دانستنی های خودرو

انواع ترموستات ماشین

انواع ترموستات ماشین، موضوعی که افراد مختلف به خصوص کسانی که به تازگی یک خودرو خریداری کرده اند، قصد خرید یک ماشین جدید دارند و یا این که به تازگی گواهینامه رانندگی گرفته اند، دوست دارند که در ارتباط با آن اطلاعاتی را کسب کنند.

پس با توجه به مسئله فوق و این نکته که ترموستات ماشین در میان لیست مهم ترین اجزاء یک ماشین قرار می گیرد و عملکرد درست آن باعث حفظ سلامت موتور ماشین می شود.

قصد داریم در ادامه این مطلب اطلاعاتی را در ارتباط با انواع ترموستات ماشین، نحوه کار آن، جگونگی تعویض ترموستات ماشین، قسمت های مختلف یک ترموستات و مواردی از این قبیل ذکر کنیم؛ تا شما را بیش از پیش با این موضوع آشنا کنیم؛ پس در ادامه و تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

منظور از ترموستات ماشین چیست؟

همانطور که در قسمت قبل به این مسئله اشاره کردیم، ترموستات خودرو یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اجزاء ماشین است، این وسیله باعث می شود موتور ماشین شما خنک نگه داشته شود .

به عبارت دیگر انواع ترموستات ماشین با پایین نگه داشتن دمای موتور ماشین از طریق تنظیم مایعی که در میان رادیاتور و موتور در جریان است، از به وجود آمدن خطرات و حوادث متعدد در نتیجه ی گرم شدن بیش از اندازه موتور ماشین جلوگیری می کنند.

نحوه عملکرد ترموستات ماشین

همانطور که در قسمت قبل توضیح مختصری در ارتباط با آن دادیم ترموستات پراید، پژو، 206  و یا هر ماشین دیگری دارای یک سوپاپ است، این سوپاپ زمانی باز می شود که مایع خنک کننده موتور دمای زیادی داشته باشد.

به این ترتیب با باز شدن سوپاپ انواع ترموستات ماشین مایع خنک کننده وارد رادیات می شود و تا زمانی که دمای آن مایع به حدی که مورد انتظار است، نرسد سوپاپ ترموستات دوباره باز نمی شود.

اما زمانی که دمای مایع خنک کننده به حد انتظار بردس سوپاپ باز خواهد شود و مایع به موتور باز می گردد، به این ترتیب ترموستات پژو، ترموستات 206، ترموستات پراید یا هر ماشین دیگری باعث کارکرد بهتر موتور خواهند شد.

قسمت های مختلف یک ترموستات ماشین

پیش از کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع ترموستات ماشین نیاز هست مهم ترین قسمت های یک ترموستات ماشین و وظایف هرکدام از آن ها را بشناسید تا بتوانید خیلی بهتر تفاوت ها و شباهت های انواع ترموستات را درک کنید و اگر نیاز به خرید ترموستات دارید آن کار را انجام دهید.

قاب و محفظه

باید بگوییم یکی از اجزای مهم ترموستات ماشین قسمت قاب و محفظه آن است، در این قسمت از ترموستات یک شیر قرار دارد که به پیستون ماشین شما متصل می شود.

فلنج

ترموستات ماشین شما از طریق این قسمت که البته در بدنه اش جاسازی شده است به قسمت های دیگر  ماشین متصل می شود.

فنر

فنر یک ترموستات باعث می شود، درب ترموستات بسته باقی بماند، این فنر زمانی فعال می شود که مایع به دمای بالایی نرسیده باشد و بتواند در موتور در جریان باشد.

عنصر مومی

باید بگوییم مهم ترین و اصلی ترین قسمت یک ترموستات عنصر مومی آن است، این قسمت با تشخیص دمای مایع در جریان دستور می دهد که درب ترموستات هم چنان بسته باقی بماند و یا این که باز شود.

انواع ترموستات ماشین

در این جا، پس از این که قسمت های مختلف ترموستات پراید و یا هر ماشین دیگری را شناختید و با عملکرد آن آشنا شدید، قصد داریم انواع ترموستات ماشین را به شما معرفی کنیم.

ترموستات فانوسی

ترموستات فانوسی یا همان ترموستات معمولی نوعی از انواع ترموستات ماشین است که بیشتر در زمان های قبل تر از آن استفاده می شده است و به طور مثال ترموستات پراید های مدل پایین از این نوع هستند.

در این نوع ترموستات از الکل برای تشخیص زمان باز شدن یا بسته شدن درب ترموستات خودرو استفاده می شده است، که این روش دقت چندانی ندارد و از طرفی استفاده از الکل در این ترموستات نیز ممکن است خطراتی را به وجود بیاورد.

به این ترتیب با توجه به علت های فوق این روز ها دیگر از ترموستات فانوسی برای ماشین های مختلف استفاده نمی شود.

ترموستات مومی

ترموستات بعدی در میان انواع ترموستات ماشین قصد معرفی آن را داریم، ترموستات مومی است، این ترموستات نسبت به ترموستات قبلی کارایی بیشتر دارد و ترموستات پراید هایی که جدید تر هستند ممکن است از این مدل باشند.

نحوه عملکرد این ترموستات به این صورت است که با بالارفتن دمای مایع خنک کننده آن موم که در قسمت وسط ترموستات قرار دارد، شروع به ذوب شدن می کند.

به این ترتیب با ذوب شدن موم فنر باز شده تا مایع خنک کننده به قسمت رادیاتور ماشین برود و دمای موتور کاهش پیدا کند.

ترموستات الکترونیکی

یکی از مهم ترین انواع ترموستات ماشین که مزایای زیادی دارد و ترموستات 206و ترموستات پژو از این نوع هستند، ترموستات الکترونیکی است.

این ترموستات می تواند جلوی ایجاد تعداد زیادی از آلایندگی ها را بگیرد و از مصرف زیاد سوخت نیز جلوگیری میکند.

در این نوع ترموستات اطلاعات دمای مایع خنک کننده با کمک جریان های الکتریکی به قسمت اصلی ماشین می رسد و باعث باز یا بسته شدن درب ترموستات می گردد.

ترموستات الکترومکانیکی

ترموستات الکترومکانیکی آخرین نوع از انواع ترموستات ماشین است که قصد معرفی آن را در این قسمت داریم و البته می توان گفت این ترموستات بهترین انتخاب برای ترموستات پراید، ترموستات پژو و ترموستات 206 خواهد بود.

از مزایای استفاده از ترموستات الکترومکانیکی نیز می توان به عمر بسیار زیاد این وسیله اشاره کرد، که این عمر بالا باعث می شود شما کم تر به تعویض آن نیاز پیدا کنید و نهایتا هزینه ی کم تری برای ماشین خود بپردازید.

در نهایت از ویژگی های این نوع از انواع ترموستات ماشین نیز می توان به دو سنسور انبساط مایعات و فلزات آن اشاره کرد که با کمک آن ها می توان به دمای مایع خنک کننده دست پیدا کرد و موتور ماشین را خنک نگه داشت.

نکات نگهداری از ترموستات ماشین

با رعایت یک سری نکات می توانید از خرابی ترموستات ماشین خود جلوگیری کرده و یا آن را به تعویق بیاندازید، در این قسمت چنین نکاتی را ذکر می کنیم، امید است با رعایت آن ها عمر مفید ترموستات ماشین خود را افزایش دهید.

نکته اول: از مایع خنک کننده استاندارد استفاده کنید.

جالب است بدانید بسیاری از افراد به دلیل ارزان تر بودن مایع خنک کننده بی کیفیت، آن را در ماشین خود می ریزند.

اما نمی دانند خرید مایع خنک کننده غیر استاندارد در مرحله اول از لحاظ اقتصادی به صرفه است و در مراحل بعدی باعث خرابی زود هنگام ماشین می شود.

پس به عنوان اولین نکته برای جلوگیری از خرابی ترموستات پراید و یا هر ماشین دیگری از مایع خنک کننده استاندارد و با کیفیت استفاده کنید.

نکته دوم: برای مدت های طولانی در هوای گرم رانندگی نکنید.

مسلما هرچقدرهوا گرم تر باشد و یا این که شما مدت زمان بیشتری در هوای گرم رانندگی کنید، ترموستات ماشین شما بیشتر در حل فعالیت خواهد بود و به این ترتیب زود تر خراب می شود.

پس به منظور جلوگیری از خرابی ترموستات ماشین خود پیشنهاد میکنیم مدت زمان رانندگی خود را در هوای گرم به حداقل برسانید.

نکته سوم : از قطعات خراب و قدیمی برای ترموستات خود استفاده نکنید.

متاسفانه در خیلی از مواقع یکی از قطعات ترموستات ماشین نیاز به تعویض دارد و افراد قطعات کهنه، دست دوم و یا خراب را بر روی آن می اندازند، که این مسئله نیز طول عمر ترموستات شما را کاهش می دهد.

عمر مفید ترموستات ماشین

با توجه به نکاتی که در قسمت قبل به ذکر آن ها پرداختیم، مسلم است که ترموستات های مختلف طول عمر متفاوتی دارند و به طور کلی طول عمر انواع  ترموستات ماشین به مسائل متعددی بستگی دارد.

اما بسیاری از متخصصین در این زمینه بارها بازگو کرده اند که اگر به درستی از ترموستات ماشین استفاده شود و نکات نگهداری از آن به خوبی رعایت شود یک ترموستات می تواند حتی تا 10 سال برای یک ماشین کار کند.

ترموستات کولر پراید

ممکن است تا به حال نام ترموستات کولر پراید به گوش شما خورده باشد، اما از خود پرسیده باشید مگر کولر ماشین هم ترموستات دارد؟

در پاسخ باید بگوییم بله در ماشین پراید علاوه بر ترموستاتی که در قسمت موتور ماشین واقع شده است، یک ترموستات نیز در کولر وجود دارد، که نیاز می دانیم در این جا چند کلمه ای نیز راجع به این نوع ترموستات صحبت کنیم.

همانطور که می دانید، کولر خودرو یکی از مهم ترین اجزا و قسمت های ان در هوای گرم تابستان است و وقتی که آن کولر به خوبی کار نکند افراد از ماشین سوار شدن در زمان تابستان بیزار می شوند.

اما ترموستات کولر پراید نیز یکی از اجزای مهم آن است که می تواند به تنظیم دمای داخل کابین بپردازد به این ترتیب که وقتی دمای هوای اواپراتور به صفر درجه می شود ترموستات کولر از انجام کار کمپرسور جلوگیری میکند، به این ترتیب اواپراتور کولر یخ نمی زند.

انواع ترموستات ماشین را از کجا بخرم؟

اگر ماشین شما نیاز به تعویض ترموستات دارد، مطمئنا بارها این سوال را از خود پرسیده اید که حال از کجا ترموستات بخرم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم فروشگاه های آنلاین و آفلاین زیادی وجود دارند که شما می توانید به آن ها مراجعه کرده و بر اساس بودجه و نوع ماشینتان به خریداری ترموستات بپردازید.

البته توجه کنید فروشگاهی که انتخاب می کنید بایستی اجناسی با کیفیت و از برند های خوب به فروش برساند و همچنین از قیمت های منصفانه ای نیز برخوردار باشد.

اما اگر نمی دانید از کجا چنین فروشگاهی پیدا کنید، به شما سایت آگهی تایم را پیشنهاد می کنیم، زیرا این وب سایت سابقه بسیار خوبی در فروش انواع ترموستات پراید و ماشین های دیگر دارد و شما می توانید در کم ترین زمان ممکن ترموستات مورد نیاز خود را از آن جا خریداری کنید.

نحوه تعویض انواع ترموستات ماشین

حال که میدانید از کجا می توانید بهترین ترموستات پراید و یا هر ماشین دیگری که از آن استفاده می کنید را از کجا بخرید، نوبت به آن می رسد، اطلاعاتی در ارتباط با چگونگی تعویض و مراحل تعویض ترموستات خودروی خود داشته باشید.

مرحله اول: پیدا کردن ترموستات ماشین

طبیعتا وقتی قصد دارید ترموستات ماشین خود را تعویض کنید، ابتدا باید مکان درست ترموستات را پیدا کنید، برای این کار تنها کافی است کاپوت ماشین خود را بالا بزنید و در بالای قسمت رادیاتور دنبال ترموستات بگردید.

مرحله دوم: قرار دادن ظرف

همانطور که با توجه به عملکرد انواع ترموستات ماشین از این مسئله آگاه هستید، ممکن است مقداری مایع خنک کننده در داخل ترموستات ماشین باقی مانده باشد، به همین دلیل توصیه می کنیم، پیش از اقدام برای تعویض ترموستات یک ظرف در قسمت زیرین ترموستات قرار دهید تا آن مایع روی زمین نریزد.

مرحله سوم: شل کردن گیره

اگر شکل ترموستات را دیده باشید می دانید که بر روی آن یک شیلنگ قرار دارد و این شیلنگ یک گیره دارد، شما باید با شل کردن گیره مایع خنک کننده داخل ترموستات را خارج کنید.

مرحله چهارم: باز کردن اتصالات

مسلم است که ترموستات به کمک یک سری اتصالات در جای خود قرار گرفته است، در این مرحله باید آن اتصالات را باز کنید.

مرحله پنجم: قرار دادن ترموستات جدید

در این مرحله نوبت به آن می رسد که شما ترموستات جدید را دقیقا در مکان ترموستات قبلی قرار دهید، فراموش نکنید که اتصالات و پیچ و مهره ها را محکم ببندید.

نکته قابل توجه این که توصیه می کنیم ترموستاتی را خریداری کنید که مشابه ترموستات قبلی خودروی شما باشد، به این ترتیب می توانید خیلی راحت از این مرحله بگذرید و ترموستات را در مکان خودش قرار دهید.

مرحله ششم: برگرداندن همه چیز به حالت اول

حال باید تمام قسمت هایی که در آن تغییراتی ایجاد کرده اید، مانند شیلنگ، واشر و مواردی از این قبیل  به سر جای خود و حالت اولیه اش برگردانید.

مرحله هفتم: ریختن مایع خنک کننده

در این مرحله که آخرین مرحله از تعویض ترموستات خودروی شما محسوب می شود، بایستی مایعی که در مرحله ی دوم در یک ظرف جمع آوری کرده بودید را به حالت اولیه برگردانید و در رادیاتور بریزید.

حالا با انجام تمام این موارد خواهید دید که به راحتی توانسته اید ترموستات ماشین خود را عوض کنید و از جان تازه ای که به موتور ماشین خود می دهید،لذت خواهید برد.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی سعی کردیم مطالب زیادی را در ارتباط با انواع ترموستات ماشین، چگونگی محافظت از آن ها، اجزاء مختلف ترموستات، نحوه کارکرد ترموستات و مواردی از این قبیل در اختیار شما قرار دهیم، امید است این اطلاعات مفید واقع شوند و شما بتوانید به خوبی از آن ها استفاده کنید.

اما در پایان لازم می دانیم یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر ماشین شما نیاز به تعویض ترموستات دارد، اما نمی دانید این ترموستات را از کجا خریداری کنید، می توانید از آگهی های صنعتی وبسایت آگهی تایم برای این کار کمک بگیرید.

همچنین اگر  فروشنده ترموستات ماشین هستید، می توانید در بخش ثبت آگهی رایگان صنعت آگهی تایم، آگهی خود را ثبت کنید.

مطمئن باشید با کمک گرفتن از این وب سایت خاطره ی خوبی برای خودتان از تعویض ترموستات خواهید ساخت و به هیچ عنوان پشیمان نمی شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا