دانستنی های خودرو

چه چیزی باعث خرابی بخاری ماشین میشود و چگونه آن را حل کنیم؟

بخاری ماشین یک دستگاه کارامد است که در روزهای سرد سال، ما را گرم نگه میدارد و خرابی بخاری ماشین می توانید بسیار آزار دهنده باشد. بخاری ماشین با استفاده از گرمایی که موتور تولید میکند، هوای داخل کابین را گرم میکند و از مه و یخ روی شیشه ها جلوگیری می کند.

اما گاهی اوقات ممکن است بخاری ماشین از کار بیفتد و هوای گرمی ندهد. این مشکل میتواند باعث شود که رانندگی در فصل سرما برای ما کمی سخت و دشوار شود. در این مقاله می خواهیم علل مختلفی که می توانند منجر به خرابی بخاری ماشین شوند را شناسایی و توضیح دهیم و راه حل هایی برای برطرف کردن و جلوگیری از آنها پیشنهاد کنیم.

علل خرابی بخاری ماشین

برخی از علل رایج خرابی بخاری ماشین عبارتند از: خرابی ترموستات، مایع خنک کننده، فن، رادیاتور، نشتی مایع، کنترل ها، سوکت ها، فیوز ها و سیم کشی. در ادامه به بررسی هر یک از این علل و راه حل های مربوط به آنها میپردازیم.

از کار افتادن یا اتصالی کلید کنترل بخاری

یکی از علل رایجی که باعث خرابی بخاری پراید، پژو پارس و سایر ماشین ها می شود، خرابی کلی کنترل درجه حرارت بخاری است. این کلید باز و بسته کردن دریچه ای را کنترل میکند که میزان جریان عبور مایع خنک کننده را به هسته بخاری تعیین میکند.

اگر این کلید به هر دلیلی خراب شود و از کار بیفتد، ممکن است دریچه بخاری ماشین همیشه باز یا بسته باشد و باعث شود که بخاری ماشین همیشه گرم یا سرد باشد و مواقعی که نیاز به بخاری ماشین داریم نتوانیم از آن استفاده کنیم. برای حل این مشکل باید ماشین را به تعمیرگاه برده و نسبت تعویض این قطعه اقدام کنیم، همچنین نکته‌ای  که وجود دارد این است که این کلید زمانی که خراب شود قابل تعمیر نیست پس باید حتما تعویض شود.

مسدود شدن رادیاتور بخاری

گرفتگی و مسدود شدن رادیاتور بخاری سورن پلاس و سایر خودرو ها نیز می تواند باعث کار نکردن بخاری ماشین شود و به دیگر قطعات آن نیز آسیب برساند. رادیاتور بخاری یک مبدل حرارتی است که مایع خنک کننده را که به وسیله موتور گرم شده و دارای حرارت است را از موتور ماشین گرفته و گرمای آن را به هوای داخل کابین ماشین منتقل می کند.

اگر رادیاتور بخاری گرفته  و مسدود شود، ممکن است مایع خنک کننده که حرارت از موتور ماشین گرفته به آن نرسد یا گرمای کافی را به هوای داخل کابین ماشین منتقل نکند. گرفتگی رادیاتور می تواند به دلیل کثیف بودن مایع خنک کننده یا وجود رسوبات در لوله ها و پره های رادیاتور ایجاد شود.

قفل کردن و خرابی ترموستات

خرابی ترموستات یکی دیگر از علل ممکن برای خرابی بخاری ماشین مخصوصا خرابی بخاری۲۰۶، پراید و… به حساب می آید. ترموستات یک دریچه است که جریان مایع خنک کننده را به رادیاتور اصلی خودرو کنترل میکند و با مقدار دمای مایع خنک کننده کار می کند.

وقتی موتور سرد است، ترموستات بسته است و جلوی جریان مایع را برای رسیدن به موتور میگیرد تا موتور سریع تر گرم شود. وقتی موتور گرم میشود، ترموستات با بالا رفتن دمای مایع خنک کننده باز می شود و مایع خنک کننده را به رادیاتور میفرستد تا موتور خنک شود. اگر ترموستات گیر کند یا خراب شود یا به اصطلاح عامیانه قفل کند، ممکن است موجب شود که مایع خنک کننده به رادیاتور بخاری ماشین نرسد یا به رادیاتور اصلی خودرو برود و موتور را خنک کند و گرمای زیادی را وارد کابین ماشین نکند.

نشتی و کم شدن مایع خنک کننده

کمبود مایع خنک کننده و وجود هوا در سیستم خنک کننده ماشین علاوه بر آسیب رساندن به موتور ماشین  می تواند باعث کار نکردن بخاری ماشین هایی مانند پژو پارس، سورن پلاس، تیبا و… نیز شود. مایع خنک کننده یک ماده است که گرمای موتور را جذب میکند و آن را به رادیاتورها منتقل میکند.

اگر مقدار مایع خنک کننده کم باشد و هوا در سیستم جریان پیدا کرده باشد، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود یا مایع خنک کننده به رادیاتور بخاری نرسد. کمبود مایع خنک کننده میتواند به دلیل نشتی مایع از شلنگ ها و لوله ها، رادیاتورها، پمپ آب یا واشر سرسیلندر ایجاد شود.

خرابی واتر پمپ ماشین

نقص در عملکرد واتر پمپ و پمپاژ نکردن مایع خنک کننده بطور صحیح یکی دیگر از علل احتمالی خرابی بخاری پراید و سایر ماشین ها است. واتر پمپ یک قطعه است که مایع خنک کننده را از موتور به رادیاتورها پمپاژ میکند و باعث ایجاد جریان و گردش مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور ها می شود.

اگر واتر پمپ خراب شود، کم کار کند یا سیستم برقی آن اتصالی پیدا کند ممکن است جریان مایع خنک کننده کاهش یابد یا متوقف شود. این باعث می شود که موتور بیش از حد گرم شود خسارات زیادی را به بار آورد و همچنین مایع خنک کننده به رادیاتور بخاری ماشین نرسد و گرمایی به داخل کابین راه نیابد.

گرفتگی و مسدود شدن لوله ها

گرفتگی و انسداد لوله ها به مرور زمان بدلیل رسوبات یا پوسیدگی نیز میتواند باعث کار نکردن بخاری ماشین شود. لوله ها راه هایی هستند که مایع خنک کننده را از موتور به رادیاتورها و برعکس حمل میکنند. اگر لوله ها گرفته شوند، ممکن است جریان مایع خنک کننده بطور کامل مختل شود یا کاهش یابد.

گرفتگی لوله ها می تواند به دلیل کثیف بودن مایع خنک کننده یا وجود رسوبات در لوله ها ایجاد شود. زمانی که متوجه شویم چنین مشکلی به وجود آمده است بهتر است به تعمیر گاه مراجعه کرده و ایراد لوله ها را برطرف کنیم چون ممکن است علاوه بر مختل کردن عملکرد بخاری ماشین باعث ایجاد خسارات دیگری نیز در ماشین شود.

راه های برطرف کردن خرابی بخاری ماشین

رفع خرابی کلید کنترل بخاری ماشین

برای رفع خرابی کلید کنترل درجه حرارت بخاری ماشین، باید ابتدا عیب یابی کنیم که مشکل از کلید بخاری ماشین یا دریچه آن است. اگر کلید بخاری خراب باشد، باید آن را تعویض کنیم چونکه قابل تعمیر نیست. اگر دریچه بخاری گیر کرده باشد، ممکن است با تمیز کردن دریچه مشکل شود اما اگر بعد از انجام این کار مشکل حل نشود باید دریچه بخاری ماشین را تعویض کنیم.

تعمیر یا تعویض رادیاتور بخاری

برای رفع گرفتگی و انسداد رادیاتور بخاری که به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد، باید ابتدا سیستم خنک کننده را از مایع خنک کننده خالی کنیم و سپس با استفاده از یک شیلنگ آب، رادیاتور بخاری را از دو طرف شستشو دهیم تا مسیر آن پاک شود و گرفتی و انسداد رادیاتور برطرف شود.

اگر رادیاتور بخاری زیاد گرفته باشد، باید آن را از خودرو جدا کنیم و با استفاده از یک محلول تمیز کننده، رادیاتور را از داخل و خارج تمیز کنیم، اگر باز هم مشکل انسداد آن حل نشود چاره جز تعویض رادیاتور بخاری باقی نمی ماند.

تعویض ترموستات ماشین

برای رفع خرابی ترموستات، باید ابتدا ترموستات را از روی ماشین خود باز کنیم و آن را در یک ظرف آب جوش قرار دهیم. اگر ترموستات با بالا رفتن دمایش باز و بسته شود، یعنی سالم و قابل استفاده است و باید آن را دوباره نصب کنیم. اگر ترموستات با تغییر دما باز یا بسته بماند، یعنی خراب است و باید آن را تعویض کنید در غیر اینصورت هم سیستم بخاری ماشین مختل می شود هم به دیگر قسمت های ماشین آسیب جدی می رساند.

رفع نشتی در سیستم خنک کننده

اگر متوجه شویم که مقدار مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده ماشین کم است و هوا وارد آن شده است برای رفع کمبود مایع خنک کننده، باید ابتدا سیستم خنک کننده را برای وجود نشتی بررسی کنیم که اگر نشتی  وجود داشته باشد و باعث خروج مایع خنک کننده از سیستم آن شود، باید آن را رفع کنیم و برای اطمینان یک بار دیگر سیستم را مورد آزمایش قرار دعیم که نشتی دیگری وجود نداشته باشد.

سپس باید مقدار مناسبی از مایع خنک کننده را به سیستم اضافه  و سیستم را بطور کامل هواگیری کنیم. مایع خنک کننده باید مخلوط مناسبی از آب و ضدیخ باشد. نسبت آب و ضدیخ باید بین ۵۰ درصد تا ۷۰ درصد باشد و همچنین از ضد یخ مناسبی استفاده کنیم که به سیستم خنک کننده آسیبی نرساند.

برطرف کردن خرابی واتر پمپ

زمانیکه متوجه شویم واتر پمپ ماشین خوب کار نمی کند و باعث گرم کردن موتور ماشین و همچنین سرد شدن بخاری و عدم انتقال گرما به داخل کابین شده است؛ برای رفع نقص در عملکرد واتر پمپ، باید ابتدا واتر پمپ را از ماشین جدا کرده و آن را برای وجود خرابی یا کم کاری مورد بررسی قرار دهیم تا ایراد آن پیدا کنیم.

اگر واتر پمپ دچار سایش، شکستگی، زنگ زدگی، نشتی یا اتصال باشد، باید آن را تعویض یا تعمیر کنیم. اگر واتر پمپ ماشین سالم باشد، باید آن را دوباره نصب کنیم و از عملکرد آن اطمینان حاصل کنیم.

رفع گرفتگی لوله ها

هر زمان در بررسی سیستم خنک کننده ماشین متوجه شویم که لوله ها دچار گرفتی و انسداد شده و باعث نقص عملکرد بخاری ماشین شده اند باید برای رفع گرفتگی لوله ها، ابتدا سیستم خنک کننده را خالی کنیم و سپس با استفاده مواد شوینده یا آب، لوله ها را از دو طرف شست و شو دهیم تا انسداد آن ها برطرف شود.

اگر لوله ها زیاد گرفته باشند و با این کار گرفتگی آنها برطرف نشود، باید آنها را تعویض کنیم. البته ممکن است حالت دیگری نیز رخ دهد و زمانی که انسداد لوله ها را برطرف کردیم متوجه شویم که لوله ها دچار پوسیدگی شده اند و ممکن است باعث ایجاد نشتی در سیستم خنک کننده ماشین شوند در این حالت نیز باید آن ها را تعویض کنیم وگرنه با گذشت زمان و نشتی مایع خنک کننده سیستم هوا گرفته و عملکرد آن مختل می شود.

سخن پایانی

در این مقاله، ما به بررسی مشکل خرابی بخاری ماشین پرداختیم. ما نشان دادیم که این مشکل می تواند به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله خرابی کلید کنترل درجه حرارت بخاری، گرفتگی رادیاتور بخاری، خرابی ترموستات، کمبود مایع خنک کننده، نقص در عملکرد واتر پمپ و گرفتگی لوله ها.

ما همچنین راه حل هایی برای رفع و پیشگیری از این مشکل ارائه دادیم. این راه حل ها شامل تعویض یا تمیز کردن کلید و دریچه کنترل درجه حرارت بخاری، شستشو یا تعویض رادیاتور بخاری، تست یا تعویض ترموستات، بررسی و رفع نشتی مایع خنک کننده، تعویض یا تعمیر واتر پمپ و شستشو یا تعویض لوله ها میشوند.

ما امیدواریم که این مقاله بتواند به خوانندگان کمک کند تا با مشکل خرابی بخاری ماشین بهتر برخورد کنند و از آن جلوگیری کنند. ما پیشنهاد می کنیم که خوانندگان به نکات مهم در استفاده از بخاری ماشین توجه کنند و از انجام کارهای تعمیری بدون دانش و تجربه خودداری کنند.  همچنین توصیه می کنیم که خوانندگان از منابع معتبر و به روز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بخاری ماشین استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا