دانستنی های صنعتی

نویز خط تلفن را چگونه رفع کنیم؟

نویز خط تلفن، تقریبا اذیت کننده ترین اتفاقی است که ممکن است در حین صحبت کردن با تلفن بیوفتد و موجب اذیت شدن افراد مختلف شود،به همین دلیل تعداد زیادی از کسانی که روزانه برای مدت زمان زیادی از تلفن استفاده می کنند، زیاد در ارتباط با این مسئله و چگونگی رفع آن سوال می پرسند.

براساس همین مسئله قصد داریم امروز در ادامه این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با نویز خط تلفن، علل آن و چگونگی رفعش در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ پس در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید؛ امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شود.

منظور از نویز خط مخابرات چیست؟

احتمال دارد عبارت نویز بارها به گوش شما خورد باشد یا ممکن است وقتی موقع برقراری تماس تلفنی صدای اضافه می شنوید دیگران بگویند خط تلفن شما نویز دارداما آیا تا به حال از خود پرسیده اید نویز خط تلفن چیست؟ اگر این گونه سوالات برایتان پیش آمده این قسمت را بخوانید.

منظور از نویز خط مخابرات اختلالاتی است که بر روی سیگنال مخابراتی ایجاد می شود؛این گونه اختلالات می توانند شامل هر نوع قطع و وصلی صدا هنگام صحبت کردن با تلفن، ایجاد صدای اضافه و کاهش سرعت اینترنت بشوند،   خوب است بدانید این نویز ها معمولا به دلیل وجود اینترنت داخلی بر روی خطوط مخابرات به وجود می آیند.

انواع نویز خط مخابرات

جالب است بدانید می توان دو دسته بندی کلی برای نویز خط اینترنت در نظر گرفت، که در این قسمت آن ها را معرفی می‌کنیم.

نویز خط تلفن داخلی

منظور از نویز خط اینترنت داخلی نویزی است که به علت وجود مشکل در سیم کشی تلفنی داخل ساختمان به وجود می آید و با انجام جست و جوهایی در سیم کشی ساختمان می توان آن را حل کرد.

نویز خط تلفن خارجی

اما نویز خط تلفن خارجی زمانی به وجود می آید که در سیستم سیم کشی تلفن داخل ساختمان منزل یا آپارتمان شما هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و در سیم های ارتباطی قسمت مبدا یا مقصد مشکلاتی وجود خواهد داشت، که این مشکلات را نیز نمی توان مانند نویز های داخلی به طور کامل برطرف نمود، اما می توان آن ها را کاهش داد.

نویز خط تلفن چه نوع مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

همانطور که در قسمت های قبل هم به این مسائل اشاره کردیم، به طور کلی نویز خط adsl بر روی کیفیت ارتباطات    تلفنی و همچنین سرعت اینترنت شما تاثیر بسزایی دارد.

البته خوب است بدانید تاثیری که نویز خط تلفن در هنگام ایجاد تماس های تلفنی بر روی کیفیت صدای شما میگذارد،    در هنگام ارتباط با مسافت های دور بیشتر نیز خواهد شد.

پس اگر با کسانی که فاصله زیادی از شما دارند ارتباطات تلفنی طولانی برقرار می کنید، احتمالا بیشتر از سایر افراد  مشکلات نویز خط اینترنت را درک میکنید.

دلایل ایجاد نویز خط مخابرات

در قسمت های قبلی در ارتباط با انواع نویز خط adsl و مشکلاتی که ایجاد می کند، صحبت کردیم، پس مطمئنا بعد از خواندن مطالب فوق سوالاتی در این زمینه که نویز خط تلفن به چه دلیل ایجاد می شود، برای شما پیش آمده است، در    این قسمت این دلایل را بیشتر می شکافیم.

اولین دلیل نویز خط تلفن: کابل کشی اشتباه

بدیهی است که اگر کابل کشی خط تلفن و اینترنت شما دچار مشکل باشد، در هنگام استفاده از اینترنت و تماس های      تلفنی نویز ها شما را اذیت خواهند کرد.

به همین دلیل اگر احساس می کنید نویزی در خط تلفن شما وجود دارد، توصیه می کنیم در اولین مرحله به بررسی سیم کشی و کابل کشی تلفن خود بپردازید و در صورت مشکل آن ها را تعویض کنید.

دومین دلیل نویز خط تلفن: کابل مشکل دار

اگر نویز خط adsl تان شما را اذیت می کند، اما به بررسی سیم کشی تلفن خود پرداخته اید و مشکلی مشاهده نکرده اید، کابلی که از آن برای سیم کشی استفاده می کنید را بررسی کنید، زیرا ممکن است مشکل به وجود آمده از کابل باشد.

خوب است ذکر شود که در بسیاری از مواقع این مشکل به دلیل استفاده های طولانی مدت از کابل یا استفاده از کابلهای قدیمی به وجود می آید.

سومین دلیل نویز خط تلفن: وسایل برقی

اگر وسایل برقی زیادی مانند مودم یا هر وسیله دیگری در نزدیکی تلفن منزل شما قرار بگیرد، احتمالا تلفن شما نویز   خواهد داشت؛لازم به ذکر است، این مشکل زمانی که آن وسیله برقی آمپر زیادی بکشد نیز بیشتر خواهد شد؛ که بایدخیلی سریع آن را حل کنید.

چهارمین دلیل نویز خط تلفن:عدم استفاده از اسپیلتر

خوب است بدانید اسپیلتر وسیله ای است که سر راه خط تلفن یا اینترنت شما قرار می‌گیرد و از ایجاد نویز خط adsl    جلوگیری می‌کند.

که در بسیاری از مواقع علت به وجود آمدن نویز در تلفن عدم استفاده از این وسیله یا استفاده از اسپیلتر قدیمی و خراب یا بی کیفیت است.

تشخیص نویز در خطوط تلفن

مسئله دیگری که لازم می دانیم شما در ارتباط با نویز خط تلفن بدانید، نحوه تشخیص این مشکل در تلفن است؛زیرا شما می توانید با کمک شاخصی به نام مقدار SNR و با استفاده از مودم منزلتان متوجه شوید که آیا نویز بر روی تلفنتان    وجود دارد یا خیر.

اگر مقدار SNR مودم شما کم تر از ۶ دسی بل باشد، شما می توانید متوجه شوید که نویزی بسیار شدید بر روی خط    اینترنت شما وجود دارد و بایستی آن را حل کنید.

اگر عدد نشان داده شده چیزی ما بین ۷ الی ۱۰ دسی بل باشد، باز هم مشکل نویز خط adsl برای شما وجود دارد و     بایستی آن را حل کنید، زیرا ممکن است در برخی مواقع با مشکلاتی مانند قطعی اینترنت روبرو شوید.

در صورت مشاهده اعدادی در طیف ۱۱ الی ۲۰ متوجه خواهید شد که نویز کم تری بر روی خط اینترنت شما وجود    دارد و آزار دهنده نخواهد بود.

اگر مقدار SNR روی مودم شما ما بین ۲۱ الی ۲۸ دسی بل باشد، تقریبا می توانید مطمئن شوید که از لحاظ نویز خط   اینترنت مشکلی نخواهید داشت.

در نهایت نیز اگر مقدار SNR مودم شما بالای ۲۹ دسی بل باشد، دیگر نیازی نیست نگران نویز خط تلفن خود باشید  زیرا این عدد بسیار عالی است.

رفع نویز خط تلفن

حال که اطلاعات شما در زمینه نویز خط تلفن تا حدودی تکمیل شده است، مطمئنا نیاز به دستورالعمل هایی برای رفع نویز خط تلفن را احساس می کنید، در این قسمت در ارتباط با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

حل مشکل کابل ها

در قسمت های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که به وجود آمدن نویز در خط تلفن در بسیاری از مواقع به سبب       خرابی کابل ها، قدیمی بودن آن ها یا مشکلاتی در زمینه سیم کشی آن ها خواهد بود.

به همین دلیل به عنوان یک راه حل برای رفع نویز خط تلفن می توان به حل مشکلات سیم کشی و قدیمی بودن کابل ها   اشاره کرد.

بررسی اسپیلتر

درست است که وجود اسپیلتر می‌تواند باعث رفع نویز خط تلفن شود، اما در بسیاری از مواقع این اسپیلتر قدیمی است ، یا به صورت اشتباه به کابل تلفن یا اینترنت شما متصل شده است،به این ترتیب بایستی به بررسی این وسیله بپردازید و از سلامت و اتصال درست آن مطمئن شوید.

در نهایت نیز خوب است بدانید اسپیلتر وسیله ای مکعبی شکل است که در یک سمت آن دو محل اتصال و در سمت دیگر یک محل اتصال وجود دارد، در سمتی که دو محل اتصال وجود دارد، شما بایستی سیم هایی که از مودم خارج می شوند را متصل کنید.

اما در سمتی که یک محل اتصال وجود دارد، بایستی سیمی که از تلفن خارج می شود را به اسپیلتر متصل بنمایید، که البته تقریبا در اکثر اسپیلتر ها در قسمت بالایی محل اتصال عبارت های line و phone به اتصال درست این وسیله کمک می کند.

بررسی دو شاخه

خوب است ذکر کنیم بررسی دو شاخه اتصال مودم به پریز نیز یکی دیگر از راهکار های رفع یا کاهش نویز خط تلفن خواهد بود.

اگر این دو شاخه از نوع ضد برق باشد، شما بایستی به تعویض آن بپردازید، زیرا دو شاخه ضد برق می تواند باعث ایجاد نویز خط تلفن بشود.

بررسی وسایل برقی

زمانی که داشتیم در ارتباط با دلایل نویز برق تلفن صحبت می کردیم، به این نکته نیز اشاره کردیم که نزدیک بودن وسایل الکتریکی و برقی مانند یخچال، مودم، تلوزیون و علی الخصوص و سایلی که به ولتاژ بالایی نیاز دارند به تلفن می تواند باعث ایجاد نویز بشود.

پس به عنوان راهکار دیگری برای کاهش نویز خط تلفن یا رفع آن می توان به دور کردن وسایل برقی از تلفن و خط تلفن اشاره کرد.

بررسی مودم

خوب است بدانید در بسیاری از مواقع نویز خط تلفن به علت وجود مشکل در مودم به وجود می آید، به همین دلیل برای کاهش نویز خط تلفن یا رفع آن توصیه می کنیم مودم خود را یک بار دیگر بررسی و آن را آپگرید، ریست یا کانفیگ کنید.

همچنین لازم به ذکر است در بسیاری از موارد شما می توانید از تکنسین های مخابرات یا افراد تعمیرکار در زمینه سیم کشی و اینترنت کمک بخواهید.

زیرا در موارد معدود ممکن است شما هرچقدر هم تلاش کنید، نتوانید مشکل نویز خط تلفن خود را پیدا کنید، پس حواستان به این نکته هم باشد.

از چه کسی برای کاهش نویز خط تلفن کمک بگیرم؟

در قسمت قبلی به این مسئله اشاره کردیم، که در برخی موارد ممکن است شما هر چقدر هم برای رفع مشکل نویز تلفنتان تلاکش کنید، نتوانید آن مشکل را به طور کامل حل کنید.

در چنین مواقعی بایستی از فردی که در این زمینه تخصص دارد، کمک بگیرید، اما ممکن است این سوال را از خود بپرسید، که از چه کسی؟

در پاسخ باید بگوییم افراد زیادی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند، اما فردی که از او درخواست کمک می کنید، بایستی توانایی زیادی در زمینه سیم کشی تلفن، سیم کشی اینترنت و بررسی مودم های مختلف داشته باشد.

اگر نمی دانید چنین فردی را از کجا پیدا کنید، اصلا نگران نباشید، زیرا تنها نیاز است سری وب سایت آگهی تایم بزنید و تنها عبارت رفع نویز خط تلفن را سرچ کنید.

خواهید دید که در مدت زمان بسیار کوتاهی می توانید فردی با تجربه و با سابقه در این زمینه پیدا کنید و از او برای حل مشکلتان کمک بگیرید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعاتی کامل در زمینه نویز خط اینترنت، رفع نویز خط تلفن، علل به وجود آمدن این مسئله و مواردی از این قبیل در اختیار شما قرار دهیم.

امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید از این اطلاعات در راستای رفع نویز تلفن منزلتان و استفاده با کیفیت تر از اینترنت کمک بگیرید.

در پایان نیز نیاز می دانیم یک بار دیگر به این مسئله اشاره کنیم، که اگر نمی دانید از کجا تلفن یا مودم یا سیم های مخصوص آن ها را خریداری کنید، یا نمی دانید از چه کسی برای حل مشکل نویز خط تلفن خود کمک بگیرید، وقت را تلف نکنید و از وب سایت آگهی تایم کمک بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا