دانستنی های صنعتی

سیم کشی اعلام حریق چگونه انجام می شود؟

سیم کشی اعلام حریق، یکی از فنونی است که یک برقکار حرفه ای و با سابقه بایستی حتما حتما در ارتباط با ان اطلاعاتی داشته باشد، زیرا این نوع سیم کشی می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از خسارات مالی و جانی مرتبط با آتش سوزی داشته باشد.

به همین دلیل در ادامه این مطلب اطلاعاتی را در ارتباط با سیم کشی اعلام حریق ساختمان و نکات مهمی که بایستی در هنگام این سیم کشی رعایت شود، ذکر خواهیم کرد.

پس در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید، امید است اطلاعاتی که ذکر می شوند، مفید واقع شود و بتوانید از آن ها نکات خوبی را بیاموزید.

منظور از سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم های اعلام حریق سیستم هایی هستند که در هنگام به وجود آمدن، جرقه، آتش یا حتی حرارت زیاد، فعال می شوند و افراد را از وجود خطر آگاه می سازند.

جالب است بدانید این سیستم ها معمولا به کپسول های آتشنشانی و یا شیر های آبی که در سقف به منظور جلوگیری از ایجاد خساراتی در نتیجه آتشسوزی به وجود آمده اند نیز متصل خواهد شد و جلوی گسترش آتش را میگیرد.

در پایان نیز خوب است بدانید سیم و کابل استفاده شده در سیم کشی اعلام حریق نیز بایستی ویژگی های مخصوص به خودش را داشته باشد و نمی توان از هر سیم یا کابلی به منظور انجام این سیم کشی استفاده کرد.

اهمیت سیم کشی اعلام حریق

همانطور که در قسمت های قبلی بارها به این مسئله اشاره کردیم، سیستم های اعلام حریق،آن دسته از سیستم هایی هستند، که در هنگام آتش سوزی افراد را از وجود چنین مشکلی آگاه می کنند یا این که باعث باز شدن شیر های آب سقف خواهند شد.

به این ترتیب باید گفت سیم کشی چنین سیستم هایی نیاز به دقت بسیار زیادی دارد، زیرا این سیم کشی بایستی کاملا بدون نقص انجام شود و علاوه بر این نکته نیز چنین سیستمی بایستی بیشترین سرعت عمل را دشته باشد.

انواع سیم کشی اعلام حریق

خوب است بدانید، سیم کشی اعلام حریق می تواند به چند دسته مختلف تقسیم بندی شود که ضروری است شما این تقسیم بندی ها را بشناسید، سپس در ارتباط با نحوه سیم کشی اعلام حریق در هر دسته از ان ها اطلاعاتی کسب کنید.

پس در ادامه این قسمت در ارتباط با هر کدام از این انواع مختلف توضیحاتی را ارائه خواهیم داد و آن ها را به شما معرفی می کنیم.

سیستم اعلام حریق متعارف

یکی از انواع روش هایی که با کمک آن افراد را از وجود حادثه آگاه می کنیم، سیستم اعلام حریق ساده یا متعارف خواهد بود، خوب است بدانید این سیستم بسیار ساده تر از انواع سیستم های سیم کشی است.

در هنگام آموزش نحوه سیم کشی اعلام نا متعارف باید به این نکته توجه کنید که در این نوع سیستم اعلام حریق تنها یک دیوایس راه ارتباطی را برقرار میکند.

به این ترتیب می توان گفت اگر به هر دلیلی یکی از دیوایس های در سیستمی با سیم کشی اعلام حریق ساده دچار مشکل شود، ما بقی دیوایس ها نیز در این سیستم دچار مشکل خواهند شد.

نحوه سیم کشی اعلام حریق متعارف

خوب است بدانید، مسئله ای که در سیم کشی اعلام حریق ساده اهمیت بسیار زیادی دارد، این نکته است که دتکتور یا حس گر دود که در محل اتصالش دارای 4 پیچ وجود دارد بایستی با دقت هرچه تمام تر به سیستم اعلام حریق متصل شود.

فراموش نکنید که نحوه سیم کشی اعلام حریق متعارف به این ترتیب است که در هنگام نصب قسمت های شستی دو رشته سیم متفاوت وجود داشته باشد و علاوه بر آن نیز بایستی تمام شستی ها در زون همان منطقه خودشان نصب گردند.

نکته دیگری که در هنگام آموختن نحوه سیم کشی اعلام حریق متعارف بایستی ان را بدانید، این نکته است که اگر قرار بر این باشد که شما ریموت اندیکاتور را نیز به سیستم اعلام حریق وصل کنید باید سیم کشی به کمک سه رشته سیم انجام بپذیرد.

ضروری است بدانید بسیاری از متخصصانی که به آموزش نحوه سیم کشی اعلام حریق متعارف می پردازند توصیه می کنند به هیچ عنوان انشعاب هایی غیر مجاز از سیم اصلی این سیستم ها گرفته شود.

سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر، از سیستم قبلی که به معرفی ان پرداختیم، پیچیدگی کمی بیشتری دارد، در این نوع سیم کشی ها هر دستگاهی مسیر و آدرس مخصوص خودش را دارد .

به این ترتیب اگر شما از سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر برای منزل یا ساختمان خود استفاده کرده باشید بایستی برای قسمت های مختلف، از جمله دتکتور، شستی ها و آژیر یک آدرس مجزا تعبیه شود.

علت به وجود آمدن سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر نیز این مسئله است که اگر به هر دلیلی در یکی از قسمت های سیم کشی مشکل اتصال کوتاه به وجود بیاید، بقیه قسمت های سیستم دچار مشکل نشوند.

سیم کشی اعلام حریق وایرلس

در قسمت های قبلی تلاش کردیم به معرفی سیم کشی اعلام حریق ساده و آدرس پذیر بپردازیم، اما در این قسمت نوبت به آن می رسد که سیم کشی اعلام حریق وایرلس را نیز معرفی کنیم.

با توجه به این نکته که در واقع منظور از سیستم های وایرلس سیستم های بی سیم است، ممکن است شنیدن نام سیم کشی در کنار وایرلس کمی عجیب به نظر برسد.

در این بار باید بگوییم در این نوع سیستم اعلام حریق از هیچ گونه سیم یا فرآیند سیم کشی استفاده نمی شود، به این ترتیب هزینه های افراد در راستای کمک گرفتن از متخصصان برای سیم کشی و مواردی از این قبیل تا حد زیادی پایین می آید.

اما متاسفانه به دلیل این که این سیستم ها با باتری کار میکنند و هزینه تعمیرات و نگهداری باتری آن ها بسیار زیاد خواهد بود افراد زیادی از این نوع سیستم ها استفاده نمی کنند.

سیم کشی اعلام حریق هوشمند

حال که در ارتباط با سیم کشی اعلام حریق ساده، آدرس پذیر و وایرلس اطلاعاتی کسب کردید، لازم می دانیم  به عنوان آخرین نوع سیم کشی که ان را معرفی می کنیم در زمینه سیم کشی اعلام حریق هوشمند نیز با یک دیگر صحبت کنیم.

باید بگوییم سیستم های اعلام حریق هوشمند جزء آن دسته از سیم کشی ها و سیستم هایی محسوب می شوند که هزینه نصب و نگهداری آن ها بسیار بسیار زیاد است، به این ترتیب افراد زیادی از پس پرداخت آن بر نمی آیند.

اما خوب است بدانید این نوع سیم کشی اعلام حریق ساختمان بسیار حرفه ای عمل می کند و به طور مثال می تواند میزان آتش سوزی را مشخص کنند یا اقدامات مورد نیاز در هر قسمت را انجام می دهد.

که می توان گفت این روند بسیار حرفه ای و دوست داشتنی خواهد بود مسلما هر کسی دوست دارد از چنین تکنولوژی پیشرفته ای در ساختمان منتزلش استفاده کند.

نقشه خوانی در سیم کشی اعلام حریق

باید بگوییم با توجه به انواع متعدد سیم کشی اعلام حریق ساختمان و این نکته که انجام درست این سیم کشی اهمیت بسیار زیادی دارد.

ضروری است که هر فرد برقکار یا کسی که قصد دارد سیم کشی اعلام حریق را انجام دهد بایستی ابتدا نقشه سیم کشی اعلام را بررسی سپس به انجام آن برق کشی بپردازد.

اما باید بگوییم نقشه خوانی این نوع سیستم ها با نقشه خوانی که برای سیم کشی مکان های دیگر انجام می شود تفاوتی نخواهد داشت.

از چه نوع کابل یا سیمی می توان برای این نوع سیم کشی استفاده کرد؟

در قسمت های قبلی به این نکته اشاره کردیم که استفاده از هر نوع کابل یا سیمی برای انجام سیم کشی اعلام حریق ساختمان مناسب نخواهد بود.

به این ترتیب ممکن است از خود بپرسیم خب، چه نوع سیم یا کابلی برای این نوع کار مناسب است؟ در این قسمت به این سوال پاسخ می دهیم.

باید بگوییم به طور کلی 5 نوع کابل اصلی وجود دارند که از ان ها می توان در سیم کشی اعلام حریق استفاده کرد، از جمله این کابل ها بایستی به کابل های FPLI ، FPLR، NPLFP،FPLP و NPLF اشاره کرد.

باید بگوییم تمام کابل هایی که در قسمت قبلی آن ها را معرفی کردیم، در مقابل آتش مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهند و به عبارتی در هنگام آتش سوزی از بین نمی روند.

همچنین خوب است بدانید کابل هایی که در چند خط بالاتر آن ها را معرفی کردیم به سه دسته پلنوم یا FPLP(که برای فضاهای بسته مناسب است) ، غیر پلنوم یا FPL( که بیشتر برای سیم کشی اعلام حریق سطحی مورد استفاده قرار می گیرد) و کابل رایزر(که برای سیم کشی عمودی مورد استفاده قرار میگیرد) تقسیم خواهد شد.

بازدید های سیستم اعلام حریق

با توجه به اهمیت سیم کشی اعلام حریق و سیستم های آن بدیهی است که هر چند وقت یکبار بایستی به بررسی این سیستم ها پرداخته شود، در این قسمت در ارتباط با بررسی و بازدید آن ها صحبت می کنیم.

این بازدید ها بر اساس موارد متعددی از جمله نوع تجهیزات مورد استفاده، نوع سیم کشی اعلام حریق و مواردی از این قبیل انجام می شود، اما چیزی که اهمیت دارد این هست که بایستی نهایت دقت در انجام بازدید های سیستم اعلام حریق منظور گردد.

به این ترتیب در صورت به وجود آمدن حتی کوچک ترین مشکل در این زمینه بایستی آن را خیلی سریع حل کنید و مشکل را بهبود ببخشید.

تجهیزات سیم کشی اعلام حریق

با توجه به اهمیت سیم کشی اعلام حریق و این نکته که این سیم کشی باید به بهترین نحو انجام شود، باید بگوییم تجهیزات این سیم کشی بایستی از بهترین برندها باشند و از بهترین مکان خریداری شود.

به این ترتیب ممکن است شما یا هر کس دیگری که قصد خرید این تجهیزات را داشته باشد، اطلاعات چندانی در این زمینه که می توان بهترین تجهیزات را از کجا خرید نداشته باشید.

که در ارتباط با این نکته باید بگوییم اگر هنوز هم پس از پرس و جو های بسیار در این زمینه مغازه یا فروشگاه مورد نظر خود را پیدا نکرده اید، سری به وب سایت آگهی تایم بزنید.

مطمئن باشید با یک جست و جوی ساده در این وب سایت خواهید توانست بهترین فروشگاه ها را پیدا کرده سیم کشی اعلام حریق خود را به بهترین نحو انجام دهید؛ پس وقت را تلف نکنید و دست به کار شوید.

سخن پایانی

در قسمت های فوق تلاش کردیم اطلاعات نسبتا کاملی در زمینه سیم کشی اعلام حریق، انواع آن، نحوه انجام آن و مواردی از این قبیل در اختیارتان قرار دهیم.

امیدوار هستیم، این اطلاعات به درد شما بخورند و بتوانید از ان ها در راستای انجام سیم کشی اعلام حریق برای منزلتان استفاده کنید و تمام خسارت های جانی و مالی را به حداقل برسانید.

اما در پایان یکبار دیگر اشاره می کنیم اگر نمی دانید تجهیزات این سیم کشی را از کجا خریداری کنید یا آن را به چه کسی بسپارید، سری به وب سایت آگهی تایم بزنید، مطمئن باشید از این کار پشیمان نخواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا