نحوه استخراج  روغن

از روغن زیتون تا روغن کنجد، نحوه استخراج  روغن  اثر مستقیم بر چگونگی طعم روغن در غذا و میزان مواد مغذی دارد که می تواند آن را ارائه دهد. با استفاده از گرما برای استخراج روغن بیشتر از آن تولید می شود، اما گرما می تواند عطر و طعم روغن و کیفیت تغذیه را کاهش دهد. با استفاده از روش های کم حرارت، روغن  با کیفیت بالا تولید می شود، هرچند در مقادیر کمتر. دانه ها در داخل یک سیلندر قرار می گیرند که دارای یک مادون است  و با یک المنت مقداری حرارت میبیند تا کنجاله چیپسی و فاقد روغن است و سوراخ های کوچک در پایین سیلندر اجازه می دهد روغن خارج شود.

 

انواع دانه‌های روغنی خواص زیادی هم دارند و می‌توان آن‌ها را به صورت خام و پیش از روغن کشی استفاده کرد. سیاه‌دانه، شاه‌دانه، کنجد، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، جوانه‌ی گندم و… تعدادی از این دانه‌ها هستند.
این دانه‌های منابع خوب پروتئین و فیبر هستند و می‌توان آن‌ها را جایگزین روغن‌های حیوانی کرد.

مصرف روغن کنجد:

تمام روغن ها ضرر هایی دارند  بنابراین در مصرف هیچ گونه روغنی نباید زیاده روی کرد و به اندازه مصرف کنید.روغن کنجد از روغن هایی است که چربی اشباع شده کمی دارد و همچنین باعث کاهش کلسترول خون می شود.  بهترین نحوه مصرف روغن کنجد این است که درون خورشت ها و پلو ها استفاده کنید روغن کنجد جذب غذا نمی شود و همچنین طعم  مطلوبی به غذا می دهد.  اما باید بدانید که روغن کنجد مناسب برای سرخ کردن نمی باشد و نباید روغن را تحت حرارت زیاد قرار داد.  بهتر است برای سرخ کردن مواد غذایی از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

نحوه روغن گیری:

دانه های کنجد  از دانه های روغنی هستند که سرشار از روغن است بنابراین طرز تهیه روغن کنجد کار سختی نیست.  برای تهیه روغن کنجد روش های متفاوتی را پیش می گیرند. که هر یک از روغن های تولید شده خواص و نام مخصوصی دارند. اما بهتر است روغن کنجد به روش خانگی و با استفاده از دستگاه روغن گیری انجام گیرد.

پخش عمده روغن در تهران