معرق سنگ واترجت 

برش فلزات و سنگ‌ها در قبلا به وسیلهء دستگاه‌های برش که با سرعت بالا می‌چرخیدند، انجام می‌شد. این دستگاه‌ها سر و صدای بسیار داشتند و شدت دمای بالای انها موجب ذوب فلزاتی می‌شد که برش می‌خوردند. اکنون تکنولوژی پیشرفته واتر جت می‌تواند به راحتی سطح‌های فلزی و غیر فلزی را برش بزند. اولین کسی که واترجت را برای برش چوب بکار برد مهندس جنگلبانی نورمن فرانز  در سال 1950 بود. بعد از آن محمد حشیش در سال 1970 مواد ساینده را به واترجت اضافه نمود. امروزه معرق سنگ واترجت و واترجت آلومینیوم و شیشه و آینه و سایر واتر جت‌ها به بازار امده‌اند.

نحوه کار واترجت‌ها

برش با آب! واتر جت‌ها بطور مختصر و مفید با آب برش می‌زنند.اگر یک روز  هنگامی که باران به تندی می‌بارد، قسمتی از پوست خودتان را در معرض باران قرار دهید. ضربه‌ محکم دانه‌های باران را بخوبی احساس خواهید کرد.  دستگاه‌های  معرق سنگ واترجت نیز چنین عملکردی دارند. آن‌ها رشتهء نازکی از آب را با فشار و سرعت فراوان برسطح سنگ مورد نظر خود می‌گیرند، فشار آب سطح را برش می‌زند. اگر موادی که می‌خواهند برش بخورند، مانند گلاس، مقوا یا چوب باشند فرایند برش تنها با آب خالص صورت می‌پذیرد و اگر مواد سخت‌تر باشد، اب همراه با ساینده‌ها ان را برش می‌زند. معرق سنگ واترجت اب را با فشار 900متر بر ثانیه به سطح سنگ می‌افشاند و سطح مورد نیاز و مشخص شده از ماده تهی می‌شود و سنگ برش می‌خورد بدون آنکه ترک بردارد. از سوی دیگر همین عمل همراه با ساینده‌ها بر فلزات سخت اعمال می‌شود و فلز برش می‌خورد.  کارکرد واترجت آلومینیوم و شیشه و آینه اینگونه است. ساینده‌هایی که با اب برای برش فلزات همراه می‌شوند لعل،  سلیکون کارباید و سلیس هستند. ذرات این ساینده‌ها بعد قابل بازیافت نیستند. اگر نسبت حجمی ساینده‌ها با آب برابر یا کمتر باشد، راندمان عملکرد بالا می‌رود؛ اما اگر نسبت حجمی ساینده‌ها بالا رود راندمان کاهش ‌می‌یابد.

واترجت و فوایدآن:

برشکاری با معرق سنگ واترجت یک برشکاری سرد محسوب می‌شود. بنابراین موادی که برش می‌خورند فاقد ترک یا در واتر جت الومینیوم و شیشه و آینه فاقد ذوب‌شدگی هستند.

همچنین واترجت‌ها به دلیل اینکه از اب استفاده می‌کنند مانع تاب برداشتن اجسام برش خورده یا سوختن آنها می‌شوند و در سطوحی مانند فیبر و مواد پلاستیکی مانع تصعید گاز شده و باعث بیماری یا آلودگی نمی‌شوند. به دلیل ظرافت آب و فشار زیادی که دارد، به راحتی می‎توان توسط معرق سنگ واترجت سوراخ‌هایی نزدیک هم در سطوح مختلف مانند سنگ و شیشه‌ها ایجاد کرد به طوری که سطح مورد نظر ترک نخورد.

در کارهایی که نیاز به ظرافت هست نیز واترجت کمک بزرگی به هنرمند است. واترجت الومینیوم و شیشه و آینه به راحتی روی آن‌ها طرح مورد نظر را پیاده می‌کند بدون آن که سطح شیشه و آینه برش بردارد و یا آلومینیوم ذوب شود. یا معرق سنگ واترجت انواع معرق کاری و برش را روی سنگ انجام می‌دهد بدون آنکه سنگ بشکند. از این رو کسانی که به نمای ساختمان می‌پردازند، به راحتی با معرق سنگ واترجت می‌توانند هنر خود را روی ساختمان پیاده نمایند.

برخلاف سایر دستگاه‌های برش معرق سنگ واترجت صدای زیر یا بم گوش خراشی تولید نمی‌کند کسی که سنگ را با معرق سنگ واترجت برش می‌زند، دچار آلودگی غبار نمی‌شود.

واترجت نیما افتخار دارد که در تهیه و توزیع انواع معرق سنگ واترجت و واترجت آلومینویم و شیشه و آینه با مشتریان عزیز همکاری نماید.

معرق سنگ واترجت

واترجت و فوایدآن

نحوه کار واترجت‌ها

واتر جت آلومینیوم

واتر جت شیشه ای