دانستنی های صنعتی

کلید محافظ جان و همه چیز در ارتباط با آن

کلید محافظ جان، که ممکن است نام آن را زیاد شنیده باشید، یکی از ابزار های الکتریکی است  که از ایجاد برق گرفتگی جلوگیری می کند، با توجه به استفاده وسیع افراد از این کلید و این مسئله که تعداد بسیار زیادی از افراد در ارتباط با کسب یک سری اطلاعات بیشتر در ارتباط با این کلید کنجکاو هستند.

قصد داریم در ادامه این مقاله به سوال کلید محافظ جان چیست ؟ پاسخ دهیم و به طور کلی اطلاعاتی در ارتباط با آن در اختیار شما قرار دهیم، پس اگر به خرید بهترین کلید محافظ جان علاقه دارید یا اینکه در ارتباط با دانستن اطلاعات بیشتر در این زمینه کنجکاو هستید، در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

کلید محافظ جان چیست؟

بدیهی است که در اولین قسمت از این مقاله بایستی یک تعریف کلی از این کلید ارائه دهیم، منظور از کلید های محافظ جان، کلید برقی است که از نشتی برق جلوگیری می کند ، به این ترتیب افرادی که از آن استفاده می کنند، دچار برق گرفتگی در هنگام خاموش یا روشن کردن لامپ ها نمی شوند.

این کلید ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای یک شرایط خاص به وجود آمده است، در ادامه این انواع متفاوت را نیز بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم اطلاعات شما را در این زمینه تکمیل کنیم.

انواع کلید محافظ جان

در ابتدا خوب است بدانید انواع کلید محافظ جان بر اساس فاکتور های مختلفی تقسیم بندی می شوند، که تمام این تقسیم بندی ها را در ادامه معرفی می کنیم.

انواع کلید محافظ جان بر اساس برق مصرفی

اگر بخواهیم بر اساس نوع و میزان برق مصرفی انواع کلید محافظ جان را تقسیم بندی کنیم، باید بگوییم به دو دسته ی کلید محافظ جان سه فاز و کلید محافظ جان تک فاز تقسیم می شوند.

بدیهی است که نصب کلید محافظ جان سه فاز در مکان هایی صورت میپذیرد که آن مکان به برق سه فاز متصل است و هم چنین کلید محافظ جان تک فاز در مکان هایی قرار می گیرد که برق آن مکان تک فاز است.

انواع کلید محافظ جان بر اساس نوع کاربرد

دسته بندی دیگری که می توان برای انواع کلید محافظ جان ایجاد کرد و آن ها را بر این اساس طبقه بندی کرد، انواع کلید محافظ جان بر اساس نوع کاربرد و روند اجرای کار آن است، بر این اساس کلید های محافظ جان به دو دسته ی زیر که توضیحاتی در ارتباط با آن ها ارائه خواهیم کرد تقسیم می شوند.

کلید های RCBO

منظور از کلید محافظ جان RCBO، کلیدی است که علاوه بر محافظ از افراد در برابر نشتی جریان، آن ها را در مقابل جریان های اضافه نیز محافظت می کند، خوب است بدانید از این نوع کلید محافظ جان بیشتر در کشور های اروپایی و همچنین کانادا استفاده می شود .

کلید های RCCB

این کلید ها بر خلاف کلید هایی که در قسمت قبلی آن ها را معرفی کردیم، هیچ گونه محافظتی در مقابل بار های  اضافه ایجاد نمی کنند و تنها افراد را در مقابل نشتی ها محافظت خواهند کرد.

انواع کلید محافظ جان بر اساس نوع کلاس

آخرین دسته بندی از کلید های محافظ جان  که قصد صحبت کردن در ارتباط با آن را در این قسمت داریم، انواع کلید محافظ جان بر اساس نوع کلاس آن است.

البته خوب است بدانید کلاس های مختلف کلید  محافظ جان تنها برای کلید های RCCB وجود دارد و نوعی زیر گروه برای ان ها محسوب می شود، در ادامه در ارتباط با این انواع مختلف توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

کلید محافظ  جان نوع AC

همانطور که از نامش بر می آید، این کلید محافظ جان تنها برای جلوگیری از نشت برق در جریان های متناوب یا AC به وجود آمده است.

کلید محافظ  جان نوع A

این نوع کلید هم برای تشخیص نشتی و جلوگیری از این اتفاق به وجود آمده است و هم اینکه در جریان های مستقیم  پالسی نشتی جریان را تشخیص می دهد.

کلید محافظ  جان نوع B

این نوع کلید محافظ جان نشتی ها را هم در جریان AC و هم در جریان های مستقیم پالسی و مستقیم صاف تشخیص می دهد.

نکات و شرایطی که می توان در ان ها از کلید  محافظ جان استفاده کرد.

در قسمت های قبلی اطلاعاتی در ارتباط با این مسئله که اصلا کلید محافظ جان چیست، انواع آن شامل چه مواردی می شوند و مسائلی از این قبیل در اختیار شما قرار دادیم.

اما در این قسمت قصد داریم اطلاعاتی در ارتباط با شرایطی که می توان در آن از کلید محافظ جان استفاده نمود در اختیار شما قرار دهیم.

نکته اول

بهترین دما برای فعالیت کلید محافظ جان زمانی است که دما چیزی در حدود 35- درجه سیلسیوس تا 70+ است، در این دما قدرت قطع اتصال کوتاه برای این کلید ها 6 و 10 کیلو آمپر هست.

نکته دوم

همانطور که گفتیم کلید ها RCCB نمی توانند از افراد در مقابل اضافه بار ها محافظت کنند، به همین دلیل باید گفت در مدار هایی که چنین کلیدی وجود دارد باید قبل از بستن کلید مینیاتوری نصب گردد.

نکته سوم

همانطور که می دانید با توجه به تک فاز بودن مکان های ساختمانی، تجاری و اداری نیاز هست در چنین ساختمان هایی از کلید محافظ جان تک فاز و در مکان های صنعتی که از برق سه فاز استفاده می کنند، بایستی از کلید محافظ جان سه فاز استفاده شود.

نحوه عملکرد کلید محافظ جان

اگر بخواهیم اطلاعاتی در این باره که کلید محافظ جان کولر آبی یا هر وسیله دیگری چگونه کار می کند، در اختیار شما قرار دهیم باید شما را به خواندن مطالب این قسمت دعوت کنیم.

برای آموختن نحوه عملکرد کلید محافظ جان ابتدا باید بدانید در صورت اتفاق افتادن سه اتفاق مختلف این کلید فعالیت خودش را آغاز خواهد کرد.

اولین اتفاق تماس قسمت هادی برق در مدار با قسمت بدنه ی های در هر گونه لوازم و تجهیزات برقی است، دومین اتفاق اتصال هادی مدار برق با هادی های بیگانه در زمین و سومین اتفاق نشت هر نوع جریان از مدار به زمین هست.

به این ترتیب با اتفاق افتادن موارد فوق کلید محافظ جان به منظور جلوگیری از برق گرفتگی افرادی که کلید را لمس می کنند، به کار می افتند و برق اضافی را به سیستم ارت ساختمان منتقل می کنند.

نحوه نصب کلید محافظ جان

پس خواندن اطلاعات فوق ممکن است از خود بپرسید چگونه می توانم به  نصب کلید محافظ جان سه فاز و تک فاز بپردازم؟ در این قسمت اطلاعاتی در ارتباط با نصب هر نوع متفاوت از این کلید ها ارائه خواهد شد.

باید بگوییم یکی از مهم ترین مسائلی که نیاز هست در هنگام نصب کلید محافظ جان کولر آبی یا هر وسیله دیگر به آن دقت کنید، این مسئله هست که یک کلید محافظ جان بر اساس چند فاز و تک فاز بودن برق ساختمان خریداری کنید.

سپس باید بگوییم که نیاز است با آن کلید آشنایی کامل داشته باشید، مثلا بدانید که کلید محافظ جان RCCB تک پل چند سیم نول  و چند سیم فاز دارد.

نهایتا نیز باید به نصب کامل ابزار های الکتریکی آگاه باشید تا بتوانید به بهترین شکل از کلیدی که خریداری کرده اید، استفاده کنید.

در پایان نیز با توجه به بالا بودن قیمت کلید محافظ جان تک فاز و سه فاز توصیه می کنیم اگر اطلاعات چندانی در ارتباط با نحوه نصب کلید محافظ جان ندارید یا تجربه کافی ندارید، این کار را به افراد متخصص در این زمینه بپردازید.

زیرا داشتن اطلاعات ناکافی در زمینه نحوه نصب کلید محفظ جان ممکن است مشکلات متعددی برای شما به وجود بیاورد و مجبور به پرداخت دوباره ی هزینه برای خرید کلید محافظ جات تک پل و چند پل بشوید.

آیا کلید محافظ جان بدون ارت عمل میکند؟

سوالی که ممکن است خیلی از افراد در هنگام خرید کلید محافظ جان کولر آبی یا هر وسیله ی دیگری بپرسند، این هست که آیا کلید محافظ جان بدون ارت عمل می کند؟ در این قسمت به چنین سوالی پاسخ می دهیم.

به طور کلی باید بگوییم با توجه به این که کلید محافظ جان نشتی موجود در سیستم های جریان الکتریکی را دریافت می کند بایستی آن را از یک مسیر خارج کند و این مسیر جایی نیست به جز سیستم ارت، پس پاسخ ما به سوال آیا کلید محافظ جان بدون ارت عمل می کند؟ خیر هست

نحوه تست کلید محافظ جان

مسئله دیگری که افراد مختلف در ارتباط با آن سوالاتی می پرسند، این هست که نحوه تست کلید محافظ جان به صورت است و چگونه می توان از سلامت کار ان اطمینان حاصل کرد، در این قسمت در ارتباط با این مسئله صحبت خواهیم کرد.

ابتدا باید بگوییم برای تست محافظ جان کولر آبی یا هر وسیله دیگری دو روش تست وجود دارد، تست کلید محافظ جان تک پل و چند پل به از طریق جریانی و تست کلید محافظ جات تک پل و چند پل از طریق ولتاژی، در ارتباط با هر کدام از این موارد در ادامه صحبت هایی خواهیم داشت.

برای تست محافظ جان کولر یا هر نوع وسیله دیگراز طریق ولتاژی بایستی ابتدا دو سر یک سیم را به قسمت های Nو IN منصل نمایید، پیشنهاد می شود قسمت فاز به IN  و نول به N متصل شود.

در مرحله بعد نیاز است دو سر دیگر سیم به برق 220 ولت متصل شود، پس از این موارد محافظ جان باید در حالت ON یا روشن قرار گیرد و دکمه تست نیز فعال شود، با انجام موارد فوق اگر محافظ جان به حالت OFF برگردد باید از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

اما اگر قصد داشته باشید کلید محافظ جان تک پل خود را به شکل جریانی تست نمایید، بایستی مانند تست قبلی ابتدا برق 220 ولت به قسمت های N و IN متصل نمایید و سپس باید دو سر سیمی که از لامپ خارج می شود را به OUT و N در کلید محافظ جان متصل کنید.

در این مرحله باید کلید را در حالت ON قرار دهید، سپس باید سیمی که به ترمینال N ورودی رفته را برای یک لحظه جدا و به ترمینال N خروجی متصل کنید.

به این ترتیب اگر لامپ خاموش شود کلید محافظ جان تک پل یا چند پل شما سالم است اما اگر روشن بماند این کلید دیگر کارایی نخواهد داشت و سالم نیست.

قیمت کلید محافظ جان

اگر شما هم با خواندن مطالب فوق به این فکر افتاده اید که به خرید این نوع کلید ها بپردازید، مطمئنا سوالاتی در ارتباط با قیمت کلید محافظ جان تک فاز و چند فاز دارید، در این قسمت تلاش می کنیم با ذکر اطلاعاتی در این باره به سوالات شما پاسخ دهیم.

به طور کلی باید بگوییم قیمت کلید محافظ جان به عوامل متعددی از جمله نوع کلید، برند آن، مکانی که از ان جا خرید را انجام می دهید و موارد متعددی از این قبیل بستگی دارد، به همین دلیل نمی توان به ذکر یک عدد خاص به عنوان قیمت کلید محافظ جان تک فاز یا چند فاز پرداخت.

اما می توان گفت درست است که قیمت این کلید ها نسبت به کلید های دیگر کمی بالا تر است ولی با توجه به محافظت بسیار خوبی که در اختیار شما قرار می دهد، خرید آن سودمند و مورد پیشنهاد است، به این ترتیب پیشنهاد می کنیم بهترین کلید محافظ جان را پیدا کنید، آن را خریداری کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات متعددی در ارتباط با انواع کلید محافظ جان کولر و سایر دستگاه ها، نحوه عملکرد کلید محافظ جان، نحوه تست کلید محافظ جان، نصب کلید محافظ جان سه فاز و چند فاز، قیمت کلید محافظ جان و مواردی از این قبیل در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین توانستیم به سوالاتی از قبیل کلید محافظ جان چیست ؟ یا آیا کلید محافظ جان بدون ارت عمل می کند؟ پاسخ دهیم، امید است اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم، مفید واقع شوند و بتوانید از ان ها برای خرید بهترین کلید محافظ جان استفاده کنید.

اما در پایان پیشنهاد می کنیم اگر قصد خرید این وسیله ارزشمند را دارید، اما اطلاعات کافی در این باره که از کجا می توانید این کلید را خریداری کنید، ندارید همین الان به وب سایت آگهی تایم مراجعه کنید و در قسمت سرچ آگهی های صنعتی آن عبارت کلید محافظ جان را سرچ کنید.

مطمئن باشید با انجام این کار می توانید بهترین فروشگاه ها را در این زمینه پیدا کنید و تجربه ی بسیار خوبی از این خرید برای خود رقم بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا