طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی

طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی با روش های گوناگونی انجام می‌شود. ولی به صورت کلی این روشها در سه حالت وجود دارد:

  • روش ساخت ساده که به صورت دستی انجام می شود و لایه چینی دستی است و کیفیت کار نیز به مهارت فرد  دارد.
  • پالتروژن و به هم پیچیدن الیاف و لایه نشانی به صورت پیوسته  یکی از روش های تولید کامپوزیت است که در تهیه لوله و پروفیل  مورد استفاده می باشد.
  • طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی  بسیار متنوع و گسترده است و تعدادی از این روش ها مربوط به تولیدگرما نرم ها و تعدادی به گرما سخت ها می باشد

همانطور که در تقسیم بندی طراحی و ساخت انواع قطعات کاموزیتی گفته شد روش دستی وجود دارد که روش پیچیده ای نیست و قطعات با تعداد پایین در این روش ساخته می شود و قطعه هایی که حساسیت بالایی از نظر مکانیکی ندارند را می توان به روش دستی تولید کرد. به عنوان مثال قایق ها، شناور و یا گلدان ها. در روش دیگر پیوستگی بالایی وجود ندارد و در آن  قالب رزینی داریم که لایه ای از فایبر گلاس در آن وجود دارد و رزین در آن تزریق می شود. به دلیل فشار پایین که در این روش استفاده می شود پیوستگی بالا نیست. در واقع شکل مورد نظر به صورت پیش فرض بریده می شود و درون قالب قرار می گیرد سپس قالب بسته می شود و فضا برای ورود هوا بسته شده و رزین تزریق می شود و تا زمانی رزین تزریق میشود که اضافی آن از منافذ خروج هوا بیرون بزند. در این روش قطعات بزرگ ساخته می شود که عمق بالایی دارد و می توان در قالب برای پرکردن با رزین قطعات فلزی نیز قرار داد. قالب گیری تخصصی به روشها و متریالهای مختلف انجام می شود که روش ذکر شده یکی از آنها بود.یکی دیگر از روش های طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی  به این شکل است که موادی از جنس ترموپلاستیک با الیاف شیشه با یکدیگر مخلوط شده و سپس تحت فشار قرار می گیرد تا شکل نهایی را به خود بگیرد. ممکن است مواد گرماسخت با الیاف شیشه  تقویت شود و به شکل ورق در بیاید و با کمک گرما و فشار شکل قطعه ای خاص را به خود بگیرد.

طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی در صنایع مختلف

ساخت انواع قطعات خودرویی، صنعتی، پزشکی، شهربازی و المانهای شهری(صفر تاصد) از مواردی است که با کمک طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی انجام می شود. استفاده از مواد کامپوزیتی مانند فایبر گلاس در طراحی های وسایل پیچیده ای مانند خودرو و یا وسایل شهر بازی بسیار رایج است زیرا انعطاف پذیری بالا و ماندگاری بالایی دارند. انواع قطعات خودرو مانند کاور بدنه و باربند ماشین و سپر ماشین و ماشین های بازی از مواردی است که از مواد کامپوزیتی ساخته شده است. برای هر صنعتی با توجه به نوع وسیله مورد نظر از روش های مختلف  برای ساخت استفاده می کنند.

قطعات کامپوزیتی فایبر گلاس در  وسایل شهر بازی

طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی  در وسایل شهربازی نیز استفاده شده است. مواد کامپوزیتی ترکیبی از دو یا چند ماده است که  در شرایط ویژه با یکدیگر مخلوط می شوند و ترکیب جدید خصوصیات جدید که از مواد تشکیل دهنده خود بهتر خواهد بود. وسایل بازی پارک ها با قالب ها و شکل های مختلف روز به روز جای خود را به وسایلی با جنس کامپوزیتی می دهد زیرا خصوصیات بسیار بهتری نسبت به جنس هایی مانند فلزات دارند. مقاومت مکانیکی این نوع وسایل بسیار بالاست و در برابر خوردگی نیز مقاوم می‌باشد. به طور کلی استحکام بسیار خوبی دارند و امکان ایجاد شکل های مختلف با کمک این نوع مواد به راحتی وجود دارد. طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی با روش های مختلف امکان ایجاد وسایلی با  خصوصیات  متفاوت نیز وجود دارد.

 نوع رزین موجب تفاوت در نوع کامپوزیت تولید شده

یکی از مواردی که در طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی مهم است رزین استفاده شده  در این ترکیب می باشد و باعث می شود فایبرگلاسی که تولید شده از نظر ویژگی هایش متفاوت باشد. رزینی به نام پلی استر می تواند در برابر مواد خورنده مقاوم نباشد. وینیل استر در برابر خورندگی مقاومت خوبی دارد. اپوکسی رزینی است که در برابر خورندگی و حرارت نیز مقاومت بسیار خوبی دارد.

طراحی و ساخت انواع قطعات کامپوزیتی

قطعات کامپوزیتی فایبر گلاس در  وسایل شهر بازی