مقاله ها

دلیل تغییر رنگ فرش چیست؟

دلیل تغییر رنگ فرش چیست؟سوالی که چندین سال پس از استفاده مداوم از یک فرش، ممکن است افراد مختلف بپرسند که با توجه به تاثیرگذاری و اهمیت فرش در دکوراسیون خانه های ایرانی این تغییر رنگ می تواند تاثیر بسزایی بر زیبایی منازل بگذارد.

بر اساس همین مسئله تصمیم داریم در این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با انواع دلیل تغییر رنگ فرش در اختیار شما قرار دهیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

انواع تغییر رنگ در فرش

پیش از آن که بخواهیم اطلاعات دیگری در ارتباط با تغییر رنگ فرش دستباف یا فرش های ماشینی در اختیار شما قرار دهیم، نیاز میدانیم اطلاعاتی در زمینه انواع تغییر رنگ در فرش در اختیار شما قرار دهیم؛ زیرا این اطلاعات می تواند‌‌ در راستای پیدا کردن دلیل تغییر رنگ فرش و حل آن به شما کمک کند.

حالت اول: زرد شدن رنگ فرش

حتما شماهم این مشکل را مشاهده کرده اید که رنگ یک فرش به رنگ زرد تغییر پیدا کرده است، خوب است بدانید در اکثر مواقع علت این نوع تغییر رنگ معمولا شست و شوی نامناسب فرش است، به این ترتیب که ممکن است فرش با شوینده های نامناسب شسته شده باشد، یا اینکه آب کشی به خوبی انجام نشده باشد.

حالت دوم: قهوه ای شدن رنگ فرش

حالت بعدی که ممکن است در هنگام تغییر رنگ فرش ماشینی اتفاق بیوفتد، این هست که رنگ فرش به قهوه ای تغییر پیدا کند، خوب است بدانید این مشکل نیز معمولا زمانی اتفاق می افتد که پس از شست و شوی فرش در آفتاب خشک شود.

حالت سوم: خاکستری شدن رنگ فرش

حالت بعدی تغییر رنگ فرش دستباف یا ماشینی زمانی است که فرش شما به رنگ خاکستری متمایل می شود، خوب است اطلاع داشته باشید این مشکل معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرش در برخی مکان های پر رفت و آمد مانند بالکن یا ورودی درب قرار بگیرد.

حالت چهارم: پریدن رنگ فرش

آخرین حالت تغییر رنگ فرش ماشینی یا دستباف این هست که به طور کلی رنگ فرش به سمت سفیدی برود یا این که کم رنگ شود، خوب است بدانید نظر بسیاری از افراد بر این است که این مشکل در اثر شست و شوی بیش از اندازه فرش یا به عبارت دیگر استفاده مقدار زیادی از مواد شوینده به وجود می آید.

 علل تغییر رنگ فرش

حال که در قسمت قبلی با انواع تغییر رنگ فرش و علل اصلی آن ها آشنا شدید، وقت آن رسیده که به صورت جزئی تر و مشخص تر به بررسی عللی که باعث این تغییر رنگ در فرش می شود، بپردازیم.

اولین دلیل تغییر رنگ فرش: شرایط آب و هوایی

خوب است بدانید یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش دستباف شود، این هست که فرش در فضای باز قرار بگیرد و مشکلات آب و هوایی باعث ایجاد تغییرات در رنگ فرش بشود.

دومین دلیل تغییر رنگ فرش: شست و شوی نادرست

همانطور که در قسمت قبلی نیز به این نکته اشاره کردیم، برخی مواقع دراثر شست و شوی نادرست ممکن است باعث تغییر رنگ فرش دستباف یا ماشینی شما شود.

از جمله عواملی که در حین شست و شو می توانند بر روی رنگ فرش تاثیر بگذارند، نیاز است به خشک کردن غیر اصولی فرش، استفاده از مواد شوینده غیر اصولی یا بیش از اندازه  و مواردی از این قبیل اشاره کنیم.

 

سومین دلیل تغییر رنگ فرش: استفاده و نگهداری نادرست

مسلما شماهم متوجه این قضیه شده اید که در برخی مواقع افراد به شکل نادرست و غیر اصولی از فرش هایشان استفاده می کنند؛ به طور مثال اجسام سنگینی را بر روی آن قرار می دهند.

بدیهی است که در نهایت این مسئله می تواند علت تغییر رنگ فرش دستباف یا ماشینی شما و از بین رفتن تار و پود و بافت آن شود.

چهارمین دلیل تغییر رنگ فرش: مواد شیمیایی

خوب است بدانید در برخی مواقع با ریختن برخی مواد شیمیایی بر روی فرش رنگ و تار و دود آن از بین می رود، به طور مثال در خیلی از مواقع تغییر رنگ فرش با وایتکس اتفاق می افتد.

پس اگر به دنبال علت تغییر رنگ فرش دستباف یا ماشینی خود هستید، حواستان به این نکته پر اهمیت نیز باشد و دقت کافی را در این باره به خرج دهید.

پنجمین دلیل تغییر رنگ فرش: آتش

تغییر رنگ فرش بر اثر سوختگی نیز یکی دیگر از حالت هایی است که می‌تواند برای فرش اتفاق بیوفتد، خوب است ذکر شود که در این حالت رنگ فرش با توجه به میزان و شدت آتش بیشتر به سمت قهوه ای، زرد و نارنجی خواهد رفت.

ششمین دلیل تغییر رنگ فرش: گرد و غبار

به عنوان آخرین دلیل که به ذکر آن خواهیم پرداخت نیاز می دانیم به این مسئله اشاره کنیم، که ورود گرد و غبار زیاد به بافت و تار و پود و فرش و از بین نبردن آن گردو غبار می تواند تاثیر بسیار زیادی بر تغییر رنگ فرش داشته باشد و باعث خاکستری شدن فرش شما شود.

بر اساس همین مسئله پیشنهاد می کنیم، اگر فرش خود را دوست دارید؛ به صورت مداوم از جاروی برقی برای تمیز کردن آن استفاده کنید و در نهایت نیز اگر بر حسب اتفاق چنین مشکلی برای فرشتان پیش آمد؛ به شست و شوی دقیق و اصولی آن بپردازید.

به این ترتیب خواهید توانست مدت زمان زیادی از این فرش استفاده کنید، بدون این که تغییری در رنگ و ظاهر آن فرش اتفاق بیوفتد.

عوامل موثر بر رنگ دهی فرش

حال که اطلاعاتتان تا حدودی در ارتباط با علل تغییر زنگ فرش ماشینی و دستباف تکمیل شد و در ارتباط با مواردی مانند تغییر رنگ فرش با وایتکس یا تغییر رنگ فرش بر اثر سوختگی اطلاعاتی جمع آوردی کردید.

خوب است بدانید برخی از مواقع ممکن است فرشی که از آن استفاده می کنید، به اجسام دیگری رنگ بدهد، در این قسمت در ارتباط با این مسئله صحبت هایی خواهیم داشت.

 عامل اول: استفاده از مواد شوینده نامناسب

همانطور که در قسمت های قبلی بارها به این مسئله اشاره کردیم، استفاده از مواد شوینده نامناسب برای شست و شوی فرش، اثرب کاملا مشابه با تغییر رنگ فرش با وایتکس خواهد داشت و باعث رنگ دهی و تغییر رنگ فرش می شود.

 عامل دوم:بی کیفیت بودن فرش

همانطور که در قسمت های قبلی خواندیم بی کیفیت بودن نخ و تار و پود فرش میتواند دلیل تغییر رنگ فرش باشد؛ پس بدیهی است که اگر فرش ماشینی یا دستباف شما کیفیت پایینی از لحاظ پشم و یا نخ داشته باشد، به مرور زمان دچار رنگدهی خواهد  شد .

آیا رنگ فرش با تابش نور خورشید تغییر پیدا می‌کند؟

سوالی که ممکن است پس از خواندن اطلاعات فوق و دریافتن دلیل تغییر رنگ فرش به ذهن شما برسد، این مسئله هست که آیا قرار گرفتن فرش در معرض نور خورشید نیز می تواند تاثیری بر روی تغییر رنگ آن داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، متاسفانه بله با تابش تور خورشید به صورت مداوم بر روی فرش شما امکان تغییر پیدا کردن رنگ آن وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری از این مشکل نیز غالبا پیشنهاد می شود، پرده ای ضخیم در پشت شیشه های منازل خود نصب کنید و با کشیدن آن درفصل زمستان از فرش خود محافظت کرده و جلوی تغییر رنگ آن را بگیرید.

روش دیگری که پیشنهاد می کنیم برای از بین بردن دلیل تغییررنگ فرش خود آن را به کار ببندید، این هست که یک روفرشی ضخیم بر روی فرش قرار بدهید.

آیا امکان رنگ کردن دوباره فرش وجود دارد؟

سوال دیگری که تعداد خیلی زیادی از افراد، پس از کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دلیل تغییر رنگ فرش از متخصصین این زمینه می پرسند.

این سوال هست که آیا امکان دوباره رنگ کردن فرش در صورت تغییر رنگ آن در اثر عوامل مختلف وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید بگوییم، بله چنین امکانی وجود دارد.

متخصصین زیادی هستند که در قالی شویی های مختلف کار می کنند و امکان رنگ کردن دوباره فرش را برای شما فرآهم خواهند کرد؛ ابزار مورد استفاده این متخصصین قلم مو و یک سری پودر رنگ خاص است که از این ابزار استفاده می کنند و قسمت های خاصی از فرش که رنگ آن ها از بین رفته است را رنگ می کنند.

خوب است بدانید با توجه به این نکته مهم که این نوع رنگ کردن نیاز به دقت و تجربه کاری بسیار زیادی دارد، هزینه انجام این کار آن چنان کم نخواهد بود و این کار بیشتر برای فرش هایی انجام می شود که بسیار قدیمی و با ارزش هستند.

آیا امکان رنگ برداری از فرش وجود دارد؟

همانطور که می دانید، در برخی مواقع علت تغییر رنگ فرش باعث ایجاد لکه هایی از رنگ بر روی فرش می شود، به طور مثال رنگ قسمت های قرمز فرش به رنگ قسمت های کرم و سفید سرایت می کند، یا این که لکه هایی زرد یا قهوه ای بر روی فرش ایجاد می شود.

در این زمان ها سوالی که افراد از خود می پرسند، این هست که آیا امکان برداشتن این رنگ از این قسمت ها وجود دارد؟ در پاسخ به چنین سوالی باید بگوییم بله.

مانند مورد قبلی که در ارتباط با آن با یک دیگر صحبت کردیم، امکان برداشتن رنگ نیز در تعداد زیادی از قالیشویی های توسط متخصصین خبره در این زمینه وجود دارد.

البته کاملا مشابه با مورد قبلی در این فرآیند از یک سری مواد شیمیایی بسیار خاص که استفاده از آن ها نیاز به ظرافت دارد، استفاده می شود.

چگونه از تغییر رنگ فرش جلوگیری کنیم؟

حال که اطلاعات شما تا حدودی در ارتباط با تغییر رنگ فرش بر اثر سوختگی یا به هر علت دیگری تکمیل شد، ممکن است از خود بپرسید آیا راهی برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش وجود دارد؟، چگونه می تواند دلیل تغییر رنگ فرش را از بین برد؟ یا چگونه می‌توان از تغییر رنگ فرش جلوگیری کرد؟

در پاسخ به چنین سوالاتی باید بگوییم بله، راه های مختلفی برای جلوگیری از تغییر رنگ فرش در اثر عوامل متعددی وجود دارد، که در ادامه در ارتباط با آن ها با یک دیگر صحبت خواهیم کرد.

راه اول: انتخاب قالی شویی مناسب

همانطور که بارها در قسمت های قبلی به این مسئله اشاره کردیم، این نکته که چگونه به شست و شوی فرش خود بپردازید، تاثیر زیادی بر تغییر رنگ فرش ماشینی و دستباف شما دارد.

به همین علت توصیه می کنیم نهایت دقت را در انتخاب فرش شویی به خرج دهید و بهترین آن ها را انتخاب کنید، حتی اگر مجبور به پرداخت میزان اندکی هزینه بیشتر شوید، زیرا این هزینه بیشتر در مقابل از دست رفتن فرش شما ارزش چندانی ندارد

راه دوم: تست رنگ

اگر قصد ندارید، شست و شوی فرش ماشینی خود را به قالی شویی بپردازید، احتمال از بین رفتن فرش شما و تغییر رنگ دادن آن در زمان شست و شو چندین برابر خواهد شد؛ اما اگر می پرسید، پس چگونه خودمان به شست و شوی فرشمان بپردازیم، در این قسمت همراه ما باشید.

زیرا مسلما افراد عادی مانند کسی که در قالی شویی کار می‌کند، تجربه و توانایی کافی در این زمینه تخواهند داشت، به این ترتیب پیشنهاد می کنیم قبل از شست و شوی فرش تست رنگ را برای فرش خود انجام دهید.

برای انجام دادن این تست پیشنهاد می کنیم، در ابتدا یک تکه پارچه سفید نخی بر دارید و آن را با حالتی بسیار محکم بر روی قسمت هایی از فرش خود بکشید، اگر پس از انجام این کار متوجه باقی ماندن لکه های رنگ بر روی پارچه شدید.

باید بدانید که فرش شما در هنگام شست و شو تغییر رنگ خواهد داد و بهتر است از قالی شویی برای شستن فرش کمک بگیرید، اما اگر پس از انجام این تست هیچ گونه رنگی بر روی پارچه باقی نماند میتوانید خودتان بدون هیچ گونه نگرانی فرش را بشویید.

در نهایت نیز توصیه می کنیم، اگر  حتی تست رنگ را برای فرش خود انجام داده اید ، از آب داغ یا ولرم برای شستن فرش استفاده نکنید زیرا این دمای بالا می تواند دلیل تغییر رنگ فرش باشد.

راه سوم: خریداری فرش با کیفیت

همانطور که در قسمت های قبلی به این مسئله  اشاره کردیم و شما نیز از این موضوع اطلاع دارید، هر چقدر یک فرش کیفیت بیشتری داشته باشد؛ کمتر دچار تغییر رنگ خواهد شد.

پس به این مسئله نیز دقت کنید و با پرداخت مقداری هزینه بیشتر، فرش با کیفیت تری را خریداری کنید و علت تغییر رنگ فرش دستباف خود را کاهش دهید.

حل مشکلات مرتبط با فرش را به چه کسی بسپاریم؟

در قسمت های قبلی بارها و بار ها به این مسائل اشاره کردیم، که کمک گرفتن از قالیشویی های معتبر، خرید فرش های با کیفیت  و متخصصین با تجربه تا چه اندازه می تواند در حل مشکل تغییر رنگ فرش، شست و شوی اصولی آن  و مواردی از این قبیل تاثیر بگذارد.

اما متاسفانه پیدا کردن یک متخصص با تجربه در زمینه فرش، آن چنان راحت نیست، زیرا داشتن تخصص در این زمینه نیاز به سالها تجربه و کار در این شاخه خواهد داشت.

به همین علت پیشنهاد می کنیم، در صورت به وجود آمدن مشکلاتی اعم از تغییر رنگ فرش یا کثیفی آن از افرادی یک بار تجربه این گونه مشکلات را داشته اند، کمک بخواهید، مطمئن باشید که می توانند به بهترین نحو به شما کمک کنند.

اما اگر چنین افرادی را سراغ ندارید، یا از آن ها کمک گرفتید، اما آن کمک به حل مشکلات شما کمکی نکرد، پیشنهاد ما سر زدن به وب سایت آگهی تایم است.

زیرا با رفتن به این وب سایت خواهید توانست بهترین فرش شویی را متناسب با نیاز خود پیدا کنید و از ان کمک بگیرید؛ مطمئن باشید که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

 سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در ارتباط با انواع علل تغییر رنگ فرش ماشینی یا دستباف صحبت کنیم و همچنین شما را با راه حل هایی برای جلوگیری از این نوع اتفاقات آشنا کنیم.

امید است این سخنان مفید واقع شده باشند و شما بتوانید از آن ها به بهترین نحو در راستای پاسخ به سوالاتی مانند تغییر رنگ فرش بر اثر سوختگی چگونه اتفاق می افتد؟

علت تغییر رنگ فرش دستباف چیست؟ چگونه می توانیم دلیل تغییر رنگ فرش را پیدا کنیم؛ یا فرآیند تغییر رنگ فرش با وایتکس چگونه است؟ استفاده کنید.

اما در پایان نیاز می دانیم یک باردیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر نمی دانید شست و شوی فرش خود را به کدام قالی شویی بسپارید.

یا هنوز دلیل تغییر رنگ فرش خود را پیدا نکرده اید و قصد دارید از متخصصین قالی شویی برای حل ان کمک بگیرید؛ سری به وب سایت آگهی تایم بزنید

زیرا با یک سرچ بسیار ساده خواهید توانست در این وب سایت بهترین اطلاعات را در ارتباط خدمات قالی شویی تهران و سایر شهرستان های برتر شهر محل زندگیتان پیدا کنید، پس وقت را تلف نکنید و همین الان دست به کار شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا