دانستنی های صنعتی

رنگ بندی سیم تلفن ثابت چگونه است؟

رنگ بندی سیم تلفن ثابت و کسب اطلاعاتی در ارتباط با ان یکی از مواردی است که هر فرد تعمیرکار و فنی بایستی اطلاعاتی در آن زمینه داشته باشد.

به همین دلیل باید بگوییم اگر اطلاعاتی در این زمینه نمی دانید، یا اطلاعاتی کمی در ارتباط با این موضوع دارید، شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می کنیم.

زیرا قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی در ارتباط با رنگ بندی سیم تلفن ثابت، نحوه تشخیص سیم تلفن آپارتمان، ترتیب آن ها و به طور کلی مسائلی در این باره در اختیار شما قرار دهیم؛ پس همراه ما باشید.

چرا برای سیم کشی تلفن رنگ بندی های خاص وجود دارد؟

پیش از این که اطلاعاتی در ارتباط با ترتیب رنگ بندی کابل تلفن در اختیار شما قرار دهیم، باید به سوال فوق که افراد زیادی ان را می پرسند، پاسخ دهیم.

در ارتباط با این نکته باید بگوییم در هنگام سیم کشی یک ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری اولین سیم کشی ها مخصوص قسمت تلفن خواهد بود.

به این ترتیب ممکن است در مراحل بعدی نیاز باشد انشعاب های دیگری از سیم های تلفن گرفته شود و طبیعتا برای گرفتن چنین انشعاب هایی نیاز هست که رنگ بندی سیم تلفن ثابت برای اینترنت یا هر استفاده دیگری وجود داشته باشد.

ترتیب رنگ بندی کابل تلفن

حال که پاسخ خود را از سوال فوق گرفتید، به سراغ بحث اصلی خواهیم رفت و اطلاعاتی در زمینه ترتیب رنگ بندی کابل تلفن  در اختیار شما قرار خواهیم داد.

باید بگوییم رنگ بندی کابل سیم تلفن ثابت به دو دسته مختلف رنگ های اصلی و فرعی تقسیم بندی می شود، رنگ های اصلی شامل سیم هایی به رنگ های سفید، قرمز، مشکی، زرد و بنفش هست .

رنگ های فرعی نیز شامل آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی خواهد بود که هر کدام از اینت 5 رنگ فرعی با 5 رنگ اصلی ترکیب خواهند شد.

به این ترتیب پس از انجام چند سری محاسبات ریاضی می توان 25 زوج سیم با رنگ بندی های متفاوت برای سیم کشی تلفن ثابت در نظر گرفت.

رنگ کابل اصلی تلفن

در قسمت قبلی در ارتباط با ترتیب رنگ بندی کابل تلفن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، اما ممکن است در ارتباط با رنگ کابل اصلی تلفن برای شما سوالاتی پیش آمده باشد.

در این زمینه باید بگوییم معمولا کابل اصلی تلفن منزل که به سمت پریز تلفن می رود، به رنگ مشکی خواهد بود، این کابل بایستی مقاومت بسیار زیادی در مقابل انواع شرایط جوی مانند برف، باران، باد و مواردی از این قبیل داشته باشد.

خوب است بدانید این کابل هم می تواند مسی و هم می تواند از جنس فیبر نوری باشد، که البته سیم ها و کابل هایی که بزرگ و مخابراتی هستند بیشتر مسی اند.

در پایان نیز لازم به ذکر است که در سالهای اخیر به دلیل اینکه بسیاری از کابل ها امکان گذر از خطوط هوایی را ندارند از زیر زمین رد می شوند، که رنگ آن ها غالبا خاکستری است.

اتصالات انواع سیم در سوکت های تلفن

حال که در ارتباط با ترتیب رنگ بندی کابل تلفن و کابل اصلی تلفن اطلاعاتی کسب کردید، لازم می دانیم در ارتباط با رنگ بندی سیم تلفن ثابت وقتی سوکت آن را باز می کنیدف در انواع تلفن نیز اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

باید بگوییم رنگ بندی سیم تلفن ثابت وقتی سوکت آن توسط شما باز می شود می تواند به 2 عدد سیم یا 4 عدد سیم تقسیم بندی بشود.

در این سوکت دو سیمی که در وسط قرار میگیرند باعث ایجاد بوق در تلفن های ثابت خواهند شد، اما دو سیم کناری وظایف دیگری را بر عهده دارند.

در ادامه به تفکیک انواع تلفن شما را بیشتر با رنگ بندی سیم تلفن ثابت وقتی سوکت را باز می کنید، آشنا خواهیم کرد، پس ادامه این قسمت را با دقت بیشتری بخوانید.

رنگ بندی سیم تلفن ثابت آنالوگ سانترال

در تلفن های آنالوگ سانترال وقتی که شما سوکت تلفن را باز می کنید، خواهید دید که دو سیم وسط که به ترتیب با شماره های 2 و 3 شناخته می شوند، به رنگ های قرمز و سبز دیده می شوند.

خوب است بدانید این دو سیم بایستی به قسمت وسط پریز در هنگام سیم کشی تلفن ثابت متصل گردند و نباید آن ها را به جای دیگری متصل کنید .

رنگ بندی سیم تلفن ثابت سانترال هایبرید

در سیم کشی تلفن قبلی که به معرفی آن پرداختیم، دو سیم دیگر 1 و 4 وجود نخواهند داشت، اما در تلفن های ثابت سانترال هایبرید دو سیم دیگر نیز وجود دارند که سایر اطلاعات را در تلفن منتقل خواهند کرد.

رنگ بندی سیم تلفن ثابت سانترال دیجیتال

خوب است بدانید تنها تفاوتی که در سیم کشی این نوع تلفن نسبت به تلفن های قبلی وجود دارد، این نکته هست که در این نوع سیم کشی هم صدای بوق و هم اطلاعات توسط دو رشته سیم منتقل می شود ودیگر چهار رشته سیم وجود ندارد.

چگونه سیم تلفن را پیدا کنیم؟

در بسیاری از مواقع ممکن است اتفاقاتی اعم از خرابی یا قطعی سیم تلفن برای منازل بیوفتد، در این حالت افراد در ارتباط با نحوه تشخیص سیم تلفن آپارتمان سوالاتی می پرسند.

به همین دلیل پس از این که اطلاعاتی در ارتباط با رنگ بندی سیم تلفن ثابت برای اینترنت یا خود دستگاه تلفن را در اختیار شما قرار دادیم.

این قسمت از مقاله را به چنین نکته ای اختصاص خواهیم داد و به شما در ارتباط با نحوه تشخیص سیم تلفن آپارتمان یا منزلتان آموزش هایی خواهیم داد.

در پاسخ به سوال چگونه سیم تلفن را پیدا کنیم؟ باید بگوییم بهترین کار این هست که از منزل خود خارج شوید، سپس در کنار درب ورودی آپارتمان یا منزل خود به دنبال جعبه ای فلزی یا پلاستیکی باشید.

این جعبه، جعبه تلفن نام دارد، وقتی درب آن را باز می کنید، تعدادی سیم و کابل مشاهده می کنیم که به سمت پریز های تلفن در ساختمان می روند.

ممکن است در هنگام خواندن این قسمت از مقاله نحوه تشخیص سیم تلفن ساده بنظر برسد، اما باید از همین الان هشدار دهیم که احتمال دارد با باز کردن این جعبه دچار چندگانگی شوید زیرا سیم های متعدد، به هم ریخته و زیادی را مشاهده خواهید کرد.

اما نگران نباشید، تنها کافی است سیمی را که بر روی آن شماره تلفن مد نظر شما نوشته شده است را پیدا کنید، به این ترتیب می توانید مشکل تلفن خود را با آسان ترین راهکار حل کنید.

ما باید بگوییم در برخی مواقع برچسبی که بر روی سیم اصلی زده شده و شماره تلفن روی ان حک گردیده است، پاک می شود یا به هر دلیلی ممکن است شما نتوانید به تشخیص سیم تلفن واحد خود بپردازید، برای این کار راهکار دیگری را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

برای انجام این روش بایستی ابتدا یک سیم لخت پیدا کرده و دو طرف آن را لخت کنید، سپس ضروری است که با موبایل شماره تلفنی که قصد پیدا کرده کابل آن را دارید بگیرید.

در این مرحله تنها کافی است آن سیم را به ترمینال های مختلف جعبه تلفن متصل کنید، زمانی که تماس شما با موبایل قطع شد باید بدانید که ترمینال درست را پیدا کرده اید.

از چه نوع سیم هایی در سیم کشی تلفن ثابت استفاده می شود؟

ممکن است با خواندن مطالبی در ارتباط با رنگ بندی سیم تلفن ثابت و دریافت پاسخ هایی در این زمینه که چگونه سیم تلفن را پیدا کنیم؟ خود را آماده انجام سیم کشی تلفن منزلتان بدانید، اما تا به حال از خود پرسیده اید از چه نوع سیم هایی در سیم کشی تلفن ثابت استفاده می شود؟

در پاسخ باید بگوییم از سیم های تخت، آلومینیوم، مفتولی، افشان و انواع متعددی دیگر از سیم ها می توان در سیم کشی تلفن ثابت استفاده کرد، اما نکته ای که در این باره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این هست که سیمی که خریداری می کنید، کیفیت بالایی داشته باشد.

به این ترتیب خواهید توانست بهترین سیم کشی را برای تلفن های منزل خود انجام دهید و نگران به وجود آمدن مشکلات ثانویه نباشید.

سیم و کابل تلفن را از کجا خریداری کنیم؟

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات متنوعی در زمینه رنگ بندی سیم تلفن ثابت برای اینترنت یا برای هر مصرف دیگری در اختیار شما قرار دهیم و به سوالاتی از این قبیل که چگونه سیم تلفن را پیدا کنیم؟ پاسخ دهیم.

اما با توجه به این که ممکن است تا به این جا به فکر خرید سیم تلفن افتاده باشید، ضروری می دانیم اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

در این باره باید بگوییم مکان های متعددی وجود دارند که شما می توانید خرید سیم و کابل تلفن را بر اساس رنگ بندی سیم تلفن ثابت مورد نظرتان انجام دهید.

اما ضروری است شما این خرید را از جایی انجام دهید، که بیشترین و بهترین برند ها را در کنار یک دیگر قرار داده است و همچنین فروشندگان آن مکان می توانند مشاوره های خوبی در زمینه انتخاب سیم و کابل به شما بدهند.

اگر فروشگاهی با چنین مشخصاتی سراغ ندارید، نگران نباشید، برای پیدا کردن چنین مکانی تنها کافی است سری به وب سایت اگهی تایم بزنید و با انجام یک جست و جوی ساده در این وب سایت بهترین سیم و کابل را پیدا کرده و با کیفیت ترین خرید را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش ما بر این بود که شما را با مقوله های رنگ بندی سیم تلفن ثابت برای اینترنت یا هر مکان دیگری، نحوه تشخیص سیم تلفن آپارتمان و مواردی از این قبیل آشنا کنیم.

امید است اطلاعاتی که در اختیارتان قرار دادیم، مفید واقع شود و بتوانید از ان ها در راستای انجام سیم کشی تلفن و تعمیرآن استفاده کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا