مقاله ها

جلوگیری از کوبیدگی فرش، راهکار هایی عملی و ساده

جلوگیری از کوبیدگی فرش، چه راهکار هایی دارد؟ سوالی است که ممکن است؛ افراد مختلفی که به تازگی فرش خریداری کرده اند؛ زیاد بپرسند.

زیرا این روزها با کم تر شدن متراژ خانه های مختلف، افراد مجبور می شوند، وسایل سنگین خود مانند مبل، میز و …. را بر روی قسمت های مختلف فرششان قرار دهند و وزن سنگین این وسایل باعث آسیب دیدگی و کوفتگی زیاد فرش خواهد شد.

پس باتوجه به نکته فوق و این مسئله که کوبیدگی فرش تا حد زیادی زیبایی فرش را از بین می برد؛ قصد داریم در این مقاله در ارتباط با جلوگیری از کوبیده شدن فرش و راهکار های رفع این نوع کوبیدگی ها اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پس اگر شما هم دوست ندارید فرشتان دچار کوبیدگی شود، یا این مشکل برایتان پیش آمده اما به حل آن علاقه دارید، در ادامه این مقاله و تا پایان آن همراه ما باشید؛ مطمئن باشید که از خواندن آن ضرر نمی کنید.

 منظور از کوبیدگی فرش چیست؟

باید بگوییم کوبیدگی فرش زمانی اتفاق می افتد که اجسام بسیار سنگین بر روی فرش قرار می‌گیرد و قسمت هایی از فرش پایین تر از قسمت های دیگر و پرز ها قرار می‌گیرد و پرز ها کوبیده می شوند.

به این ترتیب زیبایی و جلایی که فرش از قبل داشته است از بین می رود و دیگر آن طور که باید نمی توان از آن لذت برد؛ البته خوب است بدانید این مشکل در فرش های دستباف بیشتر از فرش ماشینی اتفاق می افتد، زیرا مقاومت پرز های فرش های ماشینی بیشتر است.

از بین بردن کوبیدگی فرش با کمک یخ

حال که در ارتباط با این مئله که اصلا کوبیدگی فرش یعنی چه؟ اطلاعاتی کسب کردید، باید بگوییم اگر مبلمان منزل خود را برای روی فرش قرار داده اید و فرش شما دچار کوبیدگی شده است میتوانید با کمک یخ این کوفتگی را رفع کرد.

برای رفع کوبیدگی فرش شگی با کمک یخ نیاز است مقداری یخ تهیه و آن ها را بر روی قسمتی که دچار کوبیدگی شده است مالش دهید؛ فراموش نکنید که این کار بهتر در هوای آزاد انجام شود، زیرا پس از آن نیاز است اجازه دهید یخی که بر روی فرش مالش داده اید خشک شودو

به این ترتیب خواهید دید که در زمانی بسیار سریع الیاف فرش های شما به حالت اولیه خودش بر میگردد؛ در پایان پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید از این روش برای رفع کوبیدگی فرش استفاده کنید؛ حتما پیش از انجام این کار الیاف فرش را بررسی کنید و یخ را بر روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید.

زیرا در برخی از مواقع مخصوصا وقتی که فرش قدیمی و دستباف باشد امکان رنگ دادن الیاف به یک دیگر وجود دارد؛علاوه بر این مسئله پیشنهاد می کنیم اگر پارکت کف منزلتان به آب حساس است، قبل از انجام این کار حتما یک حوله یا ابزاری آب گیر زیر فرش قرار دهید.

از بین بردن کوبیدگی فرش با کمک چنگال

راه دیگری که با کمک گرفتن از آن می توانید به رفع کوبیدگی فرش بپردازید، این هست که با کمک چنگال یا حتی ناخن های خود الیاف فرش را به حالت اولیه برگردانید.

به این ترتیب که مانند یک برس بایستی چنگال را در میان الیاف فرش فرو ببرید و خارج کنید تا کوبیدگی از بین برود، البته فراموش نکنید اگر کوبیدگی فرش شما زیاد نباشد؛ این راهکار به خوبی به شما جواب می دهد؛ در غیر این صورت باید از راهکار های دیگر کمک بخواهید.

از بین بردن کوبیدگی فرش با کمک بخار

اگر تمام راهکار های فوق را امتحان کرده اید، اما جواب نداده است، یا حتی شرایط امتحان آن ها را ندارید، این پیشنهاد را به شما می دهیم که از بخار برای رفع کوبیدگی فرش خود استفاده کنید.

برای انجام این روش نیاز هست از اتو یا بخار شو هایی که در خشک شویی ها وجود دارد استفاده کنید، خوب است بدانید می توانید این بخار شو ها را از فروشگاه های مختلف خشک شویی قرض بگیرید.

در نهایت نیز لازم به ذکر است؛ استفاده از این ابزار علاوه بر از بین بردن کوبیدگی می تواند باعث تمیزی فرش شما نیز بشود، که این نکته اگر فرش شما دچار کثیفی نیز هست حائز اهمیت بیشتری است.

نحوه استفاده از بخار برای رفع کوبیدگی فرش شگی نیز به این شکل است که ابتدا بایستی مکانی که دچار کوبیدگی شده است را با کمک آب پاش مرطوب کنید.

در مرحله بعدی نیاز هست یک پارچه  نخی بر روی مکان آسیب دیده قرار دهید؛ در آخرین مرحله نیز تنها کافی است با کمک اتو یا همان بخار پوش ها، بخار را بر روی پارچه اسپری کنید، خواهید دید که به بهترین نحو الیاف فرش شما به حالت اولیه اش بر میگردد.

در پایان خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که اگر فرش شما دستباف یا قدیمی است(بر خلاف استفاده از یخ) می توانید از این روش رفع کوبیدگی فرش شگی برای انجام این کار بهترین و بیشتری استفاده را ببرید.

همچنین لازم به ذکراست اگر هیچ کدام از وسایلی که در پاراگراف های بالا تر به آن ها اشاره کردیم، در دسترستان نبود، می توانید از سشوار برای انجام این کار کمک بگیرید؛ که این روش نیز تا حدودی مخصوصا زمانی که این کوبیدگی وسیع نیست، کار آمد خواهد بود.

از بین بردن کوبیدگی فرش با کمک ترمز فرش

ترمز فرش یکی از ابزار هایی است که این روز ها زیاد از آن استفاده می شود، این وسیله در قسمت های زیرین فرش نصب می گردد و مقاومت بسیار زیادی در مقابل انواع ضربه دارد.

به این ترتیب شما خواهید توانست با نصب ترمز فرش در قسمت زیرین فرشی که اجسام سنگین بر روی آن قرار می گیرد نصب می گردد، کوبیدگی فرش خود را رفع کنید؛ پس اگر راهکار های قبلی جوابی به شما نداد؛ حواستان به این نکته باشد و آن را امتحان کنید.

 از بین بردن کوبیدگی فرش با کمک قالیشویی ها

خوب است بدانید اگر مدت زمان زیادی است از فرش خود استفاده می کنید و دچار کوبیدگی نیز شده است؛ بهتر است رفع کوبیدگی فرش خود را به قالیشویی ها بسپارید و همزمان با رفع کوبیدگی به شست و شوی فرش های خود بپردازید.

به این ترتیب خواهید دید که متخصصین قالی شویی ها کوبیدگی را به بهترین نحو از بین می برند و ‌فرش هایی نو و سالم خواهید داشت.

جلوگیری از کوبیدگی فرش

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات متنوعی در ارتباط با راهکار هایی برای رفع کوبیدگی فرش شگی و سایر انواع فرش ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ تا در صورت به وجود امدن این مشکل در ارتباط با فرش هایتان بتوانید خیلی سریع و با کم ترین هزینه آن را رفع کنید.

اما اگر به تازگی فرش خریداری کرده اید و آن ها هنوز دچار کوبیدگی نشده اند؛ مطمئنا نیاز به راهکار هایی برای جلوگیری از کوبیدگی فرش خواهید داشت؛در این جا در ارتباط با این راهکار ها صحبت هایی خواهیم داشت.

اما پیش از ارائه توضیحات بیشتر در زمینه جلوگیری از کوبیدگی فرشلازم میدانیم به این نکته اشاره کنیم که با توجه به این مسئله که کوبیدگی فرش می تواند مشکلات متعددی را بری افراد به وجود بیاورد، توجه به این راهکار ها و عملی ساختن آن ها ضرورت زیادی دارد.

راهکار اول

بدیهی است مهم ترین و اصلی ترین راهی که به وسیله آن می توان به جلوگیری از کوبیدگی فرش و از بین رفتن حالت آن پرداخت؛ این هست که وسایل سنگین مانند پایه مبل، میز، تلویزیون و ابزار هایی از این قبیل را روی فرش خود قرار ندهید.

به این ترتیب بهتر است در هنگام چینش دکوراسیون منزل خود به منظور جلوگیری از کوبیدگی فرش، این وسایل و ابزار سنگین را در قسمت های کناری مانند روی سرامیک، پارکت و یا موکت قرار دهید؛ تا فشار زیادی بر روی فرش وارد نکنند.

راهکار دوم

یکی دیگر از کارهایی که میتوانید برای جلوگیری از کوبیدگی فرش انجام دهید؛ این نکته هست که اگر قصد دارید وسایل سنگین بر روی فرش خود قرار دهید و به هر علتی نمی توانید پایه های مبل،میز، میز تلویزیون یا هر وسیله دیگری را در جای دیگری قرار دهید.

زیر تمام پایه های مبل ها یا میز ها ابزار هایی به اسم پایه مبلی که از فشار زیاد وارد شده به میز جلوگیری می کند؛ استفاده کنید؛ به این ترتیب این ابزار ها فشار وارده از اجسام سنگین را به مساحت بیشتری از فرش منتقل خواهند کرد.

راهکار سوم

در قسمت های قبلی به این نکته اشاره کوتاهی داشتیم که فرش های ماشینی به میزان کم تری نسبت به فرش های دستباف دچار کوبیدگی می‌شوند.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم اگر چاره ای در ارتباط با قرار دادن وسایل سنگین روی فرش ندارید؛ به منظور جلوگیری از کوبیدگی فرشی که هزینه ی زیادی برای خریداری آن پرداخته اید؛ فرش های ماشینی را به جای دستباف یا ابریشم خریداری کنید.

راهکار چهارم

اگر امکان کمک گرفتن از هیچ کدام از راهکار های فوق را به منظور جلوگیری از کوبیدگی فرش ندارید؛ توصیه می کنیم چند ماه یک بار دکوراسیون مکانی که در آن وسایل سنگین را بر روی فرش قرار داده اید تغییر دهید.

به این ترتیب به همه جای فرشتان به یک میزان آسیب وارد می شود و یک قسمت خاص از آن دچار کوبیدگی نمی شود، که این نکته نیز بسیار کارآمد است.

راهکار پنجم

خوب است بدانید وسایل دیگری هستند که شما می توانید از آن ها نیز برای جلوگیری از کوبیدگی فرش استفاده کنید؛ به این گونه وسایل پد فرش گفته می شود.

این پد ها از وارد شدن ضربه به قسمت های مختلف فرش جلوگیری خواهد کرد و باعث می شود فرش شما دچار کوبیدگی نشود.

لازم به ذکر است برای انواع فرش های مختلف؛ پد های متفاوتی در بازار موجود هستند که شما بایستی بر اساس نوع و سایز فرشتان این نوع خرید را انجام دهید و از این وسایل برای جلوگیری از کوبیدگی فرش استفاده کنید؛ که البته این کار تا حدودی هزینه بر است و بیشتر برای فرش هایی با قیمت و قدمت زیاد توصیه می شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با جلوگیری از کوبیدگی فرش و چگونگی حل این مشکل اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

امید است بتوانید با کمک گرفتن از این اطلاعات از کوبیده شدن و از بین رفتن فرش خود جلوگیری کنید و همواره خانه ای زیبا با دکوراسیونی دوست داشتنی داشته باشید.

در پایان نیز لازم می دانیم به این مسئله اشاره کنیم که اگر قصد دارید حل مشکل فرش خود را به قالی شویی ها بسپارید، اما نمی دانید چگونه بهترین قالیشویی را برای حل مشکل کوبیدگی فرش خود پیداکنید؛ یا در ارتباط با انتخاب میان چندین قالیشویی دچار مشکل هستید.

سری به وب سایت آگهی تایم بزنید، زیرا با رفتن به این وب سایت خواهید توانست به لیستی از بهترین خدمات قالیشویی تهران یا سایر شهرستان ها دسترسی پیدا کنید و از آن ها بخواهید مشکل فرشتان را حل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا