دانستنی های پزشکی

داروی بتاهیستین چیست؟

بتاهیستین در درمان سرگیجه، زنگ زدن در گوش، از دست دادن شنوایی و تهوع در کسانی که بیماری مینییر دارند، استفاده می شود. قرص بتاهیستین باعث بهتر شدن جریان در گوش داخلی می شود. داروی بتاهیستین برای افراد بالای 18 سال تجویز می شود.
Meniere`s disease یا بیماری مینییر، یک بیماری پیشرونده در گوش داخلی است که علائمی مثل سرگیجه، از دست دادن شنوایی و وزوز گوش دارد. این علائم به علت قطع شدن یا اختلال در هموستاز مایع آندولنف در گوش داخلی ایجاد می شوند.

بتاهیستین چیست؟

بتاهیستین یک آنالوگ هیستامین است که در درمان بیماری منییر بکار می رود. در این بیماری مایع گوش درونی افزایش می یابد و علائمی مانند وزوز گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه بروز می یابد.حملات این علائم می تواند چند ساعت طول بکشدو تا چندین ماه بروز نکند و یا به صورت خوشه ای مرتبا ظاهر شود. بتاهیستین یک آنالوگ هیستامین است که در درمان بیماری منییر بکار می رود.

در این بیماری مایع گوش درونی افزایش می یابد و علائمی مانند وزوز گوش، کاهش شنوایی و سرگیجه بروز می یابد.حملات این علائم می تواند چند ساعت طول بکشد و تا چندین ماه بروز نکند و یا به صورت خوشه ای مرتبا ظاهر شود. شاید برایتان جالب باشد که قرص بتاهیستین برای درمان بیماری منییر کاربرد دارد. بیماری منییر یک اختلال مرتبط با گوش داخلی می باشد که منجر به بروز حملات سرگیجه ای همراه با احساس چرخش، کاهش شنوایی و صدای وزوز در گوش شما می شود. شدت و تعداد دفعات وقوع این حملات می تواند متفاوت باشد و علائم آن ناشی از افزایش مایع در گوش داخلی شما است.

درمان های دارویی می تواند به تسکین و پیشگیری از علائم این حملات تا حدودی کمک کند. قرص بتاهیستین جریان خون در عروق اطراف گوش داخلی را افزایش می‌دهد. این عمل منجر به کاهش مایعات در گوش داخلی می شود و از پیشرفت علائم جلوگیری می نماید. در زمان بارداری و شیردهی به پزشک خود اطلاع داده و از مصرف سر خود دارو پرهیز کنید.

در صورتی که سابقه ی زخم معده یا هرگونه زخم گوارشی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. – اگر مبتلا به آسم می باشید لازم است پزشک خود را در جریان قرار دهید. – در صورت وجود توده در غدد فوق کلیوی حتماً به پزشک اطلاع دهید. – لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری گردد. – در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر، پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

نحوه ی مصرف قرص بتاهیستین و دوز مصرفی آن

  • دوز مصرفی معمول قرص بتاهیستین سه بار در روز است و بستگی به هر فرد دارد.
  • معمولا دوز شروع یک قرص یا نصف یک قرص در روز است و دوز نگهدارنده آن متفاوت با دوز شروع است.
  • قرص بتاهیستین 8 میلی گرم و 16 میلی گرم را همراه با یک وعده ی غذایی سبک میل کنید.
  • قرص را به صورت کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید
  • ممکن است چند هفته طول بکشد تا اثر قرص بتاهیستین را حس کنید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز از قرص بتاهیستین به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر زمان مصرف دوز بعدی رسیده است دو دوز را با هم مصرف نکنید و فقط یک دوز بخورید و ادامه ی مصرف دارو را طبق برنامه روتین ادامه دهید.
  • قرص ها باید در دمای اتاق و در بسته بندی خود محصول و به دور از دسترس بچه ها و حیوانات قرار داده شود.
  • قرص اکتوسرک باید دور از نور نگهداری شود و نباید در حمام قرار داده شود.

عوارض احتمالی و کنترل عوارض بتاهیستین

  1. درصورت احساس تهوع یا سوهاضمه، حتماً این دارو را همراه با وعده ی غذایی مصرف نمایید.
  2. در صورت بروز سردرد با داروساز خود مشورت نمایید تا داروی ضددرد مناسب شرایطتان را به شما پیشنهاد دهد. در صورت دل‌پیچه شدید، نفخ یا ناراحتی گوارشی، درصورتی که با مصرف دارو همراه غذا علائم برطرف نگشت، به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. در صورت بروز حساسیت پوستی، خارش یا لکه های قرمز پوستی، از یک کرم مرطوب کننده استفاده نمایید و در صورتی که لکه های قرمز ازبین نرفت یا بیشتر شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص بتاسرک باید بدانید

  • در صورتیکه بیمار سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم، ناراحتی‌های گوارشی و ناراحتی‌های قلبی-عروقی داشته باشد این دارو را با احتیاط باید مصرف کند.
  • مصرف داروی بتاهیستین در دوران بارداری و شیردهی، تنها با نظر پزشک مجاز است.
  • دارو را طبق تجویز و دستور پزشک متخصص، مصرف کنید.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، در نوبت بعد دوز دارو را بیشتر نکنید.
  • هیچ‌گاه مصرف دارو را خودسرانه، قطع نکنید.
  • فهرست تمام داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک، قرار دهید.
  • قرص بتاسرک در بیمارانی که دچار آسم، زخم معده یا دوازدهه هستند، باید با احتیاط بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
  • در صورت وجود توده در غدد فوق کلیوی، حتماً به پزشک اطلاع دهید.
  • توصیه می‌شود این دارو را همراه با یک وعده غذایی سبک، مصرف کنید.
  • در مدت درمان با این دارو از اقدام جهت بارداری، خودداری نمایید.
  • در صورت بروز سردرد یا ناراحتی‌های گوارشی، به پزشک مراجعه کنید.

آیا مصرف قرص بتاهیستین(Betahistine) برای درمان وزوز گوش موثر است؟

بتاهیستین از مشتقات هیستامین است و به عنوان اولین داروی انتخابی در بیماری منییر به کار می رود. بیماری منییر یک بیماری گوش داخلی است که با سرگیجه – وزوز و اختلال شنوایی مشخص می شود.

مطالعه دو سوکور نشان داد که درمان با بتا هیستین در این بیماری بهتر از آن است که بیماری بدون درمان باقی بماند. ساز و کار این دارو دخالت در بهبود گردش خون بسیار کوچک بستر عروقی (Vasculoris stria) حلزون گوش داخلی می باشد ونیز این دارو اثر مهاری بر نورون های چند سیناپسی نورون های دهلیزی دارد.

داروهای دیگر چون بتاهیستین تخصصی است و بهتر است همه آنها را زیر نظر متخصص به کار بندید.

شرایط نگهداری

در دمای 15 تا 30 درجه نگهداری شود.

تداخل دارویی

آنتی هیستامین اثرات این دارو را خنثی می کنند. به جز کتوتیفن، این دارو اثر β2آگونیست ها را کاهش می دهد.بتاهیستین بتاسرک را نباید همراه با دارو های زیر مصرف کنید: داروهایی که برای درمان بیماری های روانی مورد استفاده میگرند (مهار کننده های مونوآمین اکسیداز – MAO) مانند: موکلوبماید سلژیلین ایزوکاربوکسازید فنلزین آنتی هستامین ها، دارو هایی برای درمان حساسیت. مانند: دیمن هیدرینات دیفن هیدرامین سیناریزین سیتریزین درباره دارو ها، ویتامین ها، مکمل ها و گیاهان دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا