دانستنی های خودرو

گاز نخوردن ماشین چه علت هایی دارد؟

گاز نخوردن ماشین چه علتی دارد؟ این سوال یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای طیف زیادی از افراد اتفاق می افتد؛ زیرا این مشکل یکی از متداول ترین مشکلات خودرو هاست.

به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله در ارتباط با گاز نخوردن ماشین و علت های آن در حالت های مختلف اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پس اگر در ارتباط با چنین مشکلی چیز هایی شنیده اید و قصد دارید از اتفاق افتادن آن جلوگیری کنید، یا خودروی شما به این مسئله دچار شده است؛ در ادامه و تا پایان همراه ما باشید؛ زیرا این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

منظور از گاز نخوردن ماشین چیست؟

قبل از این که در ارتباط با علت گاز نخوردن ماشین 405 یا انواع ماشین های دیگر اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم، لازم می دانیم تشریح کنیم که اصلا گاز نخوردن ماشین یا همان خفه کردن یعنی چه؟

در این باره باید بگوییم منظور از گاز نخوردن ماشین این شرایط است که شما هر چقدر پدال گاز را فشار می دهد سرعت ماشین به آن حدی که مورد انتظارتان است نمی رسد؛ یا شتاب کافی نمی گیرد.

که البته همانطور که گفتیم، این مسئله می تواند بر اساس شرایط این مشکل، علل مختلفی داشته باشد؛ که این علل را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

علل گاز نخوردن ماشین در حال حرکت

گاز نخوردن ماشین در حال حرکت، یکی از متداول ترین شرایطی است که ممکن است برای هر خودرویی اتفاق بیوفتد و از علل اصلی به وجود آمدن این شرایط می توان به مشکل دار بودن فیلتر هوا، خرابی و وجود مشکل در قسمت دیسک و صفحه کلاچ خودرو اشاره کرد.

اگر بخواهیم موارد دیگری از علل گاز نخوردن ماشین را ذکر کنیم بایستی به وجود مشکلاتی در استپر موتور خودرو، استفاده از روغن موتور نا مرغوب و بی کیفیت، به وجود آمدن خرابی در پمپ بنزین خودرو و نهایتا به وجود آمدن برخی خرابی ها و مشکلات در کمپرس سیلندر اشاره کنیم.

در ادامه این قسمت در ارتباط با مهم ترین این مشکلات بیشتر با یک دیگر صحبت می کنیم، تا بتوانیم به شکل بهتری مشکل گاز نخوردن ماشین در حال حرکت را تشریح کنیم.

علت اول: کثیفی شمع های خودرو

خوب است بدانید، اگر شمع های خودرو شما کثیف باشند این مشکل می تواند باعث سوختن ناقص بنزین شود، به این ترتیب انرژی مورد نیاز تامین نشده و شتاب خودرو تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند، در نهایت نیز شاهد گاز نخوردن ماشین خواهیم بود.

پس توصیه می کنیم، اگر می خواهید با مشکلاتی مانند گاز نخوردن ماشین روبرو نشوید، شمع ها در مدت زمان های مشخص شده تعویض کنید.

علت دوم: مشکل دار بودن کلاچ

دومین علت خفگی و گاز نخوردن ماشین کاربراتوری و انژکتوری که قصد داریم در ارتباط با آن صحبت کنیم؛ مشکل دار بودن کلاچ خودرو است.

به این ترتیب اگر چنین مشکلی برای خودروی شما پیش آمده است، پیشنهاد می کنیم ابتدا از تعمیرکار بخواهید، سطح مایع گریبکس و همچنین سلامت کلاچ را حتما بررسی کند.

علت سوم: خرابی سنسور های خودرو

همانطور که می دانید، خودرو های مختلف، سنسور های متفاوتی دارند که به وجود امدن خرابی و مشکلاتی در آن ها می تواند باعث گاز نخوردن ماشین بشود.

در این قسمت توضیحاتی در ارتباط با هر کدام از این سنسور ها و این که چگونه می توانند علت خفگی و گاز نخوردن ماشین کاربراتوری شوند، ارائه خواهیم داد.

خرابی سنسور اکسیژن

باید بگوییم سنسور اکسیژن قطعه ای است که ر قسمت خارجی اگزوز قرار گرفته است و بر روی گاز ها و آلاینده هایی که از اگزوز خارج می شوند، نوعی نظارت انجام می دهد.

حال اگر این سنسور دچار خرابی شود؛ تعادلی که باید میان بنزین و اکسیژن هوا وجود داشته باشد از بین می رود و به این ترتیب با مشکل گاز نخوردن ماشین روبرو خواهید شد.

خرابی سنسور موقعیت میل بادامک

سنسور بعدی که می تواند تاثیر بسزایی بر مشکل گاز نخوردن خودرو ها بگذارد، سنسور موقعیت میل بادامک است، این سنسور همانطور که از نام آن بر می آید در ارتباط با موقعیت میل بادامک اطلاعاتی را برای ECU خودرو ارسال می کند.

اهمیت این سنسور نیز از این جهت خواهد بود که ECU از اطلاعات آن برای تنظیم سوخت استفاده می کند؛ به این ترتیب اگر این سنسور دچار خرابی بشود، انرژی کافی به موتور نخواهد رسید و مشکل گاز نخوردن ماشین اتفاق می افتد.

خرابی سنسور MAF

سنسور MAF یکی دیگر از سنسور هایی است که به وجود امدن خرابی در ان می تواند علت خفگی و گاز نخوردن ماشین کاربراتوری باشد؛ این سنسور میزان هوایی را که به سمت موتور می رود، بررسی و تنظیم می کند.

به این ترتیب اگر سنسور خراب باشد، سوخت یه درستی نمی سوزد و مشکل گاز نخوردن ماشین اتفاق می افتد؛ پس حواستان به این سنسور نیز باشد.

علت چهارم:  مشکل دار بودن مبدل کاتالیزوری

اگر ملبدل کاتالیزوری در خودروی شما دچار خرابی و مشکل شود، راه عبور اگزوز بسته خواهد شد، به این ترتیب اصطلاحا موتور ماشین نخواهد توانست به خوبی نفس بکشد و نهایتا یا مشکل گاز نخوردن ماشین روبرو خواهید شد.

خوب است بدانید اگرعلت از نخوردن، مبدل کاتالیزوری باشد، تکان های شدیدی در داخل خودرو احساس می شود و علاوه بر این نکته ممکن است زمانی که در داخل خودرو نشسته اید و ماشین را تازه روشن کرده اید؛ بویی شبیه به تخم مرغ گندیده به بینی تان بخورد.

 

انواع علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا

حالت دیگری که ممکن است برای خودرو به وجود بیاید و باعث شود، شما نتوانید از آن به بهترین نحو استفاده کنید، گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا است.

علت اول: مشکلات تسمه تایم

خوب است بدانید تسمه تایم یکی از مهم ترین قطعات مصرفی در هر خودرو است که باید در مدت زمان های معینی به تعویض ان بپردازید.

حال اگر تسمه تایم مورد استفاده در خودروی شما، فرسوده یا بی کیفیت باشد، شما با مشکل گاز نخوردن ماشین اول صبح تا در حالاتی دیگر روبرو خواهید شد، که باید خیلی سریع آن را حل کنید.

علت دوم: مشکلاتی در سنسور جریان انبوه خودرو

همانطور که در قسمت های قبلی یک بار به این مسئله اشاره کردیم، در تمام خودرو ها نوعی سنسور به نام سنسور جریان انبوه هوا یا سنسور MAF وجود دارد، این سنسور میزان و جرم هوایی که به موتور خودرو وارد می شود را اندازه گیری خواهد کرد.

حال اگر این سنسور به اشتباه کار کند و خراب باشد می تواند علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا باشد؛ پس حواستان به مشکلات این سنسور نیز باشد.

علت سوم: مشکلاتی در پمپ بنزین خودرو

سومین و آخرین علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا این هست که خودرو در قسمت پمپ بنزین دچار مشکلاتی شود.

بدیهی است اگر پمپ بنزین خودروی شما به خوبی فعالیت نداشته باشد، بنزین کافی به موتور خودرو نمی رسد و به این ترتیب شما با پدیده گاز نخوردن ماشین، مواجه می شوید.

علل گاز نخوردن ماشین در سر بالایی

گاز نخوردن ماشین در سر بالایی یکی دیگر از حالت هایی است که می تواند اتفاق بیوفتد و باعث شود، شما به دنبال تعمیرکار بگردید؛ در ادامه در ارتباط با علل این نوع مشکل صحبت خواهیم کرد.

علت اول: مشکل دار بودن فیلتر هوا

اگر مشکل گاز نخوردن ماشین در سر بالایی برای خودروی شما وجود دارد، این را بدانید که مهم ترین واصلی ترین دلیل این مشکل می تواند مسدود شدن یا کثیف بودن فیلتر هوا باشد.

به این ترتیب که اگر فیلتر هوا دچار مشکل شده باشد، هوایی که یکی از ضروری ترین اجزاء خودرو است به طور کافی به موتور نمی رسد و باعث می شود شما با مشکل گاز نخوردن ماشین روبرو شوید.

علت دوم: خرابی و فرسوده بودن فیلتر سوخت

خوب است بدانید فیلتر سوخت نیز یکی دیگر از قسمت هایی است که می تواند علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه یا سر بالایی باشد، فیلتر سوخت می تواند زباله ها و آلاینده هایی که در بنزین وجود دارد را جمع کند، به این ترتیب سوخت با کیفیت به خوتور خودرو می رسد.

پس بدیهی است که اگر فیلتر سوخت خودرو مسدود یا حتی کثیف شده باشد، شما خواهید دید که ماشینتان گاز نمی خورد و باید آن را تعویض کنید.

علت سوم: خرابی سنسور اکسیژن

همانطور که در قسمت های قبلی نیز به این مسئله اشاره کردیم، سنسور اکسیژن یکی دیگر از قسمت های مهم خودرو است که میزان اکسیژن موجود در اگزوز را کنترل خواهد کرد.

به این ترتیب اگر سنسور اکسیژن خودروی شما دچار مشکل شده باشد، میزان و نسبت اکسیژن به بنزین در خودرو کم و زیاد می شود و به این ترتیب شما با مسئله گاز نخوردن ماشین در سر بالایی روبرو خواهید شد که باید آن را حل کنید.

علت چهارم: وجود مشکل و خرابی فیلتر اگزوز

فیلتر اگزوز از دیگر اجزاء و قطعات اساسی و اصلی خودرو محسوب می شود، این فیلتر از انتشار گاز های آلاینده و خطرناک به هوای خارج جلوگیری میکند.

خوب است بدانید اگر این فیلتر دچار مشکل  شود، موتور ماشین شمان آن طور که باید شتاب نمی گیرد و با مشکل گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه یا در سر بالایی مواجه خواهید شد

علل گاز نخوردن ماشین اتوماتیک

خوب است بدانید؛ ماشین های اتوماتیک نیز مانند ماشین هایی که دنده آن ها دستی است دچار پدیده گاز نخوردن می شود، به همین دلیل قصد داریم این قسمت از مقاله خودر را به علل گاز نخوردن ماشین اتوماتیک اختصاص دهیم.

اولین علت: کثیفی انژکتور سوخت

اولین علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت که می توانیم در نظر بگیریم این هست که انژکتور سوخت خودرو دچار کثیفی باشد.

زیرا کثیفی یا گرفتگی این قطعه بسیار پر اهمیت در خودرو های مختلف می تواند باعث شود که سوخت با کیفیت کافی به موتور نرسد و شاهد پدیده گاز نخوردن ماشین اتوماتیک باشیم .

دومین علت: وجود خرابی در سنسور دریچه گاز

مورد بعدی که میتوان به عنوان علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت به ان اشاره کنیم، وجود یک سری مشکلات و خرابی ها در سنسور دریچه گاز این خودرو ها هست.

خوب است بدانید سنسور گاز قطعه ای است که بر روی دریچه گاز خودرونزدیک استپر ان واقع شده است و در ارتباط با چگونگی قرار گیری و مکان دریچه گاز به ECU یا همان واحد کنترل خودرو اطلاعاتی را می رساند.

پس به این ترتیب اگر سنسور دریچه گاز دچار مشکل باشد می توانیم شاهد مشکلاتی مانند گاز نخوردن ماشین اتوماتیک، بالا رفتن دور موتور در دور های پایین، ثابت ماندن دورموتور و موارد متعدد دیگری اشاره کرد.

سومین علت: وجود خرابی در واحد کنترل

به عنوان آخرین علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت نیاز می دانیم به خراب بودن ECU یا واحد کنترل خودرو اشاره کنیم، همانطور که ممکن است اطلاع داشته باشید، واحد کنترل به نوعی مانند مغز خودرو عمل میکند، از تمامی قسمت ها اطلاعاتی دریافت و به آن ها دستوراتی را می دهد.

پس به این ترتیب اگر در این قسمت از خودرو مشکلاتی به وجود بیاید با پدیده هایی مانند گاز نخوردن ماشین اول صبح مواجه خواهید شد.

علل گاز نخوردن ماشین در دنده یک

اگر در خودروی خود نشسته اید، دنده را در حالت یک قرار داده اید و خودرو گاز نمی خورد، باید بدانید که علت به وجود آمدن این مشکل خرابی هایی در دیسک و صفحه  خودرو، سنسور های خودرو، پمپ بنزین  و ECU خواهد بود؛ که بایستی برای برری دقیق تر از اشخاص متخصص کمک بخواهید.

استپر موتور چه تاثیری بر روی گاز نخوردن ماشین می گذارد؟

ممکن است زمانی که شما برای حل مشکل عدم گاز خوردن در خودروی خود به تعمیرگاه مراجعه کنید، تعمیرکار بگوید این مشکل ناشی از خرابی استپر موتور است، اگر می خواهید بدانید این استپر چگونه می تواند بر روی گاز نخوردن ماشین تاثیر بگذارد، در این قسمت نیز همراه ما باشید.

باید بگوییم استپر یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات هر خودرو است که کار کرد نا درست و نا متعادل آن می تواند به طور مستقم بر روی موتور خودرو اثر بگذارد و باعث گاز نخوردن یا خفگی آن خودرو شود.

خوب است بدانید اگر کوئل ها و شمع ها در یک خودرو به درستی فعالیت نداشته باشند، استپر موتور نیز درست کار نخواهد کرد.

به همین ترتیب توصیه می کنید وجود مشکلاتی در کوئل و شمع های خودروی خود را جدی بگیرید و آن ها را تعمیر کنید زیرا در نهایت می تواند باعث گاز نخوردن خودرو و مشکلاتی حاد تر شود.

اگر گاز نخوردن خودرو همراه با روغن سوزی اتفاق بیوفتد، نشان دهنده چیست؟

خوب است بدانید، در بسیاری از مواقع علاوه بر گاز نخوردن ماشین، روغن سوزی نیز در خودرو اتفاق می افتد، اگر چنین اتفاقی در خودروی شما به وجود آمده است دیگر نباید نگران عیب یابی باشید، زیرا این روغن سوزی می تواند علامتی بسیار کمک کننده در تشخیص علت گاز نخوردن خودرو باشد.

لازم به ذکر است در صورت به وجود امدن مشکل در کمپرس سیلندر خودرو هم روغن سوزی برای ماشین اتفاق می افتد و هم شاهد گاز نخوردن آن خواهید بود.

گاز نخوردن خودرو پس از پر کردن باک نشان دهنده چیست؟

اگر مشکل گاز نخوردن در خودروی شما تنها بلافاصله پس از زمانی که بنزین می زنید و باک خودرو را پر می کنید، اتفاق می افتد، می توان گفت در این حالت نیز نیاز نیست به دنبال علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه باشد، زیرا این علت مشخص است.

در این حالت تنها کاری که باید بکنید، این هست که به بررسی صافی پمپ بنزین خودروی خود بپردازید، زیرا در صورت به وجود آمدن خرابی در این صافی ممکن است چنین اتفاقاتی بیوفتد.

راه حل های گاز نخوردن ماشین

حالا که اطلاعات متنوعی در ارتباط با انواع علت گاز نخوردن ماشین پژو 405 و تمام انواع خودرو های دیگر کسب کرده اید، ممکن است از خود بپرسید، خب راه حل این نوع مشکلات چیست؟ در این قسمت به چنین سوالاتی پاسخ خواهیم داد.

باید بگوییم اگر مشاهده کردید که در هر حالتی خودروی شما در حال گاز خوردن است بایستی خیلی سریع و در اولین فرصت به تعمیرگاه های با سابقه مراجعه کرده و ابتدا علت گاز نخوردن ماشین اول صبح یا در هر زمان دیگری پیدا کنید و سپس از همان تعمیرگاه برای حل این مشکل کمک بگیرید.

البته همانطور که دیدید مشکلاتی ک می توانند باعث گاز نخوردن ماشین پژو 405 یا هر خودروی دیگری بشوند بسیار منتوع و متعدد هستند؛ به همین دلیل عیب یابی اصولی و بررسی دقیق این مشکل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در آخرین قسمت نیز لازم می دانیم اشاره کنیم، توجه به چراغ چک نیز یکی دیگر از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید؛ زیرا در برخی مواقع پیش از آن که مشکلی در خودروی شما بروز پیدا کند و باعث گاز نخوردن آن شود، چراغ چک این هشدار را به شما میدهد.

به این ترتیب با بررسی علت روشن شد چراغ چک خواهید توانست با هزینه خیلی کم تری جلوی به وجود امدن مشکلات حاد تر، طولانی تر و هزینه بر تر را در خودروی خود بگیرید؛پس اگر چراغ چک خودرویتان روشن شد، به آن بی اعتنایی نکنید و حتما در پی علت روشن شدن این چراغ بر بیایید.

جلوگیری از گاز نخوردن ماشین

پس از کسب اطلاعات فوق مطمئنا این سوال نیز در ذهن شما شکل گرفته است، که چگونه از به وجود آمدن اتفاقی مانند گاز نخوردن ماشین جلوگیری کنیم؟

در ارتباط با چنین سوالی باید بگوییم نکاتی وجود دارد، که رعایت ان ها می تواند به جلوگیری از گاز نخوردن ماشین کمک زیادی بکند.

به طور مثال توصیه می کنیم، تا آن جایی که در توانتان هست از بنزین های مرغوب و بسیار با کیفیت و حتی الامکان بنزین سوپر برای خودروی خود استفاده کنید، زیرا همانطور که در قسمت های قبلی خواندید، یکی از نکات تاثیر گذار در گاز نخوردن ماشین، کثیفی بنزین است.

به عنوان یک نکته دیگر پیشنهاد می کنیم به صورت برنامه ریزی شده تمام قطعاتی که می تواند باعث گاز خوردن ماشین بشود را بررسی کنید، تا در صورت وجود خرابی زود تر از موعد آن ها را حل کنید.

در پایان نیز لازم می دانیم اشاره کنیم با توجه به این مسئله که گاز نخوردن ماشین می تواند بسیار اذیت کننده باشد و مشکلات ثانویه زیادی را برای شما و همه افرادی که از آن خودرو استفاده می کنند، به وجود بیاورد؛ بایستی به  این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

حل مشکل گاز نخوردن ماشین را به چه کسی بسپاریم؟

در قسمت های قبلی از اهمیت این مسئله که پیدا کردن علت دقیق گاز نخوردن ماشین، می تواند کاری بسیار تخصصی باشد، صحبت کردیم.

به این ترتیب باید گفت، انتخاب فردی که در این زمینه سابقه بسیار زیادی داشته باشد؛ اهمیت بسیار زیادی دارد، پس توصیه می کنیم اگر به دنبال علت گاز نخوردن ماشین در اول صبح هستید و قصد دارید پیدا کردن آن را به یک تعمیرکار مجرب بسپارید.

در اولین مرحله از کسانی که قبلا این مشکل در خودروی آن ها وجود داشته است، کمک بگیرید، اما اگر چنین اشخاصی نتوانستند به شما کمک کنند، پیشنهاد می کنیم نگاهی به لیست بهترین تعمیرگاه ها که در سایت آگهی تایم بارگزاری شده است بیندازید.

زیرا با سر زدن به این وب سایت خواهید توانست بهترین و مجرب ترین تعمیرگاه را در کم ترین زمان ممکن پیدا کنید وحل مشکل خودروی خود را به آن تعمیرگاه بسپازید، پس وقت را تلف نکنید و همین الان بر روی لینک کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش ما بر این بودن که شما را با پدیده گاز نخوردن ماشین، اهمیت این موضوع و علل آن آشنا کنیم، به این ترتیب اگر روزی مشکلی برای شما و خودرویتان اتفاق افتاد، خواهید توانست با خیال راحت تری این مشکل را حل کنید.

امید است با خواندن این مطالب  بتوانید پاسخ مناسبی در برابر سوالاتی همچون علت گاز نخوردن ماشین در حال حرکت چیست؟ علت گاز نخوردن ماشین اتومات در حال حرکت چیست؟ علت گاز نخوردن ماشین در دور موتور بالا چیست؟ علت خفگی و گاز نخوردن ماشین کاربراتوری چیست؟

علت گاز نخوردن ماشین در حرکت اولیه چیست؟ علت گاز نخوردن ماشین پژو 405 چیست؟ علت گاز نخوردن ماشین اول صبح چیست؟ وسوالاتی از این دست ارائه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا