کف‌پوش‌های پلی یورتان و انواع آن

به‌طورکلی کاهش آلودگی کف و نیز حفاظت از سطوح در برابر خوردگی ممکن است هر فردی را به سمت تأمین کف‌پوشی بادوام و مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی و شیمیایی قرار دهد. ازطرف دیگر مسائل مرتبط با معماری و زیبایی ظاهری محیط نیز به همان اندازه بااهمیت می‌باشد

سیستم کف‌پوش پلی یورتان یا کف‌پوش پلی یورتان ازجمله مواردی است که چه ازنظر مسائل اقتصادی و قیمت کف‌پوش و چه از دیدگاه محافظتی و زیبایی در بین افراد و صاحبان سالن‌های مختلف محبوب شده است. درواقع یکی از کاربردهای اساسی رزین‌های پلی یورتان، مربوط به ساخت کف‌پوش‌ها است که این کف‌پوش‌ها به کف‌پوش صنعتی پلی یورتان معروف است. حال در این قسمت از پرشین سازه با ما همراه باشید تا آشنایی بیشتری با این محصول پیداکرده و اطلاعات معتبری درباره کف‌پوش پلی یورتان به دست آورید.

کف‌پوش پلی یورتان چیست؟

کف‌پوش پلی یورتان یا کف‌پوش پلی یورتان‌ها دسته‌ای از پلیمرهای مهندسی هستند که کاربرد عمده آن‌ها در صنایع تولید فوم و پوشش‌های صنعتی است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد پلی یورتان سبب کاربرد گسترده آن‌ها در حوزه پوشش نیز گردیده است. کف‌پوش پلی یورتان، کف‌پوشی دوجزئی است که نسبت به سایر انواع پوشش‌ها دارای خواص متفاوت می‌باشد و این نوع از پوشش پلی یورتان بدون حلال بوده است. جالب است بدانید که پوشش‌های پلی یورتان به دلیل اینکه دارای چسبندگی خوب به سطوح مختلف بتنی، فلزی و چوبی می‌باشند جایگاهی مناسب در حوزه کف‌پوش پیداکرده‌اند.

انواع کف‌پوش پلی یورتان

۱. کف‌پوش پلی یورتان ورزشی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کف‌پوش پلی یورتان، در سالن‌های ورزشی است. با توجه به اینکه کف‌پوش پلی یورتان، انعطاف‌پذیری خوبی دارد و همچنین در مقابل ضربه نیز مقاومت خوبی دارد، به‌عنوان کف‌پوش سالن ورزشی گزینه خوبی است، چراکه به‌مرورزمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد.

۲. کف‌پوش پلی یورتان صنعتی

کف‌پوش‌های پلی یورتان برای محیط‌های صنعتی نیز بسیار گزینه مناسبی هستند؛ زیرا این کف‌پوش‌ها مقاومت خوبی نسبت به مواد خطرناک صنعتی و مواد شیمیایی دارند. ازجمله کاربردهای این نوع پوشش، در سطوح لوله است. مقاومت خوب و اجرای آسان باعث استفاده از این محصول در سطوح لوله است.

۳. کف‌پوش پلی یورتان ضد جرقه

جالب است بدانید که به‌طورکلی کف‌پوش پلی یورتان ضد جرقه قابلیت رسانایی دارد. این نوع پلی یورتان با عبور جریان الکتریسیته ساکن از درون خود، مانع ایجاد جرقه می‌شود؛ بنابراین در مکان‌هایی که جرقه ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را داشته باشد (مانند انبار مهمات و انبار نگهداری مواد منفجره) می‌توان از این نوع پلی یورتان استفاده نمود.

۴. کف‌پوش پلی یورتان ضد خش

این نوع پلی یورتان‌ها را می‌توان در مواردی به کار برد که خش‌شدگی سطح برای کاربری مهم باشد. لازم به ذکر است که کف‌پوش‌های پلی یورتان دارای آیین‌نامه‌ها و استانداردهای مخصوص می‌باشد و این محصولات باید تست‌های فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خاص خود را گذرانده باشند.

۵. کف‌پوش پلی یورتان ضد باکتری

کف‌پوش ضد باکتری که کف‌پوش بهداشتی یا کف‌پوش بیمارستانی نیز نامیده می‌شود، یکپارچه، بدون درز و کاملاً صاف است تا به محل رشد باکتری و میکروب تبدیل نشود. قابل شستشو و مقاوم به مواد شیمیایی می‌باشد. امکان خط‌کشی و طراحی روی کف‌پوش بهداشتی وجود دارد و در رنگ‌های مختلف قابل‌اجرا است. به دلیل مقاومت مکانیکی بالا بهترین گزینه برای مکان‌های با ترافیک بالا است. کف‌پوش آنتی باکتریال معمولاً به‌عنوان کف‌پوش بیمارستان بخصوص کف‌پوش اتاق عمل، کف‌پوش صنایع غذایی، کف‌پوش صنایع دارویی، کف‌پوش کشتارگاه و کف‌پوش صنایع بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۶. کف‌پوش پارکینگ پلی یورتان

کف‌پوش پارکینگ و رمپ پلی یورتان روی تمام سطوح اعم از بتن، فلز، موزاییک، آسفالت، چوب، سنگ و … قابل‌اجرا است و به دلیل وزن کم، وزن سازه را به نسبت سایر کف‌پوش‌ها کاهش داده و هزینه‌های دیگر نیز کاهش می‌یابد. کف‌پوش پارکینگ پلی یورتان مناسب‌ترین گزینه برای پوشش کف پارکینگ منازل، پارکینگ عمومی و طبقاتی، کف‌پوش رمپ و ترمیم سطح پارکینگ‌های قدیمی است. شستشوی آسان، نگهداری و ترمیم ساده و ارزان و حداقل ۲۰ سال عمر مفید، از سایر امتیازات کف‌پوش پارکینگ پلی یورتان می‌باشد.

۷. کف‌پوش سه‌بعدی

به‌طورکلی کف‌پوش سه‌بعدی می‌تواند فضا و نمای داخلی را متنوع جلوه دهد و بیننده را برای لحظاتی غافلگیر کند. کف‌پوش سه‌بعدی از تصاویر زاویه‌دار (پرسپکتیو) در کنار لایه‌های نیمه شفاف متعدد برای ایجاد حس سه‌بعدی بودن تصاویر بهره می‌گیرد. مقاوم به سایش، خراش و ضد لغزندگی. قابل شستشو و مقاوم به شوینده‌ها. کف‌پوش سه‌بعدی بهترین کف‌پوش برای پوشش کف حمام، کف سرویس بهداشتی و کف آشپزخانه است البته با خلاقیت بیشتر می‌توان در سایر محیط‌ها و حتی دیوار استفاده کرد. طول عمر بالا و هزینه نگهداری و تعمیرات پایینی دارد. همچنین عایق حرارتی و عایق صوتی و مانع از نفوذ آب است.

به‌طور خلاصه تمام مزایای این نوع از کف‌پوش‌ها را می‌توانید در بخش زیر مطالعه کنید که شامل:

  • براق بودن سطح کف‌پوش‌های پلی یورتان
  • مقاومت سایشی بسیار بالای کف‌پوش پلی یورتان
  • اجرای آسان کف‌پوش پلی یورتان
  • چسبندگی عالی کف‌پوش پلی یورتان به سطوح بتنی
  • مقاومت بسیار بالای کف‌پوش‌های پلی یورتان در برابر اسیدها و قلیاها
  • انعطاف‌پذیری بسیار مناسب کف‌پوش پلی یورتان
  • مقاومت بالای کف‌پوش‌های پلی یورتان در برابر ضربه
  • یکپارچه بودن کف‌پوش پلی یورتان
  • خواص آنتی باکتریال کف‌پوش پلی یورتان
  • تنوع رنگ و طرح بالا
  • خاصیت آکوستیک کف‌پوش‌های پلی یورتان

شرکت پوشش صنعت صالح رسام یکی از بنام ترین فعالان در زمینه اجرا مشاوره طراحی کفپوش صنعتی ورزشی در تهران می باشد که با ارائه خدمات با کیفیت به محبوبیت زیادی دست یافته است .

کفپوشهای صنعتی اپوکسی و پلی یوتان شامل:

کفپوشهای پارکینگی
مجتمع های تجاری اداری
مسکونی
سالنهای تولید قطعات و صنایع خودرویی
صنایع دارویی
صنایع غذایی
انبارها
سردخانه ها
صنایع دفاعی
کفپوشهای بیمارستانی
سالنهای‌ همایش و لابی ها
رستورانها
عایق. بام ها
کفپوشهای ورزشی پلی یورتان
شامل:
کفپوشهای چند منظوره داخل سالنی
سیستمهای فضای باز
زمینهای دومیدانی تارتانها
جاده سلامتی و زمینهای بازی کودکان
کفپوشهای زمین تنیس ورزشی

کفپوش اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک ماده منحصر به فرد برای استفاده بعنوان کفپوش است. هنگامی که کف بتنی صیقل داده شده و آماده شد، رزین و یک ماده شیمیایی سخت کننده با هم ترکیب می‌شوند و به روی کف بتنی ریخته می‌شوند. به موجب واکنش شیمیایی که بین این مواد رخ می‌دهد، طی چند روز به یک کفپوش سخت و مستحکم تبدیل می‌شوند و سپس لایه دوم و سوم به روی آن اعمال می‎شود.

کفپوش اپوکسی یک کفپوش بدون درز است که پس از سخت شدن بروی کف یکدست شده و در فضا ترکیب می‌شود. این باعث می شود کف های اپوکسی برای استفاده های سنگین و بارهای مکانیکی مانند ترافیک لیفتراک در انبارها ، کارگاه ها و مناطق تولید مناسب باشد. بیشترین کاربرد کفپوش اپوکسی در بیمارستان‌ها، مدارس، کفپوش پارکینگ و محیط‌ های صنعتی است. هرچند در برخی مواقع کفپوش اپوکسی در خانه‌ها، آشپزخانه‌ها یا سایر فضاهای داخلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای کفپوش اپوکسی
مقاومت بتن را در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی افزایش می‌دهد.
مطلقاً جذب آب ندارد و از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می کند.
سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می نماید.
به صورت یکپارچه و در رنگ های متنوع اجرا می گردد.
با ضخامت ۴ میلیمتر، افزایش مقاومت فشاری بتون را تا ۱۱۰۰ kg/cm2 را در بر دارد.
شستشوی آن آسان است.
در صورت اجرا و مراقبت صحیح، حداقل ۲۰ سال عمر مفید دارد.
سرعت در ترمیم آن بالا است.

انواع کفپوش اپوکسی جهت سالن های صنعتی
کفپوش ضد غبار یا آنتی داست به ضخامت ۱ میلیمتر، این نوع کفپوش جهت جلوگیری از گرد و غبار بتون بکار می رود.
کفپوش مقاوم مکانیکی یکپارچه به ضخامت ۳ میلیمتر به صورت صاف دارای مقاومت بالای سایشی و مقاوم در برابر خوردگی، فرسایش و نفوذ روغن، چربی و آب به جسم بتون – ایجاد سهولت در شستشو و امکان دکوراتیو بودن کف. (کفپوش فوق در انواع صنایع از خودرو سازی، داروسازی، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی، چاپخانه ای و … کاربرد دارد.)
کفپوش آنتی اسکید به ضخامت ۳ میلیمتر به صورت معوج (اصطلاحاً پوست پرتقالی) که علاوه بر داشتن خصوصیات روکش صاف از لغزش افراد و ماشین آلات در محیط های خیس و چرب جلوگیری می نماید.
کفپوش نیمه زبر و زبر، کفپوش فوق در ضخامت های بالاتر از ۴ میلیمتر اجرا می گردد. روکش فوق دارای مقاومت مکانیکی بالایی می باشد و عدم خش پذیری از دیگر خصوصیات آن می باشد.
کفپوش اپوکسی ضد اسیدی بر پایه رزین اپوکسی که دارای مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده شیمیایی می باشد.
کفپوش ورزشی که معمولاً از کفپوش اپوکسی به عنوان لایه ممبران در آن استفاده می شود.
کفپوش آنتی استاتیک که اصطلاحاً ضد جرقه نامیده می شود (مورد مصرف آن در انبارهای مهمات، سالن های مخابرات، اتاق های کامپیوتر، اتاق سرور و کنترل، اتاق های ساب استیشن، اتاق عمل بیمارستان ها می باشد.)

کفپوش اپوکسی پارکینگی
مشاوره طراحی واجرا کفپوشهای صنعتی

کفپوش اپوکسی انبارها  وسوله‌ ها
کفپوش پلی یورتان ورزشی