل استفاده از سوخت های نامرغوب دچار گرفتگی شود. در این شرایط طبیعی است که ارسال سوخت به سمت محفظه احتراق با مشکل روبه‌رو شود و سوخت لازم برای احتراق به موتور ماشین نرسد. در نتیجه احتمال روشن نشدن ماشین وجود دارد. برای رفع  مشکل نیز باید فیلتر را تعویض کنیم. در حالت کلی بهتر است که هر 30 هزار کیلومتر یکبار فیلتر را تعویض کنیم تا مشکلاتی از این دست به‌وجود نیایند.

استارت نخوردن ماشین بدلیل شست و شوی غیر اصولی موتور

استارت نخوردن ماشین بعد از موتورشویی در کارواش یکی از مشکلات رایج است که اکثر مواقع برای ما ممکن است پیش بیاید. تماس آب با سیستم برقی ماشین مانند باتری، سیم‌ها،  شمع‌ها و … اصلی‌ترین دلیل بروز مشکل در روشن شدن ماشین است. ضمن اینکه پس رانندگی های طولانی به هیچ وجه به کارواش نروید.

تماس آب سرد با موتور داغ باعث می‌شود که قطعات الکتریکی آن به‌شدت در معرض آسیب قرار بگیرند و همچنین تغییر دمای ناگهانی که به وجود می آید باعث شود دیگر قطعات نیز آسیب ببینند. پیشنهاد می‌ شود برای موتورشویی حتما به کارواش‌هایی مراجعه کنید که اصول موتورشویی را رعایت می کنند.

سخن پایانی

در این مقاله، ما عوامل مختلفی که می توانند باعث استارت نخوردن ماشین شوند را بررسی کردیم. این عوامل شامل باتری، سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه زنی، استارتر و کلید خاموش کن می شوند. ما نشان دادیم که چگونه میتوان با بررسی علائم و صداهای مختلف، عیب یابی و رفع مشکلات این عوامل را انجام داد. همچنین، ما توصیه هایی برای پیشگیری از استارت نخوردن ماشین ارائه کردیم. این توصیه ها شامل تعویض منظم باتری، تمیز کردن سیستم سوخت رسانی، تعویض شمع های جرقه زنی، بررسی کابلهای استارتر و کلید خاموش کن میشوند. ما امیدواریم که این مقاله بتواند به خوانندگان کمک کند تا با مشکل استارت نخوردن ماشین بهتر برخورد کنند و از آن جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا