دانستنی های خودرو

حرکت نکردن ماشین در دنده+ یازده علت مهم

حرکت نکردن ماشین در دنده، مشکلی است که ممکن است گریبان هر راننده ای را بگیرد و اختلالاتی در روند استفاده ی او از خودرو به وجود بیاورد.

به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با حرکت نکردن ماشین اتومات یا عادی و علت آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ پس در ادامه و تاپایان این مقاله همراه ما باشید.

اولین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: وجود خرابی در دیسک و صفحه کلاچ

همانطور که مسلما از این قضیه اطلاع دارید، دیسک و صفحه کلاچ دو عدد ازمهم ترین قطعات یک خودرو محسوب می شوند ؛ این دو قطعه وظیفه اتصال به جعبه ی دنده را به عهده خواهند داشت.

به این ترتیب باید گفت به وجود آمدن هر گونه خرابی در دیسک و صفحه کلاچ می تواند، علت حرکت نکردن ماشین در دنده یک، دلیل حرکت نکردن پراید در دنده و علت گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین دنده معمولی یا علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات باشد.

خوب است بدانید قطعات سیستم صفحه کلاچ و دیسک غالبا مصرفی محسوب می شوند و بهتر است پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی تعویض یا حداقل از لحاظ سلامت بررسی گردند.

دومین علت حرکت نکردن ماشین در دنده : روغن گیربکس

همانطور که ممکن است اطلاع داشته باشید روغن گیربکس یکی از مهم ترین قسمت های گیربکس محسوب می شود که به روان کردن و کاهش اصطکاک قطعات این بخش کمک خواهد کرد.

اما اگر این روغن در اثر مشکلات مختلف کثیف شود،بی کیفیت باشد، یا نشت پیدا کند می تواند علت حرکت نکردن ماشین پراید در دنده عقب و جلو، علت گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین یا علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات باشد.

به این ترتیب پیشنهاد می کنیم به منظور پیشگیری از به وجود آمدن اتفاقاتی مانند حرکت نکردن ماشین در سربالایی، حرکت نکردن ماشین در دنده یک یا مواردی از این قبیل در بازه های زمانی معینی به بررسی روغن گیربکس خودروی خود بپردازید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

زیرا علاوه بر مشکلاتی که در قسمت فوق به ذکر آن ها پرداختیم کمبود یا بی کیفیت بودن روغن گیربکس می‌تواند مشکلات بسیار متنوع و متعددی را برای خودرو ها ایجاد کنند.

در پایان لازم است اشاره کنیم، ازجمله علائم بی کیفیت بودن یا کم بودن این روغن نیز می توان به روغن ریزی از زیر خودرو، به وجود آمدن بوی سوختگی از ماشین، روشن شدن چراغ چک و مواردی از این قبیل اشاره کرد؛ که بایستی نسبت به آن ها حساس باشید.

سومین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: مسدود شدن اگزوز

 

خوب است اطلاع داشته باشید که اگر اگزوز خودروی شما مسدود شده فشار گاز هایی که نتوانسته اند از اگزوز خارج شوند بر روی موتور خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

به این ترتیب می توان گفت بسته شدن راه خروجی گاز ها یا به عبارتی مسدود شدن اگزوز خودرو می تواند علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین پراید یا علت حرکت نکردن ماشین پراید در دنده یک باشد.

به این ترتیب پیشنهاد می کنیم به منظور جلوگیری از تاثیر گذاری بیشتر این مشکل در قسمت های دیگر خودروی خود در صورت مشاهده این گونه خرابی هرچه سریع تر به حل آن بپردازید.

چهارمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده:مسدود شدن صافی

شاید برایتان جالب باشد ولی مسدود شدن صافی و فیلتر هوا نیز یکی دیگر از علت هایی است که میتواند علت حرکت نکردن پراید در دنده یا علت گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین پراید باشد.

 

خوب است بدانید اگر ماشین دنده میخوره ولی حرکت نمیکنه علاوه بر این صدای ناله مانندی نیز از موتور ماشین به گوش شما می رسد به احتمال بسیار زیادی مشکل از صافی و فیلتر سوخت خودروی شما است و پس از تعویض آن چنین مشکلاتی حل خواهد شد.

پنجمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: استفاده از روغن موتور های نامناسب

در قسمت های قبلی در ارتباط با پایین بودن کیفیت روغن گیربکس و تاثیر گذاری آن بر روی مشکلاتی مانند حرکت نکردن ماشین در دنده یک یا حرکت نکردن ماشین در سر بالایی زیاد صحبت کردیم.

اما لازم است بدانید علاوه بر روغن گیربکس روغن موتور نیز می تواند علت حرکت نکردن ماشین پراید در دنده عقب یا جلو و علت گاز خوردن و حرکت نکردن ماشین باشد.

به این ترتیب پیشنهاد می کنیم برای حفظ سلامت خودروی خود و این که بتوانید در مدت زمان های طولانی از آن استفاده کنید و لذت ببرید حتما دز مدت زمان های اصولی به تعویض روغن خودروی خود بپردازید.

ششمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: وجود مشکل در فیلتر هوا

در کنار اگزوز یکی دیگر از اجزایی که می تواند دلیل حرکت نکردن پراید در دنده یا علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین پراید باشد؛ فیلتر هواست، زیرا به همان اندازه ای که نیاز هست هوای مشکل دار از خودرو خارج شود، بایستی هوای تازه نیز وارد موتور خودرو بشود.

پس اگر فیلتر هوای خودروی شما دچار مشکل شده است هرچقدر سریع تر به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید و مشکل آن را در کم ترین زمان ممکن حل کنید

هفتمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: مشکلاتی در مبدل گشتاور

خوب است بدانید به جای کلاچ در ماشین های اتوماتیک از ابزاری به نام مبدل گشتاور استفاده میشود که این مبدل به موتور کمک می کند حرکت بهتری داشته باشد ، به این ترتیب به وجود آمدن مشکلاتی در مبدل گشتاور می تواند علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات باشد.

از جمله علائمی که می توان با استناد به آن ها به خرابی مبدل گشتاور در خودرو ها وی برد نیز می توان به روشن نشدن خودرو، به گوش رسیدن صداهایی زیاد و عجیب از موتور ، بیش از حد گرم شدن گیربکس و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

هشتمین علت: وجود مشکلاتی در جعبه دنده

به وجود آمدن مشکل در جعبه دنده از دیگر مواردی است که در برخی مواقع می تواند علت این باشد که ماشین دنده میخوره ولی حرکت نمیکنه یا می تواند علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین پراید باشد.

در چنین شرایطی پیشنهاد می شود اگر صداهای نامناسبی هنگام تعویض دنده می شنوید ابتدا سطح واسکازین یا همان روغن گیربکس را بسنجید .

درصورت مناسب بودن میزان روغن گیربکس مسلما مشکل حرکت نکردن ماشین اتومات یا معمولی در دنده و صدای آن از جعبه دنده خواهد بود که بایستی خیلی سریع نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید تا از مشکلات دیگر جلوگیری کرده باشید.

نهمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: کثیف بودن انژکتور یا دلکو

یکی دیگر از مشکلاتی که برای خودرو ها اتفاق می افتد و می تواند پاسخی به سوال چرا ماشین دنده میخوره ولی حرکت نمیکنه ؟ باشد این هست که دلکو یا انژکتور خودرو کثیف باشد.

پس اگر خودرویتان را گاز می دهید، در دنده است. اما حرکت نمی کند بایستی به بررسی انژکتور و دلکو بپردازید، اما حواستان باشد خودتان نمی توانید به تنهایی به تمیز کردن دلکو ماشین بپردازید و نیاز است از اشخاصی که در این کار تجربه دارند و متخصص هستند مانند تعمیرکاران کمک بخواهید.

دهمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: مشکل در سنسور گاز

 

اگر ماشین شما گاز سوز است و مشکل حرکت نکردن ماشین در سربالایی یا حرکت نکردن ماشین در دنده یک را دارید، خوب است بدانید که مشکل از سنسور گاز خودروی شما است و در صورت خرابی می تواند باعث کاهش شتاب ماشینتان بشود.

یازدهمین علت حرکت نکردن ماشین در دنده: خرابی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک جزئی از آن دسته قطعاتی محسوب می شود، که این روزها در ماشین های مختلفی نصب می گردد و اهمیت بسیار زیادی در روند کارکرد خودرو دارد، حال اگر این پمپ به خوبی فعالیت نداشته باشد، ممکن است با مشکل حرکت نکردن ماشین در دنده یک، دچار شوید.

به این ترتیب می توان گفت خرابی پمپ هیدرولیک نیز علت حرکت نکردن پراید در دنده است وبرای حل این مشکل بایستی یا به خوبی با پمپ هیدرولیک خودور آشنایی داشته باشید یا تعمیر آن را به تعمیرکارانی مجرب بسپارید.

جلوگیری از بروز مشکل حرکت نکردن ماشین در دنده

در قسمت های قبلی وقتی داشتیم در ارتباط با انواع علت حرکت نکردن ماشین در دنده یک، علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده جلو و علت حرکت نکردن ماشین پراید در دنده عقب یا جلو و سایرخودرو ها را بررسی می کردیم.

تا حدودی به راهکار های جلوگیری از بروز این مشکل نیز اشاره کردیم؛ اما باز هم نیاز می بینیم در این جا به صورت مجزا اشاره کوتاهی به چگونگی جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی داشته باشیم.

راهکار اول

به عنوان اولین راه پیشگیری برای جلوگیری از علت حرکت نکردن ماشین در دنده یک یا علت حرکت نکردن ماشین پراید در دنده عقب یا جلو پیشنهاد می کنیم به طور دقیق و منظم سرویس خودرو ی خود را انجام دهید.

راهکار دوم

به عنوان نکته بعدی توصیه می کنیم از حرکت کردن با دنده خلاص تحت هر شرایطی خودداری کنید زیرا آسیب زیادی به گیربکس وارد می کند و می تواند دلیل حرکت نکردن پراید در دنده باشد.

راهکار سوم

به عنوان راهکار سوم پیشنهاد می کنیم به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل در جعبه دنده، گیربکس و سایر قسمت های خودروی خود و علی الخصوص جلوگیری از حرکت نکردن ماشین در دنده به هیچ عنوان بدون استفاده از کلاچ دنده خودروی خود را عوض نکنید.

راهکار چهارم

به عنوان آخرین نکته در این قسمت نیز توصیه می کنیم سطح روغن گیربکس، روغن موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو را به صورت دوره ای بررسی کنید.

تا در صورت وجود مشکل برای جلوگیری از ایجاد علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده جلو یا به طور کلی حرکت نکردن هر نوع ماشین در انواع دنده ها خودرو را تعمیر کنید.

عیب یابی حرکت نکردن ماشین در دنده

در قسمت های قبلی تلاش کردیم با ذکر انواع علت حرکت نکردن ماشین دنده اتومات یا سایر ماشین ها؛ به سوال چرا ماشین دنده میخوره ولی حرکت نمیکنه؟ پاسخ دهیم؛ تا بتوانید در صورت اتفاق افتادن چنین مشکلی در خودروهایتان آن را خیلی سریع عیب یابی و حل کنید.

اما متاسفانه در بسیاری از مواقع افراد حتی پس از خواندن و دانستن موارد فوق نیز نخواهند توانست این گونه مشکلات را خودشان و به تنهایی حل کنند.

به همین دلیل باید بدانید که در چنین مواقعی نیاز هست از افراد متخصص و با تجربه در این کار کمک بگیرید و عیب یابی و حل مشکل را به آن ها بسپارید.

 

چنین افرادی بایستی تجربه ی زیادی در انجام عیب یابی حرکت نکردن ماشین در دنده داشته باشند و بتوانند خیلی سریع مشکل خودروی شما را حل کنند.

همچنین بایستی کسانی که قبلا این کار را به آنها سپرده اند تجربه ی خوبی از انجام این کار داشته باشند؛ به این ترتیب با رعایت این نکات می توانید بهترین ان ها را پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای خودرو های مختلف به وجود بیاید با یک دیگر صحبت کنیم و اطلاعات شما را در زمینه حرکت نکردن ماشین در دنده بالا ببریم.

امید است این اطلاعات مفید واقع شده باشند و بتوانید از آنها درر راستای پاسخ به سوالاتی از جمله چرا ماشین دنده میخوره ولی حرکت نمی کنه؟ دلیل حرکت نکردن پراید در دنده چیست؟

علت گاز خوردن و راه نرفتن ماشین پراید چیست؟ حرکت نکردن ماشین اتومات چه عللی دارد؟ علت حرکت نکردن ماشین در سربالایی چیست؟ علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده جلو چیست؟ یا سوالاتی از این قبیل به بهترین نحو پاسخ دهید و بتوانید از آن ها در راستای حل مشکل استفاده کنید.

اما در پایان لازم می دانیم یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر هنوز نتوانسته اید علت حرکت نکردن پراید در دنده، علت حرکت نکردن ماشین اتومات در دنده جلو یا علت حرکت نکردن ماشین در دنده یک را پیدا کنید و به یک تعمیرکار خوب نیاز دارید.

حتما به وب سایت آگهی تایم سر بزنید، زیرا با رفتن به این وب سایت خواهید توانست به لیست تعمیرگاه خودرو در شهر های مختلف دسترسی پیدا کنید، پیدا کردن علت حرکت نکردن پراید در دنده را به آن ها بسپارید و از حل مشکل خود لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا