مقاله ها

نگهداری فرش به مدت طولانی چه اصولی دارد؟

نگهداری فرش به مدت طولانی و اصول آن جز دسته از بحث ها محسوب می شود، که افراد علاقه دارند در ارتباط با آن اطلاعاتی کسب کنند؛ به همین دلیل و با توجه به این نکته که درصورت عدم نگهداری درست ممکن است فرش شما از بین برود و نتوانید از زیبایی آن لذت ببرید؛

قصد داریم در ادامه این مطلب اطلاعاتی در ارتباط با اصول نگهداری فرش به مدت طولانی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، پس اگر فرش های خود را دوست دارید و قصد دارید برای مدت طولانی از آنها به خوبی نگه داری کنید؛ در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اصول نگهداری از فرش های مورد استفاده

اگر فرشی که از آن استفاده میکنید و قصد نگهداری اش را به مدت طولانی دارید؛ کف منزل شما پهن شده است، اصول نگهداری آن با نگهداری فرش دستباف در انبار متفاوت است؛ در این قسمت در ارتباط با چنین نکاتی صحبت خواهیم کرد.

اولین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

به منظور رعایت اصول نگهداری فرش به مدت طولانی توصیه می شود؛ به هیچ عنوان  اجسام سنگین را بر روی فرش خود قرار ندهید، زیرا در این حالت وزن این اجسام بر روی فرش تاثیر می گذارم و باعث از بین رفتن تار و پود و کوبیده شدن فرش خواهد شد.

دومین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

به عنوان دومین نکته در نگهداری فرش ابریشم توصیه می کنیم روی فرش خود رو فرشی بیاندازید؛ زیرا اگر آفتاب به طور مستقیم بر روی فرش‌شما بتابد می تواند باعث از بین رفتن رنگ و روی فرش شود.

سومین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

مسئله دیگری که می تواند در نگهداری فرش ابریشم شما موثر باشد؛ این هست که در فواصل زمانی معینی فرش خود را به شکلی دقیق و کامل جارو کنید؛ زیرا این جارو کردن می تواند گردوغبار فرش را به طور کامل از بین ببرد و از آسیب رسیدن به فرش جلوگیری کند.

چهارمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

به عنوان نکته بعدی که بایستی در نگهداری فرش دستباف در منزل آن را رعایت کنید؛ توصیه می کنیم دقت زیادی به ریشه فرش ها داشته باشید.

زیرا مسلما شما هم مشاهده کرده اید که در برخی مواقع به علت عدم  نگهداری اصولی از ریشه هاست که فرش قدیمی و مندرس به نظر می رسد؛ این در حالی است که هیچ مشکلی برای خود الیاف فرش به وجود نیامده و ریشه ها از بین رفته اند.

به همین ترتیب پیشنهاد می کنیم بر روی ریشه های فرش چسب بزنید و یا اینکه از کارو ریشه کمک بگیرید؛ تا از این گونه مشکلات جلوگیری کنید.

پنجمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

بدیهی است که در بسیاری از مواقع نمی توان جلوی اتفاقات ناگوار را گرفت اما مسلما می توان با انجام تدابیر به موقع آن ها را حل کرد.

به همین ترتیب پیشنهاد می کنیم ؛ اگر هر گونه اتفاقی اعم از سوراخ شدن، پوسیدگی، پارگی یا سوختگی برای فرشتان اتفاق افتاد؛ آن فرش را به یک رفو کار باتجربه بسپارید تا بتواند در کم ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت این مشکل را برای شما حل کند.

ششمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

خوب است بدانید در بسیاری از مواقع افراد به جای لوله کردن فرش در هنگام جا به جایی آن را تا می کنند، که این اتفاق باعث می شود به فرش شما آسیب برسد و الیاف آن قسمتی که تا شده است؛ از بین برود.

به این ترتیب توصیه می کنیم به منظور نگهداری فرش ابریشم خود برای مدت طولانی تحت هیچ شرایطی آن را تا نکنید؛ تا همیشه از زیبایی اش لذت ببرید.

هفتمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

نکته دیگری گه در نگهداری فرش ابریشم حائز اهمیت است این هست که در برخی مواقع به دلیل کمبود جا فرش دچار شکستگی یا تا خوردگی در هنگام پهن شدن می شود

در این حالت ممکن است مشکلاتی اعم از خرابی الیاف برای فرش به وجود بیاید؛به این ترتیب پیشنهاد می کنیم فضای کافی را برای پهن کردن فرش فراهم کنید تا فرشتان سالم تمیز باقی بماند.

هشتمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در منزل

به عنوان آخرین نکته در زمینه نگهداری فرش دستباف در منزل توصیه می کنیم اگر هر نوع کثیفی برای فرش به وجود آمد آن را خیلی سریع رفع کنید.

زیرا در صورت عدم دقت کافی به این لکه ها و از بین نبردن آن ها ممکن است مجبور به شستن فرش خود به طور متوالی شوید که این شستن های متوالی به علت استفاده از مواد شوینده می تواند باعث خرابی الیاف فرش شود.

اصول نگهداری از فرش های انبار شده

در قسمت قبلی تلاش کردیم اطلاعاتی در ارتباط نگهداری فرش دستباف در منزل زمانی که از آن استفاده می کنید؛ در اختیار شما قرار دهیم.

اما در برخی مواقع افراد اصلا قصد ندارند از فرششان استفاده کنند و تنها تلاش می کنند آن فرش را به صورت لوله شده  و در انبار سالم نگه دارند؛ در این قسمت در ارتباط با نگهداری این گونه فرش ها با یک دیگر صحبت خواهیم کرد.

اولین نکته در نگهداری فرش به مدت طولانی در انبار

در قسمت قبلی به این نکته اشاره کردیم که به منظور نگهداری فرش به مدت طولانی بهتر است فرش را به صورت لوله شده جا به جا کنید.

که مسلما این نکته نیز در ارتباط با فرش هایی که قرار است در انبار نگهداری شوند هم صدق می کنند؛پس پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید فرشتان در سالم ترین حالت خودش در انبار حفظ شود حتما آن را لوله کنید .

 دومین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در انبار

حتما عبارت استفاده از نفتالین برای فرش را شنیده اید و مطمئنا از خود پرسیده اید که چرا از نفتالین برای فرش استفاده می شود؟

در پاسخ باید بگوییم با توجه به این که در برخی مواقع ممکن است فرش انبار شده دچار بید زندگی شود؛ با استفاده از نفتالین از این اتفاق جلوگیری می کنند؛ پس به عنوان یک نکته مهم دیگر در نگهداری فرش دستباف لوله شده نفتالین را فراموش نکنید.

سومین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در انبار

با توجه به این که در  هنگام نگهداری فرش دستباف در انبار ممکن است عوامل مشکل زا مانند گرد و غبار و …. به فرش نفوذ کنند.

پیشنهاد می کنیم حتما حتما هر سه ماه یکبار فرش خود را از حالت لوله شده بیرون بیاورید و اجازه دهید که به مدت ۲۴ ساعت باز باشد؛ به این ترتیب به بهترین نحو به نگهداری فرش دستباف لوله شده خود پرداخته اید.

چهارمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در انبار

به عنوان چهارمین نکته در نگهداری ماشینی لوله شده پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان فرش را در قضایی که بر روی آن اجسام سنگین قرار گرفته است انبار نکنید.

پنجمین نکته نگهداری فرش به مدت طولانی در انبار

همانطور که می دانید در فضاهایی که رطوبت زیادی حاکم است ممکن است اتفاقاتی اعم از به وجود آمدن قارچ و رشد کپک برای فرش ها اتفاق بیوفتد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به منظور نگهداری فرش ماشینی لوله شده آن را در محیطی خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید.

نکات مهم در نگه داری فرش دستباف

در قسمت های قبلی به تفکیک در ارتباط با نگهداری فرشی که از آن استفاده می کنید و نگهداری فرش ماشینی لوله شده برای مدت زمان های طولانی با یک دیگر صحبت کردیم و در ارتباط با استفاده از نفتالین برای فرش یا شستشوی آن نیز اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم؛

اما با توجه به این نکته که فرش های دستباف یک دسته از انواع فرش های قیمتی محسوب می شوند و بایستی نکات متعددی در نگهداری آن ها در نظر گرفته شود، این قسمت را به ذکر اطلاعاتی در ارتباط با نگهداری فرش دستباف لوله شده اختصاص داده ایم.

در قسمت های قبلی به این نکته اشاره کردیم که اگر قصد نگهداری فرش خود در انبار را دارید، آن را در محیط های مرطوب قرار ندهید.

اما این نکته آنچنان اهمیت دارد که ضروری می دانیم یک بار دیگر به آن اشاره کنیم و این نکته را گوشزد کنیم که فرش خود را در فضایی مرطوب قرار ندهید؛ فضایی که حداقل یک پنجره و یک خواهش در آن وجود داشته باشد؛ تا به هیچ باکتری یا انگلی فرصت رشد داده نشود.

به عنوان یک نکته دیگر که باید در هنگام نگهداری فرش دستباف در منزل یا حتی در هنگام نگهداری فرش ماشینی لوله شده آن را رعایت کنید پیشنهاد میکنیم درصورت امکان فرش را در مکانی فراتر ندهید که رفت و آمد زیادی وجود داشته باشد.

زیرا هر چقدر افراد بیشتری از روی یک فرش رد شوند؛ طول عمر آن فرش کاهش می یابد؛به عنوان آخرین نکته در نگهداری فرش دستباف در انبار یا منزل نیز پیشنهاد می کنیم ، در هر زمان قصد جارو کشیدن فرش را پیدا کردید؛ این کار را در جهت خواب فرش انجام دهید.

آیا روفرشی فرش دستباف را خراب می کند؟

در قسمت های قبلی پیش از ذکر اطلاعاتی در ارتباط با نگهداری فرش دستباف در انباردر ارتباط با تاثیر رو فرشی بر نگهداری فرش به مدت طولانی با یک دیگر زیاد صحبت کردیم.

اما خوب است بدانید بسیاری از افراد در ارتباط با اهمیت این تاثیر چندان مطمئن نیستند وهمواره این سوال را می پرسند که آیا روفرشی فرش دستباف را خراب می کند؟

در پاسخ به چنین سوالاتی باید بگوییم اصلا اینگونه نیست و نه تنها رو فرشی فرش را خراب نمی کند، بلکه عمر ان را نیز بالا تر می برد.

نکات مهم برای شست و شوی فرش در خانه

حال که در ارتباط با نگهداری فرش لوله شده، نگهداری فرش ماشینی در انبار و مواردی از این قبیل اطلاعاتی کسب کردید و به سوالاتی از قبیل آیا روفرشی فرش دستباف را خراب می کند؛ پاسخ دادیم.

نیاز است به ارائه نکاتی در ارتباط با شست و شوی فرش در خانه بپردازیم؛ پیشنهاد می کنیم اگر فرش شما کثیفی زیادی ندارد، آن را نشویید، همچنین توصیه می کنیم به هیچ عنوان از مواد شوینده سنگین برای شست و شوی فرش خود و علاوه بر آن به مقدارزیاد استفاده نکنید.

در پایان نیز توصیه می کنیم، اجازه دهید به طور کامل فرشتان خشک شود و سپس آن را به جای قبلی خودش برگردانید.

روش استفاده از نفتالین در فرش

سوال دیگری که افراد پس از کسب اطلاعات در زمینه نگهداری فرش لوله شده یا نگهداری فرش ماشینی در انبار ممکن است بپرسند، این هست که روش استفاده از نفتالین در فرش چگونه است؟

در پاسخ باید بگوییم روش استفاده از نفتالین در فرش اصلا پیچیده نیست و تنها نیاز است؛ آن را بر روی فرش اسپری کنید و از اثراتش لذت ببرید.

فرش بید زده را چه کنیم؟

فرش بید زده را چه کنیم؟، سوالی است که افراد زمانی که به درستی به نگهداری فرش لوله شده یا نگهداری فرش ماشینی در انبار نمی پردازند، می پرسند.

در پاسخ به این گونه سوالات باید بگوییم اگر فرش شما به طور وسیعی دچار این مشکل شده است، نیاز است با شست و شوی فرش و سپردن آن به قالیشویی ها این مشکل را حل کنید؛ در غیر این صورت به شستن فرش بید زده در خانه بپرازید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم،  با ذکر اطلاعاتی در ارتباط با نگهداری فرش لوله شده، نگهداری فرش دستباف در منزل، فرش ماشینی در انبار و مواردی از این قبیل به سوالاتی همچون ، فرش بید زده را چه کنیم؟

روش استفاده از نفتالین در فرش چیست؟ فرش بید زده را چه کنیم؟ آیا روفرشی فرش دستباف را خراب می کند؟ آیا نفتالین برای فرش ضرر دارد؟ نگهداری فرش دستباف لوله شده چه شرایطی دارد؟ نگهداری فرش ماشینی لوله شده چگونه است؟ و سوالات متعددی دیگر پاسخ دهیم.

امید است این مطالب برای شما مفید واقع شوند، اما در پایان لازم به ذکر اس، اگر هنوز سوال فرش بید زده را چه کنیم؟ برای شما مطرح است و نمی دانید از کجا یک قالیشویی مطمئن پیدا کنید.

سری به وب سایت آگهی تایم بزنید، زیرا با لیستی از شماره تماس قالیشویی ها مواجه خواهید شد و می توانید بهترین آن ها را انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا