دانستنی های خودرو

تست سلامت گیربکس اتوماتیک چگونه انجام می شود؟

تست سلامت گیربکس اتوماتیک یکی از فرآیند هایی است که هر راننده ای که از خودرو هایی با گیربکس اتوماتیک استفاده می کند بایستی در ارتباط با آن اطلاعاتی داشته باشد؛ زیرا گیربکس یکی از مهم ترین قسمت های هر خودرویی محسوب می شود.

به همین دلیل در این مقاله در ارتباط با علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و مواردی از این قبیل اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد؛ تا بتوانید تست سلامت گیربکس را برای خودروی خود انجام دهید،پس در ادامه و تا پایان همراه ما باشید.

مراحل تست سلامت گیربکس اتوماتیک

برای انجام دادن تست گیربکس اتوماتیک و تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک نیاز است مراحل زیر را اجرا کنید؛ پس ابتدا این مراحل را به طور دقیق بخوانید و سپس برای اجرا آن ها پیش قدم شوید.

مرحله اول: بررسی روغن گیربکس

در اولین مرحله وقتی قرار است تست سلامت گیربکس را انجام دهید نیاز است روغن گیربکس را بررسی کنید؛ همانطور که ممکن است از این مسئله اطلاع داشته باشید.روغن گیربکس یکی از مهم ترین قسمت ها در سیستم دنده و گیربکس خودرو محسوب می شود.

برای بررسی آن نیز تنها نیاز است گیج یا میله اندازه گیری سطح روغن را بیرون بیاورید، با پارچه آن را تمیز کنید؛سپس بایستی گیج را به داخل محل روغن وارد کنید تا سطح آن را بررسی کنید؛ حواستان باشد که علاوه بر میزان ، روغن بایستی شفاف و به رنگ قرمز باشد.

به این ترتیب میتوانید از  این عدم وجود این مشکل در خودروی خود مطمئن شوید و به مرحله بعدی بروید؛ تا سلامت سایر قسمت های گیربکس خودروی خود را بررسی کنید.

مرحله دوم:بررسی کد های خطا با دیاگ

در دومین مرحله از روش تست سلامت گیربکس اتوماتیک بایستی از دیاگ استفاده شود که این کار را می توانید به تعمیرکاران مجرب و باسابقه در این زمینه بپردازید و به عبارتی دیگر خودتان از پسش بر نخواهید آمد.

این کد های خطا معمولا بر روی کامپیوتر نمایش داده می شوند و نشان دهنده وجود مشکلاتی در گیربکس خودرو خواهند بود؛ که تعمیرکار برای حل آن ها به شما کمک خواهد کرد.

مرحله سوم :تست سلامت گیربکس اتوماتیک در هنگام حرکت

برای انجام این تست در هنگام حرکت تنها نیاز است در یک سطح صاف و بدون وجود هیچ مانعی با سرعتی که متوسط است حرکت کنید.

اگر در حین انجام این تست با مشکلاتی مانند لرزش دنده، تاخیر در تعویض دنده یا مسائلی از این دست مواجه شدید ماشین شما در تست سلامت گیربکس اتوماتیک شکست خورده است و بایستی حتکما حتما برای تعمیر آن اقدام کنید.

مرحله چهارم: بررسی زنجیر گیربکس

در مرحله بعدی از روش تست سلامت گیربکس اتوماتیک نیاز است به بررسی زنجیر یا همان تسمه فلزی گیربکس بپردازید، این تسمه نوعی قطعه محسوب می شود که قرقره ها را به هم متصل می کند و زمینه تغییر دنده را فراهم می سازد.

حال اگر این قسمت به هر دلیلی دچار مشکل شود، خودروی شما در تست سلامت گیربکس شکست می خورد و بایستی هرچه سریع تر نسبت به تعویض یا تعمیر این قسمت از خودروی خود اقدام کنید.

تست توربین گیربکس اتوماتیک

در قسمت قبلی تلاش کردیم، اطلاعاتی در ارتباط با  روش تست سلامت گیربکس اتوماتیک و چگونگی تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

اما خوب است از این موضوع اطلاع داشته باشید که در برخی مواقع ممکن است در گیربکس و سیستم دنده خودروی شما هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، اما توربین گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شده باشد، در این قسمت در ارتباط با تست توربین گیربکس اوتماتیک با یک دیگر صحبت می کنیم.

در اولین مرحله از تست توربین نیاز است ابتدا به بررسی میزان و سطح روغن گیربکس بپردازید، در مرحله بعد بایستی پدال ترمز را تا آخرین حد فشار دهید و دنده را بر روی حالت D قرار دهید.

حال بایستی درحالی که هنوز پایتان روی پدال ترمز است، پدال گاز را برای 3 تا 5 ثانیه دیگر فشار دهید، البته حواستان باشد با توجه به این نکته که این حالت می تواند برای ماشین مشکل زا باشدو خرابی های دیگری را ایجاد کند، این مدت زمان بیشتر از 5 دقیقه نشود.

در این 5 ثانیه اگر دورموتور خودروی شما از مشخصات توربین کمتر باشد، نیاز است به سلامت آن شک کنید و حتما به بررسی توربین گیربکس خود و سپس تعمیر آن بپردازید.

تست تقه زدن در گیربکس اتوماتیک

یکی دیگر از مواردی که نیاز هست افراد در زمینه تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک، تست سلامت گیربکس اتوماتیک 206  یا هر خودروی دیگری که از آن استفاده می کنند، بدانند تست تقه ردن در این نوع گیربکس ها است.

برای انجام این تست بایستی زمانی که خودرو در سر جای خودش ثابت است دنده را روی حالت D قرار دهید؛سپس بایستی پای خود را از روی ترمز بردارید و به بررسی این نکته بپردازید، که آیا گیربکس تقه می زند یا خیر.

روش بعدی برای انجام این نوع تست گیربکس این هست که زمانی که در ترافیک قرار گرفته اید به دنده دقت کنید و درصورت تعویض دنده به صورت مداوم بین 2 و1 یا 1 و 2 تست تقه زدن در گیربکس اتوماتیک خودروی شما مثبت خواهد بود و بایستی خیلی سریع به حل این موضوع بپردازید.

 دستگاه تست گیربکس اتوماتیک

مسئله دیگری که در زمینه تشخیص خرابی گیربکس اتوماتیک، تست سلامت گیربکس اتوماتیک 206 یا هر خودروی دیگری بایستی اطلاعاتی در ارتباط با آن داشته باشید، دستگاهایی هستند که به شما درانجام تست سلامت گیربکس اتوماتیک کمک می کنند و ما در این قسمت در ارتباط با آن ها صحبت خواهیم کرد.

البته پیش از معرفی، خوب است بدانید این دستگاه ها به این علت به وجود می آیند که گیربکس هاس اتوماتیک پیچیدگی بسیار زیادی دارند و بررسی آن ها و حل و فصل مشکلاتشان نیاز به دانش و مهارت بسیار زیادی دارد.

به این ترتیب این دستگاه ها روند حل مشکل و انجام تست سلامت گیربکس اتوماتیک 206 را تا حد زیادی آسان تر می کند،از جمله کارهایی که یک دستگاه تست گیربکس اتوماتیک می تواند انجام دهد.

این هست که میزان سرعت گیربکس، حرارت، لرزش، نویز، عملکرد شیر های برقی و تقریبا تمام اجزاء موجود در یک گیربکس را بررسی کند و سپس درصورت وجود هر گونه مشکلی آن را نشان دهد.

علائم خرابی گیربکس دستی

حال که اطلاعاتی کامل و جامع در ارتباط با روش تست سلامت گیربکس اتوماتیک 206 و سایر خودرو ها در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، نیاز می دانیم چند کلمه ای نیز در ارتباط با تست گیربکس دستی با یک دیگر صحبت کنیم.

برای این که بتوانید تست گیربکس دستی را برای خودروی خود انجام دهید؛ بایستی مهم ترین علائم خرابی گیربکس دستی را بشناسید، در ادامه این علائم و علت هر یک از آن ها را شرح خواهیم داد.

شنیده شدن صداهای نامتعارف

اگر هنگام تعویض دنده، یا استفاده از خودرو در هر دنده ای که هست، صداهایی نامتعارف مانند صدای وز وزز ی دنگ دنگ به گوش می رسد.

خوب است بدانید خودروی شما در تست سلامت گیربکس دستی رد خواهد شد و راهکاری به جز حل مشکل این گیربکس برای شما وجود نخواهد داشت؛ پس هرچه سریعتر یک تعمیرگاه خوب پیدا کنید و مشکل را حل کنید.

دیرعمل کردن گیربکس

حالت دیگری که اگر در هنگام تست سلامت گیربکس دستی برای شما پیش آمد باید حتما خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید، این هست که گیربکس خودروی شما به راحتی تغییر دنده ندهد و مدت زمانی طول بکشد تا دنده خودرویتان عوض شود.

بوی سوختگی

همانطور که اطلاع دارید به مشام رسیدن بوی سوختگی از ماشین به هیچ عنوان نشانه خوبی نیست و حتما بایستی در صورت بروز این اتفاق از خودرو پیاده شوید و مشکل را حل کنید.

اما خوب است بدانید یکی از مسائلی که بوی سوختگی می تواند به طور مستقیم نشان دهنده آن باشد، عدم سلامت گیربکس خودرو خواهد بود و در صورت مشاهده آن در هنگام تست گیربکس دستی باید فورا به تعمیرگاه بروید.

نشت مایع

مسئله بعدی که درصورت به وجود آمدن آن در هنگام انجام تست سلامت گیربکس پراید بایستی به بررسی آن بپردازید و خیلی سریع آن را حل کنید این هست که از قسمت زیرین خودروی شما مایع نشت پیدا کند.

زیرا اگر این مایعات به رنگ قرمز باشند می توان به طور مستقیم نتیجه گرفت که روغن گیربکس نشتی دارد، فراموش نکنید که در چنین حالتی احتمال رسیدن آسیب هایی حیاتی تر به خودروی شما وجود خواهد داشت.

سخت جا رفتن دنده

سخت جا رفتن دنده علامت بعدی است که می توان باعث رد شدن ماشین در تست سلامت گیربکس دستی بشود، البته این بد جا رفتن دنده می تواند دو حالت مختلف داشته باشد، اگر درهنگام تعویض دنده شما صدای خاصی از دنده می شنوید احتمال مشکل به وجود آمدن به خاطر کلاچ است.

اما اگر بدون شنیده شدن صدای خاصی تنها دنده بد جا می رود مشکل فقط و فقط از گیربکس است و باید آن را در سریع ترین حالت ممکن وبه منظور جلوگیری از اتفاقات ثانویه حل کنید.

سروصدای ماشین در حالت خلاص

مسئله دیگری که باعث می شود شما در هنگام تست سلامت گیربکس پراید به مشکل دار بودن آن شک کنید، این هست که ماشین زمانی که در حالت خلاص قرار دارد، سر و صدای زیادی داشته باشد.

در چنین زمانی نمی توان گفت که مشکل گیربکس خودروی شماحاد نیست، اما توصیه می شود به منظور جلوگیری از اثرگذاری این مشکل بر روی بخش های دیگر خودرو در اولین فرصت به حل آن بپردازید.

روشن شدن چراغ چک

بدیهی است که روشن شدن چراغ چک یکی دیگر از عللی حسوب می شود که شما بایستی در هنگام انجام تست سلامت گیربکس به آن دقت کنید و در صورت روشن شدن، منبع مشکل را بررسی و به حل آن بپردازید.

حرکت نکردن خودرو در دنده

به عنوان آخرین نکته در تست گیربکس دستی باید بگوییم؛اگر ماشین را در دنده قرار می دهید(مخصوصا دنده یک و عقب) اما هرچقدر گاز می دهید ماشین حرکت نمی کند، باید بدانید که خودروی شما در تست سلامت گیربکس پراید رد شده است.

پس نیاز است که از تعمیرکاران با تجربه در این زمینه کمک بخواهید و در کم ترین زمان ممکن این مشکل را حل کنید تا دوباره بتوانید از خودروی خود استفاده کنید.

تعمیر گیربکس را به چه کسی بسپاریم؟

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات شما را در زمینه تست سلامت گیربکس اتوماتیک و دستی بالا ببریم و تا جای ممکن شما را در حل مشکل گیربکس خودرویتان توانمند کنیم.

اما سوالی که ممکن است برخی از افراد بپرسند این هست که پس از انجام تست سلامت گیربکس اتوماتیک، یا دستی اگر متوجه شدیم که گیربکس دچار مشکل است، باید چگونه آن را حل کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم مسلما افراد زیادی هستند که می توانند در زمینه حل مشکل گیربکس به شما کمک کنند، اما مسئله ای که در این جا بسیار حائز اهمیت است این هست که آن افراد بایستی در این زمینه علم کافی و تجربه زیادی داشته باشند.

همچنین نیاز است افرادی که قبلا حل مشکل گیربکس را به آن ها سپرده اند، از انجام این کار رضایت داشته باشند، که با توجه به اهمیت سیستمی مانند گیربکس در خودروهای مختلف پیدا کردن چنین افرادی نیاز به صبوری زیادی دارد.

حال اگر مدت زمان زیادی است که این مشکل برای خودروی شما اتفاق افتاده است و نمی توانید فرد قابل اعتمادی را برای حل آن پیدا کنید.

توصیه می کنیم سری به وب سایت آگهی تایم بزنید زیرا با سسر زدن به این وب سایت خواهید توانست به لیستی از تعمیرگاه خودرو تهران و سایر شهرستان ها دسترسی پیدا کنید و با انتخاب بهترین آن ها مشکل خودروی خود را در کم ترین زمان حل کنید.

هزینه تعمیر گیربکس چقدر است؟

سوال دیگری که ممکن است افراد پس از انجام تست سلامت گیربکس اتوماتیک بپرسند، این هست که هزینه انجام تعمیر گیربکس خودرویشان چقدر است؟

در پاسخ به چنین سوالاتی باید بگوییم این مقدار هزینه به عوامل متعددی از جمله، نوع خرابی، میزان خرابی، قطعات مصرفی برای حل این مشکل ، نوع برند قطعات، نوع خودرو، نوع گیربکس، دستمزد فرد و موارد متعدد دیگر بستگی دارد.

به همین دلیل باید بگوییم نمی توان به ذکر یک عدد یکسان برای حل این مشکل پرداخت؛ اما با توجه به اهمیت وسیله ای مانند گیربکس باید بگوییم هرچقدرهم هزینه انجام چنین کاری زیاد باشد، انجام آن برای ادامه کار خودرویتان ضروری و حیاتی است.

پس بهتر است این هزینه را هرچه زود تر بپردازید، خودرو را تعمیر کنید و باز هم با بیشترین اطمینان از خودروی خود استفاده کنید و لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم، اطلاعاتی در ارتباط با تست سلامت گیربکس اتوماتیک و تست گیربکس در اختیار شما قرار دهیم، تا اگر از خودرو هایی با گیربکس اتوماتیک یا دستی استفاده می کنید و در ارتباط با مسائلی مانند خرابی آن دچار مشکل هستید، بتوانید چنین مشکلاتی را در کمترین زمان ممکن حل کنید.

امید است با خواندن مطالب فوق بتوانید به  سولاتی از قبیل تست سلامت گیربکس دستی چگونه انجام می شود؟علائم مشکل دار بودن گیربکس خودرو چیست؟

برای انجام تست سلامت گیربکس پراید باید چه مراحلی را پشت سر گذاشت؟ تست سلامت گیربکس اتوماتیک چه مراحلی دارد؟ و سوالاتی دیگر در این زمینه پاسخ دهید.

در قسمت آخر نیز ضروری می دانیم یک بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که اگر هنوز نمی دانید مشکل گیربکس خودروی خود را به چه کسی بسپارید به وب سایت آگهی تایم سر بزنید و با انتخاب بهترین تعمیرگاه این مشکل را حل کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا