دانستنی های خودرو

قفل شدن چرخ جلو و عقب خودرو

قفل شدن چرخ جلو، یکی از اتفاقاتی است که زیاد برای ماشین های مختلف پیش می آید و دانستن علل و راه حل های آن یک مسئله ضروری محسوب می شود؛ زیرا عواقب خوبی در انتظار این اتفاق نیست و حل این مشکل اهمیت زیادی دارد.

به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی در این باره در اختیار شما قرار دهیم؛ پس اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمین علاقه دارید،تا پایان همراه ما باشید.

منظور از قفل شدن چرخ ماشین چیست؟

ممکن است شما هم جزء کسانی باشید که تا به حال متوجه قفل شدن چرخ جلو ماشین یا چرخ های عقب آن نشده باشید و با خواندن مقدمه فوق از خود بپرسید، منظور از قفل شدن چرخ ماشین چیست؟

در این باره باید بگوییم زمانی که شما فرمان ماشین خود را حرکت می دهید، اما چرخ های ماشین به سمتی که مد نظر شماست و فرمان را حرکت می دهید، تغییر نکند، اصطلاحا می گویند چرخ های ماشین شما قفل شده است و باید ان را هرچه سریع تر حل کنید.
قفل شدن چرخ جلو ماشین از چه نظر اهمیت دارد؟

پیش از شروع ذکر مطالب دیگر در این مقاله، با توجه به این مسئله که بسیاری از افراد می پندارند، قفل شدن چرخ جلو ماشین اهمیت چندانی ندارد.

لازم می دانیم در ارتباط با این مسئله بگوییم با توجه به این که قفل شدن چرخ جلو یا عقب ماشین می تواند نشان دهنده خرابی سیستم ترمز باشد و سیستم ترمز نیز یک قسمت بسیار مهم در خودرو های مختلف است، بایستی حتما علل آن بررسی شود.

علاوه بر این نکته طبیعتا ماشینی که چرخ های آن قفل شده باشد، قابل استفاده نیست و عملا نمی تواند حرکت کند؛ پس حل چنین مشکلی بسیار ضروری است.

علت قفل شدن لاستیک ماشین در قسمت جلو

با توجه به این مسئله که چرخ های جلوی ماشین مهم ترین چرخ های یک ماشین هستند و اساسی ترین تاثیر را در تغییر مسیر خودرو دارند؛ قفل شدن آن بسیار پر اهمیت است و علت آن حتما بررسی شود.

اولین علت قفل شدن چرخ جلو پراید، که بیشتر از همه اتفاق می افتد فرسودگی بیش از اندازه شیلنگ های روغن ترمز است، در این صورت خطوط ترمز ماشین دچار مشکل خواهد شد و روغن ترمز به کالیپر خودرو نمی رسد.

دومین علت قفل شدن باستیک ماشین در قسمت عقب  وجود مشکلاتی در یونیت ترمز ABS خودروی شماست؛ در این حالت برای حل چنین مشکلی بایستی ABS یا لاستیک خودروی خود را  تعویض کنید و هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

علت قفل شدن لاستیک ماشین در قسمت عقب

در قسمت قبلی در ارتباط با علت قفل شدن چرخ جلو پراید اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم، حال نوبت به این می رسد که علت قفل شدن چرخ عقب پژو 405 را نیز بررسی کنیم.

اولین علت قفل شدن چرخ عقب خودرو این هست که پیستون های قرار گرفته روی کالپیر ترمز جمع نشوند، به این ترتیب لنت  آزاد نمی شود و چرخ های عقب ماشین قفل خواهند شد.

آخرین علت قفل شدن چرخ عقب پژو پارس که در این قسمت بررسی می کنیم؛ این هست که شیلنگ قرار گرفته ما بین کالیپر و خط ترمز مشکل دار شده باشد.

به این ترتیب روغن ترمز به داخل کالیپر می رود اما از ان خارج نمی شود؛ تا پیستون ها آزاد شوند، در نتیجه اصطکاک کم می شود و چرخ های عقب خودرو به حالت قفل در می آیند.

راه حل قفل شدن چرخ جلو ماشین

پس از این که در ارتباط با علت قفل شدن چرخ عقب خودرو و همچنین چرخ جلوی آن اطلاعاتی را کسب کردید؛ لازم می دانیم در این قسمت به ذکر راه حل قفل شدن چرخ ماشین خواهیم بپر دازیم و به شما بیاموزیم چگونه چنین مشکلی را حل کنید؛ پس این قسمت را با دقت بخوانید.

زیرا مسلم است که رانندگی با ماشینی که چرخ های عقب یا جلوی ان در حالت قفل شده قرار دارد، تقریبا غیر ممکن است، به این ترتیب بایستی این مسئله خیلی سریع حل شود.

ابزار های مورد نیاز برای حل قفل شدن چرخ ماشین

بدیهی است که برای برطرف کردن چنین مشکلی به یک سری ابزار نیاز خواهید داشت، از جمله این ابزار ها می توان به جک خودرو، آچار هایی با سایز مناب و تمیز کننده ترمز خودرو اشاره کرد.

مرحله اول حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

در این مرحله نیاز است ماشین خود را به یک سطح صاف برسانید، جایی که نه سر بالایی باشد نه سر پایینی؛ سپس باید ماشین خودرا خاموش کنید و حتما حتما ترمز دستی آن را بکشید.

پیشنهاد می شود؛ پس از انجام اقدامات فوق، برای اطمینان چند عدد آجر نیز در پشت و جلوی تایر های خودروی خود نیز قرار دهید.

مرحله دوم حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

باز کردن درب مخزن روغن ترمز در این مرحله از حل قفل شدن چرخ جلو ماشین باید انجام شود، برای این کار توصیه می کنیم ابتدا درب کاپوت ماشین را باز کنید.

سپس سیستم ترمز را در میان اجزاء مختلف موتور خودرو پیدا کنید، حال نیاز است یک درب پلاستیکی که احتمالا بر روی آن عبارت روغن ترمز نوشته شده است را باز کنید.

خوب است بدانید این کار باعث می شود آب بندی هوا شکسته می شود و به روغن ترمز اجازه داده می شود در مخزن سیلتدر اصلی خودرو حرکت کند.

مرحله سوم حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

پس از انجام تمام موارد فوق بایستی جک ماشین خود را بردارید و ماشین را جک بزنید، خوب است بدانید که می توانید نقاط جک در هر ماشین را با کمک بررسی دفترچه راهنمای آن پیدا کنید؛ اما اگر دفترچه راهنما را پیدا نکردید، می توانید در اطراف هر چرخ به دنبال نقطه جک بگردید.

مرحله چهارم حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

حال که جک را به خوبی در مکان خودش قرار دادید و ماشین کمی از سطح زمین بالاتر رفت نیاز است که لاستیک قفل شدخ را باز کنید.

مرحله پنجم حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

خوب است بدانید کولیس چرخ یک خودرو توسط دو عدد پین لغزنده که پیچ های آن در حدود 8/3 الی 4 اینچ طول دارند، محکم می شوند.

یکی از این پین ها در قسمت بالای کولیس و دیگری در قسمت پایین آن قرار گرفته است، شما باید هر دوی این پین ها را بردارید تا بتوانید مجموعه ترمز موجود در تایر ماشین را بررسی کنید.

لنت های ترمز چرخ ماشین شما باید به خوبی حرکت کند، اگر این گونه نیست لنت ها را خارج کنید، تا بتوانید به تمیز کردن آن ها بپردازید.

مرحله ششم حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

در این مرحله کار اصلی شما در راستای حل مشکل قفل شدن چرخ جلوی ماشین آغاز می شود، شما بایستی لنت ترمز، شیم ترمز پین های لغزنده، کولیس و پیستون ها را به طور کامل تمیز کنید.

این فرآیند باید طوری انجام شود که هیچ گونه کثیفی ، زنگ زدگی و لکه ای بر روی هیچ کدام از موارد فوق باقی نماند و کاملا از بین بروند.

در پایان حواستان باشد که باید اجازه دهید این قطعات به طور کامل خشک شوند؛ سپس به سمت انجام مرحله بعدی بروید؛ اگر سوالی در این زمینه که با چه وسیله ای این ابزار را تمیز کنم، ذهنتان را در گیر کرده است.

باید بگوییم شما می توانید از پاک کننده های ترمز و اسپری هایی که فروشگاه های مختلف لوازم یدکی خودرو آن ها را می فروشند استفاده کنید.

مرحله  هفتم حل مشکل قفل شدن چرخ جلو ماشین

در اخرین مرحله حل مشکل قفل شدن چرخ جلو پراید یا هر خودروی دیگری که از ان استفاده می کنید؛ شما بایستی تمام قطعاتی که در مرحله قبل به تمیز کردن آن ها پرداختید، یک بار دیگر بررسی کنید.

تا اگر احیانا لکه ای بر روی ان ها باقی مانده باشد، بتوانید بار دیگر به شستشوی این ابزار بپردازید و تمام لکه ها و کثیفی ها را از بین ببرید.

سپس بایستی به دقت هر چه بیشتر این ابزار ها را در مکان خود قرار دهید و به خوبی آن ها را متصل کنید؛ پس از انجام تمام این موارد چرخ را دوباره ببندید ماشین خود را به حالت اولیه برگردانید.

اما توصیه می کنیم، پیش از استفاده دوباره از خودرو با توجه به این مسئله که ممکن است یکی از قطعات را به اشتباه بسته باشید، خودرو را در حالت خلاص قرار دهید و ترمز های آن را بررسی کنید.

در پایان لازم می دانیم به این نکته نیز اشاره کنیم، که اگر پس از انجام این مراحل باز هم نتوانستید مشکل قفل شدن چرخ جلو را حل کنید، یا علت قفل شدن چرخ عقب خودرو خود را نمی دایند.

یا این که حتی علت قفل شدن چرخ عقب خودرو یا جلوی ان را می دانید اما اصلا احساس می کنید از پس انجام مراحلی که در این قسمت آن را توضیح دادیم بر نمی آیید.

از متخصصین و تعمیرکارانی که در این زمینه سابقه زیادی دارند، کمک بخواهید تا این مشکل را در ماشین شما حل کنند، به این ترتیب به راحتی این مشکل در ماشین شما حل خواهد شد.

راه حل قفل شدن چرخ عقب ماشین

در قسمت قبلی تلاش کردیم، به شما آموزش دهیم که اگر چرخ جلوی ماشین تان قفل شد، چه کارهایی انجام دهید؛ اما در برخی مواقع چرخ عقب ماشین دچار چنین مشکلی می شود.

و افراد سوالاتی در این زمینه می پرسند که برای حل مشکل قفل شدن چرخ عقب پژو پارس،پژو 405، پژو 206، پراید و یا هر ماشین دیگری چه کاری باید بکنیم؟

در ارتباط با این مسئله باید بگوییم، راه حل قفل شدن لاستیک ماشین ربطی به جلو یا عقب بودن آن ندارد و برای هر آن باید از یک فرآیند پیروی کنید.

با این تفاوت که به جای باز کردن چرخ جلوی خودرود بایستی چرخ عقب را باز کنید و جک را نیز باید در قسمت عقب خودرو بسته باشید.

نشانه های قفل شدن چرخ جلو و عقب خودرو

همانطور که در قسمت های قبلی نیز این مسئله را ذکر کردیم، ممکن است شما هم پس از این که اطلاعات متنوعی را در زمینه علت قفل شدن چرخ عقب پژو 405 ، پارس یا خودروهای دیگر خواندید، به این نتیجه برسید که عامل اصلی به وجود امدن این مشکل ترمز خودرو است.

پس با توجه به این نکته بدیهی است از خود بپرسید، آیا این مشکل نشانه هایی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله این نشانه ها را در این قسمت معرفی میکنیم.

نشانه اول :نرم بودن بیش از حد ترمز

اولین علامتی که می تواند از قفل شدن چرخ جلو یا عقب خودرو خبر دهد، نرم بودن بیش از اندازه ترمز است، به این ترتیب که شما وقتی پدال را فشار می دهید، انرژی کم تری نسبت به زمان های قبلی احساس می کنید.

این مسئله می تواند به دلایل متعددی از جمله کم بودن روغن ترمز، نشت روغن، فاسد بودن روغن، هوا داشتن سیستم ترمز خودرو و موارد دیگری اشاره کرد؛ که تمام این موارد می تواند باعث قفل شدن چرخ جلو یا عقب خودرو شود.

نشانه دوم: سفت بودن بیش از حد ترمز

وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، اما آن پدال بیش از حد سفت است یا خودرو آن طور که باید متوقف نمی شود، باید منتظر قفل شدن چرخ جلو یا عقب خودروی خود در آینده ای نزدیک باشید.

البته علت ریشه ای به وجود آمدن این مشکل کم بودن یا زیاد بودن روغن ترمز در بوستر خواهد بود؛  که در هر صورت باید به این مشکل رسیدگی شود.

در پایان نیز خوب است بدانید در برخی از مواقع به جای اصطلاح سفت بودن ترمز خودرو از عبارت چوب شدن ترمز خودرو نیز یاد می شود.

نشانه سوم :قفل کردن ترمز

اصطلاح قفل کردن ترمز مربوط به زمانی است که شما پدال ترمز را فشار می دهید، اما خودرو آن طور که باید توقف نمی کند و شما تنها صدایی شبیه به خش خش می شنوید.

همچنین در برخی مواقع که این مشکل تنها در یکی از چرخ ها اتفاق می افتد خواهید دید که با فشردن پدال ترمز ماشین شما به یک سمت خاص متمایل می شود و تعادلی در ایستادن چرخ ها وجود ندارد.

در این حالت ممکن است یا پدال ترمز دچار مشکل شده باشد، یا این که لنت ها در  کاسه داخلی چرخ گیر کرده باشد، که طبیعتا این مسئله می تواند علت قفل شدن چرخ عقب پژو پارس یا هر خودروی دیگری در آینده نزدیک باشد.

نشانه چهارم: پایین بودن پدال ترمز

اگر سوار خودروی خود هستید و متوجه می شوید، پدال ترمز خودرو پایین تر از حالتی قرار گرفته است که قبلا بود، باید به مشکل دار بودن سیستم ترمز ماشین خود شک کنید.

ساییدگی لنت ها، خراب بودن سیلندرها در سیستم ترمز، نشتی روغن و مواردی از این قبیل علت های ریشه ای این مسئله هستند که نهایتا می تواند علت قفل شدن چرخ عقب پژو 405 یا هر ماشین دیگری باشد.

نشانه پنجم: به گوش رسیدن صدای سوت لنت ترمز

مسئله دیگری که می تواند علت قفل شدن چرخ عقب 405  باشد، این هست که در زمان فشردن پدال ترمز صدای سوت لنت به گوش برسد.

مطمئنا این صدای سوت مرتبط با خرابی و تمام شدن طول عمر لنت ها است، اما اگر جدی گرفته نشود، می تواند به خرابی قسمت های دیگر ترمز خودرو منجر شود و نهایتا علت قفل شدن چرخ عقب پارس یا هر خودروی دیگری باشد.

پس اگر در هنگام ترمز گرفتن چنین صدایی از خودروی شما به گوش می رسد، همان لحظه برای تعویض لنت ترمز خودرو اقدام نمایید، تا بتوانید خیلی راحت این مشکل را حل کنید و از قفل شدن چرخ جلو و عقب خودروی شما جلوگیری شود.

دستمزد متخصصین برای حل مشکل قفل شدن چرخ ماشین

در قسمت های قبلی در ارتباط با علت قفل شدن چرخ عقب پژو پارس و سایر انواع دیگر ماشین ها اطلاعات متنوعی در اختیار شما قرار دادیم، همچنین در قسمت های بعدی در ارتباط با حل مشکل قفل شدن چرخ جلو و عقب نیز صحبت کردیم.

اما در این میان به این نکته نیز اشاره کردیم، که اگر فکر می کنید خودتان نمی توانید مشکل قفل شدن لاستیک ماشین خود را حل کنید یا اگر به انجام این کار اقدام کرده اید اما نتوانسته اید موفق شوید، می توانید از متخصصین و تعمیرکاران با تجربه کمک بخواهید.

مسلما وقتی صبحت از این مسئله به میان می آید، افراد زیادی در ارتباط با هزینه این کار سوالاتی می پرسند؛ که در ارتباط با این هزینه باید بگوییم.

قیمت حل مشکل قفل شدن چرخ عقب خودرو یا جلوی آن به موارد متعددی از جمله نوع ماشین، میزان خرابی، میزان کثیفی اجزاء سیستم ترمز، سابقه فرد وعلت قفل شدن چرخ عقب پژو 405 یا هر نوع ماشین دیگری که از ان استفاده می کند، بستگی دارد و نمی توان یک عدد یکسان برای تعرفه این خدمت در نظر گرفت.

تعمیرکاری که بتواند مشکل قفل شدن چرخ ماشین را حل کند، از کجا پیدا کنم؟

در قسمت های قبلی سخنان زیادی در ارتباط با تعمیرکارانی که به حل مشکل قفل شدن چرخ عقب خودرو یا جلوی آن می پردازند، به میان آمد، اما سوال دیگری که ممکن است ذهن شما را در این زمینه درگیر کند؛ این هست که حال از کجا می توان بهترین تعمیر کار را برای انجام این کار پیدا کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، مسلما متخصصین و تعمیرکاران زیادی در شهر محل سکونت شما وجود دارند، که می توانند این کار را با هزینه ها و کیفیت های مختلف برای شما انجام دهند.

اما اگر کیفیت انجام این کار، مواد و تجهیزات مورد استفاده، سابقه فرد و مواردی از این قبیل برای شما اهمیت دارد می توانید سری به وب  سایت آگهی تایم بزنید.

زیرا شما می توانید با سرچ کوتاهی در قسمت آگهی های این سایت تعمیرکاران بسیار حرفه ای و با سابقه را در این زمینه پیدا کنید و بهترین آن ها را انتخاب کنید و نهایتا به راحت ترین روش ممکن مشکل ماشین خود را حل کنید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، با ذکر اطلاعاتی در ارتباط با علت قفل شدن چرخ عقب پژو پارس و هر ماشین دیگری، علت قفل شدن چرخ جلو پراید، چگونگی حل این مشکل، تعرفه های دستمزد تعمیرکاران برای حل این مشکلی و مواردی از این قبیل شما را با مسئله قفل شدن چرخ جلو و عقب در تمام انواع خودرو ها آشنا کنیم.

امیدواریم این اطلاعات توانسته باشند، گرهی هر چند کوچک در این زمینه از مشکل شما باز کنند و شما را دراین زمینه یاری کنند.

اما در پایان ضروری می دانیم یک با دیگر به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد کمک گرفتن از مختصصین و تعمیرکاران برای حل قفل شدن چرخ جلو یا عقب خودروی خود را دارید، در وب سایت آگهی تایم به دنبال این افراد بگردید.

حتی خوب است بدانید، که شما می توانید انواع آگهی فروش لوازم یدکی خودرو مانند فروشنده های اسپری یا محلول تمیز کننده ابزار های سیستم ترمز خودروی خود را نیز در این وب سایت بیابید و خاطره ی خوشی از حل این مشکل برای خودتان بسازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا