دانستنی های خودرو

سفت شدن دنده ماشین چه علتی دارد؟

سفت شدن دنده ماشین، یکی دیگر از مشکلاتی است که زیاد برای خودرو ها اتفاق می افتد، به همین ترتیب افراد در ارتباط با علت این مسئله سوالات زیادی دارند.

پس تصمیم گرفته ایم در این مقاله در ارتباط با دلیل سفت شدن دنده خودرو و بد جا رفتن آن اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ اگر این مشکل برای شما هم به وجود آمده است در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

منظور از گیربکس ماشین چیست؟

پیش از این که در ارتباط با علت بد جا رفتن دنده یک پژو 405 و سایر ماشین ها را ذکر کنیم، لازم می دانیم اطلاعاتی در ارتباط با گیربکس ماشین در اختیارتان قرار دهیم، خوب است بدانید این قسمت از خودرو یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزا است.

وظیفه گیربکس یا همان جعبه دنده در سیستم یک ماشین این است که به انتقال قدرت سیستم خروجی کمک کند، همانطور که می دانید گیربکس ها می توانند در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود باشند و به طور کلی کار کرد اصولی آن ها نقش مهمی در رانندگی اصولی و سلامت خودرو دارد.

وظیفه گیربکس چیست؟

در قسمت قبلی به این مسئله اشاره کردیم که گیربکس خودرو به انتقال قدرت سیستم خروجی کمک خواهد کرد، اما اگر بخواهیم قبل از ذکر علت بد جا رفتن دنده یک پژو 405 به طور جزئی تر، دقیق تر و حرفه ای تر وظیفه گیربکس یا جعبه دنده خودرو را شرح دهیم.

باید بگوییم این ابزار به افراد کمک می کند، که باگشتاور های مختلف رانندگی کنند؛ به این ترتیب درگیربکس یک سری چرخ دنده وجود دارد که بر اساس سرعت چرخ های خودرو قدرت را به چرخ ها منتقل می کنند.

جعبه دنده چگونه کار می کند؟

پیش از آن که در ارتباط با علت سفت شدن دنده ماشین، که یکی از واضح ترین نشانه های خرابی گیربکس خودرو هست، صحبت کنیم، نیاز است در ارتباط با روند و فرآیند کارکرد جعبه دنده نیز چیزهایی بدانید.

همانطور که می دانید در هر خودرویی 5 دنده مختلف و دنده عقب وجود خواهد داشت، سبکی و سنگینی این دنده ها نیز به این ترتیب مشخص خواهد شد که هر چقدر؛ عدد بزرگتر شود دندهد سنگین تر می شود و قدرت زیاد تری به چرخ ها منتقل خواهد شد.

روند کار کرد جعبه دنده نیز به این صورت است که پس از این که راننده دسته دنده را جابه جا می کند و عدد آن را تغییر می دهد،به ترتیب ماهک، مجموعه کشویی و غلاف در دسته دنده بر روی دنده مورد نظر قرار میگیرد.

به این ترتیب بر اساس مکان قرار گیری این قسمت ها، نیروی مورد نیاز به چرخ ها منتقل می شود و خودرو به خوبی و آن طور که باید حرکت خواهد کرد.

منظور از بد جا رفتن دنده چیست؟

حال که به خوبی و آن طور که باید با گیربکس یا همان دنده آشنا شدید، خوب است بدانید در خیلی از مواقع یک مشکل رایج برای این ابزار ارزشمند به وجود می آید و آن مشکل این هست که دنده به خوبی جا  نمی رود یا به اصطلاح سفت می شود.

اگر بخواهیم این مسئله را بیشتر شرح دهیم باید بگوییم در چنین حالاتی هنگام جا به جایی دنده ها صدایی خاصی شنیده می شود یا این که دنده جا می رود اما دوباره به حالت اولیه خودش باز می گردد.

به این ترتیب باید بر اساس شواهدی که در هنگام بد جا رفتن دنده مشاهده می شود،علت جا نرفتن دنده یک و دو ماشین پراید، علت خلاص نشدن دنده ماشین، یا بد جا رفتن آن را پیدا کرد و به تعمیر آن پرداخت.

علل سفت شدن دنده

حال که تا حد بسیار زیاد اطلاعات شما در این باره و در این زمینه تکمیل شد؛ به مهم ترین قسمت این مقاله می رسیم، در این قسمت در ارتباط با دلایل صفت شدن دنده ماشین صحبت می کنیم.

اولین علت سفت شدن دنده ماشین:  به وجود امدن مشکلاتی در صفحه کلاچ

همانطور که اطلاع دارید، در گیربکس های دستی سیستم کلاچ و صفحه کلاچ خودرو به جا رفتن درست دنده ها کمک می کند، به این ترتیب که زمانی که شما پای خود را بر روی کلاچ قرار می دهید، دنده نر می شود و حرکت خواهد کرد.

در مقابل وقتی شما پای خود را از روی کلاچ بر می دارید، دنده ای که جا زده اید سفت خواهد شد و در جای خودش قرار خواهد گرفت.

پس از مشکل دار بودن و خرابی در صفحه کلاچ می توان به عنوان علت جا نرفتن دنده در حالت روشن یا خاموش اشاره کرد؛ اما بدیهی است که این مسئله نمی تواند دلیل سفت شدن دنده ماشین اتومات باشد.

دومین علت سفت شدن دنده ماشین: مشکلاتی در سنسور های الکتریکی

خوب است بدانید در تعداد زیادی از خودرو های مدل بالا یا پیشرفته انتقال نیرو با کمک یک سری سیستم های الکتریکی یا رایانه ای صورت می پذیرد.

به این ترتیب از به وجود امدن خرابی در سنسور های الکتریکی می توان به عنوان دلیل سفت شدن دنده ماشین اتومات یا دستی اشاره کرد.

سومین علت سفت شدن دنده ماشین: پایین آمدن میزان واسکازین گیربکس

خوب است بدانید واسکازین نوعی مایع است که به جرت روان قسمت های مختلف موجود در جعبه دنده و روانکاوی آن ها کمک می کند.

به این ترتیب اگر میزان واسکازین خودروی شما کم شده باشد، یا این که این روغن تمام شده باشد می توان از این مسئله به عنوان علت سفت شدن دنده بعد گرم شدن ماشین یا قبل از آن یاد کرد.

خوب است بدانید در برخی مواقع ممکن است سطح واسکازین به طور ناگهانی طوری که شما متوحه نشوید پایین بیاید دراین حالت در واقع اصلی ترین دلیل سفت شدن دنده خودرو، وجود نشتی در محفظه واسکازین خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است استفاده از روغن های واسکازین بی کیفیت نیز می تواند علت بد جا رفتن دنده یک پژو 405  یا هر خودروی دیگری باشد.

در پایان نیز لازم است بدانید، اگر خودرویی را خریداری کرده اید که کارکرد ان بالاست بهتر است به جای پر کردن دوباره میزان واسکازینی که کم شده است، واسکازین را به طور کامل تعویض کنید.

به این ترتیب می توانید از اتفاق افتادن سفت شدن دنده و جست و جو برای پیدا کردن علت جا نرفتن دنده ماشین 206 جلوگیری کنید.

چهارمین علت سفت شدن دنده ماشین: مشکلاتی در دنده ها

همانطور که در قسمت های قبلی به این مسئله اشاره کردیم، در ساختار گیربکس یا همان جعبه دنده خودرو یک سری چرخ دنده وجود دارد که این چرخ دنده ها بر اساس حالتی که دنده در آن قرار گرفته است، حرکت کرده و انرژی مورد نیاز را به چرخ های خودرو می رسانند.

به این ترتیب از این مشکل به عنوان علت جا نرفتن دنده یک و دو ماشین پراید یا هر خودروی دیگر اشاره کرد،  بدیهی است که در این حالت در هنگام تعویض دنده شما صدای خاصی از دنده می شنوید.

پنجمین علت سفت شدن دنده ماشین: سیم کلاچ

در اولین قسمت به این مسئله اشاره کردیم که علت سفت شدن دنده بعد گرم شدن ماشین می تواند وجود مشکلاتی در سیستم کلاچ خودرو باشد.

اما در این قسمت لازم می دانیم اشاره کنیم، که اگر در خود سیستم کلاچ خودرو مشکلی وجود نداشته باشد، ممکن است سیم کلاچ خودرو دلیل سفت شدن دنده خودرو باشد.

خوب است بدانید در موارد متعددی در این حالت نیاز به تعویض سیم کلاچ وجود ندارد و تنها نیاز است شما سیم کلاچ خودروی خود را یکبار دیگر ریگلاژ کرده و به حالت اولیه برگردانید؛ پس اگر پس از پیدا کردن علت جا نرفتن دنده ماشین 206به این مسئله بر خوردید نیاز نیست تا حد زیادی نگران باشید.

بدیهی است که این مسئله نیز نمی تواند دلیل سفت شدن دنده ماشین اتومات باشد و اگر ماشین شما اتومات است باید به دنبال مشکل دیگری در خودروی خود باشید.

علت سفت شدن دنده ماشین : مشکلات و اشتباهات رانندگی

تا این قسمت از مقاله عمده تلاش ما بر این مسئله بود که شما را با علل سفت شدن دنده خودرو آشنا کنیم، تا بتوانید خیلی سریع خرابی به وجود امده را حل کنید و از مشکلات ثانویه پیشگیری کنید.

اما خوب است بدانید در برخی مواقع ، علت بد جا رفتن دنده یک پژوه 405 وجود مشکلات فنی در خودرو نیست و نخواهد بود؛ بلکه در موارد متعددی علت خلاص نشدن دنده ماشین مشکلات و اشتباهات راننده خواهد بود.

به این ترتیب توصیه می کنیم، اگر مشکل جا نرفتن دنده ماشین برای خودروی شما پیش آمده است و قصد حل آن را دارید، این احتمال را نیز در نظر بگیرید که ممکن است علت گیر کردن دنده ماشین پژو یا جا نرفتن آن اشتباهات رانندگی شما باشد.

خوب است بدانید این مشکلات و اشتباهات می توانند بسیار متنوع باشند؛ در ادامه این قسمت در ارتباط با مهم ترین آن ها صحبت خواهیم کرد؛ تا بتوانید خیلی بهتر علت بد جا رفتن دنده 3 در 206 یا هر خودروی دیگری را پیدا کنید.

اولین مشکل: درگیری کلاچ

اگر در هنگام رانندگی بیش از اندازه از کلاچ استفاده می کنید و پای خود را بر روی این پدال فشار می دهید، مطمئن باشید علت گیر کردن دنده ماشین پژو همین مسئله است.

دومین مشکل:بارگیری بیش از اندازه خودرو

خوب است بدانید وقتی بار زیادی را در داخل خودروی خود قرار می دهید، این مسئله نیز می تواند علت بد جا رفتن دنده 3 در 206 یا هر نوع خودروی دیگری باشد؛ پس حواستان به این نکته باشد.

سومین مشکل: تعویض ناگهانی دنده

اگر در زمان هایی که نباید تعویض دنده انجام دهید و یا با سرعت زیادی دنده خودروی خود را تعویض می کنید؛ ممکن است گیربکس خودروی شما آسیب زیادی ببنید.

به این ترتیب اگر به دنبال علت بد جا رفتن دنده 3 در 206 خود هستید، حواستان به این مسئله نیز باشد و از انجام این کار نیز خوددداری کنید.

چهارمین مشکل: توجه نکردن به علائم مهم

اگر بوهای نا متعارفی از خودروی خود می شنوید، یا این که چراغ چک خودروی شما روشن می شود و به دنبال علت آن ها نمی گردید.

باید در زمان نزدیک به دنبال علت خلاص نشدن دنده ماشین خود یا سفت شدن باشید، زیرا این مسئله می تواند نشانه ای از این مشکل باشد.

صدا های مختلف دنده

در قسمت های قبلی به این مسئله اشاره کردیم، که یکی از نشانه های بد جا رفتن دنده ماشین شنیدن صداهایی غیر متعارف از خودرو است؛ همچنین اشاره کردیم، علت سفت شدن دنده ماشین اتومات با کمک تفاوت صداها شنیده می شود.

به همین علت تصمیم داریم در این قسمت از مقاله در ارتباط با این صدا ها و تفاوت های ان ها با یک دیگر صحبت کنیم؛ پس این قسمت را نیز با دقت بخوانید؛ تا بتوانید علت جا نرفتن دنده در حالت روشن یا خاموش خودروی خود را بیابید.

شنیده شدن صدای زوزه کشیدن

اگر در حال پیدا کردن علت سفت شدن دنده خودرو ی  خود هستید و می بینید که خودرو در هنگام تعویض دنده صدایی شبیه به زوزه کشیدن میدهد، می توانید نتیجه بگیرید علت این صدا به وجود آمدن خرابی و ناهمواری هایی در چرخ دنده های گیربکس است.

اما به این نکته توجه کنید که اگر این صدا را حتی در هنگامی که دنده در حالت خلاص قرار دارد نیز می شنوید باید بدانید که مشکل از هم راستا نبودن جعبه دنده و موتور خودرو است.

شنیده شدن صدای جبر جیر

باید بگوییم شنیدن صدای جیر جیر زمانی شنیده می شود که علت بد جا رفتن دنده 3 در 206 خشک شدن یا خراب شدن برخی از بلبرینگ ها است.

همچنین باید بدانید که لق شدن محور ها و یا دنده ها نیز این مسئله را باعث خواهند شد، پس اگر این صدا را از خودروی خود می شنوید دیگری نیازی نیست به دنبال علت جا نرفتن دنده در حالت روشن باشید؛ زیرا علت آن مواردی است که در این قسمت ذکر کردیم.

شنیده شدن صدای دنده گیری

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمان تعویض دنده صدایی شبیه به آبمیوه گیری به گوش می رسد؛ اصطلاحا در این حالت گفته می شود خودرو آب هویج می گیرد.

باید بگوییم در این حالت علت جا نرفتن دنده یک و دو ماشین پراید یا هر خودروی دیگری که از آن استفاده می کنید، تنظیم نبودن کلاچ، دسته دنده، اهرم، خرابی ماهک، غلاف کشویی و یا عدم دنده دادن در زمان مناسب خواهد بود.

حل مشکل سفت شدن دنده ماشین را به چه کسی بسپاریم؟

در این مقاله تلاش کردیم، شما را بیش از پیش با علت بد جا رفتنن دنده 3 در 206 و علت بد جا رفتن دنده پژو 405 یا سایر خودرو ها اشاره کنیم.

تا اگر این اتفاق برای خودروی شما به وجود آمده است یا قصد پیشگیری از این اتفاق را در خودرو دارید، یا حتی قصد پیدا کردن علت سفت شدن دنده بعد گرم شدن ماشین را پیدا کنید، بتوانید خیلی بهتر از خودروی خود محافظت کنید.

اما ممکن است پس از خواندن این اطلاعات از خود بپرسید، اگر چنین اتفاقی به وجود آمد، چگونه بایستی این مشکل را حل کنید؟ در ارتباط با این مسئله باید بگوییم افراد زیادی هستند که می توانند درپیدا کردن علت جا نرفتن دنده ماشین 206 یا هر خودروی دیگری به شما کمک کنند و سپس به حل آن بپردازند.

اما باید بگوییم، چنین فردی نیاز است تجربه زیادی در این زمینه داشته باشد و افرادی که قبلا از او کمک گرفته اند باید از این خدمات راضی باشند.

همچنین نیاز است این فرد هزینه منصفانه ای در ارتباط با انجام خدمات دریافت کند؛ تا مجبور نباشید هزینه بسیار زیادی در ارتباط با پیدا کردن علت گیر کردن دنده ماشین پژو و حل ان بپردازید.

اما اگر باز هم پس از خواندن این مطالب نتوانستید فردی را پیدا کنید که به حل علت گیر کردن دنده ماشین پژو بپرداد؛ سری به وب سایت آگهی تایم بزنید .

خوب است بدانید با جست و جو در این وب سایت هم می توانید لیست تعمیرگاه خودرو و تعمیرکاران را پیدا کنید و هم می توانید در صورت نیاز بهترین لوازم یدکی خودرو را بیابید؛ پس وقت را تلف نکنید و بر روی لینک کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در ابتدا تلاش کردیم؛ در ارتباط با این مسئله که گیربکس چیست، وظایف آن، کارکرد آن صحبت کنیم، سپس یکی از مهم ترین مشکلاتی که برای گیربکس اتفاق می افتد را معرفی کردیم.

در قسمت های بعدی علل سفت شدن دنده ماشین را بررسی کردیم؛ تا اگر چنین مشکلاتی برای خودروی شما به وجود بیاید، بتوانید به بهترین نحو آن را حل کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید به سوالاتی همچون علت جا نرفتن دنده در حالت روشن چیست؟ علت بد جا رفتن دنده یک پژو 405 چیست؟ علت خلاص نشدن دنده ماشین چیست؟ علت جا نرفتن دنده ماشین 206 چیست؟

علت جا نرفتن دنده یک و دو ماشین پراید چیست؟ دلیل سفت شدن دنده ماشین اتومات چیست؟ علت سفت شدن دنده بعد گرم شدن ماشین چیست؟ علت سفت شدن دنده خودرو چیست ؟ و به طور کلی سوالاتی از این قبیل پاسخ دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا