دانستنی های صنعتی

انواع سیم و کابل – راهنمایی کامل

همانطور که می دانید، سیم ها و کابل ها یکی از مهم ترین و اساسی ترین ابزار و اجزا هر خانه و هر شغلی محسوب می شوند، و این روز ها وقتی سر خود را به هر طرف می چرخانید خواهید دید که انواع سیم و کابل کمک زیادی به آسان تر شدن زندگی ما می کنند.

به همین دلیل می توان گفت شناخت سیم ها و کابل ها و آشنایی با ویژگی های آن ها می تواند تا حد زیادی به افراد در انتخاب سیم و یا کابل با کیفیت و مورد نیازشان کمک کند و زندگی آن ها را به سمت بهتری پیش ببرد.

به همین دلیل و بر اساس مطالبی که ذکر شد، تصمیم داریم در این مقاله به ذکر اطلاعاتی در ارتباط با انواع سیم ها و کابل ها بپردازیم و شما را بیش از پیش با آن آشنا کنیم، پس اگر قصد خرید سیم و کابل دارید و یا به طور کلی در ارتباط با این مسئله کنجکاو هستید در ادامه و تا پایان همراه ما باشید.

تفاوت انواع سیم و کابل در چیست؟

بدیهی است که سیم و کابل علاوه بر شباهت هایی که به یک دیگر دارند؛ در موارد بسیاری هم متفاوت هستند؛ به همین دلیل پیش از این که بخواهیم انواع سیم و کابل را به شما معرفی کنیم و وارد بحث تخصصی این مقاله شویم.

نیاز است تفاوت سیم و کابل را نیز برای شما شرح دهیم، تا بتوانید خیلی بهتر ویژگی های هر نوع کابل و یا سیم را درک کنید؛ در ادامه این تفاوت ها را به صورت موردی و جداگانه ذکر می کنیم.

ضخامت

جالب است بدانید که کابل به دلیل داشتن عایق چند لایه ضخامت بیشتری نسبت به انواع سیم رشته ای دارد، که این مسئله اولین تفاوت آن ها محسوب می شود.

تحمل ولتاژ

تفاوت بعدی که باعث تشخیص انواع سیم و کابل از یک دیگر می شود، این هست که کابل ها برای تحمل ولتاژ های بالا و برق های فشار قوی به وجود امده اند، این در حالی است که سیم ولتاژ های پایین تر را تحمل می کند، به عبارت دیگر از کابل بیشتر برای انتقال جریان در صنایع و مکان های خارجی استفاده می شود، در حالی که سیم استفاده خانگی دارد.

تعداد رشته

لازم به ذکر است که علاوه بر تعداد عایق، کابل ها رشته های بیشتری نیز نسبت به انواع سیم برق خانگی دارند و می توانند یک یا چند رشته باشند.

سطح مقطع

در قسمت های قبلی به این نکات اشاره کردیم که کابل ها رشته ها و عایق های بیشتری نسبت به انواع سیم برق خانگی دارند، که این مسئله باعث می شود کابل سطح مقطع بیشتری نیز نسبت به  سیم داشته باشد.

وزن

بدیهی است که با توجه به چند رشته بودن و چند عایقی بودن کابل نسبت به سیم، می توان به عنوان یکی دیگر از تفاوت های انواع سیم و کابل به بیشتر بودن وزن کابل اشاره کرد.

دوام

در نهایت باید بگوییم کابل ها دوام بیشتری نسبت به انواع سیم رشته ای دارند و برای مدت زمان های بیشتری می توان از آن ها استفاده کرد.

تقسیم بندی کلی انواع سیم رشته ای

اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی برای انواع سیم برق خانگی و صنعتی ایجاد کنیم، باید بگوییم این سیم ها به چهار دسته سیم مفتول، سیم افشان ، سیم نیمه افشان و سیم ارت تقسیم می شوند، در ادامه در ارتباط با هر کدام از این انواع سیم توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

دسته بندی اول در انواع سیم برق خانگی: سیم مفتول

اولین نوع از انواع سیم رشته ای سیم مفتول هست، این سیم نسبت به سایر انواع سیم قیمت بسیار کم تری دارد و از آن در سیم کشی ساختمان ها، تابلو های برق و توزیع کننده ها استفاده می شود.

ولتاژی که توسط سیم مفتول و یا همان سیم خشک تحمل می شود، چیزی ما بین 300 الی 750 ولت خواهد بود و اصولا نیز برای فرکانس های بالا از این سیم استفاده می گردد.

در پایان نیاز می دانیم به این نکته اشاره کنیم که ساختار  این نوع سیم از انواع سیم برق خانگی  نیز از یک رشته رسانا و یک عایق پی وی سی ایجاد شده است.

دسته بندی دوم در انواع سیم برق خانگی: سیم ارت

دسته بندی دیگری از انواع سیم رشته ای که قصد معرفی آن را داریم سیم ارت ویا همان سیم اتصال به زمین است،

قسمت هادی این سیم مسی است و روکش آن هم معمولا رنگ سبز و یا زرد  دارد، و خوب است بدانید که مقاومت اهم آن بسیار پایین است.

از این نوع سیم برای بالا بردن امنیت سیستم ارتینگ ساختمان ها استفاده می شود، به عبارت دیگر اگر در اثر پوسیدگی، له شدگی و موارد این چنینی در سیم های برق یک ساختمان جریان الکتریسیته نشت پیدا کند، این سیم آن نشتی را به خارج از ساختمان می فرستد و از برق گرفتگی شما جلوگیری می کند.

دسته بندی سوم  در انواع سیم برق خانگی: سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان نوع دیگری از انواع سیم رشته ای محسوب می شود، این سیم شباهت بسیار زیادی به سیم مفتول که در قسمت قبلی به معرفی آن پرداختیم دارد و البته در مکان های مشابهی نیز از ان استفاده می شود.

تنها تفاوت سیم نیمه افشان نسبت به سیم خشک نیز این هست که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و در مکان هایی که نیاز به یک سیم منعطف هست بیشتر از آن استفاده می شود.

در پایان نیز خوب هست که ذکر شود ؛ ولتاژی که این نوع سیم از انواع سیم رشته ای عبور می دهد  چیزی در حدود 450 الی 750 ولت خواهد بود

دسته بندی چهارم در انواع سیم برق خانگی: سیم افشان

سیم افشان آخرین نوع سیم در دسته بندی انواع سیم رشته ای است که قصد معرفی آن را در این قسمت داریم، این نوع سیم همانند سیم نیمه افشان انعطاف پذیری بالایی دارد و در برخی از مواقع این انعطاف پذیری حتی از سیم های نیمه افشان نیز بیشتر می شود.

ویژگی های این سیم باعث شده  از آن در سیم کشی ساختمان و مکان هایی که نیاز هست سیم استفاده شده منعطف باشد کمک گرفته می شود.

سیم افشان بر خلاف دو سیمی که در قسمت های قبلی معرفی کردیم، دارای چند رشته هادی است که توسط یک لایه عایق پی وی سی پوشانده شده است، به همین دلیل می توان گفت سطح مقطع بیشتری نیز نسبت به دو سیم قبلی دارد و این سطح مقطع می تواند چیزی در حدود 0.5 الی 240 میلی متر باشد.

در پایان نیز خوب هست اشاره کنیم که سیم های نیمه افشان ولتاژی در حدود 300 الی 750 میلی ولت را از خود عبور می دهند، که مشابه سیم مفتول است.

تقسیم بندی کلی انواع سیم رشته ای بر اساس نوع هادی

خوب هست بدانید انواع سیم رشته ای بر اساس جنس هادی سیم به دو دوسته کلی سیم آلومینیومی و مسی تقسیم بندی می شوند که در این قسمت ویژگی های هر یک را ذکر می کنیم.

سیم آلومینیومی وزن بسیار کم تری نسبت به سیم مسی دارد و علاوه بر آن قیمتش نیز بسیار کم تر است، به همین دلیل در ساخت و ساز های خانگی و صنعتی  بیشتر از سیم آلومینیومی استفاده می شود؛ اما نباید این نکته را فراموش کرد که سیم مسی قابلیت رسانایی بسیار بیشتری دارد .

تقسیم بندی کابل بر اساس ویژگی شکل سطح ولتاژ در انواع سیم و کابل

پس از مطالبی که در قسمت های قبل در ارتباط با انواع سیم برق خانگی و صنعتی ذکر شد در این قسمت نوبت به آن می رسد که انواع کابل را بر اساس ویژگی سطح ولتاژ بشناسیم و نکات آن را ذکر کنیم.

کابل های فشار ضعیف

همانطور که از نامش بر می آید کابل های فشار ضعیف که با علامت LV شناخته می شوند، در میان دیگر انواع سیم و کابل ولتاژی در حدود 1000 الی 3000 ولت از خود عبور می دهند.

کابل های فشار متوسط

کابل های فشار متوسط که کاربردی مشابه با سایر انواع سیم و کابل صنعتی دارند، ولتاژی در حدود 1 الی 33 کیلو ولت از خود عبور می دهند و علامت اختصاری آن ها نیز MV خواهد بود.

کابل های فشار قوی

کابل های فشار قوی دسته بندی دیگری از انواع سیم و کابل صنعتی محسوب می شوند، این کابل ها با علامت HV شناخته می شوند و  سطح ولتاژ آن ها حدود 63 الی 230 کیلو ولت خواهد بود.

کابل های فوق فشار قوی

این نوع از انواع سیم و کابل صنعتی همانطور که از نامش بر می آید ولتاژ های بسیار زیادی (یعنی بیش از 400 کیلو ولت ) را از خود عبور می دهند و علامت آن ها نیز EHV است.

تقسیم بندی کابل بر اساس نوع هادی

همانطور که در قسمت های قبل هم متوجه این مسئله شدید، نوع هادی می تواند یک ویژگی تاثیر گذار در انواع سیم ها و کابل ها باشد و مسلما همانند سیم های رشته ای کابل ها نیز به دو دسته کابل های آلومینیومی و مسی تقسیم می شوند، که البته تفاوت آن ها  نیز کاملا مشابه سیم های مسی و آلومینیومی در وزن، قیمت و میزان رسانایی شان خواهد بود.

تقسیم بندی کابل بر اساس نوع عایق

جالب است بدانید، نوع عایقی که برای انواع کابل استفاده می شود متفاوت است و باعث می شود بتوانیم انواع مختلفی از کابل را طبقه بندی کنیم.

عایق انواع کابل ها می تواند از جنس پی وی سی، پی اتیلن ، پلی یورتان، کو پلیمر های پلی استر، لاستیک، پلی وینیل استات ، سیلیکون رابر و موارد متعدد دیگر باشد.

البته لازم به ذکر است که همانند انواع سیم برق خانگی و صنعتی اکثر کابل هایی که در ایران تولید می شوند؛ عایقی از جنس پی وی سی دارند.

تقسیم بندی کابل بر اساس نوع حفاظت الکتریکی

خوب است بدانید در هنگام ساخت انواع کابل از یک حافظ الکتریکی برای محافظت کابل در مقابل نویز ها در خانه و یا نیروگاه ها استفاده می شود.

که نوع و جنس این حافظ می تواند یک دسته بندی دیگر برای انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی ایجاد کند، این محافظ می تواند مسی و یا آلومینیومی باشد.

تقسیم بندی کابل بر اساس تعداد رشته

تقسیم بندی بعدی از کابل ها بر اساس تعداد رشته در انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی انجام می شود و به این ترتیب است که کابل های فشار قوی دارای یک الی سه رشته و کابل های فشار ضعیف دارای یک الی پنج رشته خواهند بود.

تقسیم بندی کابل بر اساس نوع روغن به کار رفته

خوب است بدانید، در قسمت عایق انواع کابل ها یک نوع روغن خاص به کار رفته که بر اساس این روغن می توان یک دسته بندی دیگر برای انواع سیم و کابل در نظر گرفت.

کابل های کاغذ روغنی

در قسمت عایق این نوع کابل از انواع سیم و کابل خانگی و صنعتی، کاغذ روغنی قرار گرفته است، این کاغذ روغنی باعث می شود حرارت به شکل بهتری از قسمت هادی به سطح کابل برسد.

کابل های روغن تخت فشار

در تقسیم بندی دیگری از انواع سیم و کابل صنعتی به جای کاغذ روغنی ، روغن های تحت فشار در قسمت عایق کابل وجود دارند، لازم به ذکر است عایق کابل هایی که قابلیت انتقال ولتاژ تا 63 ولت را دارند به وسیله این روغن ها ساخته می شوند.

تقسیم بندی کابل بر اساس ویژگی سطح مقطع در انواع سیم و کابل

خوب است بدانید کابل های مختلف بر اساس نوع سطح مقطعی که در اثر چنیش هادی در قسمت مرکز سیم به وجود آمده است، به یک دسته دیگر از انواع سیم و کابل تقسیم بندی می شوند.

کابل های مثلثی

اولین دسته بندی کابل های بر اساس نوع سطح مقطعشان، کابل های مثلثی هستند، این نوع کابل ها با حرف S نشان داده می شوند و وقتی آن ها را برش بزنید خواهید دید که رشته ها به شکل مثلثی درون آن ها وجود دارند.

کابل های دایره ای

دسته بندی بعدی برای کابل ها در انواع سیم رشته ای و انواع کابل ها بر اساس سطح مقطعشان، کابل های دایره ای هستند که علامت اختصاری ان ها نیز R خواهد بود.

تقسیم بندی کابل بر اساس نوع کاربرد

مسلم است که کابل ها کاربرد های مختلفی دارند و می توان از آن ها به شکل های متعددی استفاده کرد، این کاربرد های مختلف یک تقسیم بندی جدید برای انواع سیم و کابل ایجاد می کند، که در این قسمت به آن می پردازیم.

کابل های زمینی

این نوع از انواع سیم و کابل بیشتر برای محیط هایی تولید می شود که در آن ها هیچ گونه تحرکی وجود ندارد، از موارد استفاده کابل زمینی می توان به انتقال انرژی در قسمت های زیرین زمین و یا کانال ها و شبکه های توزیع الکتریکیسته در مکان هایی که احتمال ضربه وجود نداشته باشد، اشاره کرد.

کابل های مخابراتی

نوع دیگری از انواع سیم و کابل که می توان آن را در دسته بندی کابل ها بر اساس کاربردشان قرار داد، کابل های مخابراتی هستند، این نوع کابل ها همانطور که از نامشان بر می آید برای انتقال ارتباطات و سینگال های مختلف در شبکه های مخابراتی استفاده می شود.

کابل های مخابراتی از چندین سری دوتایی سیم به وجود می آید که در هم می پیچند و از مزاحمت نویز در انتقال سیگنال جلوگیری میکند.

کابل های کواکسیال

نوع کابل بعدی که در معرفی انواع سیم و کابل خانگی و صنعتی آن را می شناسیم، کابل کواکسیال هست، این کابل یک هادی داخلی دارد که توسط یک هادی به همراه فویل خارجی احاطه شده است.

از این نوع کابل در  تولید تلوزیون زیاد استفاده می شود و عملکردی بهتر و قوی تر نسبت به کابل های مخابراتی که در قسمت قبلی معرفی کردیم دارد.

کابل های فیبر نوری در انواع سیم و کابل

کابل فیبر نوری، کابلی است که احتمال می رود، نام آن را زیاد شنیده باشید و تفاوت های زیادی با دیگر انواع سیم و کابل دارد، در کابل فیبر نوری اطلاعات و سیگنال ها از طریق یک سری رشته شیشه ای منتقل می شود .

این نوع کابل پهنای باند بسیار زیادی دارد و می تواند اطلاعات زیادی را حمل کند، که البته این مسئله علت قیمت بسیار بالای آن است و به دلیل قیمت بالای این کابل نیز بسیاری از افراد از کابل های مسی به جای آن استفاده می کنند.

کابل های افشان

کابل دیگری که می توان نام آن را در تقسیم بندی کابل بر اساس نوع کاربرد آن ها آورد، کابل افشان است، که البته در قسمت معرفی انواع سیم رشته ای نام آن را شنیده اید.

در ساختار کابل های افشان چندین هادی به دو یک دیگر میپیچند و یک عایق از آن ها محافظت می کند، این نوع کابل کاربرد های بسیار متعددی دارد و از ان در ساخت ماشین ها، خطوط تولید، اتصالات مختلف، ابزار آلات و موارد این چنینی استفاده می شود.

انواع سیم و کابل را از کجا می توانیم خریداری کنیم؟

مسلم است که فروشگاه های حضوری و همچنین آنلاین متفاوتی برای خرید انواع سیم برق صنعتی و خانگی وجود دارد، که افراد می توانند با مراجعه به آن ها خرید خود را انجام دهند.

اما با توجه به انواع متفاوت و گوناگون سیم و کابل و کیفیت های متفاوت آن ها نیاز هست کسی که قصد خرید سیم و یا کابل دارد  دقت زیادی در هنگام انتخاب فروشگاه مورد نظرش داشته باشد.

به همین دلیل توصیه می کنیم اگر در ارتباط با انتخاب بهترین فروشگاه برای خرید انواع سیم و کابل دچار مشکل هستید، خرید خود را از وب سایت آگهی تایم انجام دهید.

زیرا با خرید از این وب سایت هم می توانید سیم و کابل با کیفیت پیدا کنید و هم هر نوع سیمی که مد نظرتان باشد در این فروشگاه موجود است، پس دیگر نیاز نیست در این باره نگران باشید، زیرا بهترین مکان را برای خرید سیم و کابل مورد نظرتان را پیدا کرده اید.

نکات مهم در هنگام خرید انواع کابل و سیم

اگر شما هم قصد خرید انواع کابل و سیم را دارید، باید بدانید که رعایت یک سری نکات اساسی در هنگام خرید سیم و کابل ضروری است، در ادامه این نکات را ذکر خواهیم کرد تابا رعایت آن ها بتوانید بهترین خرید را انجام دهید.

نکته اول: توجه به قیمت

بدیهی است که اولین چیزی که باید در هنگام خرید انواع سیم و کابل صنعتی و حتی خانگی به آن دقت کنید، قیمت هر متر و یا هر توپ سیم و کابل است.

زیرا با توجه به این که شما متراژ زیادی از آن را می خرید، تفاوت اندک قیمت در یک متر سیم یا کابل می تواند تاثیر زیادی بر روی هزینه ای که باید بپردازید، بگذارد.

نکته دوم: توجه به کیفیت خرید انواع سیم و کابل

خیلی از مواقع در هنگام  خرید انواع سیم برق خانگی و کابل صنعتی و خانگی پیش می آید که افراد سیم و کابلی با قیمت مناسب پیدا می کنند ولی آن سیم یا کال کیفیت آن چنانی ندارد و پس از مدت کوتاهی استفاده از بین می رود، پس به این نکته نیز توجه کافی داشته باشید.

توجه داشته باشید که یکی از نشانه های کیفیت بالای سیم نیز این نکته است که وقتی سیم را برش می زنید قسمت هادی دقیقا در مرکز سیم قرار گرفته باشد، پس حتما در هنگام خرید این نکته را بررسی کنید.

نکته سوم: توجه به کاربرد

نکته مهم دیگری که در هنگام خرید انواع سیم و کابل باید به آن دقت کنید و حتما رعایتش کنید، این هست که بدانید آن سیم و یا کابل را برای چه کاربردی خریداری می کنید و بر اساس آن به انتخاب بپردازید.

نکته چهارم: توجه به متراژ

خوب است بدانید در مواقع بسیار زیادی  افراد بهترین سیم و یا کابل مورد نظرشان را با بهترین قیمت و کیفیت پیدا می کنند و خرید خود را انجام می دهند.

اما در هنگام استفاده از آن متوجه می شوند که متراژ کم تری نسبت به نیازشان خریداری کرده اند، در این مواقع ممکن هست به هردلیلی نتوانند یک سیم و یا کابل با همان کیفیتی که قبلا خریداری کرده اند، پیدا کنند.

به همین دلیل به عنوان یک نکته مهم دیگر که در هنگام خرید انواع سیم رشته ای و کابل باید آن را رعایت کنید، توصیه می کنیم همیشه چند متر بیشتر از نیازتان سیم و یا کابل خریداری کنید تا به مشکلات این چنینی بر نخورید.

نکته پنجم : توجه به برند

نکته دیگری که افراد در هنگام خرید انواع سیم و کابل صنعتی به آن دقت نمی کنند، این هست که سیم و یا کابل خریداری شده باید از یک برند خوب و نامی باشد.

به همین دلیل توصیه می کنیم در هنگام خرید از فروشنده بخواهید بهترین برند ها را برای شما بیاورد و سپس از میان آن ها با کیفیت ترین را انتخاب کنید، به این ترتیب با رعایت این نکته یک قدم به تجربه یک خرید خوب نزدیک تر شده اید.

نکته ششم : توجه به سلامت جنس

نکته دیگری که در هنگام خرید انواع سیم و کابل صنعتی و یا خانگی کم تر به آن توجه می شود، این هست که آن سیم و یا کابل نباید هیچ فرو رفتگی و یا برآمدگی داشته باشد.

زیرا وجود این برآمدگی و فرورفتگی ها نشان دهنده وارد کردن ضربه و یا فشار به سیم و کابل است و این نکته یعنی آن سیم و یا کابل نمی تواند آن طور که باید الکتریسیته و یا سایر سیگنال ها را انتقال دهد، پس حواستان به این مسئله نیز باشد.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم شما را با انواع سیم و کابل صنعتی و خانگی و نکات مهم در خرید آن ها آشنا کنیم، امید است این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند.

اگر قصد دارید به خرید سیم و یا کابل برای استفاده در سیم کشی منزل و یا موارد دیگر بپردازید، بتوانید این کار را خیلی راحت انجام دهید.

اما باز هم در پایان نیاز می دانیم، یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر قصد دارید به خرید سیم و کابل  بپردازید، اما وقت ندارید که بهترین مکان برای خرید سیم و کابل را پیدا کنید، وقت خود را برای پیدا کردن یک فروشگاه خوب تلف نکنید.

همین الان دست به کار شوید و خرید خود را از بخش آگهی های صنعتی وب سایت آگهی تایم انجام دهید، مطمئن باشید که پشیمان نمی شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا