دانستنی های خودرو

چگونه علائم خرابی ترموستات را شناسایی و رفع کنیم؟

علائم خرابی ترموستات، مسئله ای است که ممکن است بار ها و بار ها با توجه به استفاده وسیع افراد از ترموستات با آن سر و کله زده باشید و دوست داشته باشید، اطلاعاتی در ارتباط با آن بدانید.

به همین دلیل و بر اساس این مسئله که با کمک یک سری نکات و نشانه ها می توان متوجه شده که ترموستات ماشین خراب شده است و از خسارت های جانبی ناشی از خرابی سایر قسمت ها در اثر عملکرد نا درست ترموستات جلوگیری کرد.

قصد داریم در ادامه این مطلب اطلاعاتی در ارتباط با علائم خرابی ترموستات، تست سالم بودن ترموستات و مواردی از این قبیل در اختیار شما قرار دهیم، پس در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علامت اول: زیاد شدن دمای موتور

اولین نشانه و علامت از علائم خرابی ترموستات در انواع خودرو، این است که دمای موتور ماشین شما در زمانی که هوا گرم نیست یا مدت زمان کمی است ماشین را روشن کرده اید، به حد زیادی برسد.

به طور مثال اگر در چندین دقیقه اول استفاده از ماشین و روشن کردن موتور آن آمپر آب ماشین بیش تر از دو درجه بالا برود و یا موتور سریع جوش بیاورد، می توان گفت ترموستات ماشین شما دچار مشکل شده است و باید خیلی سریع به حل آن بپردازید.

علامت دوم: مشکل دار شدن بخاری

شاید برایتان جالب باشد که در اکثر ماشین ها هوای گرم حاصل از بخاری ماشین از داخل موتور می آید و اگر ترموستات ماشین دچار خرابی شده باشد، ممکن است بخاری به خوبی کار نکند.

در صورت اتفاق افتادن این مسئله اگر شما حتی بخاری ماشین خود را در زیاد ترین حالت ممکن هم قرار دهید، هوای گرمی که به داخل ماشین می آید، آن طور که باید نیست.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به این نکته توجه کافی داشته باشید و در صورت مشاهده حتما به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید زیرا این علامت می تواند یک نشانه بسیار مهم در عدم سلامتی ترموستات ماشین شما باشد.

علامت سوم: صدا دار شدن قسمت جلویی ماشین

باید بگوییم در برخی موارد به گوش رسیدن صدایی شبیه به صدای تق تق از قسمت جلویی ماشین می تواند نشان دهنده خرابی ترموستات ماشین باشد.

اما با توجه به این نکته که این صدای تق تق می تواند علل بسیار متعدد دیگری نیز داشته باشد، نیاز هست برای مشخص شدن علت دقیق آن به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

اما اگر چنین علائمی در ماشین شما وجود دارد، این صدا را دست کم نگیرید، زیرا خرابی قسمت های دیگری از ماشین شما نیز می تواند به قسمت های سالم آن آسیب برساند و باعث شود مجبور به پرداخت هزینه های سنگین تعمیرات ماشین بشوید.

علامت چهارم: بالا رفتن میزان سوخت بنزین و روغن موتور

جالب است بدانید، تا قبل از رسیدن موتور به دمای 90 درجه سلسیوس با بالارفتن دمای موتور میزان بنزین مصرفی آن نیز کاهش پیدا می کند، اما در زمانی که دمای موتور به بیش از 90 درجه برسد میزان مصرف سوخت توسط موتور تا حد زیادی بالا می رود.

همچنین باید گفت با بالا رفتن دمای موتور از یک عدد خاص روغن موتور دیگر نمی تواند خاصیتی که قبلا داشته است را حفظ کند و بیهوده می سوزد.

به این ترتیب می توان به عنوان یک نشانه دیگر در علائم خرابی ترموستات از بالا رفتن مصرف سوخت و روغن موتور یاد کرد.

علامت پنجم از علائم خرابی ترموستات: کاهش بیش از اندازه آب ماشین

همانطور که می دانید معمولا سطح مایع خنک کننده یا اصطلاحا میزان آب ماشین حدودا هفته ای یک بار کاهش پیدا می کند و شما باید دوباره در داخل ان آب بریزید.

اما اگر ترموستات ماشین شما خراب شده باشد، احتمال دارد این مایع خنک کننده بیش از حد در حال چرخش بین موتور و رادیاتور باشد و نهایتا در این حالت میزان آب ماشین یا همان مایع خنک کننده ماشین شما بیش از قبل کم می شود.

پس باید در بازه های زمانی کوتاه تری داخل ان آب بریزید، که این نکته نیز یک نشانه ی خیلی مهم از خرابی ترموستات ماشین محسوب می شود.

عامل ششم از علائم خرابی ترموستات: کم شدن دمای موتور

در قسمت اول راجع به این مسئله صحبت کردیم، که اگر ترموستات ماشین دچار خرابی شده باشد دمای موتور ماشین بیش از اندازه بالا می رود،.

اما باید این را هم بدانید که اگر ترموستات ماشین شما طوری خراب شده باشد که درب از سمت رادیاتور به موتور همواره باز باشد، دمای موتور کم تر از حالت عادی باقی خواهد ماند و این مسئله نیز یک نشانه دیگر از علائم خرابی ترموستات است.

علامت هفتم: آسیب دیدن قسمت های دیگر موتور

در قسمت های قبلی سعی کردیم، مهم ترین علائم خرابی ترموستات را ذکر کنیم و شما را با آن ها آشنا کنیم، اما اگر هریک از این موارد برای ماشین شما اتفاق افتاده و نسبت به آن بی تفاوت بوده اید.

حال باید منتظر علائم خرابی سایر قطعات موتور خودروی خود باشید، زیرا در صورت خراب بودن ترموستات آن قطعات نیز آسیب می بینند.

در پایان نیز خوب است ذکر شود، اولین قطعه ای که آسیب می بیند،  واشر سرسیلندر ماشین است که باید سریع آن را تعویض یا تعمیر کنید زیرا می تواند به سوختن موتور منجر شود.

علامت هشتم: ریختن آب از قسمت زیرین ماشین

علامت دیگری که می توان آن را جزء علائم خرابی ترموستات آب پراید یا هر ماشین دیگری طبقه بندی کرد، این هست که از قسمت زیرین ماشین آبی که رنگی است بیرون بریزد.

علت اتفاق افتادن این مسئله هم این است که وقتی ترموستات خراب باشد و مایع خنک کننده نتواند از موتور خارج شود این مایع از شیلنگ های موتور نشت پیدا خواهد کرد و از ماشین به بیرون می ریزد.

علامت نهم: بالا و پایین شدن دمای موتور

در قسمت های قبلی به عنوان علامت هایی از علائم خرابی ترموستات به بالا رفتن و یا پایین رفتن بیش از حد دمای موتور ماشین اشاره کردیم، اما خوب است بدانید بالا و پایین شدن پشت سر هم دمای ماشین نیز یکی دیگر از نشانه های خرابی ترموستات آب پراید یا ماشین های دیگر است.

علت به وجود امدن این مسئله هم این است که وقتی ترموستات دچار مشکل شده باشد مایع خنک کننده در زمان مناسب خودش بین رادیاتور و موتور جا به جا نمی شود و این مشکل اتفاق می افتد.

علامت دهم: تغییر نکردن آمپر دمای آب

همانطور که اطلاع دارید، آمپر دمای آب خودرو یا همان نشانگر دمای آب یک شاخص مهم در انواع خودرو است  که به شما کمک زیادی در متوجه شدن خرابی ترموستات می کند.

پس وقتی هوا سرد است و به تازگی موتور  ماشین روشن شده اما آمپر آب بالا است یا زمانی که هوا گرم است یا مدت زمان زیادی است که از ماشین استفاده کرده اید و آمپر آب پایین است به خرابی ترموستات ماشین خود شک کنید.

البته حواستان باشد این علامت چندان علامت خوبی نیست زیرا در برخی مواقع اتفاق می افتد ترموستات ماشین شما مشکلی ندارد اما آمپر دمای آب دچار خرابی شده و دمای آب را به درستی نمایش نمی دهد.

علامت یازدهم: جوش آوردن

در هنگام ذکر اولین علامت از علائم خرابی ترموستات به این مسئله اشاره کردیم که موتور ماشین در هنگام خرابی ترموستات بیش از حد داغ می شود، اما اگر شما متوجه داغ شدن موتور ماشین و بالا آمدن آمپر آب نشوید، ماشین جوش می آورد.

که از جوش اوردن ماشین نیز می توان به عنوان یکی از علائم خرابی ترموستات یاد کرد، اما حواستان باشد که جوش آوردن ماشین می تواند علتی به جزء این مسئله نیز داشته باشد.

علامت دوازدهم:ضعیف کار کردن موتور ماشین

به عنوان اخرین علامت از علائم خرابی ترموستات باید بگوییم،طبیعی است وقتی ترموستات ماشین شما به خوبی فعالیت نکند موتور ماشین نیز دچار مشکل خواهد شد و شما نخواهید توانست آن طور که قبلا از آن استفاده می کرده اید از ماشینتان کار بکشید.

تست سالم بودن ترموستات خودرو

درموارد قبلی در ارتباط با علائم خرابی ترموستات آب پراید و سایر ماشین ها با یک دیگر صحبت کردیم و آن ها را شناختیم.

اما ممکن است هر یک از شما یکی از این علائم را در ماشین خود دیده باشید، اما ندانید که آیا واقعا آن علامت مربوط به خرابی ترموستات است یا خیر، در این جا با ذکر چگونگی تست سالم بودن ترموستات خودرو کمک می کنیم متوجه شوید این علامت مربوط به ترموستات هست یا خیر.

در اولین مرحله از مراحل تست سالم بودن خودرو پیشنهاد می کنیم، ابتدا ماشین را در حالت روشن بگذارید و درب کاپوت ماشین را باز کنید.

در این مرحله با توجه به این که موتور ماشین هنوز خنک است نباید مایع خنک کننده در رادیاتور جریان داشته باشد، پس اگر درب رادیاتور را باز کردید و مایع خنک کننده را مشاهده کردید، باید بدانید که ترموستات شما دچار مشکل است.

اما اگر در رادیاتور مایع خنک کننده مشاهده نکردید، باز هم باید از سلامت ترموستات اطمینان حاصل کنید، به منظور این کار نیاز است مدت زمانی موتور ماشین شما کار کند.

پس از سپری شدن آن مدت زمان وقتی که موتور ماشین کمی داغ شد باید دوباره درب رادیاتور را باز کنید اگر این بار مایع خنک کننده را در رادیاتور دیدید مطمئن بشوید که ترموستات ماشین شما به خوبی کار میکند .

حال باید به دنبال علت های دیگری برای علائم خرابی که از ماشین خود مشاهده کرده اید باشید و با حل آن ها بهترین عملکرد را به وجود بیاورید.

اگر ترموستات عمل نکند، چه اتفاقی می افتد؟

وقتی علائم خرابی ترموستات در یک ماشین مشاهده می شود، سوالی که ممکن است افراد بپرسند؛ این است که اگر ترموستات عمل نکند، چه اتفاقی می افتد؟

برای پاسخ به این سوال یک بار دیگر باید عملکرد ترموستات را به همراه یک دیگر بررسی کنیم، همانطور که میدانید ترموستات ماشین با اندازه گیری دقیق و مناسب دمای موتور و هدایت مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور یا بلعکس، باعث تنظیم دما در موتور می شود.

پس بدیهی است که در اولین مرحله از عوارض باز ماندن ترموستات پژو یا هر ماشین دیگری می توان به بالا رفتن دمای بیش از حد موتور اشاره کرد.

اما این مسئله تنها عوارض باز ماندن ترموستات پژو و ماشین های دیگر نیست، زیرا داغ شدن بیش از حد موتور می تواند به خودی خود باعث به وجود آمدن مسائلی همچون بالا رفتن مصرف سوخت، استهلاک بسیار زیاد قطعات، بالا رفتن مصرف روغن و در برخی از موارد از بین رفتن موتور ماشین بشود.

در پایان نیز خوب است به این مسئله اشاره کنیم، که متاسفانه در برخی از مواقع در فصول گرم سال افراد ترموستات ماشین را خارج می کنند تا مایع خنک کننده همواره در رادیاتور و موتور ماشین در جریان باشد و موتور بیش از حد داغ نشود.

اما باید بگوییم این کار نیز چندان اصولی نیست زیرا حتی در فصول گرم سال نیز ممکن است در ساعات خاصی از روز، هنگامی که به تازگی ماشین را روشن کرده اید و زمان های مشابه دیگری موتور ماشین شما بیش از خنک می شود که این مسئله برای سلامت ماشینتان به اندازه داغ شدن موتور مضر است.

رابطه ترموستات و فن

با توجه به این مسئله که ترموستات و فن ماشین هر دو وظیفه خنک کردن موتور ماشین را بر عهده دارند، بسیاری از افراد می پندارند این دو وسیله به هم شبیه هستند یا عملکرد یکسانی دارند.

به همین دلیل تصمیم داریم در این قسمت به ذکر رابطه ترموستات و فن بپردازیم و تفاوت ها و شباهت های آن ها را ذکر کنیم.

همانطور که می دانید، ترموستات علاوه بر وظیفه خنک کردن وظیفه گرم کردن موتور ماشین را بر عهده دارد و به عبارتی دما را در موتور کنترل می کند، این درحالی است که فن تنها وظیفه خنک کردن را به عهده دارد.

علاوه بر آن ترموستات کار خود را با کمک انتقال مایع خنک کننده از رادیاتور به موتور و از موتور به رادیاتور انجام می دهد، در حالی که فن به کمک هوا و کشیدن آن به داخل موتور ماشین در سیستم خنک کننده آن کارایی دارد

علائم خرابی ترموستات بخاری

همانطور که می دانید، وسایلی مانند بخاری و کولر نیز در انواع خودرو ها دارای یک سری ترموستات هستند، که این ترموستات ها نیز می توانند دچار خرابی شوند.

در این جا به منظور تکمیل اطلاعات شما چند کلمه ای در ارتباط با خرابی ترموستات بخاری در انواع ماشین ها و علائم آن صحبت خواهیم کرد.

باید بگوییم مهم ترین و اصلی ترین علامت از علائم خرابی ترموستات بخاری این است که آن بخاری حتی در زمانی که روی بیشترین حالت دمایی قرار دارد، گرمای کمی را به فضای داخلی ماشین می فرستد.

البته این علامت در هنگام خرابی خود ترموستات ماشین نیز اتفاق می افتد و باید با توجه به علائم دیگر مشخص شود خرابی از ترموستات بخاری است یا خود ترموستات ماشین.

از دیگر علائم نیز می توان به فرستادن هوای سرد به جای گرم به داخل کابین ماشین و ضعف داشتن بخاری ماشین اشاره کرد.

آیا ترموستات قابل تعمیر است؟

در قسمت های قبلی مطالب زیادی را در ارتباط با خرابی ترموستات، علائم آن ، این گه اگر ترموستات عمل نکند، چه اتفاقی می افتد؟ و مواردی از این قبیل ذکر کردیم، اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این هست که اگر علائم خرابی ترموستات آب پراید یا هر ماشین دیگری دیده شد، آیا ترموستات آن قابل تعمیر است؟

در پاسخ باید بگوییم،متاسفانه ترموستات قطعه ای است که به هیچ عنوان نمی توان آن را تعمیر کرد و در صورت اتفاق اتفتادن خرابی برای این قطعه بایستی آن را با یک قطعه جدید تعویض نمود.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات زیادی در ارتباط با علائم خرابی ترموستات ، علائم خرابی ترموستات بخاری، رابطه ترموستات و فن، تست سالم بودن ترموستات، عوارض باز ماندن ترموستات پژو و سایر ماشین ها و مواردی از این قبیل در اختیار شما قرار دهیم.

امید است این مطالب برای شما مفید واقع شوند و بتوانید در راستای جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر قسمت های موتور ماشینتان در هنگامی که ترموستات دچار خرابی است از آن ها استفاده کنید و کاری کنید که موتور و سایر اجزاء سالم تر بمانند.

اما در پایان لازم می دانیم، یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم، که اگر ترموستات ماشین شما دچار خرابی شده است و به دلیل مشغله زیاد نمی توانید بهترین فروشگاه را برای خرید ترموستات پیدا کنید، وقت را تلف نکنید، همین الان وارد وب سایت آگهی تایم شوید.

در بخش آگهی های صنعتی وبسایت آگهی تایم می توانید انواع ترموستات را پیدا کنید و ترموستات مدنظر خود را خریداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا