دانستنی های صنعتی

تفاوت کابل آلومینیوم و مس در چیست؟

تفاوت کابل آلومینیوم و مس، یکی از مواردی است که برقکاران و کسانی که در حال ساخت یک ساختمان هستند، همواره در ارتباط با آن سوالاتی را می پرسند.

بدیهی است که هر دو نوع از این کابل ها مزایا و معایب متعددی دارند و دانستن آن ها به انتخاب بهترین نوع کابل توسط شما کمک شایانی می کند، به این ترتیب قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی را در ارتباط با تفاوت کابل آلومینیوم و مس در اختیار شما قرار دهیم.

پس اگر این تفاوت کابل آلومینیوم و مس همواره برای شما مورد سوال بوده است، در این مقاله همراه ما باشید، مطمئن باشید، از خواندن مطالب آن پشیمان نخواهید شد.

کابل مسی چیست؟

پیش از ذکر اطلاعات بیشتر در ارتباط با تفاوت کابل آلومینیوم و مس در ابتدا نیاز است به صورت جداگانه یک بار دیگر با هر کدام از این دو نوع کابل آشنا شوید، باید بگوییم به آن دسته از کابل هایی که هادی ان از فلز رسانای مس تشکیل شده است، کابل مسی می گویند.

این نوع کابل انواع مختلفی دارد و به کابل مسی کلاس یک الی شش تقسیم خواهد شد، که بر اساس ویژگی های هر کدام از این کلاس ها انتخاب میان آن ها صورت میگیرد.

مزایای کابل مسی

از جمله مزایای کابل مسی که باعث استفاده گسترده افراد از آن می شود می توان به شاخص الاستیک کم تر، ضریب رسانایی بالاتر، مصرف انرژی کم تر، مقاومت بسیار زیاد کابل در برابر خوردگی و فرسایش، انعطاف پذیری بالاتر، استحکام و ظرفیت بار بیشتر ان اشاره کرد.

معایب کابل مسی

حال که با کابل مسی و مزایای ان آشنا شدید، نیاز هست معایب این نوع کابل را نیز بشناسید، که از جمله آن ها می توان به قیمت بالاتر، احتمال دزدیده شدن کابل، نیاز به وجود متخصص برای نصب کابل و وزن بیشتر ان اشاره کرد.

کاربرد کابل مسی

از کابل های مسی برای سیم کشی های اینترنتی و مخابراتی، سیم پیچی موتور های الکتریکی، کولر های گازی، وسایل برقی، سیستم های روشنایی و مبدل های جریان مستقیم استفاده می شود.

کابل آلومینیومی چیست؟

در قسمت قبل با کابل مسی آشنا شدیم، اما نیاز می دانیم در این قسمت برای درک بیشتر تفاوت کابل آلومینیوم و مس، کابل آلومینیومی را نیز بشناسیم.

بدیهی است که کابل آلومینیومی نوعی کابل است که هادی آن از جنس آلومینیوم است،خوب است بدانید این نوع فلز نیز کاملا مانند مس نوعی رسانای بسیار محبوب است.

مزایای کابل آلومینیومی

از جمله مزایای کابل آلومینیومی می توان به نصب سریع و بدون نیاز به متخصص، قیمت پایین، وزن کم، حمل و نقل آسان و بی دردسر، کاهش احتمال دزدیده شدن و وجود جریان یکنواخت در انتقال الکتریسیته اشاره کرد.

معایب کابل آلومینیومی

حال که مزایا را ذکر کردیم، نوبت به معایب کابل آلومینیومی می رسد، که از جمله آن ها می توان به دوام و مقاومت کم تر در برابر خوردگی، انعطاف پذیری پایین تر، اکسید شدن بیشتر و هدایت الکتریکی پایین تر اشاره کرد.

کاربرد کابل آلومینیومی

از این نوع کابل می توان در خطوط انتقال نیرو، سیم کشی هواپیما های مختلف، سیم کشی ساختمان های مسکونی و توزیع خطوط آب استفاده می شود.

تفاوت کابل آلومینیوم و مس

در قسمت های قبلی سعی کردیم با ذکر مزایا و معایب کابل آلومینیومی و مسی شما را بیشتر از قبل با این نوع کابل ها آشنا کنیم و کمک کنیم تفاوت های آن ها را درک کنید.

اما ضروری می دانیم در این قسمت به صورت جداگانه به ذکر مهم ترین انواع تفاوت کابل آلومینیومی و مسی بپردازیم، تا شما بتوانید خیلی بهتر در راستای انتخاب و استفاده از آن ها قدم بردارید.

اولین فرق کابل مس و آلومینیوم

همانطور که در قسمت قبلی هم به این مسئله اشاره کردیم، می توان گفت اولین تفاوت کابل آلومینیوم و مس در قیمت و هزینه آن ها است، به این ترتیب که کابل آلومینیوم هزینه کم تری نسبت به کابل مسی دارد.

به این ترتیب اگر مسئله هزینه ای که باید بپردازید، در زمینه کابل آلومینیوم و مس برای شما اهمیت زیادی دارد، در مقایسه کابل آلومینیومی و مسی از این نظر کابل آلومینیوم برنده خواهد شد.

دومین فرق کابل مس و آلومینیوم

دومین تفاوت کابل آلومینیوم و مس این هست که کابل های مسی مقاومت بسیار بالایی در مقابل حرارت دارند، به این ترتیب شما می توانید در مکان های خیلی گرم از آن ها استفاده کنید.

سومین فرق کابل مس و آلومینیوم

جالب است بدانید اگر قصد داشته باشید، در یک مکان از معادل آلومینومی کابل مسی استفاده کنید، بایستی کابلی با سطح مقطع بیشتر استفاده بنمایید.

به این ترتیب می توان گفت وقتی شما از کابل مسی به جای آلومینیومی استفاده می کنید، اتصالات کم تری نیاز خواهید داشت؛ پس در هنگام خرید حواستان به این نکته نیز باشد؛ پس در هنگام مقایسه کابل آلومینیومی و مسی این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

چهارمین فرق کابل مس و آلومینیوم

در قسمت قبلی به این نکته اشاره کردیم، که اگر شما قصد استفاده از معادل آلومینیومی کابل مسی در یک مکان خاص را داشته باشید، بایستی از کابلی ضخیم تر استفاده کنید.

بدیهی است وقتی ضخامت یک کابل کم تر باشد، شکل پذیری و انعطاف پذیری آن نیز بیشتر می شود، به این ترتیب می توان از شکل پذیری بیشتر کابل مس نسبت به آلومینیوم به عنوان چهارمین تفاوت کابل آلومینیوم و مس یاد کرد.

تشخیص سیم مسی و آلومینیومی از یک دیگر

مسلم است که با خواندن مطالب فوق اطلاعات زیادی در ارتباط با فرق کابل آلومینیومی با مسی کسب کرده اید، اما ضروری است بتوانید این دو کابل را از یک دیگر تشخیص دهید، در این قسمت در ارتباط با این نحوه تشخیص، صحبت می کنیم.

باید بگوییم مهم ترین نشانه ای که در تشخیص کابل آلومینیومی از مسی به ما کمک می کند، این مسئله هست که کابل آلومینیومی رنگ نقره ای متمایل به سفیدی دارد، اما در مقابل کابل مسی رنگی قرمز دارد؛ پس در هنگام مقایسه کابل آلومینیومی و مسی برای تشخیص ان ها از یک دیگر ابتدا به این نکته دقت کنید.

همچنین نیاز است بگوییم، کابل آلومینیومی وزنی بسیار کم تر نسبت به کابل مسی دارد و این مسئله نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های تشخیص این دو کابل از هم باشد.

انعطاف پذیری بیشتر کابل مسی نسبت به آلومینیومی نیز ویژگی دیگری است که با کمک آن خواهید توانست کابل مسی را از آلومینیومی تشخیص دهید.

ضریب تبدیل سیم مسی به آلومینیومی

در قسمت قبلی وقتی داشتیم به ذکر فرق کابل آلومینیومی با مسی می پرداختیم، به این نکته اشاره کردیم که وقتی قرار باشد از معادل آلومینیومی کابل مسی در یک ساختمان استفاده شود، آن سیم باید سطح مقطع بیشتری داشته باشد.

اما برای انجام این تبدیل نیاز است از عددی به نام ضریب تبدیل سیم مسی به آلومینیومی استفاده کرد، البته با توجه به پیچیده بودن محاسبه این ضریب تبدیل کابل مسی به آلومینیومی جداول متعددی به وجود آمده اند که شما می توانید از آن ها برای استفاده از معادل آلومینیومی کابل مسی در یک ساختمان کمک بگیرید.

به این ترتیب نیازی نیست در این باره نگران باشید، زیرا با یک جستجوی کوتاه در کتاب های مختلف یا کمک گرفتن از مختصصین در این زمینه می توان ضریب تبدیل سیم مسی به آلومینیومی را به دست آورد و این جا به جایی را انجام داد.

خرید کابل مسی و آلومینیومی

مطمئنا پس از خواندن انواع تفاوت کابل آلومینیوم و مس در قسمت های قبل، شما هم تصمیم خود را در ارتباط با این نکته که کابل مسی بخرید یا آلومینیومی گرفته اید، اما ممکن است از خود بپرسید، از کجا کابل مسی یا آلومینیومی خریداری کنم؟

در پاسخ به چنین سوالی باید بگوییم، فروشگاه های مختلفی وجود دارند، که شما می توانید از آن مکان ها خرید خود را انجام دهید، اما مسئله ای که دراین باره حائز اهمیت است، این مسئله است که شما بایستی خرید خود را از فروشگاهی انجام دهید که به فروش برند های اصلی می پردازد.

علاوه بر آن این فروشگاه بایستی سابقه خوبی در فروش این نوع اجناس داشته باشد، پس به این نکات در هنگام خرید کابل مسی و آلومینیومی دقت کنید.

قیمت کابل مسی و آلومینیومی

سوال دیگری که افراد مختلف پس از خواندن مقایسه کابل آلومینیومی و مسی زیاد می پرسند، این هست که قیمت این کابل ها چقدر است؟

برای پاسخ به چنین سوالی نیز باید بگوییم، قیمت این نوع کابل ها به موارد متعددی از جمله نوع کابل، برند کابل، مغازه ای که از آن خرید را انجام می دهید و مواردی از این قبیل بستگی دارد.

اما چیزی که در این زمینه اهمیت زیادی دارد، این نکته هست که شما فرق کابل آلومینیومی با مسی را به خوبی بشناسید و بتوانید بهترین کابل را بر اساس شرایط خودتان خریداری کنید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم با ذکر اطلاعاتی در ارتباط با ضریب تبدیل سیم مسی به آلومینیوم، معادل آلومینیومی کابل مسی، تفاوت سیم آلومینیوم و مس، مزایا و معایب کابل آلومینیومی و مسی و مواردی از این قبیل به مقایسه کابل آلومینیوم و مس بپردازیم.

امید است این سخنان برای شما مفید واقع شوند و پس از درک فرق کابل آلومینیومی با مسی بتوانید از ان ها به بهترین نحو استفاده کنید و یک خرید خوب در این زمینه داشته باشید.

در پایان نیز لازم می دانیم توصیه کنیم، که اگر قصد خرید کابل آلومینیومی یا مسی را دارید، اما هنوز نمی دانید این خرید را از کجا انجام دهید، سری به وب سایت آگهی تایم بزنید و در قسمت اگهی های تجهیزات برق صنعتی این وب سایت به دنبال بهترین فروشنده ها باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا