دانستنی های صنعتی

انواع ترموستات

همانطور که می دانید، این روزها از انواع ترموستات در قسمت های متعددی از وسایل یک خانه و یا ابزار و وسایل دیگر استفاده می شود.

این ابزار به شکلی در بطن زندگی افراد نفوذ کرده اند، که بدون وجود آن روند انجام کارها بسیار سخت و در مواردی نا ممکن می شود.

به همین دلیل و براساس این مسئله تصمیم داریم به سوال ترموستات چیست و انواع آن شامل چه مواردی می شوند؟امید است این مطالب مفید واقع شوند و بتوانید از ان ها به بهترین نحو استفاده کنید.

ترموستات چیست؟

اگر بخواهیم به صورت کلی و با کمک یک تعریف ساده به سوال ترموستات چیست و انواع آن شامل چه مواردی می شوند؟ پاسخ دهیم باید بگوییم ترموستات یک وسیله برای کنترل دمای فضایی است که در آن قرار گرفته است.

به این ترتیب که اگر هوای آن فضا بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد بشود، آن ترموستات فعالیت خودش را آغاز میکند و طی یک مکانیسم دما را به حد مورد انتظار می رساند.

به طور مثال اگر یک ترموستات در فضای خانه نصب شده باشد با خاموش و یا روشن کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی دما را متعدل نگه می دارد.

تفاوت ترموستات و ترمومتر

با خواندن مطالب فوق ممکن است این سوال برای افراد زیادی پیش بیاید،که ترموستات چه تفاوتی با ترمومتر دارد؟

در پاسخ باید بگوییم ترمومتر فقط می تواند دمای هوا را اندازه گیری کند، اما ترموستات به کمک ساز و کارهایی که دارد در ایجاد تغییر در ترموستات نیز اثر می گذارد.

انواع ترموستات

خوب است بدانید، یک دسته بندی کلی برای انواع ترموستات وجود ندارد و ترموستات ها را می توان بر اساس فاکتور های مختلفی دسته بندی کرد.

به همین دلیل در این قسمت نیز ما یک دسته بندی برای انواع ترموستات ذکر نمی کنیم، بلکه انواع مختلف ترموستات را بر اساس ویژگی ها و فاکتور های متفاوتی به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع ترموستات از نظر نوع حرارت

اولین دسته بندی که می توان برای ترموستات های مختلف ایجاد کرد، دسته بندی آن ها بر اساس نوع حرارت است که از این نظر به دو دسته حرارتی و برودتی تقسیم می شوند.

انواع ترموستات از نظر نحوه کار کرد

از نظر نوع و چگونگی کارکرد، ترموستات ها به سه دسته ترموستات قطعی، وصلی و تدریجی تقسیم می شوند.

انواع ترموستات از نظر محل نصب

از نظر مکانی که انواع ترموستات صنعتی یا غیر صنعتی در آن نصب می شوند نیز می توان یک دسته بندی برای آن ها در نظر گرفت.

در این دسته بندی ترموستات ها به سه دسته اتاقی، کانالی، جداری و مستغرق تقسیم می شوند، که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند.

البته خوب است بدانید، در میان تمام این ترموستات های مختلف از لحاظ محل نصب آن ها ترموستات مستغرق کارایی بیشتری دارد، در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

ترموستات مستغرق

ابتدا باید بگوییم از این نوع ترموستات کم تر در فضاهای صنعتی، مکان های خانگی و برخی لوازم خانگی استفاده می شود و کاربرد آن بیشتر در آزمایشگاه های علوم و پزشکی است.

این نوع ترموستات از یک دستگاه خنک کننده مانند کولر و یا گرم کننده مانند هیتر تشکیل شده که به همراه یک پمپ در داخل مایعات شناور می شود و به تنظیم دمای آن مایع کمک می کند.

انواع ترموستات از نظر کارکرد آن ها در فصول مختلف سال

از لحاظ آب و هوای مکانی که ترموستات در ان نصب می شود و فصول سال نیز ترموستات ها  به سه دسته ی دوفصلی، تابستانی و زمستانی تقسیم می شوند.

که البته همانطور که از نامشان بر می آید؛ ترموستات دوفصلی برای تمام فصول، ترموستات تابستانی برای فصل های گرم سال و ترموستات زمستانی برای فصل های سرد سال کاربرد داند.

انواع ترموستات از نظر سنسور

در دسته بندی دیگری از انواع ترموستات که بر اساس نوع سنسور آن ها صورت میگیرد، انواع ترموستات به سه شاخه بیمتال، فانوسه ای، رئوستا و دیافراگمی تقسیم می شوند.

البته مهم ترین آن ها ترموستات بیمتال است به همین دلیل در ادامه این قسمت به ذکر اطلاعاتی در ارتباط با آن خواهیم پرداخت.

ترموستات بیمتال

همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، ترموستات بیمتال یک نوع از مهم ترین انواع ترموستات است که در موارد زیادی نیز از آن استفاده می شود.

در هنگام ساخت این نوع ترموستات از دو فلز به هم چسبیده که غالبا یکی از آن ها از جنس آهن و دیگری از جنس برنج است استفاده می شود.

روند کار این نوع ترموستات نیز به این صورت است که با بالا رفتن و پایین آمدن دمای هوا یکی از این دو فلز منبسط یا منقبض می شوند.

به این ترتیب می توان با انقباض و انبساط آن ها خاموش شدن و روشن شدن وسایل سرمایشی و گرمایشی را کنترل کرد.

انواع  ترموستات از نظر مراحل کارکرد

خوب است بدانید، در این نوع دسته بندی، انواع ترموستات به سه دسته ی پله ای، یک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم بندی می شوند.

انواع ترموستات از نظر روند کار

خوب است بدانید، انواع ترموستات را می توان از نظر این که روند کار آن ها به چه صورت است به دو دسته ی ترموستات های الکترونیکی و الکترومکانیکی تقسیم بندی کرد، با توجه به اهمیت این دو نوع ترموستات در ادامه نیز هر دوی ان ها را معرفی می کنیم.

ترموستات الکترونیکی

روند و مراحل کار در این نوع ترموستات ها به این صورت خواهد بود که سنسور دمای ترموستات که می تواند از نوع رئوستا، بیمتال، فانوسه ای و یا دیافراگمی باشد به اندازه گیری دما می پردازد.

پس از انجام این کار و تشخیص این که دستگاه  سرمایشی و یا گرمایشی باید خاموش یا روشن شود، دستور به  کمک یک رله صادر و با استفاده از نوعی جریان الکتریکی منتقل می شود.

از جمله مزیت های این نوع ترموستات که باعث شده است افراد زیادی از آن استفاده کنند، نیز می توان به قابلیت تنظیم دما برای ان ها اشاره کرد.

به طور مثال شما می توانید کاری کنید میزان دمای میانگینی که باید در شب به آن برسید با میزان دمای میانگین صبح و ظهر تفاوت داشته باشد و بر اساس گرمی و سردی هوا تغییر کند.

ترموستات الکترو مکانیکی

باید بگوییم نحوه کار ترموستات الکترومکانیکی نیز کاملا مشابه ترموستات الکترونیکی است و تنها تفاوت آن ها در این است که فرمان صادر شده به کمک یک رابطی که مکانیکی است و نه الکتریکی به محلی که باید منتقل می شود.

انواع ترموستات از نظر رنج

آخرین دسته بندی ترموستات ها که در این قسمت به ذکر آن می پردازیم، در ارتباط با رنج فعالیت آن ها خواهد بود که بر اساس آن به دو دسته ی بالای صفر و زیر صفر تقسیم بندی می شوند.

انواع ترموستات صنعتی

همانطور که می دانید، از ترموستات ها می توان در موارد بسیار متعدد و گوناگونی استفاده کرد، اما یک دسته از جاهایی که می توان در آن ها از ترموستات استفاده نمود، فضاهای صنعتی هستند.

از جمله مکان هایی که میتوان در ان ها از انواع ترموستات صنعتی استفاده نمود نیز می توان به انواع اتوکلاوها، دیگ های بخار، کوره ها، گرمخانه ها و اکثر گلخانه ها اشاره کرد.

در پایان نیز باید بگوییم در میان انواع ترموستات صنعتی ترموستات دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی دارد و بیش از هرنوع ترموستات دیگری از آن استفاده می شود.

انواع ترموستات یخچال

همانطور که می دانید، یکی از مهم ترین و اساسی ترین وسایلی که باید در هر خانه ای وجود داشته باشد، یخچال و فریزر آن خانه هستند.

که البته مسلما اگر دمای یخچال و یا فریزر در حد مطلوب باقی نماند، مواد غذایی در داخل آن یا خراب می شوند یا یخ می زنند، که این مسئله باعث می شود عملا یخچال هیچ کارایی نداشته باشد، در این جاست که اهمیت انواع ترموستات یخچال ها معلوم می شود.

باید بگوییم انواع ترموستات یخچال نیز شامل سه دسته ترموستات فشار بخار، دو قطبی و جامد الکتریکی می شوند، که از هر کدام از آن ها در یک یخچال با یک ویژگی خاص استفاده می شود.

ترموستات فشار بخار، که از ان به عنوان ترموستات یخچال استفاده می شود، هم می تواند به صورت الکتریکی یا دیجیتال باشد و هم حالت مکانیکی دارد این ترموستات از یک میله ی شیشه ای که در داخل آن الکل ریخته می شود، تشکیل شده است.

که بالا رفتن و پایین آمدن دما الکل داخل شیشه بخار می شود و یا از حالت بخار به مایع بر میگردد و به این ترتیب این نوع ترموستات دمای یخچال را کنترل می کند.

در ترموستات دو قطبی که نوع دیگری از انواع ترموستات یخچال محسوب می شود، یک نوار حس گر وجود دارد این نوار حس گر از دو عدد فلز به وجود آمده است و با منبسط و مقبض شدن آن ها دمای یخچال کنترل می گردد.

در پایان این قسمت لازم به ذکر است که در یخچال هایی که قابلیت یخ زدایی خودکار را دارند، یک ترموستات یخچال اضافه نیز برای این قسمت به وجود آمده که سنسور های آن باعث برفک زدایی می شود.

آخرین نوع از انواع ترموستات یخچال که قصد معرفی آن را در این قسمت داریم، ترموستات جامد دیجیتالی یا همان جامد الکتریکی است، این نوع ترموستات دقیق ترین و مشهور ترین ترموستاتی است که از آن می توان در تولید یخچال استفاده کرد.

انواع ترموستات موتور خانه

موتور خانه ها یک دسته دیگر از مکان هایی هستند که کاربرد ترموستات را به خوبی نمایش می دهند، از انواع ترموستات موتور خانه نیز نیاز می دانیم به ترموستات دیجیتالی و آنالوگ یا مکانیکی اشاره کنیم.

که البته با توجه به قابلیت های بهتر و جدید تر بودن ترموستات های دیجیتالی نسبت به نوع دیگر ترموستات از انواع ترموستات موتور خانه یعنی همان انواع آنالوگ می توان گفت آن بهترین محسوب می شود.

انواع ترموستات بخاری برقی

بخاری های برقی آخرین دسته از انواع مکان هایی هستند که از ترموستات در ساخت آن ها استفاده می شود و ما قصد معرفی ان ها را داریم.

که البته با توجه به استفاده وسیع افراد از این وسیله علی الخصوص در فصل زمستان دانستن اطلاعاتی در ارتباط با انواع ترموستات بخاری برقی خالی از لطف نیست.

باید بگوییم مانند قسمت قبلی از ترموستات های دیجیتال و آنالوگ نیز می توان به عنوان انواع ترموستات بخاری برقی نام برد.

در پایان نیز لازم می دانیم، اشاره کنیم کاملا مانند یخچال اگر در بخاری های برقی ترموستات وجود نداشت، استفاده از بخاری برقی بدون مزیت خواهد بود زیرا در این صورت یا بیش از حد گرم خواهد بود یا بیش از حد سرد می شود.

ترموستات جیوه ای

ترموستات جیوه ای که یک دسته دیگر از ترموستات های مختلف محسوب می شود، تقریبا قدیمی ترین نوع از انواع ترموستات استو

این ترموستات قدیمی از یک کویل حرارتی به علاوه یک سوییچ البته از جنس جیوه به وجود آمده است، در این نوع ترموستات تغییرات دما بر روی انقباض و انبساط جیوه و نهایتا بر روی روشن یا خاموش شدن و کم یا زیاد شدن سیستم های حرارتی و برودتی تاثیر می گذارد.

ترموستات هوشمند

حالا که تمام سعی و تلاش خود را برای شناساندن انواع ترموستات به شما انجام دادیم؛ لازم میدانیم در ارتباط با نوع دیگری از انواع ترموستات که حتی ممکن است نام آن را هم نشنیده باشید، اطلاعاتی را ذکر کنیم.

این ترموستات ها که به تازگی وارد بازار شده اند و مدت زمان کمی است از آن ها استفاده می شود، به اینترنت متصل می شوند.

به این ترتیب با اتصال این ترموستات هوشمند به اینترنت، دستگاه یک دیتای کامل از میانگین دمای طول روز خانه شما تهیه می کند و یک عدد میانگین برای آن پیدا می کند.

با انجام شدن این کار در ترموستات های هوشمند، این ترموستات می تواند به یک دمای مناسب برای هوای خانه برسد و دما را در همان حد نگه دارد ، نهایتا در این مرحله شما می توانید از بودن در خانه ای با بهترین دمای ممکن لذت ببرید.

از جمله کاربرد های صنعتی متعدد این نوع از انواع ترموستات نیز می توان به استفاده از آن ها در تجهیزات گلخانه و بویر ها و از جمله کاربرد های خانگی می توان به کنترل دما برای وسایل حرارتی و برودتی اشاره کرد.

هم چنین از کاربرد های ترموستات هوشمند در لوازم خانگی می توان به  استفاده از آن ها در سرخ کن، آبگرمکن برقی و گازی و سماور اشاره کرد.

در پایان لازم به ذکر است آخرین سری از این نوع ترموستات ها حتی می تواند به تبلت، گوشی یا ساعت هوشمند شما متصل شود و باعث شود شما بتوانید به صورت لحظه ای از دمای محیط منزل خود آگاه  شوید.

سایر کاربرد های انواع ترموستات

درقسمت های قبل بار ها به این مسئله اشاره کردیم که انواع ترموستات کاربرد های متعددی دارند و حتی سعی کردیم انواع ترموستات را بر اساس مهم ترین مکان هایی که از ان استفاده می شود را معرفی کنیم.

اما اگر بخواهیم اشاره کوچکی به کاربرد های دیگر ترموستات داشته باشیم باید به استفاده از آن درسماور برقی، فر برقی، ماشین های ظرفشویی، ماشین های لباسشویی، آبگرمکن، شوفاژ خانه ها، چیلر ها، هواساز ها، انواع داکت اسپیلیت، فن کویل و موارد استفاده متعدد دیگر اشاره کنیم.

نکات مهم در خرید ترموستات های مختلف

اگر قصد خرید یک نوع از انواع ترموستات که در قسمت قبلی به معرفی آن ها پرداختیم را  دارید، باید بدانید که یک سری نکات مهم وجود دارند و شما باید آن ها را در هنگام خرید انواع ترموستات رعایت کنید، در این قسمت این نکات را ذکر خواهیم کرد.

نکته اول: توجه به قیمت

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، این است قیمت ترموستات حرارتی یا قیمت ترموستات کنترل دما ویا هر ترموستات دیگری که قصد خرید آن را دارید، منصفانه باشد.

نکته دوم: تعیین نوع ترموستات

پیشنهاد می کنیم پیش از این که برای خرید ترموستات اقدام کنید، تصمیم خود را در ارتباط با این مسئله که قصد خرید چه نوع ترموستاتی دارید را بگیرید، به این ترتیب می توانید خیلی بهتر در ارتباط باهزینه ای که باید بپردازید و البته مکانی که قصد خرید از آن جا را دارید، تصمیمی بگیرید.

زیرا به طور مثال قیمت ترموستات حرارتی و قیمت ترموستات کنترل دما با یک دیگر متفاوت هستند و علاوه بر آن ممکن است در یک مغازه یا فروشگاه اینترنتی قیمت ترموستات کنترل دما گران تر از مکانی دیگر اما قیمت ترموستات حرارتی ارزان تر باشد، پس به این نکته نیز توجه کنید.

در پایان نیاز می دانیم اشاره کنیم، از جمله نکاتی که می تواند در هنگام انتخاب نوع ترموستات به شما کمک کند، این هست که به فصل سال، میزان کارایی که از ترموستات انتظار دارید، مکان نصب ترموستات، رنج دمای مورد نیاز شما و مواردی از این قبیل دقت زیادی داشته باشید.

به این ترتیب با رعایت نکات فوق می توانید بهترین نوع ترموستات را بر اساس نیاز خود خریداری کنید و از خرید خوبی که داشته اید لذت ببرید.

ترموستات را از کجا بخریم؟

حال که به کمک یک دیگر انواع ترموستات را شناختیم و نکات مهم در خرید آن ها را نیز ذکر کردیم، نوبت به آن می رسد در مورد این مسئله که از کجا می توان ترموستات خریداری کرد، نیز صحبت کنیم.

باید بگوییم فروشگاه های آفلاین و آنلاین زیادی وجود دارند که شما می توانید با مراجعه به آن ها به خرید ترموستات مورد نظرتان بپردازید.

اما مسئله ای که در این جا اهمیت دارد، این است که فروشگاهی را انتخاب کنید که اجناسی با بهترین کیفیت از بهترین برند ها در اختیار شما قرار می دهد و علاوه بر آن نیز قیمت منصفانه ای دارد.

اگر در ارتباط با پیدا کردن همچین فروشگاهی دچار مشکل شده اید، نگران نباشید، زیرا می توانید این خرید را به بهترین شکل از وب سایت آگهی تایم انجام دهید.

این وب سایت تمامی فاکتور های یک فروشگاه خوب را دارا می باشد، پس اگر وقت کمی دارید، همین الان دست به کار شوید و از بهترین خریدی که می توانید داشته باشید لذت ببرید.

ترموستات و نکات مرتبط با رنگ آن ها

جالب است بدانید در قسمت های اتصالات انواع ترموستات یک سری رنگ های مختلفی وجود دارد که افراد در ارتباط با آن رنگ ها زیاد سوال می پرسند و دوست دارند معنای آن ها را بدانند، به همین دلیل این قسمت را به این مسئله اختصاص دادیم.

تا اگر شما هم چنین رنگ هایی را بر روی یک ترموستات دیدید، معنای آن را متوجه شوید و دیگر سوال هایی در این زمینه نداشته باشید.

رنگ قرمز در ترموستات

خوب است بدانید اگر رنگ قرمز یا حرف R در قسمت اتصالی ترموستات وجود داشته باشد، این مسئله نشان دهنده این است که آن به منبع تغذیه ی 24 ولتی نیاز دارد.

رنگ سبز در ترموستات

اگر رنگ سبز و یا حرف G  که نشان دهنده حرف اول کلمه سبز به زبان انگلیسی است را در یکی از پورت های خروجی ترموستات مشاهده کردید، این به آن معنا است که آن قسمت بایستی به فن متصل شود.

رنگ سفید در ترموستات

وجود علامتی مانند رنگ سفید و یا حرف W در یکی از قسمت های ترموستات نشان دهنده ی اتصال آن به یک دستگاه حرارتی یا گرمایشی است.

رنگ زرد در ترموستات

کاملا بر عکس قسمت قبلی اگر رنگ زرد یا علامت Yرا در یکی از قسمت های ترموستات مشاهده کردید، این مسئله نشان دهنده اتصال آن ترموستات به یک دستگاه برودتی یا سرمایشی مانند کولر است.

رنگ مشکی در ترموستات

آخرین رنگی که شما ممکن است در قسمت های اتصالات یک ترموستات مشاهده کنید، رنگ مشکی یا علامت C است که وجود داشتن چنین رنگ یا علامتی نشان دهنده اتصال آن ترموستات به یک نوع سر منشاء است که به طور مشترک استفاده می گردد.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، با ذکر اطلاعاتی در ارتباط با انواع ترموستات پاسخ سوال ترموستات چیست و انواع آن شامل چه مواردی می شوند؟ را توضیح دهیم، امید است این مطالب برای شما مفید واقع شوند و بتوانید از آن ها به بهترین نحو استفاده کنید.

اما در پایان نیز یک بار دیگر لازم می دانیم، به این موضوع اشاره کنیم که اگر قصد خرید یک نوع از انواع ترموستات را دارید، اما نمی دانید این خرید را از کجا انجام دهید، وقت خود را تلف نکنید و همین الان به آگهی های صنعتی وبسایت آگهی تایم مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا