دانستنی های خودرو

خرابی استپر موتور، علائم و علل آن

خرابی استپر موتور چه علائمی دارد؟ علت خرابی مکرر استپر موتور چیست؟ زمان تعویض استپر موتور کی است؟ آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟ معایب حذف استپر موتور شامل چه مواردی است؟ روغن کاری استپر موتور چگونه است؟ و سوالاتی از این دست جزء ابهاماتی محسوب می شوند، که افراد همواره سوالاتی در زمینه آن می پرسند.

پس با توجه به اهمیت این نوع خرابی تصمیم گرفته ایم در این مقاله در ارتباط با خرابی استپر موتور پراید و تمما انواع خودرو ها اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، تا پایان همراه ما باشید.

استپر موتور چیست؟

پیش از آن که در ارتباط با زمان تعویض استپر موتور، خرابی استپر موتور، این که روغن کاری استپر موتور چگونه است و مواردی در این باره صحبت کنیم، لازم می دانیم ابتدا شما را استپر موتور آشنا کنیم و بگوییم این وسیله اصلا چیست.

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم استپر موتور چیست؟ باید بگوییم این وسیله وظیفه کنترل کردن دور آرام خودرو را بر عهده خواهد داشت.

خوب است بدانید اکثر استپر ها شکلی شبیه به موتور یا دریچه ای همراه با موتور دارند، این ابزار مفید، پر کاربرد و با اهمیت در خودرو های مختلف به کمک واژول کنترل موتور تنظیم و کنترل می شوند.

وظایف استپر موتور

حال که تا حدودی با استپر موتور آشنا شدید، خوب است به طور دقیق تر به دانستن شریحی از وظایف آن بپردازیم؛ سپس به سراغ مواردی همچون خرابی استپر موتور پراید یا هر خودروی دیگری برویم.

از جمله وظایف استپر موتور می توان به تنظیم کردن حالت دور آرام موتور خودرو در زمانی که کولر در حالت روشن قرار دارد؛ به وجود آوردن حالت ساسات در خودرو و  کنترل و تنظیم هوایی که برای سیلندر ها مورد نیاز است.

البته بدیهی است که اصلی ترین و اساسی ترین وظیفه استپر موتور قرار دادن خودرو در حالت روشن، در زمانی است که خودرو در دور آرام خودش قرار دارد.

علت خرابی استپر موتور

مهم ترین مسئله ای که پس از به وجود آمدن نوعی خرابی افرا مختلف در ارتباط با آن سوالاتی می پرسند، این مسئله هست که علت آن خرابی چیست؟ در این جا علل خرابی استپر موتور کوییک، پراید، ساینا وتما انواع دیگر ماشین ها را توضیح خواهیم داد.

باید بگوییم خرابی استپر موتور علل متعددی نخواهد داشت، که از جمله آن ها می توان به جمع شدن رسوباتی مانند کربن بر روی ان،  مسدود شدن برخی اجزاء مثل شمع و فیلتر هوا و وجود انژکتور  های سوخت کثیف اشاره کرد.

اما خوب است بدانید، مهم ترین و اصلی ترین علت خرابی استپر موتور کوییک و سایر ماشین ها این هست که کربن و سرب بر روی آن ها تجمع پیدا می کند.

به این ترتیب می توان گفت تعمیر استپر موتور پراید در شهر هایی که آلودگی آن ها بیشتر است، بیشتر نیز اتفاق می افتد و علت خرابی مکرر استپر موتور در این شهر ها همین مسئله است.

علائم خرابی استپر موتور

حال که با علل خرابی این وسیله و نیازمند شدنش به تعمیر آشنا شدید، بایستی علائم خرابی استپر موتور را بدانید و با آن ها آشنا شوید.

زیرا در صورت وجود مشکل در این وسیله و عدم تعمیر استپر موتور پژو پارس یا هر خودروی دیگری آن مشکل می تواند به خرابی های بزرگتر منجر شود و به این ترتیب هزینه بیشتری روی دست شما بگذارد.

اولین علت خرابی استپر موتور:  نامنظم بودن خودرو بر روی دور آرام

همانطور که در قسمت های قبلی به این نکته اشاره کردیم، استپر موتور با این هدف به وجود آمده است که دور موتور را در حالت آرام به شکل منظم خودش برگرداند.

به این ترتیب اگر می بینید در دور آرام سرعت به شکلی عجیب بالا و پایین می شود بدانید که بایستی به تعمیر استپر موتور ال 90   خود بپردازید.

دومین علت خرابی استپر موتور: خاموش شدن ناگهانی موتور

اگر مدت زمان زیادی باشد که خرابی در استپر موتور خودروی شما اتفاق افتاده است و شما به هر علتی از این مسئله آگاه نشده باشید و یا به تعمیر استپر موتور 405 خود نپرداخته باشید؛ خواهید دید که موتور خودروی شما به یک باره خاموش می شود.

البته خوب است بدانید، علت این اتفاق این مسئله هست هوای کافی در حالت در جا به خودروی شما نمی رسد، لازم به ذکر است در موارد مشکل دار تر، گاهی از اوقات موتور خودرو حتی به محض روشن شدن به یک باره خاموش می شود و حتی فرصت استفاده از خودرو را به شما نمی دهد.

سومین علت خرابی استپر موتور: خاموش شدن ناگهانی موتور در صورت بار اضافی

در قسمت قبلی گفتیم در صورت عدم تعمیر استپر موتور پژو پارس ممکن است در موارد وخیم موتور خودروی شما به یک باره و به طور ناگهانی خاموش شود.

اما اگر این خاموش شدن موتور خودرو تنها در زمانی که اضافه بار در ماشین وجود دارد، اتفاق بیوفتد؛ می توان گفت مشکل خرابی استپر موتور کوییک خودرو هنوز در مراحل اولیه است و خواهید توانست آن را با هزینه کم تری حل کنید.

چهارمین علت خرابی استپر موتور: دور آرام سخت

در قسمت های قبلی به عنوان اولین علتی که می تواند به تعمیر استپر موتور ال 90 منجر شود؛ به نامنظم بودن دور آرام خودرو اشاره کردیم.

اما خوب است بدانید اگر استپر خودرو به خوبی کار نکند، خواهید دید که در دور آرام موتور در حالت سخت و خشنی قرار دارد یا به عبارتی دیگر صدایی که از موتور خارج می شود، همانند زمانی که استپر مشکلی ندارد، نخواهد بود.

پنجمین علت خرابی استپر موتور: روشن شدن چراغ چک

به عنوان آخرین علتی که می تواند باعث تعمیر استپر موتور پژو پارس بشود، نیاز می دانیم به چراغ چک اشاره کنیم؛ زیرا طبیعتا به محض به وجود آمدن هر مشکلی در استپر ماژول کنترل موتور باعث روشن شدن چراغ می شود.

پس اگر دیدید که چراغ چک خودروی شما روشن شده است؛ به آن بی اعتنا نباشید زیرا ممکن است خرابی استپر موتور برای خودروی شما اتفاق افتاده باشد و بایستی به تعمیر استپر موتور پراید خود یا هر خودروی دیگری که زیر پایتان است بپردازید.

تعمیر استپر موتور

حال که در ارتباط با علل خرابی استپر موتور ، اطلاعاتی کسب کردید؛ مطمئنا از خود می پرسید؛ تعمیر استپر موتور پژو پارس چگونه است؟

در پاسخ به این گونه سوالات باید بگوییم تعمیر استپر موتور 405 و تمام انواع خودرو ها بستگی به این مسئله دارد که میزان و علت به وجود امدن این خرابی چیست؟ زیرا در برخی مواقع مشکل خودرو تنها با یک تمیز کاری ساده استپر حل می شود.

اما در شرایطی دیگر ممکن است زمان تعویض استپر موتور رسیده باشد، حتی ممکن است تحت یک سری شرایط خاص نیاز به تعمیر استپر و موتور به طور همزمان باشد؛ به این ترتیب نمی توان یک نظر قطعی در ارتباط با این که تعمیر استپر موتور 206 چه فرآیندی دارد، ارائه داد.

معایب حذف استپر موتور

حال که اطلاعات زیادی در ارتباط با علل خرابی استپر موتور کوییک یا هر خودروی دیگری دانستید و اطلاعات متنوعی در ارتباط با تعمیر آن نیز کسب کردید، ممکن است از خود بپرسید، در صورت حذف استپر چه اتفاقی می افتد؟ یا این که آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟

در این باره باید بگوییم درست است که تعداد زیادی از افراد می گویند، حذف استپر موتور نمی تواند مشکلی برای خودرو به وجود بیاورد و پیشنهاد می کنند، به جای تعمیر آن به حذفش بپردازید.

اما دراین باره باید بگوییم معایب حذف استپر موتور، بسیار متنوع هستند، به طور مثال زمانی را تصور کنید، که هوا سرد است و پس از روشن کردن خودرو قصد دارید اجازه دهید موتور کمی گرم شود وسپس حرکت کنید.

در این شرایط اگر به حذف استپر موتور خودرو پرداخته باشید؛ خواهید دید که خودرو دوباره خاموش می شود، علاوه بر آن اگر به توصیه افراد مبنی بر حذف استپر موتور عمل کرده باشید؛ زمانی که در حال توقف پشت چراغ قرمز یا هر جای دیگری هستید خودرو به طور ناگهانی خاموش می شود.

پس به عنوان آخرین نکته در این قسمت باید بگوییم؛ درست است پاسخ سوال آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟ خیر است اما با توجه به هزینه کم تعمیر استپر موتور ال 90 و انواع دیگر خودرو ها توصیه می کنیم با انجام این نوع تعمیرات خود را از مشکلاتی همچون موارد فوق دور کنید و به هیچ عنوان به حذف استپر موتور نپردازید.

خرابی استپر موتور سیکلت

حال که در ارتباط با خرابی استپر موتور پراید، تعمیر استپر موتور 206  و مواردی از این قبیل چیز هایی دانستید، ممکن است در ارتباط با خرابی استپر موتور سکیلت نیز سوالاتی بپرسید.

در این زمینه باید بگوییم خرابی استپر موتور سیکلت نیز علائمی کم و بیش شبیه به خرابی استپر کوییک، پراید و خودرو های دیگر دارد و تعمیر ان نیز باید به دست تعمیرکاران متخصص در آن زمینه صورت بپذیرد.

خوب است بدانید حذف این قطعه در صورت خرابی استپر این نوع موتور نیز می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و توصیه نمی شود؛ پس حواستان به این نکته نیز باشد

روغن کاری استپر موتور چگونه است؟

حال که اطلاعات شما در ارتباط با خرابی استپر موتور و علت خرابی مکرر استپر موتور تا حدود زیادی تکمیل شد، قصد داریم در آخرین قسمت از این مقاله به سوال روغن کاری استپر موتور چگونه است؟ پاسخ دهیم.

باید بگوییم در برخی از زمان ها نیاز به تعمیر استپر موتور ال 90 وجود نخواهد داشت و تنها کافی است به تمیزکاری استپربپردازید.

خوب است بدانید این تمیزکاری در برخی مواقع به کمک روغن و در برخی مواقع دیگر به کمک تمیز کننده ها انجام می شود، برای این کار نیز بایستی موتور خودرو را روشن کنید و آنقدر گاز دهید که دور موتور به چیزی حدود 1000 الی 1500 برسد.

سپس بایستی موتور خودرو به طور کامل خاموش شود؛ در این مرحله مواد تمیز کنند، یا همان روغن بایستی به دریچه اسپری شود، سپس نیاز هست که 3 دقیقه صبر کنید.

پس از آن پیشنهاد می کنیم دوباره موتور را روشن کرده و دور موتور را برای بار دیگر  به حدود 1000 الی 1500 برسانید، در این مرحله برای بار دیگر باید تمیز کاری را مثل روند قبلی انجام دهید.

در آخرین مرحله از این نوع تعمیر استپر موتور 206  نیاز است یک بار دیگر موتور را روشن کرده، دور موتور را به 1000 الی 1500 برسانید و آنقدر گاز دهید که دود سفیدی از اگزوز خودرو خارج شود.

به این ترتیب شما خواهید توانست یک نمونه از ساده ترین تعمیر استپر موتور 405 را با انجام مراحل فوق پیاده سازی کنید و لذت ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم ابتدا با اهمیت استپر موتور و اظایف آن اشنا شویم، سپس در ارتباط با دلایل و عللی که باعث می شود شما به تعمیر استپر موتور 206 یا هر خودروی دیگری بپردازید، صحبت کردیم؛ همچنین علت خرابی مکرر استپر موتور را شرح دادیم.

در ادامه در ارتباط با علائم خرابی استپر موتور صحبت کردیم، تا بتوانید تعمیر استپر موتور پراید را راحت تر انجام دهید؛ سپس در ارتباط با روش های تعمیر استپر موتور صحبت کردیم.

به این ترتیب امیدواریم بتوانید به سوالی مانند زمان تعویض استپر موتور صحبت کنید؛ در ادامه نیز تلاش کردیم با صحبت کردن در ارتباط با معایب حذف استپر موتور، به سوال  آیا استپر موتور در شتاب خودرو تاثیر دارد؟ پاسخ دهیم.

پس از این مطالب نیز سعی کردیم به عنوان تکمیل اطلاعات شما نیز در زمینه خرابی استپر موتور سیکلت و روغن کاری استپر خودرو صحبت کردیم.

امید است با استفاده از تمام این مطالب پاسخ سوالات خود را در زمینه تعمیر استپر موتور 405  و خرابی استپر موتور پراید و انواع دیگر خودرو ها گرفته باشید.

اما در قسمت پایانی نیز پیشنهاد می کنیم اگر قصد تعمیر استپر موتور پراید یا هر خودروی دیگری را دارید، اما نمی دانید چه کسی می تواند به شما کمک کند، یا ویژگی های یک تعمیرکار خبره و با تجربه را نمی دانید.

لیست تعمیرگاه های خودروی وب سایت آگهی تایم را بخوانید؛ با باز کردن این لینک خواهید دید که تعداد زیادی تعمیرگاه مطمئن و با سابقه می توانند به شما کمک کنند؛ پس همین الان دست به کار شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا