دانستنی های پزشکی

قطره فلوکورت چیست؟

قطره فلوکورت برای درمان برخی بیماری های چشم که به دلیل التهاب یا آسیب به وجود آمده اند، استفاده می شود. فلورومتولون برای تسکین علائمی مانند تورم، قرمزی و خارش موثر عمل می کند. این دارو به گروهی از داروهایی که به عنوان دارو کورتیکواستروئیدی شناخته می شوند، تعلق دارد.قطره فلوکورت یکی از داروهای مفید برای بیماریهای چشمی است که در اینجا موارد مصرف قطره فلوکورت را بیان خواهیم کرد.

عفونت چشم

قطره فلوکورت باید طبق دستور پزشک معالج شما مصرف گردد و مصرف خودسرانه این قطره اصلا توصیه نمی شود. چشم عضو بسیار حساسی بوده و با قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و یا گرد و غبار ممکن است دچار سوزش و التهاب شود. اگر به علائم مربوط به ناراحتی‌های چشمی بی‌اهمیت باشیم ممکن است به دیگر بیماری‌های جدی چشم مثل عفونت چشمی یا عفونت قرنیه چشم مبتلا شویم. معمولا با مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای استریل‌کننده و همچنین داروهای درمان عفونت و یا رفع دیگر مشکلات چشمی، بسیاری این بیماری‌ها قابل برطرف شدن هستند. این قطره یکی از محلول‌های استریل کننده چشم است

قطره فلوکورت چشمی برای چیست؟

قطره فلوکورت با نام دیگر فلورومتولون (Fluorometholone) به منظور درمان التهاب قرنیه و ملتحمه در مواردی مانند آلرژی تجویز می‌شود. از این قطره بعد از عمل لیزیک هم استفاده می‌شود. از آنجاییکه اثر داروهای چشمی در چشم باقی می‌ماند و فقط مقدار کمی از آن به سایر نقاط بدن می‌رسد نسبت به داروهای خوراکی عوارض کمتری دارند. اما از سوی دیگر برخی عوارض موقتی مثل سوزش و قرمزی چشم هم می‌تواند در اثر استفاده از قطره‌های چشمی ایجاد شود که در بسیاری از مواقع موقتی بوده و برطرف می‌شود.

نحوه مصرف قطره فلوکورت

  • سر خود را به عقب خم کنید به بالا نگاه کنید و پلک تحتانی را با انگشت پایین بکشید تا یک فضا ایجاد شود.
  • قطره چکان را مستقیماً روی چشم خود بگیرید و 1 قطره در این فضا ایجاد شده بریزید.
  • به سمت پایین نگاه کنید و به آرامی چشمان خود را به مدت 1 تا 2 دقیقه ببندید.
  • یک انگشت خود را در گوشه چشم خود قرار دهید (نزدیک به بینی) و به آرامی فشار دهید. این کار از ریختن دارو جلوگیری می کند.
  • سعی کنید پلک نزنید و چشم خود را مالش ندهید. بعد از این که قطره را ریختید درصورتی که دوز شما بیش از 1 قطره است، این مراحل را برای چشم دیگر خود تکرار کنید.

عوارض جانبی قطره چشمی فلوکورت

  • در هنگام استفاده از این دارو، ممکن است گزش یا سوزش چشم به مدت 1 تا 2 دقیقه و تاری دید موقتی رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود  موضوع را اطلاع دهید.
  • به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او فکر کرده است که بهره شما از این دارو بیش از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
  • استفاده از این دارو برای دوره های طولانی مدت یا در دوزهای بالا ممکن است باعث مشکلات جدی چشم (مانند فشار زیاد داخل چشم و آب مروارید) شود. در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: مشکلات بینایی ، درد چشم.
  • این دارو ممکن است علائم عفونت چشم را رفع کند. همچنین ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت چشم قرار دهد، به ویژه برای استفاده طولانی مدت. علائم جدید یا بدتر مانند: ترشح چشم یا تورم یا قرمزی، مشکلات بینایی یا عدم بهبود وضعیت فعلی چشم را به پزشک اطلاع دهید. پزشک باید درمان شما را تغییر دهد.
  • واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم زیر در واکنش آلرژیک جدی، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: بثورات پوستی، خارش یا تورم (به خصوص در صورت یا زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، تنفس دشوار.
  • این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی دارو نیست. در صورت مشاهده عوارض دیگری که در لیست بالا ذکر نشده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

مدت زمان مصرف قطره فلوکورت

این دارو برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های قارچی چشم، التهاب ناشی از عفونت، گلوکوم مزمن و عفوت قرنیه و ملتحمه هستند نباید مصرف شود.
درصورت مصرف دارو برای بیش از ۱۰ روز فشار داخل چشمی و عدسی به طور مرتب باید كنترل شود.
به منظور پیشگیری از بروز عفونت داروهای چشمی را باید با رعایت مسائل بهداشتی استفاده کرد.
این دارو در بیماران دیابتی باید با احتیاط مصرف شود.
قبل از مصرف، ظرف دارو را حتما به خوبی تکان دهید.
قطره فلوکورت را نباید برای مدت زمان طولانی استفاده کرد.
چنانچه در هنگام استفاده از دارو ناراحتی برایتان ایجاد شد بلافاصله با چشم پزشکتان تماس بگیرید.
هر گونه حساسیت دارویی را باید به پزشک یا چشم پزشک معالجتان اطلاع دهید.
واکنش‌های حساسیتی نسبت به قطره‌های چشمی معمولا باعث ایجاد خارش، تورم و ایجاد دانه‌های قرمز در اطراف چشم می‌شوند. در صورتیکه هر کدام از این علائم را با مصرف قطره چشمی فلوکورت مشاهده کردید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

قطره فلوکورت برای درمان چیست بسیاری از مردم نمی دانند که از قطره چه زمانی باید استفاده کنند نحوه استفاده از قطره در بروشور دارو توضیح داده شده است و برای عوارض قطره فلوکورت چشمی با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری  قطره چشمی فلوکورت

  • برندهای مختلف این دارو نیازهای ذخیره سازی متفاوتی دارند. برای راهنمایی در مورد نحوه نگهداری دارو بسته بندی محصول خود را بررسی کنید یا از داروساز خود سوال کنید.
  • دارو را فریز نکنید.
  • در سرویس بهداشتی نگهداری نکنید.
  • در صورتی که از دارو استفاده نمی کنید، بطری را به حالت ایستاده و درب آن محکم ببندید.
  • همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • داروها را به فشار آب در توالت یا فاضلاب نریزید ، مگر اینکه سازنده محصول اینطور دستور داده باشد.
  • زمانی که تاریخ انقضاء دارو گذشته باشد یا دیگر نیازی به آن ندارید بدرستی آن را دور بریزید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی دور ریختن ایمن محصول خود ، با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا