دانستنی های پزشکی

عفونت تینئا چیست؟

قارچ های مختلف بسته به محل آن ها بر بدن سبب ایجاد قارچ پوستی می شوند. این بیماری پوستی توسط یک کرم ایجاد نشده و یک عفونت قارچی Tinea Infection به شمار می رود.قارچ هایی که بر روی پوست، مو و بستر ناخن هستند درماتوفیت نام دارند. انواعی از قارچ ها با آلوده کردن پوست سر، بازو، صورت، پا و تنه نواحی حلقوی قرمز رنگی را بر روی پوست ایجاد می کنند که پوسته پوسته شده و مرکز آن ها سفید است. این نوع قارچ ها در پزشکی عفونت های تینئا نامیده می شوند.عفونت های تینئای پا، ناخن و نواحی تناسلی معمولا به دلیل اینکه شکل حلقوی ایجاد نمی کنند به عنوان قارچ پوستی شناخته نمی شوند.

علائم عفونت قارچی چیست؟

  • عفونت قارچی اغلب به عنوان ظاهری خشن و گاهی اوقات خونریزی دار در پوست ظاهر می شود.
  • عفونت قارچی ممکن است به عنوان یک شکل دایره ای در اندازه های مختلف ظاهر شود با این وجود، عفونت های قارچی ممکن است همیشه ضایعات دایره ای شکل را ایجاد نکنند، اما سبب تیره شدن و قرمزی پوست با پوسته پوسته شدن و سفید شدن می شود.
  • اغلب اوقات، منطقه آسیب دیده می خارد و گاهی اوقات مرطوب است یا بوی بد دارد.
  • برای افرادی که دارای عفونت قارچی طولانی مدتی هستند، رنگ پوست تیره ایجاد می شود و زمانی که زمانش می گذرد و زیاد می شود، معمولا به پوست های اطراف گسترش پیدا می کند.
  • اگر شما منطقه ای را می خارانید، می تواند منجر به عفونت هایی در سایر قسمت های دیگر بدن شود.

علل ابتلا به قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوست محیط گرم و مرطوب را دوست دارد ؛ برای پای ورزشکاران، قارچ باعث ایجاد این وضعیت در جوراب و کفش هایی که تمیز نیست می شود – عادت معمول بسیاری از ورزشکاران است.

کفش ها پر از عرق، خاک و باکتری هستند و در نتیجه باعث عفونت می شوند.

عفونت های قارچی نیز می توانند توسط قارچ های میکروسکوپی که بر روی بافت های مرده پوست، مو و ناخن های پا وارد می شوند ایجاد شوند.

مناطق عمومی مانند اتاق کمد در ورزشگاه ها، دوش های عمومی یا استخرهای شنا، شایع ترین مکان برای رشد قارچ پوست است. ؛ بدون توجه به علل ابتلا به قارچ پوستی، شناخته شده که مسری است فقط تماس می تواند باعث قارچ پوستی شود پس مهم است که این عفونت را درمان کنید تا به افراد دیگر گسترش پیدا نکند.

قارچ پوستی نیز در قسمت های مختلف بدن پخش می شود. داشتن قارچ پوستی خطرناک نیست، اما می تواند درد آور باشد بنابراین تا وقتی قابل کنترل است، درمانش کنید

انواع قارچ پوستی

عفونت تینئا روی پوست، که خود را به صورت قارچ پوستی Ringworm نشان می دهد، در قسمت های مختلف بدن، اشکال مختلفی دارد. قارچ پوستی در واقع نوعی از بیماری های پوستی است که خود انواع مختلفی دارد. در ادامه توضیحهات مربوط به انواع قارچ های پوستی در قسمت های مختلف بدن و همچنین تصاویر قارچ پوستی و عکس انواع قارچ پوستی را ارائه کرده ایم.

۱بیماری پای ورزشکاران (تینئا پدیس)

این بیماری رایج اغلب مردان نوجوانان و بالغ را مبتلا کرده و ابتلای کودکان به آن قبل از دوران بلوغ کمتر است. عوامل مرتبط با ابتلا به این بیماری شامل عرق کردن، عدم خشک کردن مناسب پا پس از حمام یا شنا، آب و هوای گرم و پوشیدن جوراب ها و کفش های تنگ می شوند. علائم ابتلا به بیماری پای ورزشکاران شامل موارد زیر هستند:

  • سفید شدن پوست بین انگشتان پا
  • پوسته پوسته شدن پوست پا
  • بروز راش های خارش دار بر روی پا
  • بروز تاول بر روی پا

۲خارش ژوک (تینیا کروریس)

در بیماری خارش ژوک  Jock itch tinea cruris معمولا ناحیه کشاله ران و ناحیه تناسلی فرد و  مقعد درگیر می شوند.

این بیماری نیز در مردان شیوع بیشتری داشته و اغلب در شرایط آب و هوایی گرم بروز می دهد. ابتلای زنان به این بیماری بسیار نادر است. علائم ابتلا به خارش ژوک شامل موارد زیر می شوند.

علائم خارش ژوک در مردان

  • پدیدار شدن نواحی قرمز و حلقوی در کشاله ران
  • خارش کشاله ران
  • درد کشاله ران
  • معمولا پوست کیسه بیضه درگیر نمی شود

۳قارچ پوستی سر (تینیا کپیتیس)

عفونت قارچی پوست سر یک عفونت بسیار واگیر دار مخصوصا در میان کودکان است. این بیماری اغلب کودکان ۲ تا ۱۰ سال را به خود مبتلا کرده و به ندرت در بزرگسالان بروز می دهد.

قارچ موی سر چگونه است؟

قارچ موی سر معمولا با خارش پوست سر همراه است. علائم ابتلا به عفونت قارچی سر شامل موارد زیر می شوند:

  • پدیدار شدن راش های قرمز و فلس مانند در پوست سر
  • خارش پوست سر
  • ریزش مو های سر
  • بروز راش در نواحی دیگر بدن

این عفونت قارچی می تواند به یک کریون تبدیل شود. کریون یک ضایعه پوستی بزرگ و حساس به لمس است که بر روی عفونت حلقوی اولیه تشکیل می شود.

این ضایعه در اثر حساسیت بیش از حد به تینیا ایجاد شده و می تواند با راش پوستی در سایر نواحی بدن و غدد لنفی متورم در گردن ارتباط داشته باشد.

4قارچ پوستی صورت (تینئا فیشیا)

Tinea faciei یک عفونت قارچی در ناحیه صورت است. به طور کلی به صورت بثورات قرمز رنگ روی صورت ظاهر می شود و به دنبال آن لکه ها و برجستگی های کوچک و بریده شده مشاهده می شود. ممکن است صورت هنگام درمان پوسته پوسته شود.

چه کسی در معرض خطر ابتلا به قارچ پوستی است؟

شما در معرض خطر ابتلا به یک قارچ پوست هستید اگر:

  • استروئید مصرف می کنید
  • یک دوره از آنتی بیوتیک دارید
  • چاق هستید یا اضافه وزن دارید
  • سیستم ایمنی ضعیفی توسط Hiv / AIDS یا سرطان دارید
  • سابقه عفونت پوستی دارید
  • سطح بالای قند خون یا دیابت کنترل نشده دارید

درمان قارچ پوستی

پس از دوش گرفتن یا استفاده از وان، منطقه آسیب دیده پوست را کاملاً خشک کنید. بخصوص محل‌هایی از پوست که تا می‌شوند. ممکن است برخی از عفونت‌های قارچی را به دیگران منتقل کنید. برای خلاص شدن از شر قارچ‌ها باید مرتباً حوله، لباس‌ها و ملافه‌هایتان را بشوید. استفاده از لباس‌های گشاد و نخی و آن‌هایی که رطوبت را از بدن شما دور می‌کنند، برای شما بسیار مفید خواهد بود.

داروها

معمولاً در صورت ابتلا به قارچ پوستی، باید از داروهای ضد قارچ استفاده شود که به‌طور مستقیم بر روی پوست قرار می‌گیرند. به این نوع درمان قارچ پوستی ، درمان موضعی می‌گویند. داروهای مختلفی به شکل کرم، لوسیون، رنگ، شامپو، شیاف و پودر در دسترس هستند که برای درمان قارچ پوستی مناسب می‌باشند.

برخی از این داروها در داروخانه بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند. می‌توانید از پزشک داروخانه کمک بگیرید. همیشه دفترچه راهنمای دارو را مطالعه کنید و نحوه استفاده صحیح و مدت زمان مصرف دارو را به دقت چک نمایید. اگر هر گونه سوالی داشتید، از داروساز خود راهنمایی بخواهید. اگر بثورات، منطقه‌ی وسیعی از پوست، مو و ناخن شما را درگیر کرده باشد، ممکن است به مصرف قرص نیازمند باشید.

همچنین اگر درمان موضعی اثری نداشته باشد، ممکن است پزشک داروهایی را به‌صورت قرص برای شما تجویز نمایید. گاهی اوقات مصرف این قرص‌ها می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد، مانند التهاب و تحریک‌های پوستی. گاهی اوقات علائم پس از بهبودی و برطرف شدن نشانه‌ها دوباره بازمی‌گردند. بنابراین مهم است درمان خود را تا دو هفته پس از برطرف شدن علائم ادامه دهید. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد ۲ الی ۸ هفته درمان ادامه داشته باشد، برای برخی از عفونت‌های انگشت پا ممکن است یک سال و نیم نیازمند مصرف دارو باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا