دانستنی های صنعتی

مثبت و منفی برق را چگونه تشخیص دهیم؟

تشخیص مثبت و منفی برق یا به عبارت دیگر اینکه یک سیم در فاز مثبت است یا منفی بسیار مهم است و افرادی که با سیم برق ومواردی از این قبیل سر و کار دارند باید اطلاعات زیادی را در این زمینه داشته باشند.

به همین دلیل و بر اساس این مسئله تصمیم داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی را در ارتباط با علامت مثبت و منفی برق و این که چگونه می توان آن ها را از یک دیگر تشخیص داد، را ذکر کنیم و به شما کمک کنیم به سوالاتی از قبیل این طرف سیم فاز مثبت است یا منفی؟ پاسخ دهید.

پس اگر با برق و مواردی از این قبیل سر و کار دارید، در این حیطه فعالیت می کنید، یا حتی به این مسئله علاقه دارید، در ادامه و تا پایان همراه ما باشید.

سیم شیار دار منفی است.

اولین نکته ای که می تواند به افراد در زمینه تشخیص مثبت و منفی برق کمک کند، این مسئله هست که به طور کلی سیم منفی دارای شیار خواهد بود اما شما در هنگام لمس سیم مثبت هیچ گونه شیاری احساس نمی کنید.

تشخیص مثبت و منفی برق در سقف

خوب است بدانید در بسیاری از مواقع می توان با کمک گرفتن از رنگ مثبت و منفی برق فاز آن را تشخیص داد، به طور مثال اگر قصد نصب کردن لامپ یا لوستری را به سقف دارید، به احتمال قوی سه نوع سیم مشاهده خواهید کرد.

سیمی که به رنگ سفید است در فاز منفی و سیمی که سیاه رنگ است فاز مثبت دارد، البته لازم به ذکر است در برخی مواقع سیمی به رنگ سبز یا مسی نیز دیده می شود که غالبا سیم ارت است.

تشخیص مثبت و منفی برق در دستگاه های DC

خیلی از مواقع اتفاق می افتد که افراد در ارتباط با رنگ مثبت و منفی برق در دستگاه هایی مانند ژنراتور های برق، ترموکوپل، آداپتور و مواردی از این قبیل سوالاتی دارند و به طور مثال می پرسند سیم قهوه ای مثبت است یا منفی؟

برای پاسخ به این گونه سوالات  در ارتباط با علامت مثبت و منفی برق باید بگوییم در دستگاه هایی با جریان DC معمولا سیم هایی که قرمز رنگ هستند، مثبت ، سیم های سیاه منفی و سیم های ارت سفید یا خاکستری هستند.

اما خوب است این مسئله را نیز بدانید که در برخی موارد دو سیم مشکی و یک سیم رنگی در یک دستگاه وجود دارد، در این حالت سیمی که کاملا سیاه است مثبت و سیمی که یک خط  سفید دارد منفی است.

حتی در برخی دستگاه ها ممکن است افراد سیمی به رنگ آبی مشاهده کنند و بپرسند این سیم در فاز مثبت است یا منفی؟ در جواب این سوال باید بگوییم سیم آبی منفی است.

تشخیص مثبت و منفی برق در بلندگو

همانطور که می دانید در برخی موارد افراد نیاز دارند، مثبت و منفی بودن سیم بلند گو را تشخیص دهند، در این حالت پاسخ به این سوال که سیم مثبت است یا منفی L ؟ بسیار آسان خواهد بود.

در اکثر دستگاه های بلند گو، سیم مثبت مسی رنگ است و سیم منفی رنگ نقره ای دارد، که البته خوب است بدانید این دو سیم هر دو در یک محفظه شفاف کنارهم قرار گرفته اند.

تشخیص مثبت و منفی برق در ضبط ماشین

تشخیص مثبت یا منفی بودن برق در سیم هایی که در ضبط ماشین قرار گرفته اند نیز در موارد زیادی مورد سوال قرار میگیرد، که دراین حالت برای پاسخ به سوالاتی مانند این سیم مثبت است یا منفی L؟ باید به دفترچه خودرو مراجعه کرد و بر اساس آن پاسخ سوال را دریافت کرد.

زیرا هیچ گونه استاندارد خاص یا از قبل تعیین شده ای برای تشخیص پاسخ به سوال سیم قهوه ای مثبت است یا منفی؟ وجود ندارد ، پس اگر در این حالت دفترچه خودرو خود را در اختیار ندارید، از یک فرد متخصص در این زمینه یا اهم متر کمک بگیرید.

تشخیص مثبت و منفی برق ترانس

ترانس یکی دیگر از وسایلی است که تشخیص مثبت و منفی برق آن اهمیت بسیار زیادی دارد ومتاسفانه امکان نظر دادن قطعی بدون وجود اهم متر برای مثبت یا منفی بودن قطب های آن وجود ندارد.

اما بسیاری از متخصصان عقیده دارند در اکثر موارد قطب مثبت لایه رویی و قطب منفی سیمی است که از لایه زیری از ترانس خارج می شود، به این ترتیب می توان بدون وجود اهم متر در ارتباط با این مسئله که سیم مثبت است یا منفیL   در این دستگاه ها پاسخ داد.

تشخیص مثبت و منفی برق باتری

آخرین ابزار و وسیله ای که قصد داریم در ارتباط با تشخیص قطب مثبت و منفی برق آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، باتری هست.

خوب است بدانید، معمولا در تمام انواع باتری ها قطب مثبت و منفی آن ها بر روی باتری هک شده است، اما اگر به هر علتی این اطلاعات از روی باتری پاک شود و یا اصلا وجود نداشته باشد می توان به کمک محلول آب نمک، مولتی متر و یا اهم متر آن را مشخص کرد.

همچنین در پایان این قسمت جالب است بدانید در باتری ها معمولا قسمت مثبت بزرگ تر از قسمت منفی آن است، که به وسیله این نشانه نیز می توانید به تشخیص مثبت و منفی برق باتری بپردازید.

تشخیص مثبت و منفی بودن برق با استفاده از اهم متر

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات مفیدی  در زمینه نحوه تشخیص رنگ مثبت و منفی برق در انواع دستگاه ها را ذکر کنیم، اما همانطور که میدانید، مهم ترین و اصلی ترین دستگاهی که به ما در تشخیص این مسئله کمک می کند، اهم متر است.

به همین دلیل در این قسمت در ارتباط با این که چگونه می توان از اهم متر استفاده کرد، صحبت می کنیم و این قسمت را به این مسئله اختصاص می دهیم.

اهم متر چیست؟

ممکن است با خواندن مقدمه فوق از خود بپرسید، اصلا اهم متر چیست؟ در پاسخ باید بگوییم همانطور که ممکن است حدس زده باشید، اهم متر دستگاهی است که با کمک آن می توان مثبت یا منفی بودن برق سیمی که در یک دستگاه یا در یک قسمت از سیم کشی ساختمان قرار دارد را متوجه شود.

نحوه استفاده از اهم متر

خوب است بدانید اهم متر دارای دو ترمینال، ورودی یا همان پورت است که دو گیره به هر کدام از ان ها متصل می شود، بدیهی است که باید پیش از شروع کار گیره ها را به پورت اهم متر متصل کنید.

برای اتصال گیره های اهم متر به پورت بایستی سیمی که رنگ سیاه دارد را به ترمینال جلویی یا همان ترمینالی که در مقابل آن عبارت COM نوشته شده است متصل کنید، همچنین سیم قرمز باید به ترمینال مثبت یا ترمینال V  متصل شود.

در مرحله بعد نیاز هست اهم متر تست گردد تا از سلامت آن و باتری هایش اطمینان حاصل شود، برای این کار باید دو سر گیره ها را به انگشت خود متصل کنید، اگر اهم متر شما دیجیتال است باید در این حالت عدد صفر بر روی صفحه نمایش داده شود، اما اگر اهم متر آنالوگ است بایستی عقربه عدد صفر را نمایش دهد.

در مرحله بعدی می توانید مثبت یا منفی بودن سیم ها را به راحتی تشخیص دهید، برای این کار باید هر یک از گیره ها را به یک سیم وصل کنید، اگر عددی بر روی صفحه ظاهر نشد، این بدان معنی است که سیم ها را اشتباه بسته اید یا مشکلی در اهم متر وجود دارد.

اگر عدد ظاهر شده بر روی اهم متر مثبت باشد می توان این گونه تفسیر کرد که سیمی که به گیره قرمز متصل شده است مثبت و سیمی که به گیره سیاه متصل شده است منفی است.

اما اگر عدد ظاهر شده بر روی اهم متر منفی باشد برعکس خواهد بود، به این ترتیب که سیم متصل به گیره قرمز منفی و سیم متصل به گیره سیاه مثبت است.

نکات استفاده از اهم متر

در این قسمت تلاش کردیم، اطلاعات بهینه ای را در ارتباط با استفاده از اهم متر و چگونگی آن در اختیار شما قرار دهیم؛ اما در این جا لازم می دانیم چندین نکته نیز ذکر کنیم.

نکته اول

حال که نحوه کار با اهم متر را آموخته اید، پیشنهاد می کنیم، حتی اگر در ارتباط با مثبت و منفی بودن برق بر اساس رنگ ها در یک دستگاه اطمینان دارید،یک بار دیگر به وسیله اهم متر از این مسئله مطمئن شوید.

نکته دوم

پیشنهاد می کنیم اگر هم اهم متر دیجیتال و هم اهم متر آنالوگ در دسترسی شما وجود دارد، از اهم متر دیجیتال استفاده کنید، زیرا خطای آن بسیار کم تر خواهد بود.

نکته سوم

پیش از استفاده از اهم متر حتما مطمئن شوید که گیره ها به پورت های درستی متصل شده و قسمت های دیگر اهم متر مانند باتری نیز به درستی کار می کند، به این ترتیب از خطا جلوگیری می شود.

سخن پایانی

در موارد فوق تلاش کردیم اطلاعاتی در ارتباط با علامت مثبت و منفی برق، رنگ مثبت و منفی برق و مواردی از این قبیل در اختیار شما قرار دهیم و به سوالاتی مانند سیم قهوه ای مثبت است یا منفی؟ پاسخ دهیم، امید است بتوانید از این اطلاعات به خوبی استفاده کنید.

در پایان نیز نیاز می دانیم به این مسئله اشاره کنیم که اگر به دنبال خرید سیم برق هستید و یا نیازمند خدمات سیم کشی ساختمان می باشید می توانید از قسمت آگهی های صنعتی وب سایت آگهی تایم هم خرید خود را انجام دهید و هم افرادی متخصص در این زمینه پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا