دانستنی های خودرو

شستشوی موتور ماشین چگونه انجام می شود؟

شستشوی موتور ماشین، یکی از قسمت های تقریبا سخت شست و شوی هر خودرو است، اما اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا موتور ماشین نیز مانند هر نوع وسیله دیگری ممکن است دچار گرد و غبار شود و ممکن است این گرد و غبار بر عملکرد موتور تاثیر بگذارد.

پس بر اساس همین نکته قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با شستن موتور ماشین در اختیار شما قرار دهیم، پس در ادامه و تا پایان همراه ما باشید.

مزایای شستشوی موتور ماشین

پیش از این که در ارتباط با مراحل و روش انجام این کار صحبت کنیم، لازم می دانیم به این نکته اشاره کنیم که شستشوی موتور ماشین، یک سری مزایا دارد و مزایای آن را در این قسمت از مقاله ذکر می کنیم.

شستشوی موتور پراید یا هر وسیله دیگری باعث می شود، مشکلات احتمالی موتور خودروی شما شناسایی شود، علاوه بر ان از زنگ زدگی موتور نیز جلوگیری میکند.

خوب است ذکر شود که شستشوی موتور ماشین می تواند راه خوبی برای پیدا کردن محل نشت روغن یا گریس در خودروی شما باشد.

همچنین باید بگوییم شستشوی موتور ماشین به جلوگیری از سایش و فرسایش قطعات و امکان بررسی وضعیت تسمه و روغن ماشین نیز کمک می کند.

شستشوی موتور ماشین با بخار

حال که از مزایای شستشوی موتور پراید یا هر خودروی دیگری اگاه شدید، لازم می دانیم در ارتباط با شستشوی موتور ماشین با بخار اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

البته خوب است بدانید این روش بهترین روش شستن داخل موتور ماشین محسوب می شود و مزایای زیادی دارد؛ پس استفاده از این روش توصیه می شود.

وسایل مورد نیاز برای شستشوی موتور ماشین با بخار

اگر می خواهید موتورماشین خود  را با کمک بخاربشویید، نیاز هست از ابزار هایی مانند دستکش، جاروبرقی یا هر دستگاه دمنده دیگری، چربی زدا، بخار شو و یک پارچه که ترجیحا میکرو فایر باشد استفاده کنید.

مراحل شستشوی موتور ماشین با بخار

پیش از ذکر این مراحل لازم می دانیم به این نکته نیز اشاره کنیم که ضروری است قبل از شروع تمیزکاری موتور ماشین خود را خاموش کنید و بگذارید خنک شود؛ زیرا خاموش نکردن موتور و شستشوی آن می تواند باعث بروز مشکلات متعددی بشود که آسیب زا خواهد بود.

مرحله اول

در اولین مرحله از شستشوی موتور ماشین با بخار نیاز هست شما تمام گرد و غباری را که بر روی موتور ماشین قرار گرفته است به وسیله ابزار دمنده خود یا ماشین لباسشویی از بین ببرید.

البته حواستان باشد که در هنگام انجام این مرحله به هیچ عنوان نباید به اجزای حساس موتور آسیب برسانید و باعث جا به جایی آن ها شوید.

مرحله دوم

در این مرحله بایستی خود را در مقابل شوک الکتریکی ایمن کنید، به این ترتیب بایستی پایانه ی مثبت و منفی باتری را در آورده و باتری را از مکان خود در ماشین خارج کنید.

سپس توصیه می کنیم بر روی برخی از اجزاء مانند سیم های جرقه زنی، واحد های کنترل الکترونیکی و رادیاتور پلاستیک بکشید.

مرحله سوم

پس از انجام تمام مراحل فوق نیاز است که از محلول چربی زدا برای از بین بردن چربی ها در تمام قسمت های پلاستیکی و لاستیکی موتور استفاده کنید.

توصیه می شود این کار را از قسمت های زیرین موتور شروع کنید و آن محلول را به طور کامل به تمام قسمت های موتور با کمک  یک برس آغشته کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله از شستشوی موتور ماشین به کمک  بخار، لازم است بخارشو وارد عمل شود، پس این وسیله را بر روی کم ترین حالت خودش تنظیم کنید، سپس اجزای موتور را به کمک این دستگاه بخار شستشو دهید.

فراموش نکنید که ضروری است پس از طی کردن این مراحل موتور را به کمک دستمال فایبر گلاسی که در قسمت قبلی آن را معرفی کردیم، شستشو دهید.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله نیز بایستی باتری ماشین خود را به حالت اولیه برگردانید و پلاستیک ها را نیز از اجزایی که گفته شدند، جدا کنید، به این ترتیب می توانید به راحتی به شستشوی موتورپراید خود بپردازید.

شستشوی موتور خودرو بدون آب

در قسمت قبلی اطلاعات زیادی را در ارتباط با شستشوی موتور ماشین به کمک بخار در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم که از نظر تعداد زیادی از افراد این روش بهترین روش شستن داخل موتور ماشین محسوب می شود.

اما روش دیگری که در این زمینه بسیار پرکاربرد است، شستشوی موتور ماشین خودرو بدون آب  است که این قسمت را به چنین مطلبی اختصاص داده ایم و در ارتباط با آن صحبت خواهیم کرد.

وسایل مورد نیاز برای شستشوی موتور خودرو بدون آب

برای شستشوی موتور ماشین به این روش شما به برس، دستمال های تمیز کننده از نوع میکروفایبر، چربی زدا یا روغن گیز موتور ماشین و کیسه پلاستیکی نیاز خواهید داشت (اگر به دنبال خرید و فروش لوازم یدکی هستید می توانید به بخش آگهی های لوازم یدکی آگهی تایم مراجعه کنید).

مراحل شستشوی موتور خودرو بدون آب

ابتدا باید بگوییم در این روش از لیست بهترین روش شستن داخل موتور ماشین نیز باید مانند روش قبلی ابتدا ماشین را خاموش کنید و بگذارید موتور ماشین خنک شود.

مرحله اول

در اولین مرحله از شستشوی موتور ماشین به این روش شما نیاز هست آلودگی هایی مانند برگ، گرد و خاک و زباله را از روی موتور ماشین خود حذف کنید.

در روش قبلی این مرحله با کمک جارو انجام می شد، اما در این جا نیاز نیست از جارو برقی استفاده کنید و این کار را با کمک برس انجام دهید.

مرحله دوم

در این مرحله نیز بایستی باتری را جدا کرده و سپس بر روی اجزاء حساس و ظریف خودروی خود که با وجود رطوبت ممکن است آسیب ببنید روکش پلاستیکی بکشید.

مرحله سوم

در این مرحله تنها نیاز است از چربی زدا ها استفاده کنید و آن را طوری بر روی موتور ماشین خود قرار دهید که تمام قسمت ها را در بگیرد.

خوب است بدانید در این مرحله بسیاری از افراد می پرسند آیا می توان از محلول خانگی برای شستشوی موتور ماشین استفاده کرد؟ در پاسخ باید بگوییم این محلول ها نیز در برخی مواقع موثر واقع می شوند.

اما استفاده از اسپری شستشوی موتور ماشین معقولانه تر به نظر می رسد و می توان از اثری که بر روی موتور ماشین می گذارد، اطمینان بیشتری حاصل کرد.

مرحله چهارم

در این مرحله شستشوی موتور خودرو بدون آب تقریبا به پایان می رسد؛ تنها نیاز است با کمک دستمال میکروفایبر قسمت های مختلف موتور خشک شود.

حواستان باشد که اسپری شستشوی موتور ماشین یا اگر از محلول خانگی برای شستشوی موتور ماشین استفاده می کنید؛ آن محلول نباید در هیچ قسمت از موتور ماشین باقی مانده باشد، زیرا می تواند به کارکرد آن آسیب برساند.

مرحله پنجم

در آخرین مرحله از شستشوی موتور خودرو بدون آب تنها نیاز است، پلاستیک ها را از روی قسمت هایی که گفته شد بردارید و ازتمیزی موتور ماشین خود مطمئن شوید.

شستشوی موتور ماشین با گازوئیل

در قسمت های قبلی اطلاعات زیادی در ارتباط با شستشوی داخل موتور ماشین و خارج آن در اختیار شما قرار دادیم، حتی سعی کردیم شما را با محلول خانگی برای شستشوی موتور ماشین و اسپری شستشوی موتور ماشین نیز آشنا کنیم.

اما در برخی از مواقع افراد در ارتباط با شستشوی موتور ماشین با گازوئیل نیز سوالاتی می پرسند؛ در این جا در ارتباط با این مسئله صحبت می کنیم.

باید بگوییم شستشوی موتور ماشین با گازوئیل روشی است که استفاده از ان اصلا پیشنهاد نمی شود زیرا خود مواد نفتی و بنزینی از چربی ایجاد شده اند و این چربی ها می تواند باعث کثیف شدن بیشتر موتور ماشین شما نه تمیزی آن بشود.

قیمت شستشوی موتور ماشین

حال که اطلاعات زیادی در ارتباط با شستشوی موتور پراید  یا هر ماشین دیگری در اختیار شما قرار دادیم، ممکن است این سوال به ذهن شما برسد که اگر بخواهیم شستن موتور ماشین را به افراد دیگری بسپاریم، قیمت شست و شوی موتور ماشین با بخار یا بدون آب چقدر است؟ در این قسمت در ارتباط با این نکته صحبت می کنیم.

باید بگوییم قیمت شستشوی موتور ماشین با بخار یا با کمک هر روش دیگری به عوامل متعددی بستگی دارد، به طور مثال این که شستشوی موتور ماشین خود را به چه شخصی می سپارید، یا این نکته که از چه ابزاری در هنگام شستشو استفاده می شود، نکات تاثیر گذاری هستند.

به این ترتیب نمی توان به ذکر یک عدد ثابت به عنوان قیمت شستشوی موتور ماشین با بخار برای جواب به سوالاتی در این زمینه پرداخت .

اما به طور کلی باید بگوییم قیمت شستشوی موتور ماشین با بخار یا با روش های دیگر خیلی کم تر از زمانی است که موتور ماشین شما در اثر کثیفی زیاد آسیب ببیند، پس نگران این هزینه نباشید و حتما این کار را برای موتور خود انجام دهید.

چه زمانی باید به شستشوی موتور ماشین پرداخت؟

پس از کسب اطلاعات در ارتباط با بهترین روش شستن داخل موتور ماشین بسیاری از مواقع سوالی که برای افراد پیش می آید، این نکته هست که این شستشو چند وقت یکبار باید انجام شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم به طور کلی توصیه می شود، موتور ماشین هر 3000 کیلومتر یا هر سه ماه یکبار شسته شود؛ اما اگر منطقه محل زندگی شما کویری است و گرد و غبار بیشتری به  موتور ماشین شما وارد می شود باید این مدت زمان را کاهش دهید.

بعد از شستشوی موتور چه مدت زمان باید صبر کرد؟

سوال دیگری که افراد زیادی در ارتباط با شستن داخل موتور ماشین می پرسند، این هست که پس از انجام فرآیند شستشو باید چه مدت زمانی صبر کرد تا بتوان دوباره از موتور استفاده نمود؟

درارتباط با این نکته نیز باید بگوییم، بهتر است زمانی این کار انجام شد که می دانید مدت زمان زیادی قرار نیست از ماشین استفاده کنید، اما اگر بنابر ضرورتی قصد دارید از خودروی خود استفاده کنید، 30 دقیقه پس از اتمام مراحل شستشو این کار امکان پذیر است.

شستشوی موتور خودرو ضروری است؟

به عنوان یک سوال پر تکرار دیگر، افراد در ارتباط با این که آیا حتما باید موتور ماشین خودشان را بشویند نیز سوال می پرسند.

در این زمینه باید بگوییم درست است که انجام این کار برای سلامت قطعات خودروی شما ضروری است، اما مسئله ای که از این نکته بیشتر اهمیت دارد شستشوی اصولی، با دقت و دقیق موتور ماشین است.

زیرا اثراتی که یک شستشوی نا مناسب بر روی خودروی شما می گذارد، بیشتر از نشستن موتور خودرو خواهد بود؛ پس حواستان به این نکته نیز باشد و اگر خودتان نمی توانید از پس ان کار به خوی بر بیایید از متخصصین در این زمینه کمک بخواهید.

سخن پایانی

در موارد فوق تلاش  کردیم، شما را بیش از پیش با مراحل شستشوی موتور ماشین، چگونگی انجام آن، شستشوی موتور ماشین با گازوئیل، اسپری شستشوی موتور ماشین، محلول خانگی برای شستشوی موتور ماشین، قیمت شستشوی موتور ماشین با بخار و مواردی از این قبیل آشنا کنیم.

امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، مفید واقع شده باشند و بتوانید از آن ها در راستای فرآیند شستشوی موتور ماشین خود به بهترین نحو استفاده کنید.

اگر ماشین شما نیاز به تعمیر دارد، می توانید با مراجعه به لیست آگهی های تعمیرگاه خودرو، تعمیرگاه مناسب را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا