دانستنی های صنعتی

سیم کشی تلفن | راهنمای گام به گام برای مبتدیان

سیم کشی تلفن، یک شاخه از سیم کشی قسمت های مختلف یک خانه محسوب می شود، این نوع سیم کشی در اولین مراحل سیم کشی ساختمان انجام می گردد  و انجام اصولی ان اهمیت بسیار زیادی دارد.

به همین دلیل قصد داریم در ادامه ی این مقاله اطلاعاتی کامل در ارتباط با این نوع سیم کشی در اختیار شما قرار دهیم، تا اگر به این موضوع علاقه دارید، یا قصد دارید سیم کشی تلفن منزل خودتان را به تنهایی انجام دهید، بتوانید این کار را به بهترین نحو اجرا کنید.

انواع کابل تلفن

پیش از ان که در ارتباط با چگونگی انجام سیم کشی دستگاه تلفن و مواردی از این قبیل اطلاعاتی کسب کنید، ضروری می دانیم انواع کابل مورد استفاده برای این نوع سیم کشی را به شما معرفی کنیم.

کابل تلفن هوایی

این نوع کابل به دلیل این  که در فضای آزاد نصب می گردد، باید توانایی بسیار زیادی در هنگام مقاومت در برابر انواع شرایط آب و هوایی و مواردی پرندگان یا جوندگان داشته باشد.

این کابل ها معمولا از نوع روکش دار هستند و با رنگ مشکی شناخته می شوند،در پایان نیز خوب است بدانید کابل تلفن هوایی می تواند در قطر های 4،5 و 6 میلیمتر در بازر موجود باشد و شما می توانید با توجه به نوع نیازتان آن ها را خریداری کنید.

کابل تلفن زمینی

نوع کابل دیگری که به منظور انجام سیم کشی تلفن زیاد از آن استفاده می شود، کابل تلفن زمینی است، این نوع کابل ها معمولا از جنس پی وی سی هستند.

کابل تلفن زمینی اکثرا به رنگ طوسی دیده می شود و به دلیل این که بایستی در قسمت های زیرین زمین قرار گیرد، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به انوع دیگر کابل خواهد داشت.

قطر کابل های تلفن زمینی کاملا مشابه کابل های تلفن هوایی از 4، 5 و الی 6 میلی متر متغیر خواهد بود که می توانید بر اساس شرایطی که قرار است سیم کشی را در آن جا انجام دهید، این نوع کابل ها را خریداری کنید.

کابل تلفن شیلد دار

دسته دیگری از انواع کابل تلفن که می توان از آن ها در راستای سیم کشی تلفن استفاده نمود، کابل تلفن شیلد دار است، این کابل مجهز به نوعی شیلد از جنس آلومینیوم است که این شیلد باعث می شود صدای تلفن نویز نداشته باشد.

در پایان نیز خوب است ذکر شود که از این کابل بیشتر در هنگام سیم کشی آیفون های صوتی و تصویری استفاده می شود اما برای تلفن نیز کاربرد دارد.

کابل تلفن هوایی مهار دار

در قسمت های قبلی در ارتباط با کابل های تلفن هوایی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم، اما خوب است بدانید، دسته دیگری از انواع کابل مورد استفاده در سیم کشی دستگاه تلفن وجود دارد که به آن ها کابل تلفن مهاردار گفته می شود.

تفاوتی که این کابل با کابل هوایی که قبلا آن را معرفی کردیم دارد نیز تنها در زرهی است که کابل مهار دار به آن مجهز است، این زره از جنس فولاد است و استحکام بیشتر کابل را  باعث می شود.

کابل ژله ای فیلد خاکی

آخرین کابل که می توان از آن در سیم کشی دستگاه تلفن ثابت منازل استفاده کرد و ما قصد معرفی ان را در این قسمت داریم، کابل ژله ای فیلد خاکی است.

این کابل از پلی اتیلن ایحاد شده است و توانایی این را دارد که در مقابل رطوبت بسیار زیاد قسمت های زیرین زمین از خود مقاومت نشان دهد.

مراحل سیم کشی تلفن

حال که با انواع کابل های مورد استفاده در سیم کشی دستگاه تلفن آشنا شدید و آن ها را شناختید، نوبت به ان می رسد که به صورت پله پله مراحل این نوع سیم کشی را به همراه یک دیگر مرور کنیم.

مرحله اول سیم کشی تلفن

در اولین مرحله از این نوع سیم کشی شما بایستی جعبه تقسیم تلفن را در خارج از منزل خود کنار کابل تلفن پیدا کرده و اگر کابل تلفن به آن وارد نشده است، آن کابل را به داخل جعبه تقسیم وارد کنید.

خوب است بدانید این جعبه تقسیم معمولا سایزی در حدود 8 الی 12 اینچ خواهد داشت و مهم ترین قسمت در سیم کشی یک تلفن ثایت خواهد بود.

مرحله دوم سیم کشی تلفن

حال که جعبه تقسیم را پبدا کردید بایستی درب آن را باز کنید و سپس سوکت ها و پیچ های داخل آن را از لحاظ سلامتی بررسی کنید.

خوب است بدانید در این جعبه تقسیم به تعداد خط های تلفن ساختمانی که برای آن سیم کشی انجام می شود، سیم مخابرات به سوکت متصل خواهد شد.

فراموش نکنید که کابل تلفن شرکت مخابرات را از سوکت مادگی در این قسمت جدا کنید، زیرا ممکن است این جریات در هنگام انجام سیم کشی دستگاه تلفن برای شما مشکل ساز باشد.

مرحله سوم سیم کشی تلفن

در این مرحله به سیم های تلفن خانگی که قبلا به منظور انجام این نوع سیم کشی ان ها را خریداری کرده اید، نیاز پیدا خواهید کرد.

ابتدا بایستی پوشش بیرونی این نوع سیم ها را به اندازه 5 اینچ لخت کنید تا بتوانید به دو دسته سیم رنگی عایق دار که یک دسته ان قرمز و سبز و دسته بعدی زرد و سیاه است دسترسی پیدا کنید.

مرحله چهارم سیم کشی تلفن

در این مرحله نیاز است شما پریز تلفن را به کمک پیچ و مهره هایش به مکانی که باید متصل کنید، پله بعدی که در این مرحله باید آن را انجام دهید، وصل کردن سیم تلفن به پریز است.

البته  فراموش نکنید که وصل کردن سیم تلفن به پریز چندان آسان نیست و بایستی آن را با دقت زیادی انجام دهید تا بتوانید یک سیم کشی اصولی داشته باشید.

مرحله پنجم سیم کشی تلفن

پس از وصل کردن سیم تلفن به پریز در این مرحله بایستی بر اساس نقشه سیم کشی کل ساختمان بایستی سیم کشی دستگاه تلفن برای adsl  و تلفن های ثابت انجام گردد.

مرحله ششم سیم کشی تلفن

در این مرحله دوباره بایستی به سراغ کابل اصلی مخابرات بروید، تنها کافی است به کمک دریل دیوار خارجی منزل را سورا کرده و کابل را از ان رد کنید.

مرحله هفتم سیم کشی تلفن

در مرحله هفتم از سیم کشی برای تلفن های ثابت منزل یا خط اینترنتتان تنها بایستی کابل تلفن را از پریز ها و مسیر هایی که مشخص کرده اید رد کنید.

مرحله هشتم سیم کشی تلفن

در این مرحله تنها بایستی سیم هایی که به سمت پریز های تلفن در ساختمان رفته اند را به داخل جعبه تقسیم وارد کنید و سپس در حدود 1.3 میلی متر از پوششی که در اطراف سیم قرار گرفته است را لخت کنید.

مرحله نهم سیم کشی تلفن

در این مرحله که تقریبا به قسمت های آخر این نوع سیم کشی نزدیک می شوید تنها بایستی سیم ها را بر خلاف عقربه های ساعت به دور پایه، واشر و سپس سیم بپیچید.

در نهایت نیز تنها بایستی درب جعبه را ببندید، فراموش نکنید سیم قرمز را به پایه پیچ قرمز و سیم سبز را به پیچ سبز متصل کنید.

مرحله دهم سیم کشی تلفن

حال که به آخرین مرحله از این نوع سیم کشی رسیدیم تنها نیاز است شما سیمی که در مرحله اول قطع گردید را متصل کنید و به همین راحتی خواهید توانست این نوع سیم کشی را انجام دهید.

نقشه سیم کشی تلفن

در قسمت قبلی با ذکر یک سری نکات در زمینه سیم کشی دستگاه تلفن تلاش کردیم به سوال چگونه کابل تلفن را وصل کنیم؟ پاسخ دهیم، اما به منظور تکمیل این اطلاعات ضروری می دانیم در این قسمت اطلاعاتی در ارتباط با نقشه سیم کشی تلفن نیز در اختیارتان قرار دهیم.

باید بگوییم نقشه انواع سیم کشی ها علی الخصوص این نوع سیم کشی که مربوط به تلفن می شود، یکی از مهم ترین و ضروری ترین ابزار این سیم کشی است.

شما به وسیله این نقشه خواهید توانست تعداد پریزها، مکان ان ها، این که چه کابلی در کجا باید قرار بگیرد و مواردی از این قبیل را تشخیص دهید.

به این ترتیب می توان گفت نقشه سیم کشی مرتبط با تلفن یا هر نوع سیم کشی دیگری برای ساختمان های مختلف با یک دیگر تفاوت دارد.

به طور مثال بدیهی است که این نوع نقشه سیم کشی در خانه های ویلایی از زمین تا آسمان با این نوع نقشه سیم کشی در منازل آپارتمانی تفاوت دارد.

سیم کشی داخل تلفن

ممکن است سیم کشی داخل تلفن نیز برای شما جالب و دوست داشتنی باشد و سوالاتی در ارتباط با ان برایتان پیش بیاید، که در این زمینه باید بگوییم، این سیم کشی بسیار پیچیده است و اگر دچار مشکل شود کسی جزء تعمیرکاران تلفن ثابت قادر به حل آن مشکل نیست.

پس اگر دیدید خود تلفنتان دچار مشکل شده به سیم پیچی قسمت داخل ان دست نزنید و از افراد مجرب برای حل آن کمک بخواهید.

عیب های مرسوم در سیم کشی تلفن

حال که اطلاعات متنوعی در زمینه این نوع سیم کشی جمع آوری کردید و پاسخ خود را به سوال چگونه کابل تلفن را وصل کنیم؟ تا حدودی دریافت کردید.

خوب است بدانید در برخی مواقع یک سری اشتباهات در سیم کشی های مخصوص تلفن به وجود می آید، که ضروری است شما این عیب ها را بشناسید و نحوه حل آن ها را بدانید.

خیلی از مواقع اتفاق می افتد که شما وقتی این نوع سیم کشی را انجام می دهید، سپس تلفن خود را بر می دارید، صدای بوق ممتد می شنوید و نمی توانید از این تلفن استفاده کنید.

در هنگام اتفاق افتادن چنین مسئله احتمالا در یک قسمت از سیم کشی نوعی اتصالی وجود دارد، که البته متاسفانه شخصی مانند شما قادر به حل چنین اتصالی نیست و بایستی از متخصصین و کارشناسان در این زمینه برای حل چنین مشکلی کمک بخواهید.

اگر اتصالی در هیچ یک از قسمت های سیم کشی دستگاه تلفن وجود نداشته باشد، اما باز هم شما صدای بوق ممتد از تلفن بشنوید و نتوانید به خوبی شماره گیری کنید، به احتمال قوی تلفن شما به جعبه تقسیم بسیار نزدیک است و بایستی این فاصله را افزایش دهید تا مشکلتان حل شود.

قطع و وصل شدن صدای تلفن نیز می تواند علل مختلفی داشته باشد ونشان دهنده وجود قطعی در سیم کشی یکی از قسمت های تلفن باشد، که در این صورت نیز بهتر است از اشخاص با سابقه در این زمینه کمک گرفته شود.

از چه کسی برای سیم کشی تلفن کمک بخواهیم؟

احتمالا تا به این جا با خواندن مطالب فوق، پاسخ خود را به سوال چگونه کابل تلفن را وصل کنیم؟ پیدا کرده اید، اما ممکن است پس از کسب این اطلااعت به این نتیجه برسید که فرد مناسبی برای انجام این نوع سیم کشی نیستید.

به این ترتیبدر صورت افتادن چنین اتفاقی مسلما به دنبال شخصی می گردید که بتواند این نوع سیم کشی را برای شما انجام دهد و طبیعتا نیز این سوال برایتان پیش می آید که این نوع سیم کشی را به چه کسی بسپارید؟

در ارتباط با این نکته باید بگوییم، افراد متخصص و زیادی هستند که شما می توانید از آن ها کمک بخواهید، اما مسئله ای که وجود دارد این هست که آن شخص بایستی سابقه خوبی در این زمینه داشته باشد.

از تخصص و علم کافی برخورار باشد، افراد قبلی که با این شخص کار کرده اند بایستی خاطره خوشی از او داشته باشند و در نهایت نیز چنین فردی بایستی در دریافت دستمزد انصاف داشته باشد.

اگر چنین فردی را سراغ دارید، مسلما کار شما انچنان سخت نیست، اما اگر سراغ ندارید، خوب است بدانید که می توانید با سر زدن به وب سایت آگهی تایم و انجام دادن یک سرچ ساده در قسمت آگهی های این وب سایت بهترین فرد را پیدا کنید.

ابزار سیم کشی تلفن را از کجا بخریم؟

مسئله دیگری که ممکن است پس از دریافت پاسختان نسبت به سوال چگونه کابل تلفن را وصل کنیم؟ برایتان پیش بیاید، این هست که ابزار مورد نیاز برای این سیم کشی را از کجا بخریم؟

در پاسخ به این سوال نیز باید بگوییم با توجه به این که چنین فروشگاهی بایستی به فروش برند های اصلی بپردازد و همچنین هزنیه های منصفانه ای نیز داشته باشد.

بهتر است باز هم به سراغ وب سایت آگهی تایم بزنید، مطمئن باشید می توانید در این وب سایت بهترین فروشنده ها را پیدا کنید و لذت ببرید.

سخن پایانی

در موارد فوق تلاش کردیم، اطلاعات متنوعی، از جمله وصل کردن سیم تلفن به پریز، در زمینه سیم کشی دستگاه تلفن ثابت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، امید است بتوانید از این اطلاعات به بهترین نحو استفاده کنید و سیم کشی منزل خود را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا