دانستنی های صنعتی

بلبرینگ سرامیکی: چه هستند و چه مزایایی دارند؟

بلبرینگ سرامیکی، ابزاری که این روزها زیاد نام آن را می شنوید و ممکن است نسبت به آن، کاربرد هایش و ویژگی هایش کنجکاو شده باشید.

اما پیش از صحبت در ارتباط با  این بلبرینگ باید بگوییم همانطور که اطلاع دارید، بلبرینگ ها جزء پرکاربردترین ابزار در صنایع مختلف محسوب می شوند، که وظیفه تحمل بار در یک دستگاه بر دوش آن ها است.

پس با توجه به اهمیت این وسیله و استفاده زیاد از این نوع ابزار قصد داریم در ادامه این مطلب اطلاعاتی در ارتباط با  پر کاربرد ترین نوع بلبرینگ یعنی بلبرینگ سرامیکی، خرید آن، قیمت بلبرینگ سرامیکی دور بالا و مواردی از این قبیل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پس اگر شما هم در ارتباط با این مسئله کنجکاو هستید و یا قصد استفاده از این بلبرینگ را در دستگاه های خود دارید در ادامه و تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بلبرینگ سرامیکی چیست؟

بلبرینگ سرامیکی دور بالا نوعی از انواع مختلف بلبرینگ محسوب می شود که بیش از 50 سال پیش برای اولین بار توسط یک شرکت تولید قطعه سوئدی تولید شد و تا به امروز در موارد مختلفی از آن استفاده شده است.

البته خوب است بدانید دلیل استفاده وسیع از این نوع ابزار استفاده از یک سری آلیاژ های خاص در این بلبرینگ است که باعث شده استحکام بسیار زیادی داشته باشد و یک سری ویژگی های جدید دیگر نیز نسبت به انواع بلبرینگ قبلی در ان ایجاد شده باشد.

آلیاژ های بلبرینگ سرامیکی

همانطور که در قسمت قبلی به این مسئله اشاره کردیم استفاده از یک سری آلیاژ های خاص در این نوع بلبرینگ ها خواص خاص آن را ایجاد کرده است.

اما از جمله مواد سازنده بلبرینگ سرامیکی اسپیندل یا هر دستگاه دیگری می توان به سیلیکون نیترید، آلمینیوم اکساید، زیرکونیم اکساید . سیلیکون کارباید اشاره کرد.

مزایای بلبرینگ سرامیکی

مسلم است که این نوع بلبرینگ از انواع بلبرینگ های خودرویی علاوه بر دارا بودن استحکام بسیار زیاد ویژگی های دیگری نیز دارد که آن ها باعث شده بتوان از این ابزار بیشتری استفاده را برد، در این قسمت آن ها را معرفی می کنیم.

اولین ویژگی و به عبارت دیگر مزیت بلبرینگ سرامیکی دور بالا عایق بودن آن در برابر نیوی برق یا همان الکتریسیته هست، که این نکته باعث می شود خطر اتفاق افتادن فرسایش الکتریکی تا حد زیادی کم شود.

ویژگی مهم بعدی مقاومت بسیار زیاد این وسیله در برابر انواع مواد شیمیایی است، که این نکته باعث ده بتوان از آن در صنایع مختلفی استفاده نمود.

این بلبرینگ وزن بسیار کمی دارد، به طوری که وزن یک بلبرینگ سرامیکی دور بالا در حدود 40 درصد یک بلبرینگ استیل است.

این وزن بسیارکم بلبرینگ های سرامیکی باعث می شود نیروی گریز از مرکز در زمانی که بلبرینگ در حال چرخش است، کاهش پیدا کند، به این ترتیب چنین بلبرینگی می تواند بسیار سریع تر بچرخد.

خوب است بدانید از این ابزار از می توان در محیط هایی که رطوبت زیاد است مانند محیط های آبی استفاده کرد، طول عمر بسیار زیاد این ابزار نیز یکی دیگر از مزایای شگفت انگیز آن محسوب می شود.

به صرفه بودن استفاده از این ابزار از لحاظ اقتصادی، مقاومت این ابزار در برابر انواع خراشیدگی و خوردگی و امکان استفاده از آن در دماهای بسیار زیاد(یعنی بیش از 1000 درجه سلسیوس) از آن از جمله مزایای دیگر بلبرینگ سرامیکی محسوب می شوند.

به عنوان اخرین مزیت یا دلیلی که باعث می شود افراد تصمیم به خرید بلبرینگ سرامیکی بگیرند نیز می توان به عدم ضرورت در انجام دستورالعمل های سخت مانند روغن کاری برای نگهداری آن اشاره کرد.

علت به وجود آمدن مسئله فوق نیز سطح بسیار صافت و صیقلی بلبریگ سرامیکی است که افراد را از انجام هرگونه روغن کاری مصون می دارد.

معایب بلبرینگ سرامیکی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم از ویژگی ها و مزایای این نوع بلبرینگ اسپیندل و سایر دستگاه های صنعتی صحبت کنیم، اما مسلما نیاز است در ارتباط با معایب این ابزار نیز چند کلمه ای صحبت کنیم.

از جمله مهم ترین و اساسی ترین معایب بلبرینگ سرامیکی دور بالا می توان به زیاد بودن قیمت آن و عدم وجود این ابزار در اندازه های مختلف اشاره کرد.

اگر بخواهیم به یکی دیگر از معایب این ابزار اشاره کنیم نیز باید به ذکر کم بودن ظرفیت بار الکترواستاتیکی آن ها بپردازیم، البته این مقدار ان چنان زیاد  نیست و چیزی در حدود 30 درصد کم تر خواهد بود.

به عنوان آخرین نکته در این قسمت باید از دیگر معایب این بلبرینگ پر کاربرد نیز به حساسیت نسبتا زیاد این ابزار نسبت به ترک اشاره کنیم .

انواع بلبرینگ سرامیکی

خوب است بدانید بلبرینگ سرامیکی نیز انواع مختلفی دارند، که به منظور آشنایی هر چه بیشتر شما عزیزان با این ابزار و ویژگی های آن ، این انواع را در این جا معرفی و ویژگی های هر یک را ذکر میک نیم، پس در این قسمت نیز همراه ما باشید.

بلبرینگ تمام سرامیکی

همانطور که از نام این نوع بلبرینگ خودرویی بر می آید، تمام اجزا آن از سرامیک ساخته شده است از مزایای این نوع بلبرینگ سرامیکی نیز می توان به مقاومت بسیار زیاد آن در برابر انواع مایعات مانند اسید، خون، آب و نمک اشاره کرد.

قابلیت مقاومت در برابر خوردگی نیز از دیگر انواع ویژگی های بلبرینگ های تمام  سرامیکی محسوب می شود، که باعث شده است افراد زیاد از ان ها استفاده کنند.

بلبرینگ ساچمه سرامیکی

این بلبرینگ سرامیکی بر خلاف بلبرینگ قبلی  که به معرفی آن پرداختیم؛ علاوه بر سرامیک از ساچمه نیز ساخته شده است و مزایای مختص خودش را دارد.

کاربرد بلبرینگ سرامیکی

در قسمت های قبلی به این مسئله اشاره کردیم که بلبرینگ های سرامیکی کاربرد های وسیع و متعددی در صنعت دارند و تقریبا پر فروش ترین نوع بلبرینگ هستند؛ اما لازم می دانیم در این قسمت این کاربرد ها را باز تر کنیم.

باید بگوییم یکی از مهم ترین استفاده هایی که از این نوع بلبرینگ می شود، کاربرد ارزشمند آن ها در تحقیقات و برنامه های فضایی است، زیرا با توجه به وزن بسیار کم شان می توانند نیاز های ما را برآورده کنند و در خلال تحقیقات مشکلی به وجود نیاورند.

همچنین با توجه به این مسئله که بلبرینگ های سرامیکی دچار خوردگی نمی شوند،  می توان گفت از لحاظ شیمیایی بی اثر هستند به این ترتیب آلودگی ایجاد نمی کنند و با موادی که در تماس هستند پیوند شیمیایی نمی دهند.

به این ترتیب می توان از این بلبرینگ ها در ها در هنگام تولید محلول های شیمیایی مختلف مانند پاک کننده های شیمیایی مختلف بهره برد.

از دیگر موارد استفاده بلبرینگ سرامیکی بایستی به استفاده از آن در صنعت دوچرخه سازی به علت وزن بسیار کم این ابزار اشاره کرد.

علاوه بر تمام موارد فوق به علت توانایی بسیار زیاد بلبرینگ سرامیکی در مقابل هوای بسیار گرم(دماهای بالای 1000 درجه) در صنایع فولاد و ذوب آهن نیز زیاد از آن استفاده می شود.

دستگاه و صنایع دیگری که در آن ها از بلبرینگ سرامیکی استفاده می شود، شامل جریان سنج ها در توربین های مختلف، صنایع مواد غذایی، صنایع مرتبط با بطری سازی، انواع پمپ ها و کمپرسور ها و ابزارهایی که نیاز به دقت و سرعت بالا دارند، اشاره کرد.

طول عمر بلبرینگ سرامیکی

همانطور که در قسمت قبل به این مسئله اشاره شد، طول عمر این ابزار کارآمد و پر استفاده نسبتا زیاد است و علت آن هم این هست که گوی های سرامیکی در این نوع بلبرینگ راحت تر حرکت می کنند، به این ترتیب دیر دچار آسیب و ساییدگی می شوند.

در نتیجه طول عمر این بلبرینگ ها نسبت به انواع دیگر بلبرینگ ها بسیار بیشتر است، به ترتیبی که بلبرینگ های سرامیکی در حدود 5 الی 20 برابر سایر بلبرینگ ها طول عمر دارد.

بلبرینگ سرامیکی یا استیل؟

نوع دیگری از انواع بلبرینگ به جز بلبرینگ های سرامیکی بلبرینگ های استیل هستند که پیش از شروع استفاده از بلبرینگ های سرامیکی از آن ها استفاده می شده است، در این قسمت این دو نوع بلبرینگ را مقایسه می کنیم.

باید بگوییم همانطور که در قسمت قبلی این مقاله ذکر کردیم بلبرینگ سرامیکی اسپیندل نسبت به بلبرینگ های استیل وزن بسیار کم تری دارد، همچنین شایان ذکر است که بلبرینگ سرامیکی دور بالا تسبت به بلبرینگ های استیل طول عمر بیشتری دارند و در برابر خوردگی نیز از خود مقاومت بیشتری نشان می دهند.

اگر بخواهیم به یکی دیگر از تفات های بلبرینگ سرامیکی و استیل اشاره کنیم باید این نکته را یادآوری کنیم که ضریب اصطکاک بسیار کم تری نسبت به بلبرینگ های استیل دارد و این مقدار چیزی در حدود 20 الی 30 درصد بلبرینگ استیل است.

عدم دارا بودن خاصیت آهنربایی نیز یکی دیگر از ویژگی هایی است که در بلبرینگ های سرامیکی وجود دارد و باعث برتری این نوع بلبرینگ نسبت به بلبرینگ های استیل شده است.

اما بدیهی است که قیمت بلبرینگ سرامیکی نسبت به قیمت انواع بلبرینگ صنعتی با توجه به مزایایی که دارد بسیار بیشتر خواهد بود.

قیمت بلبرینگ سرامیکی دور بالا

در قسمت های قبلی سعی کردیم شما را با بلبرینگ سرامیکی آشنا کنیم، تا اگر قصد خرید این ابزار کارآمد را دارید بتوانید با داشتن اطلاعات بیشتر یک خرید خوب انجام دهید.

اما سوالی که ممکن است پس از خواندن مطالب فوق برایتان پیش بیاید این هست که قیمت بلیرینگ سرامیکی چقدر است؟ و چه اندازه با قیمت انواع بلبرینگ صنعتی تفاوت دارد؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم همانطور که می دانید و بار ها این مسئله را ذکر کردیم قیمت این نوع بلبرینگ نسبت به قیمت انواع بلبرینگ صنعتی کمی بیشتر است و علاوه بر آن و به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد.

از جمله این عوامل می توان به برند بلبرینگ سرامیکی اسپیندل، مغازه ای که از آن خرید خود را انجام می دهید، نوع بلبرینگ سرامیکی، میزان درصد آلیاژ های به کار رفته در آن و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

خرید انواع بلبرینگ های سرامیکی

اگر قصد خرید بلبرینگ اسپیندل سرامیکی را دارید باید بگوییم که در هنگام خرید نیاز هست به یک سری نکات توجه کنید.

اولین نکته این است که پیش از اقدام برای خرید با توجه به ویژگی دستگاه و میزان بودجه ای که دارید نوع و برند بلبرینگ سرامیکی که قصد خرید آن را دارید انتخاب کنید.

البته فراموش نکنید که اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید می توانید از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

به عنوان یک نکته مهم دیگر در هنگام خرید بلبرینگ های سرامیکی توصیه می کنیم خرید خود را از فروشگاهی انجام دهید که موثق و معتبر باشد تا محبور به خرید جنس با مارک تقلبی نشوید.

اما در راستای نکاتی که در این جا در ارتباط با خرید این نوع از بلبرینگ های خودرویی ذکر کردیم، باید بگوییم با کمک گرفتن از سایت آگهی تایم شما می توانید تمام نکات فوق را رعایت کرده و بهترین خرید را انجام دهید.

زیرا در این سایت هم می توانید کسانی را پیدا کنید که شما را در راستای خریدتان راهنمایی کنند و هم می توانید فروشگاه هایی برای خرید این بلبرینگ پیدا کنید.

بهترین برند های بلبرینگ سرامیکی

در آخرین قسمت نیز به منظور تکمیل اطلاعات شما در زمینه بلبرینگ های سرامیکی ضروری می دانیم چند کلمه ای نیز در ارتباط با بهترین برند های بلبرینگ اسپیندل سرامیکی صحبت کنیم.

اما پیش از آن خوب است بدانید در چندین سال اخیر که استفاده از بلبرینگ های سرامیکی متداول شده است برند های و شرکت های متعدد و معتبری به تولید این نوع بلبرینگ می پردازند که همه آن ها کیفیت خوبی دارند، اما مطرح ترین آن ها برند هایی هستند که در ادامه معرفی می کنیم.

بهترین برندهای بلبرینگ سرامیکی شامل برند اس کی اف(SKF)، اف ای گ(FAG) ، تیمکن (TIMKEN) و ان اس کی(NSK) می شوند.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم شما را با یکی از مهم ترین انواع بلبرینگ های خودرویی آشنا کنیم؛ به ذکر مواردی مانند قیمت بلبرینگ سرامیکی دور بالا بپردازیم و به طور کلی شما را در راستای خرید چنین وسیله ای راهنمایی کنیم، امیدواریم به هدف خود رسیده باشیم و بتوانید از این مطالب بیشترین استفاده را ببرید.

اگر فروشنده بلبرینگ سرامیکی هستید می توانید آگهی فروش بلبرینگ سرامیکی را در بخش ثبت آگهی رایگان ثبت کنید.

همچنین اگر در ارتباط با این که از کجا به خرید بلبرینگ های سرامیکی بپردازید، دچار مشکل هستید، بدون هیچ نگرانی از بخش آگهی های صنعتی وب سایت آگهی تایم استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا