دانستنی های خودرو

دنده مرده رفتن و عوارضی که توسط آن ایجاد می شود.

دنده مرده رفتن عبارتی است که زیاد در میان راننده های خودرو رواج دارد و اکثر آن ها در مدت زمان های متوالی در ارتباط با این نوع مشکل در خودروهایشان سوالاتی می پرسند.

این مشکل می تواند در اثر وجود مشکلاتی در گیربکس ماشین به وجود بیاید، که امروز در ارتباط با آن بیشتر با یک دیگر صحبت می کنیم و به سوالاتی مانند دنده مرده چیست و چه ضررهایی دارد؟، دنده مرده در رانندگی چیست؟ آیا دنده مرده در گیربکس اتوماتیک نیزاتفاق می افتد؟ و سوالاتی از این قبیل پاسخ می دهیم.

تا اگر شما نیز به آن دچار شده اید یا در این زمینه سوالاتی دارید، این سوالات رفع گردند؛ پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید، مطمئن باشید، از خواندن  آن ضرر نخواهید کرد.

دنده مرده یعنی چه؟

اگر راننده تازه کاری باشید، یا اصلا رانندگی نکنید، مسلما وقتی عبارت دنده مرده رفتن به گوشتان می خورد سوالاتی از قبیل منظور از دنده مرده در رانندگی چیست؟ دنده مرده چیست و چه ضرر هایی دارد؟ در پاسخ به چنین سوالی باید بگوییم.

منظور از دنده مرده رفتن زمانی است که دنده خودرو در جای خودش قرار نمیگیرد، به این ترتیب که یا راننده به اشتباه دنده مناسب برای خودروی خودش را انتخاب می کند؛ یا در اثر نوعی خرابی یا اتفاقاتی از این قبیل دنده از جای خودش می پرد.

به طور مثال همانطور که اطلاع دارید، اکثر رانندگان، در ارتباط با این مسئله اتفاق نظر دارند که بهتر است وقتی دور موتور خودرو چیزی میان 3000 الی 4000 دنده عوض شود.

حال اگر دنده خودرو وقتی دور مووتور چیزی حدود 2000 است تعویض گردد، شما به خودروی خود دنده مرده داده اید، که بدیهی است چنین مسئله ای می تواند مشکلات متعددی را برای خودروهای شما به وجود بیاورد.

خوب است این نکته را نیز بدانید بر خوردهایی که گیربکس دستی دارند، خودروهای دنده اتومات نیز در برخی مواقع با مشکلاتی مانند دنده مرده رفتن مواجه می شوند و به عبارت دیگر مشکل دنده مرده در گیربکس اتوماتیک عجیب و غیر منتظره نیست.

صدای دنده مرده

لازم به ذکر است، زمانی که شما به ماشینتان دنده مرده می شود، صدایی شنیده می شود، که این صدا به صدای دنده مرده معروف است؛ این صدا چیزی مانند ووز وز یا دنگ دنگ اضافی است و زمانی که دنده در جای درستش قرار میگیرد، دیگر شنیده نمی شود.

نکته مهمی که در هنگام شنیدن این صدا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باعث می شود، شما تشخیص دهید این مسئله در اثر دنده مرده رفتن هست یا خیر، این هست که وقتی شما پای خود را از روی پدال گاز بر میدارید، صدای دنده مرده پراید، یا هر خودروی دیگری که از آن استفاده می کنید، از بین می رود.

پس اگر صدایی از خودروی خود می شنوید که شک دارید این صدا در اثر دنده مرده رفتن هست یا خیر، برای مدتی پای خود را از روی گاز بردارید، اگر باز هم این صدا شنیده شد، متاسفانه خودروی شما دچار مشکل دنده مرده رفتن هست.

مسلما این مشکل یا در اثر رانندگی نادرست شما به وجود امده یا در اثر خرابی یکی از قسمت های خودرو نمایان شده است، که در هر صورت باید حلش کنید.

ضرر های دنده مرده شامل چه مواردی می شوند؟

در قسمت های قبلی، قبل از این که در ارتباط با صدای دنده مرده در هنگام گاز دادن با یک دیگر صحبت کنیم، به این مسئله اشاره کردیم که دنده مرده ماشین می تواند مشکلات متعددی را برای افراد به وجود بیاورد، در این قسمت در ارتباط با این ضرر های دنده مرده با یک دیگر صحبت خواهیم کرد.

در ابتدا خوب است بدانید دنده مرده رفتن یکی از شرایطی است که افراد می پندارند انجام آن می تواند برای ماشین مفید یا بدون ضرر باشد، این در حالی است که به هیچ عنوان این گونه نیست و استفاده نکردن از دنده متناسب با قدرت موتور بسیار مشکل زا است و می تواند عواقبی جبران نا پذیر داشته باشد.

از جمله ضرر های دنده مرده می توان به مشکلات روغن سوزی، سوختن ناقص سوخت در موتور خودرو و ناک زدن موتور، مشکل دار شدن عملکرد موتور خودرو، مشکل دار شدن سیستن کلاچ خودرو اشاره کرد.

همچنین از جمله سایر مشکلات نیز می توان به ذکر آسیب رسیدن به سوپاپ های خودرو، خرابی پستان ها، آسیب دیدن سوپاپ های خودروی به وجود آمدن خربی هایی در رینگ، خط افتادن دیواره بوش های خودرو و مواردی از این قبیل پرداخت.

مسلم است هر کدام از این موارد مستلزم پرداخت هزینه های هنگفت در هنگام انجام تعمیرات خودرو است؛ به این ترتیب ضروری است که رانندگان با دقت بیشتری رانندگی کرده و از دنده مرده رفتن پیشگری کنند، تا مجبور به پرداخت هزینه های این چنینی نیز نباشند.

در چه زمانی دنده مرده رفتن مفید است؟

حال که در ارتباط با ضررهای دنده مرده، اطلاعاتی کسب کردید و پاسخی هم برای سوال دنده مرده یعنی چه؟ پیدا کردید، خوب است بدانید در برخی مواقع و در شرایط خاص به گوش رسیدن صدای دنده مرده در هنگام گاز دادن و قرار دادن عمدی خودرو در این حالت می تواند مزایایی داشته باشد.

در این قسمت در ارتباط  با این مسئله با یک دیگر صحبت خواهیم کرد؛ پس برای تکمیل اطلاعات خود در زمینه دنده مرده گیربکس اتوماتیک یا دستی این قسمت را نیز با دقت بخوانید.

حالت اول: پایین آوردن گشتاور و کاهش توان موتور

در خیلی از مواقع وقتی سرعت خودروی شما بسیار بالا است و به یک پیچ یا دست انداز خطرناک نزدیک می شوید، متوجه خواهید شد که به منظور جلوگیری از افتادن اتفاقات خطر ناک نیاز است در مدت زمان کوتاهی سرعت خودروی خود را پایین بیاورید.

در این حالت تنها نیاز است دنده مرده رفتن را امتحان کنید و دنده خود را یکی کم کنید، خواهید دید که گشتاور چرخ و توان موتور به یک باره کاهش پیدا می کند و شما خواهید توانست از آن پیچ یا دست انداز خطر ناک بدون خیج مشکلی عبور کنید.

درست است که در چنین شرایطی نیز دنده مرده رفتن می تواند برای خودرو آسیب زا باشد، اما بهتر از به وجود آمدن اتفاقاتی مانند تصادفات سنگین خواهد بود.

حالت دوم: مسابقات اتومبیل رانی

یکی دیگر از حالاتی که در آن شنیده شدن صدای دنده مرده خودرو محتملزو بدون مانع است، مسابقات اتومبیل رانی است، در این گونه شرایط ممکن است، شما نیاز داشته باشید، از تمام گشتاور خودروی خود استفاده کنید، به این ترتیب شرایطی پیش می آید که مجبور به دنده مرده رفتن خواهید شد.

درست است که در این شرایط نیز دنده مرده رفتن برای خودرو مشکلات متعددی را به وجود می آورد اما در عوض راننده رتبه بهتری در مسابقات کسب می کند.

حالت سوم: وجود مانع

حالت دیگری که در صورت به وجود آمدن آن دنده مرده دادن برای خودرو مشکل ساز نخواهد بود، این هست که مانع یا فردی به طور ناگهانی در مقابل خودروی شما ظاهر شود، در چنین حالتی با توجه به این که جان یک نفر دیگر یا حتی خودتان در خطر است آسیبی که در اثر دنده مرده دادن به خودروی شما وارد می شود؛ قابل چشم پوشی خواهد بود.

بهترین زمان برای دنده دادن چه زمانی است؟

حال که پاسخ خود را به سوالاتی مانند دنده مرده چیست و چه ضررهایی دارد؟ دریافت کردید و اطلاعاتتان را در زمینه دنده مرده ماشین، صدای آن و مواردی از این قبیل بالا بردید، وقت آن رسیده که زمان مناسب برای دنده دادن در خودرو های مختلف را بیاموزید؛ تا بتوانید از عواقب اتفاقاتی مانند دنده مرده دادن جلوگیری کنید.

خوب است بدانید برای جلوگیری از خرابی قطعاتی مانند گیربکس، قطعات موتور و ….. در هنگام دنده دادن بهتر است زمانی که سرعت شما چیزی مابین 0 الی 25 کیلومتر در ساعت است خودرو را در دنده یک و زمانی که سرعت ما بین 25 الی 50 است خودرو را در دنده 2 قرار دهید.

توصیه می شود، زمانی که سرعت خودروی شما از 50 تا 75 کیلومتر است دنده را بر روی 4 و در سرعت های 75 به بالا دنده را در حالت 5 قرار دهید.

به این ترتیب با رعایت اصول ساده ای که ذکر شدند، از افتادن اتفاقاتی مانند دنده مرده رفتن، شنیدن صدای دنده مرده در پراید و مواردی از این قبیل جلوگیری خواهید کرد و سلامت خودروی خود را به شکل دیگری تضمین می کنید.

مراحل تعویض دنده

حال که پاسخ سوال دنده مرده یعنی چه؟ را به بهترین نحو می دانید، قصد داریم در این قسمت مراحل تعویض دنده از سبک به سنگین و از سنگین به سبک را برای شما شرح دهیم، تا بتوانید این تعویض دنده ها را خیلی بهتر انجام دهید، مشکلاتی مانند دنده مرده ماشین ایجاد نکنید و از اتفاق افتادن خرابی در خودرو تان جلوگیری کنید.

تعویض دنده از سبک به سنگین

پیش از هر چیزی خوب است بدانید، در دو حالت امکان انجام تبدیل دنده سبک به سنگین وجود دارد، یکی زمانی که قصد کاهش سرعت در مدت زمان کمی را دارید، مثلا زمانی که قصد دارید بپیچید یا زمانی که به سرعت گیر خطرناکی نزدیک می شوید.

حالت بعدی مربوط به زمانی است که دور موتور می افتد و نیاز هست که دنده خودرو را سنگین کنید؛ برای هر دوی این حالت ها نیز روند تعویض دنده یک حالت بیشتر ندارد.

که برای انجام  این کار پیشنهاد می شود ابتدا پای خود را بر روی کلاچ و تا آخرین حد ممکن فشار دهید؛سپس نیاز است دنده را تعویض کرده و پا را از روی کلاج بردارید و گاز دهید.

تعویض دنده از سنگین به سبک

وقتی دور موتور خودرو ی شما در بازه ی حدودی 3000 الی 4000 قرار می گیرد نیاز هست دنده را تعویض کنید، روند تعویض دنده در این حالت نیز کاملا مشابه موارد قبل است که در ارتباط با آن ها توضیحاتی ارائه کردیم.

علت دنده مرده در ماشین دستی

خوب است بدانید در برخی از مواقع دنده مرده در رانندگی به علت وجود تعدادی مشکل در خودرو ها به وجود می آید، در این قسمت از مقاله در ارتباط با عللی که باعث این مسئله می شوند، صحبت خواهیم کرد.

خرابی ترمز خودرو

نیاز است ذکر شود، اگر ترمز خودروی شما فعالیت خوبی نداشته باشد، ممکن است دنده خودرو به شکلی ناگهانی تغییر پیدا کند، به این ترتیب که اگر ترمز خودرو دچار مشکل باشد، خودرو توقف نخواهد کرد و ممکن است به طور ناگهانی دنده به حالت های برگشتی تغییر پیدا کند وشاهد اتفاق دنده مرده ماشین باشیم.

حرکت شدید خودرو

به عنوان مورد بعدی لازم به ذکر است، در برخی مواقع وقتی خودرو به شکلی شدید و نوسانی حرکت دارد، ممکن است دنده در اثر این لرزش های ناگهانی از جای خودش در بیاید و با پدیده دنده مرده ماشین مواجه شویم.

خرابی سیستم گیربکس

خرابی سیستم گیربکس خودرو یکی دیگر از علت هایی است که باعث می شود، افراد صدای دنده مرده در هنگام گاز دادن را بشنوند، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در مدت زمان های مشخص حتما حتما گیربکس خودروی خود را بررسی کرد، از آن تست سلامت بگیرید و در صورت وجود هر گونه مشکلی آن را حل کنید.

دنده مرده رفتن در ماشین اتوماتیک

در قسمت های قبلی در ارتباط با دنده مرده رفتن در ماشین دستی، این نکته که دنده مرده چیست و چه ضررهایی دارد؟ یا مسائلی مانند صدای دنده مرده پراید، زیاد با یک دیگر صحبت کردیم.

اما خوب است بدانید درست است که این مسئله به میزان کم تری اتفاق می افتد، اما در تعداد زیادی از خودروهای اتوماتیک ما با مشکل دنده مرده رفتن مواجه خواهیم شد که بایستی برای حل آن تلاش کنید.

 

علت دنده مرده در ماشین اتومات

با توجه به این مسئله که دنده مرده در گیربکس اتوماتیک یکی از مواردی است که کمتر اتفاق می فتد، افراد همواره در ارتباط با علت آن کنجکاو هستند و می پرسند، علت دنده مرده در ماشین اتومات چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم مشکلی مانند دنده مرده رفتن یا شنیده شدن صدای دنده مرده در هنگام حرکت، یکی از مشکلاتی محسوب می شود که خودش را در گیربکس های اتوماتیک خودروهای چینی بیشتر نمایش می دهد.

خوب است بدانید دنده مرده رفتن در این نوع ماشین ها بیشتر به علت مسائل نرم افزاری در انواع خودروهای اتوماتیک ایجاد می شود؛ که در کنار این مشکل نیز ممکن است مسائلی مانند تایر در تعویض دنده ها، دنده مرده فقط در مسیر های سر بالایی، تایر در شتابگیری و معکوس کشیدن اشاره کرد.

پیشگیری از دنده مرده رفتن در انواع خودرو ها

حال که پاسخ خوبی در ارتباط با سوال علت دنده مرده در ماشین اتومات نیز دریافت کردید؛ خوب است بدانید، انجام یک سری راهکارهای ساده می توانید از دنده مرده رفتن در انواع ماشین های اتومات و دستی جلوگیری کنید، در این قسمت از مقاله به چندین مورد از این راهکار ها اشاره خواهیم داشت.

به عنوان اولین راهکار پیشنهاد می کنیم کاملا بر اساس دور موتور نه بر اساس صدای موتور ماشین یا فاکتور های دیگری که اغلب توصیه می شوند، به تعویض دنده بپردازید به این ترتیب تعویض دنده را به مراتب اصولی تر و منطقی تر انجام داده اید و از مشکلات دیگر جلوگیری می کنید.

به عنوان راهکار بعدی نیز توصیه می کنیم، زمانی که می دانید، قرار است به دست انداز، پیچ یا هر چیز دیگری برسید، سرعت خود را قبل از شروع این اتفاقات تا حد امکان کاهش دهید، به این ترتیب نیاز به دنده مرده رفتن در چنین شرایطی نخواهد بود و سلامت خودروی شما بیشتر حفظ می گردد.

به عنوان آخرین راهکار نیز پیشنهاد می کنیم به منظور پیشگیری از دنده مرده رفتن در خودرو به هیچ عنوان خودرو را به دست افرادی که هیچ گونه سابقه ای در رانندگی ندارند، نسپارید، زیرا ممکن است در مدت زمان کوتاهی مشکلات متعددی را برای خودروی شما به وجود بیاورند.

یا حداقل توصیه می شود، اگر ماشینتان قیمت بالایی دارد و شخص تازه کار نیز مجبور است از آن استفاده کنید، توصیه های کافی را در ارتباط با مشکلات دنده مرده برای او ارائه دهید و از درست و اصولی دنده عوض کردن توسط وی اطمینان حاصل کنید.

حل مشکلاتی که در اثر دنده مرده رفتن به وجود آمده اند را به چه کسی بسپاریم؟

در قسمت های قبلی زمانی که داشتیم به سوالاتی از قبیل دنده مرده در رانندگی چیست؟ صدای دنده مرده پراید چگونه است؟ و یا ضرر های دنده مرده دادن شامل چه مواردی می شوند؟ پاسخ می دادیم.

به این نکات هم اشاره کردیم که هم وجود خرابی هایی در ماشین می تواند باعث ایجاد دنده مرده در خودرو شود وهم دنده مرده رفتن می تواند خرابی هایی را در خودرو ایجاد کند.

به همین دلیل بدیهی است که در هر دو وضعیت فوق نیاز است شما به بررسی مشکلات خودرویی خود بپردازید و آن ها را هرچه سریع تر حل کنید، زیرا این مشکلات می توانند عوارض و مسائل دیگری را باعث شوند، که حل آن ها زمان، هزینه و انرژِ بیشتری از شما خواهد گرفت.

اما سوالی که ممکن است در این قسمت مطرح شود، این هست که حل اینگونه مشکلات را بایستی به چه کسی سپرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم افراد زیادی هستند که شما می توانید حل این گونه مشکلات را به آن ها بسپارید، اما نباید این مسئله را فراموش کنید که آن افراد باید سابقه ی خوبی در این زمینه داشته باشند.

همچنین نیاز است شخصی که تعمیر خودروی خود را به او میسپارید، علم کافی و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد و بتواند به بهترین نحو این کار را انجام دهد.

اما اگر نمی دانید چنین اشخاصی را از کجا پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم به وب سایت آگهی تایم سری بزنید، زیرا با سر زدن به این وب سایت خواهید توانست به لیستی از انواع تعمیرگاه ماشین که هر کدام خواهند توانست به طور تخصصی یکی از مشکلات خودروی شما را حل کنند، دسترسی پیدا کنید.

هزینه حل مشکلاتی که در اثر دنده مرده رفتن به وجود می آید، چقدر است؟

یکی دیگر از سوالاتی که افراد وقتی مشکل دنده مرده در گیربکس اتوماتیک یا دستی شان اتفاق می افتد، می پرسند این هست که حل مشکلات مرتبط با دنده مرده تا چه اندازه هزینه بر است؟

در پاسخ به چنین سوالی باید بگوییم هزینه حل این مشکلات به دلیل اتفاق افتادن این مسئله، چگونگی ایجاد این مشکل، آثاری که دنده مرده دادن بر روی خودرو به جا گذاشته است و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

به همین دلیل نمی توان به ذکرعدد یکسانی به عنوان هزینه حل مشکلات مرتبط با دنده مرده رفتن پرداخت و حتی ذکر اعداد تقریبی برای این سوال نیز امکان پذیر نخواهد بود.

اما نیاز است به این نکته اشاره کنیم که مکان های مختلف و تعمیرکاران مختلف بر اساس زمان، تخصص، علم و مهارتی که دارند و برای حل مشکل خودروی شما آن را خرج می کنند، هزینه های متفاوتی در ارتباط با این مسئله دریافت می کنند.

البته توصیه ما این است در هنگام انتخاب تعمیرکار علاوه بر میزان هزینه دریافتی فاکتور های دیگر را نیز در نظر بگیرید زیرا ممکن است آن فرد توانایی حل مشکل خودروی شما را به بهترین نحو نداشته باشد و شما مجبور شوید باردیگر با پرداخت هزینه ای بیشتر خودروی خود را تعمیر کنید؛ پس حواستان به این نکته نیز باشد.

همچنین پیشنهاد می کنیم به منظور جلوگیری از هر گونه مشکلات ثانویه قبل از شروع کار تعمیر خودرویتان با تعمیرکار در ارتباط با هزینه به یک توافق برسید؛ سپس از او بخواهید تعمیر خودروی شما را شروع کند.

سخن پایانی

در مقاله فوق تلاش کردیم، اطلاعاتی در ارتباط با مواردی مانند دنده مرده رفتن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ امید است با خواندن این مطالب بتوانید به سوالاتی مانند دنده مرده یعنی چه؟ علت دنده مرده در ماشین اتومات چیست؟

منظور از دنده مرده در رانندگی چیست؟ پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلاتی در زمینه دنده مرده رفتن در خودرویتان بتوانید آن مشکل را خیلی سریع حل کنید.

اما در پایان نیز لازم می دانیم یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر هنوز نمی دانید، حل این مشکل را به چه کسی بسپارید، وقت را تلف نکنید و شانس کمک گرفتن از آگهی تایم را از دست ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا