دانستنی های صنعتی

اسپیندل موتور cnc: انواع، کاربرد و خرید

اسپیندل موتور cnc وسیله ای که اگر در صنعت فعالیت داشته باشید، نام آن را زیاد شنیده اید و مطمئنا در ارتباط با آن اطلاعات زیادی دارید و یا اینکه علاقه دارید اطلاعات خود را در این زمینه بالا تر ببرید.

خوب است بدانید، این وسیله برای به حرکت در آوردن موتور های  بزرگ صنعتی به وجود آمده است و به عبارت دیگر یک مبدل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است.

اما با توجه به اهمیت این وسیله قصد داریم در ادامه این مقاله اطلاعاتی را در ارتباط با اسپیندل موتور cnc ، انواع آن و به طور کلی مواردی در ارتباط با این ابزار دراختیار شما قرار دهیم.

پس اگر از این وسیله استفاده می کنید، یا علاقه دارید اطلاعات بیشتری در ارتباط با آن بدانید و یا حتی قصد خرید چنین وسیله ای را دارید اما به خوبی آن را نمی شناسید در ادامه و تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اسپیندل موتور cnc چه وسیله ای است؟

در ابتدا باید بگوییم واژه اسپیندل در حالت تحت الفظی به معنای چرخنده خواهد بود، به این ترتیب توضیح کار ان ابزار با توجه به معنای این واژه راحت تر می شود.

انواع اسپیندل ابزار هایی هستند که برای برداشتن یک قطعه، براده برداری و یا تکه برداری از آن استفاده می شود و این کار را با دقت بسیار بالا به کمک نوعی حرکت دورانی انجام می دهد.

اما نیاز هست ذکر شود که مهم ترین کاربرد این ابزار در دستگاه های cnc خواهد بود، به همین دلیل در این مقاله بیشتر در ارتباط با اسپیندل موتور cnc و انواع آن صحبت می شود.

البته باید بگوییم برای ایجاد یک طبقه بندی از انواع اسپیندل موتور cnc میتوان دسته بندی های متعددی را بر اساس ویژگی های مختلف ایجاد کرد؛ به همین دلیل انواع اسپیندل را بر اساس ویژگی های مختلفشان طبقه بندی می کنیم و اطلاعاتی در ارتباط با انواع آن ها در اختیار شما قرار می دهیم.

ساختار انواع اسپیندل موتور cnc

پیش از شروع بحث در ارتباط با انواع مختلف این ابزار به منظور آشنایی بیشتر شما با انواع اسپیندل cnc، اسپیندل فرز و به طور کلی تمام انواع اسپیندل ها که در موارد مختلف از آن ها استفاده می شود، در این جا قسمت های مختلف یک اسپیندل را تشریح خواهیم کرد.

موتور اسپیندل

طبیعتا یکی از مهم ترین واصلی ترین قسمت های یک اسپیندل موتور آن است، خوب است ذکرشود موتور انواع اسپیندل از نوع سکرون است.

به عبارت دیگر در این نوع موتورها سرعت روتور با استاتور برابر خواهد بود، این یعنی اگر باری که بر روی شفت اعمال می شود تغییر پیدا کند، سرعتی که موتور بر اساس آن می چرخد تغییر نخواهد داشت.

شفت چرخنده

شفت چرخنده قسمتی دیگر از یک اسپیندل موتور cnc محسوب می شود، این قسمت در یک اسپیندل از یک شفت، چندین برینگ و ابزار های نگهدارنده تولید می شود.

جالب است بدانید، برینگ ها در یک اسپیندل می توانند انواع مختلفی داشته باشند و از جمله آن ها نیاز هست به برینگ های ساچمه فلزی یا همان سرامیکی و برینگ های هیدرو استاتیک اشاره کرد.

نگهدارنده ها

آخرین بخش از انواع اسپیندل موتور cnc ابزار های نگهدارنده آن هستند، این ابزار باعث اتصال اسپیندل به مکان مورد نظرش در یک سیستم صنعتی می شوند و از جمله آن ها می توان  به مته ها و ساب ها اشاره کرد.

انواع اسپیندل موتور cnc بر اساس نوع سیستم خنک کننده

همانطور که میدانید، اساس کار اسپیندل فرز cnc و انواع دیگر اسپیندل بر اساس چرخش های دورانی خواهد بود.

که این چرخش و سرعت بسیار زیاد آن در هنگام چرخیدن باعث می شود دما در محیطی که اسپیندل در حال کار کردن است بالا برود.

به این ترتیب با هدف کارکرد صحیح قطعات نیاز هست سازوکارهایی خنک کننده برای انواع اسپیندل تعبیه شود که بر اساس آن سیستم خنک کننده می توان آن ها را طبقه بندی کرد.

اسپیندل هوا خنک

همانطور که از نامش بر می آید، در این نوع اسپیندل موتور cnc که از آن در قطعه های چرم، پلاستیک و چوب استفاده می شود، از هوای خنک برای بهبود وضعیت دمای محیط استفاده می شود.

خوب است ذکر شود که عمل خنک کردن دستگاه ها در این نوع اسپیندل به کمک فن انجام می شود و هرچقدر سرعت دوران اسپیندل بیشتر باشد، فن نیز سریع تر می چرخد.

در پایان اگر بخواهیم به یکی از معایب این نوع اسپیندل اشاره کنیم، باید بگوییم با توجه به این مسئله که فن و موتور در آن به صورت همزمان کار می کنند، سر و صدای زیادی ایجاد می کنند و ممکن است این سر و صدای زیاد آلودگی های صوتی ایجاد کند.

اسپیندل آب خنک

در این نوع اپسیندل نیز همانطور که مطمئنا خودتان متوجه شده اید از آب با دمای بسیار پایین برای خنک کردن قسمت های مختلف دستگاه استفاده می شود.

در این نوع اسپیندل از انواع اسپیندل موتور cnc یک پمپ آب و یک محفظه برای نگه داری آب خنک علاوه بر سایر اجزاء وجود دارد.

فراموش نکنید که در این نوع اسپیندل مکانی که آب از آن عبور می کند، باید همواره تمیز باشد و همچنین فشار آبی که برای خنک کردن دستگاه می چرخد نباید خیلی زیاد باشد زیراممکن است به موتور آسیب برساند.

علاوه بر تمام موارد فوق در محفظه اسپیندل آب خنک ممکن است نوعی اندازه گیرنده دما برای مدیریت دمای آب نیز نصب گردد، تا از این مسئله که آب همواره خنک است و می توان از آن برای عملکرد بهتر قطعات استفاده کرد، اطمینان حاصل شود.

انواع اسپیندل موتور cnc بر اساس چگونگی انتقال نیرو از موتور به اسپیندل

طبقه بندی بعدی که بر اساس آن می توان به معرفی انواع اسپیندل موتور cnc پرداخت، انواع اسپیندل بر اساس چگونگی انتقال نیرو از موتور به دستگاه است، که در این جا آن ها را معرفی می کنیم.

اسپیندل تسمه ای

در این نوع اسپیندل که کم ترین دقت و بیشتری سر و صدا را در میان تمام انواع اسپیندل از لحاظ انتقال نیزوهست  و همانطور که از نامش می توان متوجه شد، در این اسپیندل انتقال نیزو از طریق تسمه هایی که به شفت و اسپیندل متصل اند انجام می پذیرد.

از معایب این نوع اسپیندل نیز می توان به مصرف بسیار بالای آن در هنگام انجام کار اشاره کرد و اگر بخواهیم به یک مزیت از مزایای آن اشاره کنیم باید به ذکر پایین بودن هزینه تعمیر آن بپردازیم.

اسپیندل کوپل مستقیم

باید بگوییم اسپیندل کوپل نسبت به اسپیندل تسمه ای که در قسمت قبلی به معرفی آن پرداختیم،  دقت بیشتری دارد، در این اسپیندل وسایلی به نام های کوپلینگ و بیرینگ به انتقال نیرو کمک می کنند.

خوب است بدانید اسپیندل کوپل نسبت به انواع اسپیندال موتور cnc وزن بیشتری دارد و غالبا نیز به موتورهایی متصل می شود که گشتاور نسبتا زیادی دارند.

لازم به ذکر است که بزرگترین عیب این اسپیندل نیز وزن بسیار زیاد آن و عدم امکان استفاده از آن در دورهای بسیار زیاد خواهد بود.

اسپیندل گیربکسی

همانطور که از اسم این نوع اسپیندل بر می آید، از انواع گریبکس برای انتقال نیرو در چنین اسپیندلی استفاده می شود، خوب است بدانید این مدل اسپیندل در میان انواع اسپیندل فرز cnc سرعت کمی دارد.

اما در مقابل سرعت کم گشتاور آن مقدار زیاد تری است یا به عبارت دیگر قدرت بیشتری خواهد داشت، به این ترتیب با توجه به ویژگی های این نوع ابزار می توان گفت در صنایع سنگ و فلزات از ان زیاد استفاده می شود، عیب بزرگ این اسپیندل در کنار تمام مزیت هایی که دارد بالا بودن هزینه تعمیر آن است.

اسپیندل یکپارچه

این مدل اسپیندل تقریبا پیشرفته ترین و گران ترین نوع در انواع اسپیندل موتور cnc است زیرا از هیچ وسیله ای برای انتقال نیرو از موتور به اسپیندل در آن استفاده نمی شود و موتور در داخل اسپیندل قرار خواهد گرفت.

این اسپیندل وزن بسیار کم تری نیز دارد و دقت آن هم از تمام انواع اسپیندل هایی که تا به این قسمت به معرفی شان پرداختیم، بیشتر است، اگر بخواهیم به ذکر معایب این اسپیندال بپردازیم باید بگوییم اسپیندال یکپارچه نیز مانند اسپیندال گیربکسی هزینه تعمیرات زیادی دارد.

انواع اسپیندل موتور cnc بر اساس چگونگی تعویض ابزار های برش

اگر بخواهیم آخرین دسته بندی از انواع اسپیندل موتور cnc را معرفی کنیم، باید به ذکر تقسیم بندی آن ها بر اساس نحوه تعویض ابزار برش بپردازیم، که بر این اساس به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

اسپیندل تول چنجر دستی

در این نوع اسپیندل همانطور که ممکن است از نامش متوجه شده باشید، ابزار برش به صورت دستی و با کمک اپراتور عوض می شوند.

از مزایای این نوع اسپیندل در میان انواع اسپیندل موتور cnc می توان به قیمت به صرفه آن نسبت به سایر مدل ها اشاره کرد.

اما باید بگوییم اگر می خواهید تعویض ابزار برش در اسپیندلی که خریداری می کنید، به سرعت صورت بگیرد، این نوع ابزار مناسب نخواهد بود، زیرا سرعت و دقت تعویض در ان ها پایین است.

اسپیندل تول چنجر اتوماتیک

در این نوع اسپیندل بر خلاف نوع قبلی که به معرفی ان پرداختیم، ابزار برش با کمک دستگاه های اتوماتیک و بدون دخالت هیچگونه اپراتوری تعویض می شوند.

بدیهی است که در چنین حالتی سرعت تعویض ابزار برش بسیار بالا می رود، اما هزینه خریداری چنین اسپیندلی نیز زیاد است.

قیمت انواع اسپیندل موتور

پس از اطلاعاتی که در قسمت های فوق ارائه کردیم، سوالات زیادی در ارتباط با قیمت انواع اسپیندل از ما پرسیده می شود.

که در پاسخ به آن ها باید بگوییم با توجه به متفاوت بودن نوع برند، نوع اسپیندل بر اساس ویژگی های مختلف و مواردی از این قبیل قیمت های متعددی برای هر اسپیندل وجود دارد و نمی توان به ذکر یک عدد یکسان به عنوان قیمت انواع اسپیندل موتور پرداخت.

اما می توان یک مقایسه کلی در ارتباط با قیمت آن ها بر اساس نوع اسپیندل انجام داد، که در این قسمت در ارتباط با آن صحبت می کنیم.

در ابتدا باید بگوییم در لیست قیمت انواع اسپیندل موتور این نوع اسپیندل نسبت به اسپیندل هوا خنک قیمت بیشتری دارد و برای قطعات فلزی و سنگی مناسب تر است.

همچنین خوب است بدانید، اسپیندل تسمه ای ارزان ترین نوع اسپیندل محسوب می شود و علاوه بر قمت خرید خود اسپیندل هزینه تعمیر آن نیز بسیار کم است.

در مقابل اسپیندل های یکپارچه گیربکسی قیمت بالا و هزینه های نگهداری تعمیر بسیار زیادی دارند، که باید با توجه به نوع نیازتان و بودجه ای که در دست دارید به انتخاب آن ها بپردازید.

نکات مهم در هنگام خرید اسپیندل موتور cnc

در قسمت های قبلی اطلاعات نسبتا کاملی در ارتباط با اسپیندل موتور cnc در اختیار شما قرار دادیم اما به منظور تکمیل اطلاعات نیاز می دانیم چند کلمه ای نیز در ارتباط با این مسئله که باید چه نکاتی را در هنگام خرید اسپیندل رعایت کنید، صحبت کنیم.

اولین و مهم ترین نکته این است که پیش از اقدام برای خرید با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید و برا اساس مکانی که قصد خرید اسپیندل برای ان را دارید خرید خود را انجام دهید.

نکته مهم دیگر این هست که پس از انتخاب نوع اسپیندل مورد نیازتان بهترین برند اسپیندل را انتخاب کنید و در نهایت نیز توصیه می کنیم این خرید را از یک فروشگاه منصف و معتبر انجام دهید.

اما با توجه به این که پیدا کردن یک فروشگاه خوب و معتبر این روزها کار آسانی نیست پیشنهاد می کنیم این وظیفه را به دوش ما بسپارید و خرید خود را از وب سایت آگهی تایم انجام دهید، مطمئن باشید این وب سایت بهترین تجربه خرید را برای شما به ارمغان می آورد.

سخن پایانی

در قسمت های قبلی تلاش کردیم، اطلاعات زیادی را در ارتباط با انواع اسپیندل فرز cnc و انواع دیگر اسپیندل در اختیار شما قرار دهیم، امید است مطالبی که ذکر کردیم برای شما مفید واقع شوند و بتوانید از آن ها به بهترین نحو استفاده کنید.

در پایان نیز توصیه می کنیم اگر قصد خرید یک نوع از انواع اسپیندل cnc را دارید، از وب سایت آگهی تایم کمک بگیرید و روند خرید خود را تا حد زیادی آسان تر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا