دانستنی های خودرو

رنگ دود اگزوز خودرو نشان دهنده چیست؟

رنگ دود اگزوز چه معنایی می دهد؟ رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ علت دود سفید اول صبح ماشین چیست؟ انواع رنگ دود ماشین چه معنایی می دهند؟این سوالات جزء ان دسته سوالاتی محسوب می شوند، که ممکن است شما به عنوان فردی که زیاد از ماشین استفاده میکند؛ آن ها را بپرسید.

به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در ادامه این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با انواع رنگ دود ماشین و علل آن در اختیار شما قرار دهیم.

تا اگر چنین سوالاتی برای شما نیز پیش آمده است بتوانید با یافتن پاسخ آن ها در این مقاله مشکل خود را حل کنید؛ پس در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید؛ مطمئن باشید که از خواندن آن پشیمان نمی شوید.

دود سفید اگزوز

همانطور که اطلاع دارید، دود خارج شده از اگزوز خودرو می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد و هر کدام از این رنگ ها علت مخصوص به خودشان را دارند و نشان دهنده وجود یک یا چندین مشکل خاص در خودروی شما هستند.

خوب است بدانید یکی از انواع رنگ دود ماشین، دود سفید است که با توجه به متداول تر بودن آن اولین قسمت از مقاله خود را به آن اختصاص داده ایم و در ارتباط با علل دود سفید غلیظ از اگزوز صحبت خواهیم کرد.

علت اول: پایان عمر واشر سر سیلندر

همانطور که ممکن است بدانید، واشر سر سیلندر یکی از مهم ترین و اصلی ترین ابزار یک خودرو محسوب می شود، این قطعه عملکرد مایعات مختلف موجود در خودرو را کنترل خواهد کرد.

به این ترتیب اگر دچار خرابی بشود، مایعات موجود در خودرو به قسمت های دیگر نشت پیدا می کنند و به همراه بنزین می سوزند، در این حالت خواهید دید که دود سفیدی از اگزوز خودروی شما خارج می شود.

پس اگر به دنبال علت دود سفید از موتور ماشین هستید ابتدا واشر سرسیلندر را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل در این قطعه حتما آن را تعویض ؛ یا با توجه به نظر کارشناسان و تعمیرکاران خبره در این زمینه سیلندر خودرو را به طول کامل عوض کنید.

علت دوم: خرابی بلوک موتور

در قسمت قبلی در ارتباط با اهمیت واشر سرسیلندر و تاثیر گذاری آن در دود سفید غلیظ از اگزوز زیاد صحبت کردیم، اما خوب است بدانید با توجه به این که بلوک موتور به قرار گیری سر سیلندر کمک می کند.

می توان از خرابی بلوک موتور به عنوان علت دود سفید از موتور ماشین یاد کرد، پس حواستان به این نکته نیز باشد و حتما حتما در هنگام عیب یابی سفیدی رنگ دود اگزوز خودرو بلوک موتور را بررسی کنید.

فراموش نکنید این قطعه وزن زیادی دارد و اکثرا از جنس آلومینیوم یا مس ساخته شده و در موتور خودرو های مختلف قرار می گیرد.

علت سوم: خرابی سر سیلندر

همانطور که در قسمت های قبلی خواندید، تمام شدن عمر سر سیلندر می تواند ارتباطی مستقیم با  خروج دود سفیداز اگزوز داشته باشد.

اما باید بدانید که در بسیاری از مواقع سر سیلندر تنها نیاز به تعمیر دارد و با حل کردن آن می توانید شاهد از بین رفتن خروج دود سفید از اگزوز خودروی خود باشید.

پس در هنگام جست و جوی علت دود سفید از موتور ماشین  به این نکته نیز توجه کنید و سر سیلندر را به طور کامل از نظر هر گونه خرابی بررسی  کرده و به تعمیر دقیق آن بپردازید.

خروج دود سفید از اگزوز به همراه آب

مسئله دیگری که ممکن است افراد در هنگام رفع دود سفید اگزوز به آن بر بخورند و بایستی در هنگام پاسخ به سوال رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ علت آن را بدانند؛ این هست که این دود سفید به همراه مقداری آب از اگزوز خارج شود.

اگر این اتفاق برای شما هم پیش آمده است خوب است بدانید این آب زمانی از خودروی شما خارج می شود که شما در روز هایی که هوا سرد است به طور ناگهانی خودروی خود را روشن می کنید.

در این زمان دمای داخل موتور و سایر اجزای خودرو شما افزایش پیدا می کند و باعث چگالش آب و خروجش از اگزوز به همراه دود سفید می شود؛ که در این حالت نیازی به نگرانی نیست زیرا چنین مشکلی پس از چند دقیقه حل خواهد شد.

خروج دود سفید غلیظ از اگزوز

حال که با انواع علت دود سفید از موتور ماشین آشنا شدید و تا حدودی می توانید به رفع دود سفید اگزوز بپردازید، لازم می دانیم تا حدودی در ارتباط با علل خروج دود سفیدی که غلیظ تر از حالت عادی است نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم

اولین علت: خرابی انژکتور

اگر انژکتور خودروی شما دچار مشکل باشد، خروج دود سفید غلیظ را از اگزوز خودروی خود خواهید دید، خوب است بدانید در برخی مواقع این دور سفید به رنگ خاکستری نیز نزدیک می شود.

دومین علت: وجود نشتی

پیشنهاد میکنیم در هنگام رفع دود سفید اگزوز مخصوصا زمانی که آن دود غلیظ باشد، محفظه آب و مایع خنک کننده خودروی خود را بررسی کنید، زیرا در بسیاری از مواقع این محفظه ها به محل احتراق بنزین نشتی پیدا می کنند و باعث خروج دود سفید غلیظ از اگزوز می شوند.

سومین علت: پمپ انژکتور

به عنوان آخرین مسئله ای که بایستی در هنگام رفع دود سفید اگزوز هنگامی که دود غلیظ باشد، به آن توجه کنید، پیشنهاد میکنیم به بررسی پمپ انژکتور نیز بپردازید، زیرا در بسیاری از مواقع به وجود آمدن مشکلاتی در زمان بندی پمپ انژکتور می تواند علت این مسئله باشد.

دود سیاه اگزوز

در قسمت های اول این مقاله به این نکته اشاره کردیم که انواع رنگ دود ماشین تنوع زیادی دارند و در ارتباط با یکی از مهم ترین آن ها یعنی رنگ سفید صحبت کردیم.

اما رنگ بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار است و دانستن اطلاعاتی در ارتباط با آن برای دادن یک پاسخ جامع به این سوال که رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ ضروری است، دود مشکی زنگ خواهد بود، در ادامه در ارتباط با علل این رنگ دود اگزوز صحبت خواهیم کرد.

علت اول: مشکل دار بودن فیلتر هوا

اولین قطعه ای که ضروری است در هنگام رفع دود سیاه اگزوز آن را بررسی و در صورت وجود مشکل آن را تعویض کنید فیلتر هواست.

همانطور که اطلاع دارید، فیلتر هوا از ورود آلاینده ها و مواد مضر به داخل قسمت احتراق خودرو جلوگیری می کند، اما وقتی این وسیله به درستی کار نکند، احتراق سوخت طبق آن اصولی که باید انجام نمی شود و شما با مشکلاتی اعم از سیاهی رنگ اگزوز مواجه می شوید.

علت دوم: وجود خرابی در انژکتور

اگر در هنگام رفع دود سیاه اگزوز به این مسئله بر خوردید که مصرف سوخت خودروی شما افزایش یافته است، می‌توان نتیجه گرفت که مشکل سیاهی رنگ دود اگزوز از انژکتور است.

انژکتور هر خودرو وظیفه دارد، میزان مشخصی از بنزین را به محفظه سوخت وارد کند، اما وقتی انژکتور خراب باشد یا نیاز به تعویض داشته باشد این میزان از حد مشخص شده اش فراتر می رود و به این ترتیب شما خواهید دید که دود سیاه رنگی از ماشینتان خارج می شود.

علت سوم: وجود خرابی در رگلاتور بنزین

به عنوان آخرین علتی که می تواند در رفع دود سیاه اگزوز به شما کمک کند، لازم می دانیم به خرابی قطعه ای به نام رگلاتور بنزین اشاره کنیم.

وظیفه این قطعه این است که میزان سوخت را بر اساس هوای ورودی تنظیم کند، به این ترتیب اگر این قطعه در خودروی شما دچار خرابی شده باشد با سیاهی رنگ اگزوز مواجه خواهید شد.

خروج دود سیاه از اگزوز در هنگام گاز دادن

خوب است بدانید در برخی مواقع تنها هنگامی که افراد در ال گاز دادن ماشین هستند سیاهی دود اگزوز نمایان می شود؛ که بسیاری در ارتباط با این مسئله نیز سوالاتی می پرسند در این قسمت در ارتباط با این مسئله صحبت خواهیم کرد.

علت اول

در اولین لحظه وقتی چنین مشکلی به وجود می آید می توان سیاهی رنگ دود اگزوز در هنگام گاز دادن را مشکل دار بودن انژکتور یا در صورت کاربراتی بودن، مشکل دار بودن کاربرات خودرو دانست.

به این ترتیب اگر چنین مشکلی در خودروی خود مشاهده کردید، بدانید انژکتور یا کاربرات در تنظیم بنزین خودرو دچاز مشکل شده اند و باید این مشکل به وسیله شست و شو و تنظیم دوباره آن ها حل گردد.

علت دوم

اگر به بررسی مورد قبلی پر داختید، اما باز هم با مشکل سیاهی رنگ دود اگزوز در هنگام گاز دادن، مواجه شدید، خوب است بدانید در برخی مواق وایر شمع خودرو دچار مشکل می شود.

به این ترتیب جرقه زنی و مکانسیم آن با مشکل مواجه خواهد شد و سوخت به خوبی در سیستم ماشین شما نخواهد سوخت ، سپس این اتفاق خواهد افتاد؛ پس حواستان به این نکته نیز باشد.

خروج دود آبی رنگ اگزوز

حال که در ارتباط با انواع رنگ دود ماشین و رفع دود سیاه اگزوز اطلاعاتی کسب کردید، نوبت به دانستن اطلاعاتی در زمینه رنگ دود اگزوز آبی می رسد.

علت اول: مشکل دار بودن کاسه نمد و ساق سوپاپ

اولین مشکلی که برای رفع مشکل خروج دود آبی هنگام گاز دادن نیازمند بررسی است ، این هست که شما به بررسی کاسه نمد و ساق سوپاپ خودروی نود بپردازید.

البته خوب است بدانید اگر مشکل به وجود آمده از ساق سوپاپ یا کاسه نمد خودروی شما باشد، احتمالا پس از ۳۰ الی ۶۰ ثانیه گاز دادن مداوم خواهید دید که دود آبی رنگ از خودروی شما خارج می شود.

علت دوم : خرابی رینگ پیستون

دومین علت خروج دود آبی هنگام گاز دادن از اگزوز این هست که رینگ یا پیستون خودروی شما دچار مشکل شده باشد،خوب است بدانید اگر مشکل از رینگ پیستون خودروی شما باشد، بر خلاف حالت قبلی با هر گاز دود آبی از خودروی شما خارج می شود.

آبی بدون رنگ دود اگزوز پس از تعویض روغن

حال که در ارتباط با خروج دود آبی در هنگام گاز دادن از اگزوز و همچنین انواع رنگ دود ماشین مطالبی را خواندید، لازم می دانیم در ارتباط با یک مشکل شایع دیگر در ارتباط با رنگ دود اگزوز بت یک دیگر صحبت کنیم.

خوب است بدانید در برخی مواقع پس از تعویض روغن افراد می بینند که باز هم دودی آبی رنگ از اگزوز خودروی آن ها خارج می شود ، در این حالت پیشنهاد می کنیم به بررسی میزان روغن وارد شده در خودرو ی خود بپردازید.

اگر این میزان از حد مشخص فراتر باشد بایستی مقدار اضافه را خارج کنید زیرا علت آبی بودن رنگ دود اگزوز همین مسئله است؛ در پایان خوب است بدانید در برخی مواقع این مشکل به علت نا مرغوب بودن روغن و استفاده دوباره از آن به وجود می آید.

آبی بودن رنگ  دود اگزوز پس از تعمیر موتور

حالت دیگری که ممکن است برای افراد پیش بیاید و آن ها را نگران کند، این هست که رنگ دود اگزوز حتی پس از انجام تعمیراتی بر روی موتور خودرو همچنان آبی باشد.

در چنین حالتی توصیه می کنیم یک یا دو روز از خودروی خود استفاده کنید، زیرا در برخی مواقع هنگام تعمیر رنگ دود اگزوز، مقداری روغن بر روی قسمت هایی مانند سر سیلندر باقی می ماند وبه همین دلیل تا چند روز بعد از انجام تعمیر آبی بودن رنگ اگزوز اتفاقی طبیعی است.

اما اگر این مسئله ادامه پیدا کرد، امکان دارد موتور و مشکل آن به خوبی تعمیر نشده باشد، به همین دلیل توصیه می کنیم، از تعمیر کار بخواهید یک بار دیگر موتور خودروی شما را بررسی کند.

علت دود سفید اول صبح ماشین چیست؟

پس از دانستن اطلاعاتی در زمینه خروج دود آبی هنگام گاز دادن از اگزوز  و تکمیل اطلاعاتی در زمینه  رنگ دود اگزوز، لازم می دانیم در ارتباط با علت دود سفید اول صبح ماشین صحبت کنیم.

همانطور که میدانید و در قسمت های قبلی نیز به این نکته اشاره کردیم، که در برخی مواقع به دلیل اختلاف دمایی که میان موتور و هوای محیط به صورت ناگهانی اتفاق می افتد مقداری دود سفید به همراه آب از اگزوز خارج می شود.

پس اگر چنین مشکلی برای خودروی شما اتفاق افتاده نیازی نیست نگران باشید زیرا در مکانسیم این خودرو هیچ مشکلی وجود ندارد.

علت دود سیاه اول صبح ماشین چیست؟

در برخی مواقع پیش می آید که افراد صبح زود وقتی خودروی خود را روشن می کنند؛ با دود سیاه رنگی که از اگزوز خودرو خارج می شود، مواجه می شوند.

اگر علت این مسئله را جویا باشید؛ باید بگوییم اگر سیاهی رنگ دود اگزوز خودروی شما مدت کوتاهی پس از استارت زدن از بین می رود، نیازی نیست نگران این مشکل باشید.

اما در صورت باقی ماندن این دود سیاه پس از چند دقیقه بایستی با بررسی عللی که برای سیاهی رنگ دود اگزوز خودرو ذکر کردیم بپردازید و این مشکل را حل کنید.

علت دود آبی اول صبح ماشین چیست؟

مانند دو مورد قبلی بایستی در این قسمت نیز به این نکته اشاره کنیم که در صورت از بین رفتن دود آبی یا خاکستری پس از استارت زدن ماشین؛ نیازی نیست به بررسی علل دود آبی بپردازید، اما درصورت باقی ماندن این رنگ بایستی از تعمیرکاران مجرب برای حل این مشکل کمک بگیرید.

سیاه شدن دهانه اگزوز

حال که تقریبا همه چیز را در ارتباط با رنگ دود اگزوز دانستید، نیاز می دانیم، چند کلمه ای نیز در ارتباط با سیاه شدن دهانه اگزوز که مشکلی رایج است صحبت کنیم.

خوب است بدانید این مسئله غالبا در پی سیاهی رنگ دود اگزوز خودرو وقتی سوخت ناقص اتفاق می افتد؛ به وجود می آید؛پس حواستان به این مسئله نیز باشد.

البته خوب است بدانید این مسئله بیشتر زمانی دیده می شود که شما به سیاهی رنگ دود اگزوز خود توجه کافی نکرده باشید و این به تعمیر ماشین خود و حل مشکل بنزین سوزی اشتباه آن نپرداخته باشید.

رفع مشکل رنگی بودن دود اگزوز را به چه کسی بسپاریم؟

حال که می توانید تا حدودی به سوال رنگ دود اگزوز نشانه چیست؟ پاسخ دهید و در ارتباط با مواردی مانند علت دود سفید اول صبح ماشین، خروج دود آبی هنگام گاز دادن از اگزوز و مواردی از این قبیل اطلاعاتی کسب کرده اید.

ممکن است بپرسید اگر خودروی من با مشکلاتی از این قبیل مواجه شد، چگونه می توانم به حل آن بپردازم و از چه کسی باید کمک بگیرم؟

در ارتباط با این مسئله باید بگوییم افراد و تعمیرگاه های متعددی وجود دارند که شما میتوانید از آن ها برای حل مشکل رنگ دود خودروی خود کمک بگیرید.

اما بایستی به این مسئله دقت کنید که آن تعمیرگاه باید در زمینه حل این نوع مشکل سابقه زیادی داشته باشد و علاوه بر این مسئله بایستی افرادی که قبلا کار خود را به این تعمیرکار یا تعمیرگاه سپرده اند از این کار راضی بوده باشند، پس حواستان به این نکات باشد.

اما اگر هنوز نمی دانید، از کجا این تعمیرگاه خودرو  را پیدا کنید، این جا کلیک کنید، تا به لیستی از تعمیرکاران حرفه ای خودرو  در وب سایت آگهی تایم دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم به طور کلی شما را با انواع رنگ دود ماشین، علت به وجود آمدن این مشکلات و چگونگی حل آن ها آشنا کنیم.

امید است با نوشتن این مقاله توانسته باشیم، پاسخ شما را به سوالاتی که در مقدمه مطرح شد بدهیم و اطلاعاتتان را در این زمینه بالا ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا