دانستنی های خودرو

چگونه از غلیظ شدن روغن موتور جلوگیری کنیم و موتور را سالم نگه داریم؟

غلیظ شدن روغن موتور،قیر شدن روغن موتور، سفت شدن روغن موتور و ژله ای شدن روغن موتور همگی مشکللاتی هستند که ممکن است در ارتباط با ان چیزهایی شنیده باشید.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیرگذاری بسزای آن در قطعات دیگر خودرو، قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پس اگر به دانستن مطالب بیشتر در این زمینه علاقه دارید یا چنین مشکلی زیاد برایتان به وجود می آید، در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تا به بررسی بیشترمشکل سفت شدن روغن موتور، ژله ای شدن یا سفت شدن آن، علل به وجود امدن این مشکل، چگونگی پیشگیری از سفت شدن روغن موتور و مواردی از این قبیل بپردازیم.

منظور از سفت شدن روغن موتور چیست؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به تازگی به خرید خودرو پرداخته اید و اطلاعات کمی در ارتباط با مشکلات مرتبط با نگهداری از آن دارد، ممکن است اولین سوالی که به ذهن شما می رسد، این است که منظور از غلیظ شدن روغن موتور چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، اگر از روغن موتوری که شما خریداری کرده اید برای مدت زمان طولانی استفاده شود یا حتی روغن موتور بی کیفیت باشد یا به هر علت دیگری که در قسمت های بعدی بیشتر به بررسی ان می پردازیم؛ ممکن است با مشکل سفت شدن روغن موتور مواجه شوید.

در چنین حالتی آب، گرد و غبار ، سوخت و هر نوع آلاینده دیگری به روغن موتور خودروی شما وارد می شود و به این ترتیب با مشکلاتی اعم از سفت شدن روغن موتور مواجه خواهید شد.

پس به حالتی که روغن موتور در اثرورود آلاینده های مختلف به آن تغییر بافت می دهد، ژله ای شدن، غلیظ شدن یا سفت شدن روغن موتور می گویند.

علت غلیظ شدن روغن موتور

در قسمت قبلی در ارتباط با سفت شدن روغن موتور در زمستان و یا تابستان صحبت کردیم و تا حدودی علل این مسئله را شرح دادیم، اما در این قسمت به طور گسترده تر در ارتباط با علت سفت شدن روغن موتور یا علت غلیظ شدن روغن موتور صحبت خواهیم کرد.

به این ترتیب امیدواریم با دانستن انواع علت غلیظ شدن روغن موتور مختلف بتوانید از ایجاد مشکل ژله شدن روغن موتور در خودرویتان جلوگیری کنید و آن را سالم تر نگه دارید.

اولین علت ژله ای شدن روغن موتور:رانندگی در شرایط سخت

خوب است بدانید، یکی از مسائلی که می تواند باعث غلیظ شدن روغن موتور یا ژله ای شدن آن بشود، این هست در شرایط ترافیکی بسیار سنگین رانندگی کنید.

زیرا توقف های پشت سر هم و مکرر می تواند به طور مستقیم باعث سفت شدن روغن موتور بشود، به این ترتیب پیشنهاد می کنیم اگر مجبور هستید به طور روزانه در فضاهای ترافیکی سنگین رانندگی کنید.

به همین ترتیب پیشنهاد می کنیم به منظور جلوگیری از ایجاد این گونه مشکلات در خودروی خود، علاوه بر فضاهای ترافیکی که نیاز به ایستادن های بیش از اندازه دارد، در مسافت های طولانی نیز از خودروی خود استفاده کنید.

دومین علت ژله ای شدن روغن موتور: استفاده از روغن  موتور با کیفیت پایین

خوب است بدانید اگر روغن موتوری که از آن استفاده می کنید، کیفیت خوبی نداشته باشد ممکن است اکسیداسیون سریع تر برای آن اتفاق بیوفتد و زود تر شاهد اتفاقاتی از جمله غلیظ شدن روغن موتور باشیم.

به این ترتیب میتوان از پایین بودن کیفیت روغن موتور به علت سفت شدن روغن موتور یا به عبارت دیگر علت غلیظ شدن روغن موتور یاد کرد.

توصیه می کنیم برای پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل، حفظ سلامت موتور خودرو و جلوگیری از پرداخت هزینه های بعدی برای حل مشکلات مرتبط با ژله ای شدن روغن موتور از روغن های با کیفیت استفاده کنید.

سومین علت ژله ای شدن روغن موتور: آلودگی هوا

در قسمت های قبلی به این مسئله اشاره کردیم، که وجود مقدار زیادی آلاینده در روغن موتور می تواند باعث ایجاد مشکلاتی اعم از غلیظ شدن روغن موتور بشود.

به همین ترتیب پیشنهاد می کنیم اگر در شهر هایی زندگی می کنید، که آلودگی هوا در ان شهرها بالاست، روغن موتور خودروی خود را در فواصل زمانی کوتاه تری چک کنید، تا در صورت به وجود آمدن هرز گونه مشکلی سریعتر متوجه آن بشوید.

سفت شدن روغن موتور چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

در قسمت قبلی در ارتباط با انواع علت ژله ای شدن روغن موتور، علت سفت شدن روغن ماشین، این که اصلا غلیظ شدن روغن موتور یعنی چه و مواردی از این قبیل زیاد با یک دیگر صحبت کردیم.

همچنین به این موضوع اشاره کردیم که وجود مشکلاتی در روغن موتور و سفت شدن آن می تواند باعث به وجود امدن مشکلاتی در موتور خودرو شود و سلامت آن را به خطر بیاندازد، اما اگر برای شما سوال پیش آمده است که چه مشکلاتی در اثر غلیظ شدن روغن موتور به وجود می آید؟ همراه ما باشید.

در ارتباط با این باره باید بگوییم، همانطور که اطلاع دارید، روغن موتور یکی از اجزایی است که وظیفه روانکاری قطعات داخل موتور را بر عهده دارد.

حال اگر به هر علتی مشکل غلیظ شدن روغن موتور به وجود بیاید، روانکاری در قطعات موتور با مشکل روبرو خواهد شد و قسمت های مختلف موتور از بین رفته و ساییده می شوند.

همچنین خوب است بدانید روغن موتور وظیفه تمیز کردن و از بین بردن کثیفی ها در میان قطعات مختلف را نیز بر عهده دارد، به این ترتیب با اتفاق افتادن این مسائل رفته رفته با مشکلاتی اعم از خرابی قطعات داخل موتور، که اصلی ترین قطعات خودرو محسوب می شوند، روبرو خواهیم شد.

چه نوع روغن موتوری سفت می شود؟

در قسمت های قبلی وقتی داشتین در ارتباط با علت سفت شدن روغن موتور با یک دیگر صحبت می کردیم، به این مسئله اشاره کردیم که در برخی مواقع سفت شدن روغن موتور در زمستان یا تابستان به دلیل این مسئله به وجود می آید که روغن موتور بی کیفیتی استفاده شده است.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که چه نوع روغن موتوری می تواند این مشکل را به وجود بیاورد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اکثر متخصصان عقیده دارند، روغن های موتوری که از برند های اصلی نیستند، ممکن است باعث به وجود امدن این مشکلات در خودرو های شما شوند.

به همین دلیل پیشنهاد می شود، به منظور پیشگیری از به وجود امدن علت سفت شدن روغن ماشین، در هنگام تعویض روغن مبلغ بیشتری بپردازید و یک روغن با کیفیت خریداری کنیدو

همچنین توصیه می کنیم به هیچ عنوان  روغن هایی که یکبار استفاده شده اند را به هیچ عنوان داخل خودروی خود نریزید و به عنوان آخرین نکته نیز پیشنهاد می کنیم در مکان هایی که از سابقه خوبی برخوردار هستند به تعویض روغن خودروی خود بپردازید.

در صورت سفت شدن روغن موتور چه کاری باید انجام دهیم؟

حال که اطلاعات شما در ارتباط با قیر شدن روغن موتور، انواع علت سفت شدن روغن موتور در زمستان یا تابستان یا به طور کلی سفت شدن روغن ماشین، کامل شد، نیاز می دانیم در صورت اقداماتی که باید پس از به وجود امدن این مشکل انجام دهید نیز صحبت کنیم.

در ارتباط با این مسئله باید بگوییم، اگر علائم سفت شدن روغن موتور را در خودروی خود مشاهده کردید، بایستی تا حد امکان از ان خودرو استفاده نکنید و خیلی سریع به نزدیک ترین تعمیرگاه بروید.

زیر با توجه به هزینه بر بودن و وقت گیر بودن تعمیر قطعات خودرو، ایجاد خرابی های وسیع تر در این قطعات مشکل ساز خواهد بود.

به این ترتیب توصیه می کنیم به این مسئله دقت کنید و در اسرع وقت از یک تعمیرکار برای حل این مشکل در خودروی خود کمک بگیرید.

علت لجن شدن روغن موتور چیست؟

حال که در ارتباط با قیر شدن روغن موتور یا به عبارت دیگر غلیظ شدن آن اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دادیم، وقت ان رسیده است که در ارتباط با علت لجن شدن روغن موتور و به طور کلی فرآیند آن نیز صحبت کنیم.

خوب است بدانید لجن شدن روغن موتور زمانی اتفاق می افتد، که یک سری فرآیند های شیمیایی در دمای بالا در روغن موتور اتفاق بیوفتد، به وجود امدن این فرآیند های شیمیایی باعث تشکیل تکه هایی از روغن سفت شده در خودرو می شود، به این ترتیب روغن به موتور خودرو وارد نخواهد شد.

بر اساس مطالب فوق باید گفت با توجه به اثر گذاری زیاد روغن موتور در فرآیند موتور خودرو این نوع خرابی می تواند مشکلات متعددی را در خودرو ها به وجود بیاورد.

از انواع علت لجن شدن روغن موتور نیز میتوان به استفاده از روغنی که یکبار دیگر استفاده شده، استفاده از روغن مخلوط شده با بنزین، گردش بسیار ضعیف روغن و ته نشین شدن ان، عوض نکردن فیلتر هوا و فیلتر روغن خودرو، مشکل دار شدن درپوش عایق مخزن روغن و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

حل مشکل غلیظ شدن روغن موتور و لجن شدن آن را به چه کسی بسپاریم؟

حال که اطلاعات شما در ارتباط با فرآیند هایی مانند غلیظ شدن روغن موتور و لجن شدن آن تکمیل شده است، ممکن است از خود بپرسید، حال چگونه می توان به حل مشکل غلیظ شدن روغن موتور پرداخت؟ یا بهتر است از چه کسی برای حل مشکل غلیظ شدن روغن موتور کمک گرفت؟

در پاسخ به چنین سوالی نیاز است بگوییم افراد زیادی هستند که می توانند در این زمینه به شما کمک کنند اما مسئله ای که از اهمیت زیادی برخوردار است، این هست که با توجه به اهمیت بسیار زیاد قطعات موتور خودرو بایستی چنین فردی از علم، تجربه و دانش کافی در این زمینه برخوردار باشد.

به این ترتیب توصیه می کنیم اگر چنین مشکلی در خودروتان اتفاق افتاده است و نمی دانید چگونه آن را حل کنید، سری به وب سایت اگهی تایم بزنید.

در این وب سایت می توانید به لیست انواع تعمیرگاه ماشین که همگی می توانند مشکل شما را حل کنند؛ دست پیدا کنید و با انتخابی بهترین ان ها مشکل خود را حل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با غلیظ شدن روغن موتور، علت آن، چگونگی پیشگیری از ایجاد این اتفاق و مواردی از این قبیل اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قراردهیم.

امید است با خواندن این مطالب بتوانید به سوالاتی از قبیل منظور از قیر شدن روغن موتور چیست؟ علت لجن شدن روغن موتور چیست؟

سفت شدن روغن موتور در زمستان چه علتی دارد؟ اصلی ترین علت سفت شدن روغن ماشین چیست؟ و سوالاتی از این قبیل پاسخ دهید و نهایتا بتوانید از ایجاد این اتفاق جلوگیری کنید یا حداقل در صورت به وجود آمدن آن، این مشکل را حل کنید.

در پایان نیز نیاز می دانیم یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر هنوز نمی دانید از چه کسی برای حل این مشکل کمک بگیرید، وقت را تلف نکنید، همین الان دست به کار شوید، به وب سایت اگهی تایم بروید و بهترین تعمیرکار را پیدا کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا