دانستنی های خودرو

4 علت خرابی باتری ماشین + راهکارهای ساده برای رفع آن

خرابی باتری ماشین، مشکلی است که ممکن است در طول چندین سال رانندگی به آن بر بخورید و خرابی های متعددی را برای شما به وجود بیاورد.

به همین دلیل دانستن علل خرابی باتری ماشین، حل آن و مواردی از این قبیل بسیار مهم است، پس در این مقاله همراه ما باشید تا در ارتباط با این مسئله اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تا با خواندن این مقال اگر مشکل خرابی باتری در خودروتان اتفاق افتاد بتوانید خیلی سریع آن را حل کنید و دچار مشکلات متعدد بعدی نشوید.

نحوه عملکرد باتری خودرو چگونه است؟

قبل از این که بخواهیم در ارتباط با علائم خرابی باتری ماشین، علت خرابی باتری اتمی ماشین و مواردی از این قبیل اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

نیاز است عملکرد باتری خودرو را بشناسید و در ارتباط با آن اطلاعاتی کسب کنید، تا بتوانید علل و علائم این مشکل در خودرو را بهتر درک کنید.

در این باره باید ابتدا به این مسئله اشاره کنیم که برخی از افراد می پندارند، مهم ترین و اصلی ترین قسمت یک خودرو سیستم سوخت آن است، درحالی که اشتباه می کنند.

زیرا اولین و مهم ترین قسمت یک خودرو که بایستی توجه زیادی به آن شود، سیستم برق رسانی خودرو است، بدیهی است که مهم ترین قسمت سیستم برق رسانی خودرو نیز در این قسمت باتری خودرو است.

به این ترتیب که باتری با کمک گرفتن از سایر اجزاء خودرو از جمله دلکو، کوئل، شمع، دینام، وایر و …… نیروی لازم برای حرکت خودرو، سیستم گرمایشی،سرمایشی، برودتی ، سیستم خودرو، سیستم صوتی و مواردی از این قبیل را فراهم می سازد.

پس باید گفت اگر در هر کدام از این قسمت ها یک مشکلی پیش بیاید سیستم برق رسانی دچار مشکل خواهد شد و به عنوان مهم ترین بخش این سیستن خرابی باتری ماشین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

علائم خرابی باتری ماشین

در قسمت قبلی در ارتباط با اهمیت خرابی باتری ماشین زیاد با یک دیگر صحبت کردیم، پس مسلما تا الان متوجه میزان شدن و حاد بودن این مسئله شده اید، به همین ترتیب حال نیاز می دانیم در ارتباط با علائم خرابی پراید، یا هر خودروی دیگری با یک دیگر صحبت کنیم .

به این ترتیب با دانستن این موارد خیلی سریع تر متوجه خرابی باتری اتمی خودروی خود خواهید شد و به حل ان می پردازید و به حل این مشکل از تاثیر خرابی باتری ماشین بر روی قسمت های مختلف خودروی خود جلوگیری خواهید کرد.

علامت اول خرابی باتری ماشین: استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

بدیهی است اولین قسمتی که خودرو به برق نیاز دارد، در هنگام روشن شدن آن است به این ترتیب اگر خودروی شما استارت بخورد ولی روشن نشود،می توانید نتیجه بگیرید باتری خودروی شما دچار خرابی شده است.

پس اگر سوئیچ را می چرخانید و ماشینتان روشن نمی شود، به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید تا بتوانید خیلی سریع این مشکل را در خودرویتان شناسایی و سپس حل کنید.

علامت دوم خرابی باتری ماشین: استارت خوردن با تاخیر

در قسمت قبلی به این مسئله اشاره کردیم که یکی از علائم خرابی باتری پراید، این هست که خودرو استارت می خورد، اما روشن نمی شود.

در این باره باید بگوییم چنین مسئله ای زمانی اتفاق می افتد که مشکل باتری خودروی شما حاد شده باشد، اما در مواردی که مشکل باتری خودرو حاد نشده باشد، شاهد اتفاقاتی مانند دیر استارت خوردن خودرو خواهید بود.

بدیهی است که در چنین زمانی خواهید توانست مشکل را با هزینه کم تری شناسایی و سپس حل کنید، پس از رفتن به پیش تعمیرکار هراسی نداشته باشید و مشکل را خیلی سریع حل کنید.

علامت سوم خرابی باتری ماشین: کم نور شدن چراغ خودرو

همانطور که اطلاع دارید، یکی از مهم ترین قسمت هایی که باتری خودرو به آن برق رسانی می کند، چراغ خودرو است، حال اگر این چراغ کم نور شد، یا سوخت می توان نتیجه گرفت این که مشکل تاثیر خرابی باتری ماشین بوده است و باید آن را حل کرد.

علامت چهارم خرابی باتری ماشین: تغییر ظاهر باتری

اگر ظاهر باتری خودروی شما دچار مشکلاتی اعم از تغییر رنگ یا تغییر شکل شده باشد، می توان نتیجه گرفت که بایستی خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه ببرید، زیرا مشکل دار شدن ظاهر خودرو نیز می تواند جزء علائم خرابی باتری ماشین باشد.

خوب است بدانید در چنین مواردی نیز دیگر امکان حل مشکل به روش کم هزینه وجود نخواهد داشت، زیرا اگر ظاهر باتری خودرو تغییر پیدا کند، امکان استفاده دوباره از آن وجود نخواهد داشت و بایستی به تعویض باتری بپردازید.

علامت پنجم خرابی باتری ماشین: استارت نخورد ماشین در هوای سرد

مسلما این مسئله و این نوع خرابی در اکثر انواع خودرو ها اتفاق می افتد، زیرا به طور کلی انواع خودرو ها در هوای سرد سخت تر گرم می شوند و کار می کنند.

اما اگر زمانی که برای روشن کردن ماشین در هوای سرد میگذارید، بیش از اندازه طولانی می شود، بایستی به خرابی باتری ماشین خود شک کنید.

پس حواستان به این مسئله نیز به عنوان یکی از علائم خرابی باتری پراید باشد، تا نسبت به آن حساس باشید و درصورت اتفاق افتادن بتوانید آن را حل کنید.

علامت ششم خرابی باتری ماشین: پایان تاریخ انقضا

اگر شما هم باتری خودروی خود را از مکان معتبری خریداری کرده باشید، مطمئنا این باتری ها دارای تاریخ انقضا نیز خواهند بود، پس از به سر رسیدن تاریخ انقضا می توان به عنوان یکی دیگر از مشکلات و علامت های خراب شدن باتری خودرو اشاره کرد.

علامت هفتم خرابی باتری ماشین: استارت خوردن نامنظم خودرو

در قسمت های قبلی در ارتباط با مشکلات استارت خوردن و این که تا چه حد می توانند نشان دهنده وجود مشکل و خرابی در خودرو با شند، زیاد صحبت کردیم.

اما خوب است بدانید، علاوه بر مشکلات فوق اگر مسئله ای مانند استارت خوردن نا منظم خودرو را مشاهده کردید، بایستی  به وجود خرابی در باتری شک کنید.

خوب است بدانید منظور از استارت خوردن نا منظم نیز این مسئله است که ممکن اسن یک هفته به طور مداوم خودرو استارت بخورد، اما در یک صبح بسیار شلوغ که عجله زیادی هم دارید، خودروی شما استارت نخورد.

پس اگر چنین اتفاقی به طور مداو در خودرو تان اتفاق افتاده است، حتما به یک تعمیرگاه خوش قول، با علم و با تجربه مراجعه کنید و این گونه مشکلات را حل کنید، تاز از پرداخت هزینه های اضافه تر جلوگیری کرده باشید.

علل خرابی باتری ماشین

حال که در ارتباط با علائم خرابی باتری ماشین، اطلاعاتی کسب کردید، نیاز است علل این خرابی را نیز بدانید، تا در صورت وجود داشتن چنین علت هایی بتوانید آن ها را حل کنید و از تاثیر این مسائل بر خرابی باتری ماشین خود جلوگیری کرده باشید.

اولین علت خرابی باتری ماشین: ایجاد اتصال کوتاه

باید بدانید، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود، خرابی باتری اتمی خودرو اتفاق بیوفتد، این هست که در بست ها و اتصالات خودرو نوعی اتصال کوتاه رخ دهد، به این ترتیب شما با مشکل خرابی باتری ماشین مواجه خواهید شد.

که البته خوب است بدانید این اتصال کوتاه به علت کثیفی یا معیوب بودن کلکتور سیم پیچ اتفاق می افتد و شما خواهید توانست با تمیز کردن ذغال های بین کلکتور جلوی به وجود آمدن این گونه مشکلات را بگیرید.

دومین علت خرابی باتری ماشین: شارژ بیش از حد باتری خودرو

اگر توسط شارژر یا دینام خودرو باتری خودروی شما بیش از اندازه شارژ شود، شاهد اتفاقاتی مانند خرابی باتری ماشین خواهید بود.

به همین دلیل باید گفت نیاز است میزان و سطح ولتاژی که وارد باتری خودرو می شود، اندازه گیری گردد و جلوی شارژ بیش از حد خودرو گرفته شود.

سومین علت خرابی باتری ماشین: نگهداری نادرست از باتری خودرو

خوب است بدانید، باتری خودرو های مختلف نیز نیاز به انجام یک سری تعمیرات مختلف دارند، تا از ایجاد خرابی باتری ماشین جلوگیری شود.

به این ترتیب اگر تعمیر و نگهداری باتری خودرو به درستی انجام نپذیرد شاهد تاثیر خرابی باتری ماشین بر روی قسمت های مختلف خودرو خواهیم بود.

پس به این نکته نیز دقت کنید و اصول تعمیر و نگهداری خودروی خود را به بهترین نحو و درزمان درست خودش انجام دهید تا دچار مشکلات مختلف نشوید.

به طور مثال پیشنهاد می کنیم، ظاهر باتری، سطح اب باتری در باتری های اتمی قطب های باتری، تاریخ تولید و انقضا و مواردی از این قبیل را در باتری های مختلف در بهترین زمان خودش چک کنید تا مشکلات اعم از خرابی باتری اتمی خودرو برای شما به وجود نیاید.

چهارمین علت خرابی باتری ماشین: باتری های بی کیفیت

توصیه می کنیم، اگر خرابی باتری اتمی خودروی شما به شکلی است که بایستی به تعویض این باتری بپردازید، باتری هایی با کیفیت ساخت با تولید کنید.

زیرا طبیعتا اگر باتری های بی کیفیت تری را خریداری و از ان ها استفاده کنید؛ سریع تر با مشکل خرابی باتری اتمی خودرو مواجه خواهید شد و بایستی بار دیگر یک هزینه اضافی برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

دوام باتری ماشین چقدر است؟

در قسمت قبلی پس از این که علل و علائم خراب شدن باتری را ذکر کردیم؛ به این مسئله اشاره کردیم، که استفاده از باتری نا مرغوب می تواند علت خرابی باتری اتمی ماشین باشد و مدت زمان کم تری برای شما کار کند.

اما خوب است بدانید اگر از مرغوب ترین و بهترین باتری ها هم استفاده کنید، همچنین مدت زمان زیادی را صرف تعمیر و نگهداری اصولی آن کنید.

باز هم باتری خراب می شود زیرا هرچیزی یک طول عمر مشخصی دارد به هر حال باتری خریداری شده برای خودروی شما قرار نیست برای همیشه کار کند.

به همین ترتیب ممکن است از خود بپرسید، دوام باتری ماشین چقدراست؟ یا به طور کلی هر باتری ماشین برای چه مدتی کار خواهد کرد؟

در پاسخ به اینگونه سوالات باید بگوییم مسلما طول عمر انواع باتری ها به نوع خودرو بستگی دارد، اما به طور میانگین باید گفت معمولا هر باتری خودرو در حدود 2 الی 3 سال عمر مفید خواهد داشت.

هرچقدر هم که به خوبی از ان مراقبت کنید و از انجام کارهایی که برای باتری مضر است بپرهیزید، بیش از این زمان نمی توانید از این باتری استفاده کنید و نیاز به تعویض دارد.

اما خوب  است بدانید ممکن است تعداد زیادی از تولید کنندگان باتری یا فروشندگان در هنگام خرید باتری به شما تضمین دهند که فلان باتری برای مدت زمان های 5 ساله یا حتی طولانی تر برای شما کار خواهد کرد.

اما مسلما باید بگوییم، این گونه اخبار جزء اخبار فیک محسوب می شوند و به هیچ عنوان امکان ندارد که یک باتری برای خودروی شما 5 سال کار کند؛ پس حواستان به این گونه نکات نیز باشد و گول تبلیغات دروغین و ففیک را نیز نخورید.

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

همانطور که اطلاع دارید، دینام یکی از مهم ترین قسمت های خودرو محسوب می شود که کار ان در راستای سیستم برق رسانی خودرو است.

به این ترتیب که  دینام باتری را شارژ کرده و به کار راحت ان کمک می کند، اما در بسیاری از موارد علائم خرابی باتری و دینام به یک دیگر بسیار شبیه هستند، در چنین مواقعی افراد از خود می پرسند، حال از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟ در این قسمت به این سوال پاسخ می دهیم.

در ارتباط با این مسئله باید بگوییم در تعداد زیادی از موارد وقتی باتری ماشین دچار مشکل می شود و خودرو روشن نمی شود، افراد زیادی در همان لحظا با روش باتری به باتری کردن خودرو را روشن می کنند.

که باید بگوییم این کار می تواند بهترین روش برای پاسخ به سوال فوق باشد، زیرا اگر دینام خودرو دچار مشکل شده باشد، پس از انجام روش باتری به باتری کردن، خودرو روشن می شود، اما سپس دوباره خاموش می شود.

در پایان خوب است بدانید در برخی مواقع نیز خودرو در کنار علائم عمومی خراب شدن باتری و دینام یک سری علائم اختصاصی مانند  صدای جیر جیر؛ به مشام رسیدن بوی تسمه سوخته و مواردی از این قبیل نیز از خودشان نشان می دهند.

افزایش طول عمر باتری

در قسمت های قبلی در ارتباط با انواع علت خرابی باتری اتمی ماشین، این نکته که از کجا بفهیم باتری خراب است یا دینام و مواردی از این قبیل زیاد با یک دیگر صحبت کردیم.

همچنین به این مسئله اشاره کردیم که هر باتری یک طول عمر مشخص و مخصوص به خودش را دارد و به همین ترتیب پس از طی شدن این طول عمر امکان استفاده مجدد از ان وجود نخواهد داشت.

اما خوب است بدانید ب انجام یک سری کار ها و رعایت اصولی خاص می توان از عمر یک باری نهایت استفاده را برد و طول عمر ان را تا جای ممکن افزایش داد.

در این قسمت از مقاله در ارتباط با چنین نکاتی صحبت خواهیم کرد و مسائلی از این دست را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

به عنوان اولین نکته توصییه می کنیم برای پیشگیری از تاثیر خرابی باتری ماشین بر روی قسمت های دیگر خودرو، در ترافیک های سنگین یا جاهایی که نیاز به نور چراغ خودرو ندارید، چراغ ها را خاموش کنید.

زیرا روشن گذاشتن این نوع چراغ ها هم طول عمر باتری را کاهش خواهد داد و هم باعث باعث ایجاد مشکلاتی اعم از خراب شدن چراغ ها خواهد شد.

به عنوان نکته بعدی خوب است بدانید گرم شد بیش از حد موتور ماشین و بالا رفتن دما نیز می تواند بر روی کارکرد صحیح باتری تاثیر بگذارد و حتی اگر این گرما بیش از اندازه باشدمی تواند اجزاء داخلی موتور را بسوزاند.

همچنین پیشنهاد می کنیم با توجه به این نکته که استفاده از کولر در خودرو های مختلف می تواند تاثیر بسزایی بر روی باتری خودرو بگذارد و باعث کاهش عمر آن شود، در صورتی که هوا آن چنان گرم نیست بیش از اندازه از کولر خودرو استفاده نکنید.

حل مشکلات خرابی باتری خودرو را به چه کسی بسپاریم؟

در قسمت های قبلی در ارتباط با خرابی باتری ماشین و علت خرابی باتری اتمی ماشین به سوالات زیادی از جمله از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟، دوام باتری ماشین چقدر است؟، چگونه می تواند از خرابی خودرو جلوگیری کرد؟ و مواردی از این قبیل صحبت کردیم.

اما در هر صورت با دانستن تمام این موارد ممکن است در برخی مواقع مشکلاتی مانند علائم خرابی باتری پراید مشاهده شود؛ در چنین مواقعی سوالی که افراد زیاد می پرسند، این هست که حل مشکلات خرابی باتری خودرو را به چه کسی بسپاریم؟

در پاسخ به سوالاتی از این دست باید بگوییم مسلما افراد زیاد و متخصصی هستند که می توانند شما را در زمینه حل مشکل تعمیر باتری خراب خودرو کمک کنند.

اما خوب است بدانید با توجه به حساسیت باتری خودرو نمی توان حل این مشکل را به هر شخصی سپرد، زیرا آن فرد بایستی در چنین زمینه هایی از مهارت، توانایی؛ تجربه و علم کافی برخوردار باشد.

به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از سپردن حل مشکل باتری خودروی خود، به هر کسی در ارتباط با آن فرد و افراد دیگری که می توانید از ان ها برای حل مشکل کمک بگیرید، تحقیقات کامل به عمل بیاورید.

اما متاسفانه در برخی مواقع افراد فرصت کافی برای پیدا کردن چنین افرادی ندارند، یا اصلا سابقه کافی در انجام تحقیقات کافی ندارند.

در این گونه مواقع توصیه می کنیم وقت خود را به هیچ عنوان تلف نکنید و سری به وب سایت آگهی تایم زیرا  با رفتن به این وب سایت با لیست تعمیرگاه خودرو در تمام شهرستان ها مواجه خواهید شد.

به این ترتیب خواهید توانست با کمک گرفتن از این لیست بهترین تعمیرگاه را بر اساس نظرات افرادی که قبلا از ان جا کمک گرفته اند، تخصص ان ها و مواردی از این قبیل انتخاب کرده و از او برای حل مشکل خودروی خود کمک بگیرید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی وقتی اطلاعاتی در ارتباط با اهمیت باتری ماشین و خرابی آن ذکر کردیم، تلاش کردیم در ارتباط با خرابی باتری ماشین، علائم و علل این نوع خرابی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

امید است با خواندن مطالب فوق بتوانید به سوالاتی از قبیل از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟ دوام باتری ماشین چقدراست؟  تاثیر خرابی باتری ماشین بر روی کدام قسمت ها است؟

حل مشکلات خرابی باتری خودرو را به چه کسی بسپاریم؟ علائم خرابی باتری پراید کدام یک هستند؟ چگونه می توانید طول عمر مفید باتری را افزایش دهیم ؟و مواردی از این قبیل پاسخ دهید.

تا در ابتدا بتوانید از به وجود آمدن این مشکلات در خودروی خود جلوگیری کنید و در مرحله بعدی بتوانید اگر خرابی باتری ماشین برایتان اتفاق افتاد آن را حل کنید.

در اخرین قسمت این مقاله نیاز می دانیم یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر خرابی در باتری خودروتان اتفاق افتاد و نمی دانید چه کسی می تواند این مشکل را به بهترین وجه حل کند، سری به وب سایت آگهی تایم بزنید.

مطمئن باشید که با سر زدن به این وب سایت بهترین تعمیرکاران را پیدا خواهید کرد و مشکل را به آسان ترین نحو حل می کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا