دانستنی های صنعتی

علائم اختصاری کابل را چگونه بشناسیم؟

علائم اختصاری کابل، علامت هایی است که ممکن است آن ها را بر روی بدنه انواع کابل دیده باشید، اما آن ها را نشاسید، یا اطلاعات چندانی در این زمینه نداشته باشید.

در ارتباط با این مسئله باید بگوییم هر کدام از این علائم نشان دهنده مسئله خاص هستند و می توانند نوع کابل را مشخص کنند، به همین دلیل تصمیم داریم دراین مقاله در ارتباط با هر کدام از این علائم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

اگر قصد خرید انواع سیم و کابل را دارید، می توانید به بخش آگهی های تجهیزات برق صنعتی مراجعه کنید.

تا علائم اختصاری کابل ها و انواع سیم و ویژگی های آن ها را بهتر بشناسید و بتوانید بهترین انتخاب را در میان آن ها برای مکان مورد نظرتان داشته باشید؛ پس در ادامه و تا پایان همراه ما باشید.

علائم اختصاری سیم و کابل به چه معنا هستند؟

همانطور که در قسمت قبلی هم به این نکته اشاره کردیم، علائم اختصاری کابل ها و انواع سیم می توانند به شما کمک کنند، خیلی راحت تر نوع سیم یا کابل را تشخیص دهید.

به این ترتیب می توانید با استفاده از این حروف اختصاری کابل ها بدون نیاز به وجود متخصصین در کنارتان، بهترین نوع کابل را بر اساس نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

در پایان نیز لازم به ذکر است که این علائم اختصاری کابل برق، یک تقسیم بندی جهانی دارد، به طور مثال در کل دنیاعلائم اختصاری کابل نسوز به یک شکل است و هیچ تفاوتی با این علائه در کابل های دیگر ندارد.

لایه های تشکیل دهنده کابل برق

پیش از این که در ارتباط با حروف اختصاری کابل ها با یک دیگر صحبت کنیم، نیاز است لایه های تشکیل دهنده یک کابل برق را بشناسید، به این ترتیب وقتی در حال معرفی این علائم هستیم، خیلی بهتر متوجه سخنانی که ذکر می شود، خواهید شد.

هادی

اولین قسمت از یک کابل که مسئولیت اصلی و اساسی را در سیستم برق رسانی به عهده دارد، هادی آن سیم است، این هادی معمولا از جنس رساناهایی مانند مس و آلومینیوم است

خوب است بدانید انواع کابل براساس نوع هادی به سه دسته تک مفتولی، نیمه افشان و افشان تقسیم بندی می شود، که علائم اختصاری کابل بر برای هر کدام از آن ها متفاوت است.

حفاظ هادی

در هر کابل یا سیم برق بر روی قسمت هادی یک پوشش نیمه رسانا قرار گرفته است، این پوشش تنش های الکترواستاتیکی که به هادی وارد می شود را کم می کند و بدیهی است که انواع مختلفی دارد و بر اساس این انواع مختلف در حروف اختصاری کابل ها تفاوت هایی ایجاد می شود.

عایق

لایه بعدی که در هر سیم و کابل وجود دارد، عایق است این عایق از هدایت جریان برق به قسمت بیرونی سیم یا کابل جلوگیری می کند، این قسمت نیز می تواند جنس های متفاوتی داشته باشد، اما معروف ترین ان ها پی وی  سی و پلی اتیلن هست.

حفاظ عایق

قسمت بعدی نیز مانند حفاظ هادی از یک جنس نیمه رسانا تشکیل شده است و وظیفه ای نیز شبیه به همان حفاظ هادی دارد؛ که می تواند در علائم اختصاری کابل ها تغییرات زیادی ایجاد کند.

شیلد

شیلد نیز لایه دیگری است که در انواع سیم و کابل وجود دارد و می تواند باعث علائم اختصاری سیم و کابل متفاوتی در انواع آن ها بشود.

این شیلد انواع مختلفی دارد اما معمولا از جنس مس است و برای محافظت از سیم در برابر انوع امواج الکترو مغناطیسی به وجود آمده است.

زره

لایه بعدی که در ایجادعلائم اختصاری کابل تاثیر گذار است، زره کابل ها ستف این زره معمولا از لحاظ مکانیکی از کابل ها یا شیلد ها محافظت می کند.

روکش بیرونی

آخرین لایه از لایه های یک کابل یا یک سیم روکش بیرونی آن است که مانند زره نقش حفاظتی دارد و از سیم در مقابل مواردی مانند آب باران باد و مسائلی از این قبیل محافظت می کند.

خوب است بدانید رنگ روکش بیرونی سیم یکی از مسائل مهم در شناخت و علائم اختصاری کابل و انواع سیم است و میتواند یک نشانه بسیار کمک کننده باشد.

اعداد در علائم اختصاری کابل

حال که در قسمت قبلی تمام لایه های یک سیم را شناختیم، نوبت به آن می رسد که با علائم اختصاری کابل افشان، نیمه افشان یا هر نوع کابل آشنا شویم.

خوب است بدانید علائم اختصاری سیم و کابل از هر نوعی که باشد، یک سری عدد در خود جای می دهند، این اعداد می تواند اطلاعات مهمی را از علائم اختصاری کابل فیبر نوری یا هر کابل دیگری در اختیار افراد قرار دهد.

باید بدانید این اعداد به چهار قسمت کلی تقسیم می شود، قسمت اول تعداد لایه های اصلی کابل را نشان می دهد که این عدد می تواند از 1 تا 6 متغیر باشد.

قسمت دوم نشان دهنده تعداد رشته هادی حفاظتی است، این عدد نیز می تواند 7 تا 8 باشد، البته بدیهی است که اگر هادی حفاظتی در سیم وجود نداشته باشد، این قسمت عددی نخواهد داشت.

قسمت سوم نیز میزان سطح مقطع رشته در واحد میلی متر را به افراد نمایش می دهد و البته آخرین قسمت نیز نشان دهنده ولتاژ اسمی کابل است.

انواع علائم اختصاری و مفهوم آن ها

حال که با اعداد حک شده در قسمت حروف اختصاری کابل ها آشنا شدید، لازم میدانیم در ارتباط با علائم اختصاری کابل فیبر نوری یا هر نوع کابل دیگری که بر روی ان حک شده اطلاعاتی کسب کنید، این اطلاعات در ادامه آمده اند.

علائم اختصاری کابل مربوط به جنس هادی

جالب است بدانید اگر جنس هادی سیم شما آلومینیومی باشد درقسمت علائوم اختصاری آن حرف A را مشاهده می کنید، اما اگر جنس هادی سیم از مس باشد علامت _ قابل مشاهده خواهد بود.

علائم اختصاری کابل مربوط به جنس عایق

اگر در قسمت علائم اختصاری کابل برق شما علامت Y دیده شود می توان نتیجه گرفت جنس عایق این کابل از پی وی سی است اما در صورت مشاهده 2Y می توانید مطمئن شوید که جنس عایق پلی اتیلن است.

باید بگوییم عبارت 2X نیز نشاندهنده عایقی از جنس کراس لینک و علامت _ نشان دهنده عایقی با جنس کاغذ اشباع شده خواهد بود.

علائم اختصاری کابل مربوط به جنس هادی متمرکز

دسته بندی بعدی که به علائم اختصاری کابل فیبرنوری یا هر نوع کابل دیگری مربوط می شود، علائم اختصاری مربوط به جنس هادی متمرکز است، اگر هادی هم مرکز مسی باشد علامت C اگر هم مرکز مسی شکل موجی باشد علامت CW و اگر هم مرکز مسی بر روی هر کدام از هسته ها باشد علامت CE مشاهده می شود.

اگر علامت  S بر روی کابل حک شده باشد می توان نتیجه گرفت حفاظ سیم نیز لایه هایی از مس دارد، اما اگر عبارت SE مشاهده شد؛ می توان متوجه شد که برای سیم های مسی حفاظ هایی در قسمت هر هسته وجود دارد.

در پایان باید بگوییم، علامت H نیز نشاندهنده لایه های هادی و علامت F نشان دهنده وجود حفاظ طولی در مقابل آب در آن کابل یا سیم خواهد بود.

علائم اختصاری کابل مربوط به جنس زره

دسته دیگری از علائم اختصاری  کابل نسوز یا سایر انواع کابل ها مربوط به جنس زره خواهد بود، اگر در این قسمت حرف B را مشاهده کردید، این بدان معناست که زره از جنس نوارد فولادی است.

اما در صورت مشاهده حرفF  باید بدانید زره فولادی است اما از نوع تخت، حرف G نشان دهنده زره فولادی مارپیچی و حرفR نیز از وجود زره فولادی با مقطعی گرد خبر می دهد.

 علائم اختصاری کابل مربوط به جنس غلاف یا شیت

قسمت دیگری که بایستی برای فهمیدن علائم اختصاری کابل افشان، نیمه افشان و تمام انواع کابل های دیگری آن را بشناسید، جنس غلاف یا شیت خواهد بود.

اگر عبارت A بر روی کابل باشد، نشان دهنده این است که پوشش کابل مخلوطی از نخ کنفی است، عبارت k نیز نشان دهنده وجود غلاف سربی خواهد بود، اگر عبارت KL بر روی سیم یا کابل حک شده باشد، این موضوع نشان دهنده این نکته هست که غلاف یا شست نازک و از جنس آلومینیوم هست.

در نهایت نیز باید ذکر شود که عبارت Y از وجود شیت PVC خبر می دهد و عبارت 2Y از وجود شیت پلی اتیلن در سیم خبر خواهد داد.

علائم اختصاری کابل مربوط به جنس هادی حفاظتی

یکی دسته دیگر از علائم اختصاری کابل نسوز یا انواع دیگر کابل، که دانستن اطلاعاتی در ارتباط با آن را برای شما ضروری می دانیم علائم اختصاری مربوط به جنس هادی حفاظتی است.

اگر بر روی سیم یا کابل موردنظر شما عبارت J حک شده باشد، این بدان معنا است که کابل شامل هادی محافظ است، اما اگر عبارت O حک شده باشد می توان یک نتیجه عکس گرفت، به این ترتیب که آن کابل هادی محافظ ندارد.

علائم اختصاری کابل مربوط به نوع سطح مقطع هادی

دسته بندی بعدی از علائم اختصاری کابل فیبرنوری و انواع دیگر کابل ها مربوط به سطح مقطع هادی است و از اهمیت زیادی نیز برخوردار است.

اگر علامت r را بر روی سیم یا کابل مشاهده کردید، می توانید نتیجه بگیرید سطح مقطع هادی گرد است، در صورت مشاهده علامت s سطح مقطع کابل قطاعی است.

در صورت مشاهده علامت e می توانید نتیجه بگیرید سطح مقطع قسمت هادی کابل گرد است، در صورت مشاهده علامت n نیز مطمئن شوید هادی آن سیم رشته ی افشان است.

همچنین اگر علامت h بر روی سیم حک شده باشد، باید بدانید که هادی آن تو خالی است و در نهایت اگر علامت v را مشاهده کردید، می توانی نتیجه بگیرید هادی آن سیم فشرده است.

علائم اختصاری کابل مربوط به هویت طراحی

به عنوان آخرین دسته از انواع علائم اختصاری کابل فیبر نوری یا هر نوع کابل دیگری که قصد معرفی آن را داریم، باید بگوییم اگر علامت N بر روی سیم وجود داشته باشد بدان معنا ست که ساخت آن کاملا استاندارد بوده است.

اما در مقابل در صورت مشاهده علامت (N) می توانید نتیجه بگیرید که ساخت آن کابل استاندارد نبوده و مشابه استاندارد ساخته شده است.

تقسیم بندی انواع کابل بر اساس علائم اختصاری آن ها

در قسمت های قبلی تمام تلاش ما بر این بود که شما را با علائم اختصاری کابل برق و معانی هر کدام از این علائم آشنا کنیم اما برخی از عبارات که گاها بر روی کابل ها حک می شوند،  متداول تر اند.

به همین دلیل در این قسمت بر اساس ان علائم اختصاری یک تقسیم بندی برای انواع سیم و کابل انجام خواهیم داد، پس این قسمت را نیز با دقت بخوانید.

کابل nayy

اولین دسته از علائم اختصاصی سیم و کابل که بیشتر از همه مشاهده می شود، علامت nayy است که اگر بخواهیم این علامت را بر اساس علائم اختصاری که در قسمت قبل معرفی کردیم، به نوعی رمزگشایی کنیم باید بگوییم na نشان دهنده این مسئله است که جنس هادی این کابل از آلومینیوم است.

همچنین دو حرف yy نیز این نکته را به ما نشان می دهند که غلاف و عایق  کابل از جنس پی وی سی است؛ پس اگر در هنگام جست و جو میان علائم اختصاری کابل های مختلف به این عبارت بر خوردید، نیاز به رمز گشایی وجود ندارد.

کابل na2xy

در میان انواع علائم اختصاری کابل برق علامت na2xy نیز یک علامت بسیار متداول است که پس از رمزگشایی می توان متوجه شد، حرف n نشان دهنده این نکته است که هادی رسانای کابل از جنس آلیاژ مس است.

همچنین عبارت 2xدر این علامت اختصاری جنس عایق را نشان می دهد که از جنس کراس لینک خواهد بود و در آخر نیز y نشان دهنده جنس عایق سیم است؛ که از پی وی سی ایجاد شده است.

کابل nayf

آخرین علامت متداول در میان علائم اختصاری سیم و کابل که قصد معرفی آن را داریم، علامت nayf است؛ همانطور که می دانید حرف n در این کابل نشان دهنده این است که هادی سیم از مس تشکیل شده است.

حرف y نیز نشان دهنده جنس عایق سیم که از پی وی سی ایجاد شده خواهد بود  و در آخر حرف f نشان دهنده رشته ای بودن این کابل است، پس به بیان دیگر می توان گفت این علامت جزئی از علائم اختصاری کابل افشان است و باید به این عنوان از آن یاد شود.

آشنایی با رنگ کابل ها

پیش از آشنایی با علائم اختصاری کابل زمانی که داشتیم به معرفی لایه های مختلف یک کابل می پرداختیم، به این مسئله اشاره کردیم که آخرین لایه از کابل رنگ آن را مشخص می کند و این رنگ نیز می تواند علامت خاصی باشد.

به همین ترتیب در این قسمت قصد داریم برای آشنایی کامل شما با علائم اختصاری کابل نسوز و انوع دیگر کابل ها، اطلاعاتی در ارتباط با رنگ آن ها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ پس به منظور تکمیل اطلاعاتتان در این قسمت نیز همراه ما باشید.

در این باره باید بگوییم سیم هایی که تک رشته هستند؛رنگ قسمت عایق آن ها مشکی است، در مقابل سیم های دو رشته ای که برای تمام تمام انواع مصارف است به رنگ مشکی و سیم های ارت دو رشته رنگ آبی دارند.

سیم های سه رشته، چهار رشته، پنج رشته و شش رشته نیز در رنگ های مشکی، آبی، سبز، زرد و قهوه ای در بازار موجود هستند؛ با این تفاوت که بر روی آن ها شماره گذاری صورت گرفته و شما بر اساس آن شماره گذاری ها متوجه خواهید شد که کدام یک چند رشته هستند.

از کجا سیم و کابل خوب بخرم؟

حال که علائم اختصاری کابل افشان و تمام انواع کابل های دیگر را می دانید، مسلما می توانید به خوبی به انتخاب سیم و کابل مورد نظر و مورد نیاز منزلتان بپردازید.

اما سوالی که در این جا پیش می آید این نکته هست که سیم و کابل مورد نیازمان را می توانیم از کجا بخریم؟ در پاسخ باید بگوییم مسلما مکان های متعددی وجود دارند که شما می توانید این خرید خود را از آن جا انجام دهید.

اما مسئله ای که اهمیت دارد، این هست که آن فروشگاه بایستی متخصصین مجربی در این زمینه داشته باشد، تا اگر شما در خواندن  وتفسیر کردن علائم اختصاری کابل دچار مشکل شدید، بتواند به شما کمک کند.

علاوه بر آن سیم و کابل خوب باید از فروشگاه های معتبر که به فروش برند های اصلی می پردازند، خریداری شود، پس حواستان به این نکات باشد.

در پایان لازم می دانیم اشاره کنیم، اگر نمی دانید خرید خود را از کجا انجام دهید، یا در ارتباط با انتخاب میان چند گزینه دچار مشکل هستید، سری به وب سایت آگهی تایم بزنید.

مطمئن باشید با یک جست و جوی کوتاه در میان آگهی های صنعتی این وب سایت می توانید بهترین فروشگاه را انتخاب کنید و یک خاطره خوب از خرید خود بسازید.

سخن پایانی

در موارد فوق تلاش کردیم اطلاعات متعددی در زمینه علائم اختصاری کابل نسوز، علائم اختصاری کابل فیبر نوری و به طور کلی تمام انواع کابل در اختیار شما قرار دهیم.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شوند و بتوانید از آن ها در راستای انتخاب و خرید سیم و کابلی که مناسب شما  و شرایطتتان باشد استفاده کنید.

در پایان لازم میدانیم یک با دیگر به این نکته اشاره کنیم، که اگر پس از خواندن تمام این مطالب در ارتباط با علائم اختصاری کابل و چگونگی خرید ان ها هنوز نمی دانید خرید خود را از کجا انجام دهید، حتما یک سر به وب سایت آگهی تایم بزنید، مطمئن باشید که پشیمان نخواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا