دانستنی های صنعتی

چگونه از خطر بوی سوختگی از پریز برق جلوگیری کنیم؟

بوی سوختگی از پریز برق به چه معناست؟ این سوالی است که خیلی از مواقع برای افراد پیش می آید ولی دلیل هایی منطقی برای آن وجود ندارد، به همین دلیل با توجه به اهمیت این مسئله قصد داریم در ادامه و تا پایان این مطلب اطلاعاتی در ارتباط با بوی سوختگی از پریز برق و علل آن ر اختیار شما قرار دهیم.

پس اگر این موضوع شما را هم آزار می دهد، یا به هر علتی علاقه  دارید، دلایل آن را بدانید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علت اول ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: وجود اتصالی

اولین مسئله که می توان از آن به عنوان علت بوی سوختگی پریز یاد کرد، این هست که سیم کشی های ساختمان دارای اتصالی باشند.

زمانی که در سیم کشی یک ساختمان اتصالی وجود داشته باشد، جرقه هایی بسیار کوچک در سیم به وجود خواهد آمد این جرقه ها باعث به وجود آمدن بوی سوختگی خواهند شد و در نهایت اگر به آن توجهی نشود، ممکن است سوختگی هایی وسیع در ساختمان شما ایجاد کند.

علت دوم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: دو شاخه

خیلی از مواقع اتفاق می افتد که وقتی هیچ دو شاخه ای به پریز وصل نیست بوی سوختگی از پریز به مشام نمی رسد، اما به محض این که یک دو شاخه به پریز متصل می شود،بوی سوختگی را می توان تشخیص داد، در چنین حالتی خوب است بدانید مشکل پریز از دو شاخه است و برای حل آن باید یا دو شاخه را تعویض یا تعمیر کنید.

پس به عنوان یک نکته مهم حتما توصیه می کنیم زمانی که بوی سوختگی از پریز به مشام می رسد و دو شاخه به داخل پریز واره شده است، ابتدا به دنبال مشکل یا خرابی در دو شاخه وسیله برقی خود باشید نه پریز.

علت سوم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: پیچیدن سیم ها

در سیستم سیم کشی هر خانه یا هر ساختمانی رشته های بسیار زیادی سیم وجود دارد، این رشته های سیمی به مرور زمان به دور یک دیگر می پیچند و نهایتا باعث ایجاد اتصالی می شوند.

در پایان همانطور که در قسمت قبل هم به این مسئله اشاره کردیم، اتصالی سیم ها می توان باعث ایجاد جرقه ، ایجاد بوی سوختگی از پریز و نهایتا آتش سوزی بشود.

علت چهارم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق:قدیمی بودن سیم کشی

به عنوان علت چهارم جالب است بدانید، در زمان های قدیم از سیم هایی با قطر کم تری به منظور برق رسانی در سیستم یک ساختمان استفاده می شده است.

اما امروزه به دلیل این که وسایل برقی به انرژی زیادی نیاز دارد، سیم هایی با قطر بیشتر به بازار آمده اند و وقتی از سیم هایی با قطر کم استفاده شود احتمال اتصالی و نهایتا بوی سوختگی بالا تر می رود.

به این ترتیب بر اساس مطالبی که ذکر شد باید از قدیمی بودن سیم کشی ساختمان به عنوان علت آب شدن پریز برق و ایجاد بوی سوختگی یاد کرد.

پس اگر احساس می کنید سیم کشی ساختمان شما قدیمی است، حتما به تعویض آن بپردازید، زیرا هزینه های ناشی از تعویض سیم کشی یک ساختمان خیلی کم تر از تعمیر ساختمان سوخته است.

علت پنجم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: سیم کشی اشتباه

در قسمت های قبلی در ارتباط با این نکته که پیچیدن سیم ها و ایجاد اتصالی می تواند علت بوی سوختگی از پریز برق باشد صحبت کردیم.

اما خوب است بدانید که سیم کشی اشتباه و غیر حرفه ای در یک ساختمان نیز می تواند به نوعی علت آب شدن پریز برق باشد، پس حواستان به این مسئله نیز باشد.

علت ششم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: وسیله برقی

در ارتباط با مشکل دار بودن دو شاخه و تاثیر آن در بویی شبیه به بوی سوختگی از پریز برق، با یک دیگر زیاد صحبت کردیم اما خوب است بدانید علاوه بر دو شاخه اگر خود وسیله برقی نیز دچار مشکل باشد ممکن است عواقبی اعم از ایجاد نوسان در جریان برق، اتصالی و ایجاد بوی سوختگی خودشان را نشان دهند.

پس اکیدا توصیه می کنیم ابتدا از سالم بودن دستگاه برقی خود مطمئن شوید و سپس آن را به پریز متصل کنید، زیرا خرابی دستگاه می تواند مشکلات متعددی اعم از آتش سوزی را به وجود بیاورد و بسیار خطر ناک است.

علت هفتم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق : آب

همانطور که می دانید خیلی از مواقع ممکن است در هنگام شست و شو یا بازی بچه ها مقداری آب به داخل پریز وارد شود، در چنین حالتی نیز ممکن است بوی سوختگی از پریز برق ساتع شود.

خوب است بدانید اگر علت بوی سوختگی از پریز برق، آب باشد، این بو زمانی که دو شاخه به پریز متصل می گردد چند برابر خواهد شد و جرقه های کوچکی نیز به وجود می آید.

علت هشتم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: اضافه بار

اگر بیش از اندازه ای که باید بار به سیم کشی ساختمان یک خانه، مغازه یا هر جای دیگر تحمیل شود، ممکن است بوی سوختگی از پریز به چنین علتی باشد.

خوب است بدانید این مسئله می تواند بسیار خطرناک باشد و باعث آتش سوزی بشود، به همین دلیل در ادامه اطلاعاتی در ارتباط با این که چگونه متوجه شوید علت آب شدن پریز برق به این مسئله مرتبط می شود در اختیارتان قرار خواهیم داد.

اگر زمانی حس کردید که بوی سوختگی از پریز برق به مشام تان خورده است، در ساعات اوج مصرف قرار دارید و فیوزتان چند بار پریده است، مطمئن باشید علت بوی سوختگی از پریز اضافه بار است.

بر اساس همین مسئله توصیه می کنیم به هیچ عنوان از تمام وسایل برقی خود در یک زمان مشخص مخصوصا در ساعات اوج مصرف استفاده نکنید، تا چنین مشکلاتی برایتان به وجود نیاید.

علت نهم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: شل بودن پریز

خیلی از مواقع اتفاق می افتد که هیچ گونه مشکلی در هیچ یک از قسمت های وسیله برقی، سیم و قسمت های دیگر وجود ندارد، اما باز هم بوی سوختگی از پریز برق به مشام می رسد، در چنین حالتی باید بگوییم که علت اتفاق افتادن این مسئله شل بودن پریزبرق است.

پس برای جلوگیری از اتفاقاتی مانند ایجاد بوی سوختگی، جرقه و نهایتا آتش سوزی پریز را به شکل درستی به دیوار متصل کنید.

علت دهم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: عدم اتصال به سیستم ارتینگ

همانطور که میدانید سیستم ارتینگ یکی از مهم ترین قسمت هایی است که در هنگام ساخت یک ساختمان باید ایجاد شود، اما اگر ساختمان منزل شما به هر علتی سیستم ارتینگ نداشته باشد یا پریز به آن متصل نباشد.

با توجه به این که سیستم ارتینگ می تواند جریان های اضافی را از بین ببرد، ممکن است آن جریان ها در سیم باقی بمانند، ایجاد جرقه  و آتش سوزی کند.

به همین  دلیل توصیه می کنیم اگر در حال ساختت یک ساختمان هستید، حتما سیستم برق رسانی آن ساختمان را به سیم ارت ، چاه ارت یا به طور کلی سیستم ارتینگ متصل کنید، به این ترتیب می توانید از تعداد زیادی از آتش سوزی ها جلوگیری کنید.

علت یازدهم ایجاد بوی سوختگی از پریز برق: پریز بی کیفیت

آخرین موردی که قصد داریم در این قسمت در ارتباط با آن صحبت کنیم این هست که در برخی مواقع بدنه بسیار بی کیفیت پریز ها می تواند باعث اتصالی، ایجاد جرقه و بوی سخوختگی از پریز برق شود.

پس توصیه می کنیم اگر قصد خرید پریز برای ساختمان در حال احداث خود دارد، در خرید پریز نهایت دقت را به خرج دهید تا بتوانید از ایجاد بوی سوختگی به این دلیل در امان بمانید.

در صورت به مشام رسیدن بوی سوختگی چه کنم؟

حال که اطلاعاتی زیادی در ارتباط با علت بوی سوختگی از پریز برق وموارد متعدد دیگری کسب کردیم، ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر به هر دلیلی بوی سوختگی از پریز به مشام رسید، باید چه کنیم؟

در این جا اقداماتی را به شکل مرحله به مرحله شرح خواهیم داد، پس حتما این قسمت را نیز بخوانید تا بتوانید از اتفاقات ناگوار زیادی جلوگیری کنید.

مرحله اول

بسیاری از متخصصین و کسانی که در حادثه های اتفاق افتاده این چنینی حضور داشته اند پیشنهاد می کنند در صورت حس کردن هرگونه بوی سوختگی از پریز ابتدا فیوز را بزنید وبرق را قطع کنید.

زیرا ممکن است زمانی که شما در حال حل مشکل و پیدا کردن سر منشاء باشید، آن اتفاق ناگواری که نباید بیوفتد، به وقوع پیوندد.

مرحله دوم

در این مرحله باید به بررسی مشکل به وجود امده در پریز بپردازید تا بتوانید خیلی سریع علت بوی سوختگی از پریز برق را متوجه شوید  و آن را حل کنید.

مرحله سوم

اگر مشکل به وجود آمده به دلیل پریز و خرابی های آن نباشد حال زمان به این مسئله می رسد که سیم های متصل به پریز بررسی شوند.

البته برای حل این مشکل چه در پریز و چه در سیم ها اگر در ارتباط با این مسئله که مشکل دقیقا از کجاست یا این نکته که علت بوی سوختگی پریز برق دقیقا همین مسئله است که شما پیدا کرده ای یا خیر دچار دو دلی هستید.

به هیچ عنوان ریسک نکنید و از متخصصین این زمینه کمک بخواهید، زیرا ممکن است مرتکب اشتباه شوید، اشتباهی که عواقبی همچو آتش وزی منزل شما را در پی دارد.

آیا این که پریز نویز داشته باشد، می تواند علت بوی سوختگی باشد؟

با توجه به این نکته که به گوش رسیدن صدایی شبیه به نویز، از پریزی که هیچ گونه وسیله برقی به آن متصل نیست بسیار متداول است، تعداد زیادی از افراد که متوجه بوی سوختگی از پریز برق شان می شوند، می پندارند این بوی سوختگی با صدای نویز ارتباط دارد.

این در حالی است که صدای پریز هیچ گونه ارتباطی با بوی سوختگی ندارد و ان صدا نیز با خراب بودن  و بی کیفیت بودن پریز در ارتباط است.

نکات مهم در خرید یک پریز خوب

در قسمت های قبلی به این نکته اشاره کردیم، که خرید یک پریز بی کیفیت می تواند یک علت برای ایجاد بوی سوختگی از پریز باشد، به همین دلیل درادامه این مطلب نکاتی را برای خرید یک پریز برق خوب و با کیفیت ذکر خواهیم کرد.

به این ترتیب با خواندن این قسمت از این مقاله احتمال ایجاد جرقه،بوی سوختگی و آتش سوزی را ازز پریز منزل خود کاهش می دهید.

به عنوان اولین نکته توصیه می کنیم پیش از این که برای خرید اقدام کنید، تحقیقات خود را در ارتباط با این نکته که کدام نوع و  کدام برند پریز برای شما مناسب تر است، کامل کنید.

زیرا اگر این تحقیقات را انجام نداده باشید با توجه به انواع مختلف و متنوع پریز که آن ها را مشاهده می کنید، ممکن است دچار دوگانگی شوید.

به عنوان نکته بعدی توصیه می کنیم فروشگاهی را برای خرید پریز برق انتخاب کنید که به فروش پریز های برق اصل و برند بپردازد نه این که پریز هایی تقلبی داشته باشد.

برای پیدا کردن چنین فروشگاهی می توانید از تجربیات سایر افراد در این زمینه استفاده کنید، کسانی که قبلا از یک فروشگاه خرید داشته اند، بهترین انتخاب خواهند بود.

برای آخرین نکته نیز لازم می دانیم ذکر کنیم که اگر از فروشگاه های خوب توصیه ها یا پیشنهاداتی برای خرید پریز می خواهید یا نمی دانید چطور بهترین فروشگاه برای خرید پریز را انتخاب کنید، این کار را به آگهی تایم بسپارید.

شما می توانید با یک سرچ ساده در قسمت آگهی های صنعتی وب سایت آگهی تایم، بهترین فروشگاه ها را پیدا کرده، از آن ها مشاوره بگیرید و خرید خود را انجام دهید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات متنوعی در ارتباط با علت های بوی سوختگی از پریز، علت آب شدن پریز برق، چگونگی جلوگیری از افتادن چنین اتفاقاتی ومواردی از این قبیل ذکر کنیم، امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شده باشند و بتوانید از آن ها در راستای بهبود سیم برق کشی منزلتان استفاده کنید.

در قسمت پایانی نیز لازم میدانیم، یکبار دیگر به این مسئله اشاره کنیم که اگر هنوز نمی دانید یک پریز خود از کجا بخرید، وب سایت آگهی تایم را فراموش نکنید و حتما سری به آن جا بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا