طراحی و ساخت انواع سیکلونها

بعضی صنایع در زندگی روزمره ما باعث آلودگی­های زیست محیطی می­شوند مانند صنعت فولاد، گچ، سیمان، کاغذ و صنایع چوب­بری، برش فلز، ریخته­گری، مواد شیمیایی، مواد غذایی، زغال سنگ و سرامیک که با داشتن ذرات معلق و گرد و غبار در هوا سلامتی انسان را به مخاطره می­اندازند. به همین علت باید به فکر چاره بود و برای کاهش آنها راه­حلی پیدا کرد پس برای کاهش و پاکسازی ذرات معلق و آلاینده­های هوا دستگاه­هایی ابداع شدند که بتوانند این گرد و غبار را از هوا جمع­آوری کنند که به آنها غبارگیر صنعتی گفته می­شود و انسانها را به سمت طراحی و ساخت انواع سیکلونها سوق داد.

یکی از این غبارگیرهای صنعتی سیکلونها هستند که همان کار  فیلتراسیون هوا را یا بصورت منفرد انجام می­دهند یا در برخی موارد بعنوان کمک فیلتر قبل از  بگ فیلترها استفاده می­شوند. اساس کار آن پاکسازی هوا بوسیله نیروی گریز از مرکز و گرانش است. طراحی و ساخت انواع سیکلونها یکی از مقرون به­صرفه­ترین روش­های جداسازی ذرات جامد از هوا است و همچنین با توجه به ویژگی­هایی مثل بازدهی بالا، نصب آسان و کمترین فضای اشغال شده توسط آنها بدلیل شکل ظاهریشان و نداشتن نیاز به تعمیر و نگهداری، کاربردشان را در صنایع مختلف زیاد کرده است و بسته به نوع کاربردشان با توجه به نیاز هر صنعت طراحی­های آن متفاوت است همچنین سیکلونها را می­توان با توجه به کاربرد آنها به شکل متوالی یا موازی به یکدیگر بست. سیکلونها به شکل یک استوانه هستند که از قسمت پایین مخروطی می­شوند و هوای آلوده را می­گیرند و شبیه یک جریان گردبادی آن را به قسمت مخروطی هدایت می­کنند و در آنجا ذراتی که سنگین هستند از هوا جدا می­شوند و به سمت میدان گرانشی قوی که به شکل مصنوعی تولید می­شود کشیده می­شوند و در قسمت مخروطی دستگاه ته­نشین می­شوند و هوای پاک نیز از قسمت بالای دستگاه خارج می­شود.
کیفیت غبارگیری توسط سیستم­های سیکلونی با توجه به بزرگی ذرات معلق متفاوت می­باشد هرچه قدر ذرات معلق در هوا، ریزتر باشند سیکلونها کارکرد پایین­تری دارند و بلعکس هر چه اندازه ذرات معلق بزرگتر باشد این جداسازی با کیفیت بالاتری انجام می­شود.

طراحی و ساخت انواع سیکلونها در سایز های مختلف

طراحی و ساخت انواع سیکلونها در سه سایز مختلف کوچک، متوسط و بزرگ و همچنین بر اساس حجم هوا بدست می­آید بطوریکه افت فشار درآن بین پنج تا ده میلی بار می­باشد.

  • سیکلونهای با سایز کوچک دارای استوانه اصلی با سایز ۱۵۰ سانتیمتر می­باشد که کار اصلی جداسازی ذرات معلق را به عهده دارد.
  • ارتفاع سیکلونهای بزرگ در حدود ۲۳۵، ۲۵۰، ۲۷۵ و ۲۸۰ سانتیمتر می­باشد.
  • ارتفاع سیکلونهای متوسط نیز بین سایز سیکلونهای کوچک و بزرگ می­باشد.
  • معمولا با توجه به نوع کاربردی که دارند برای صنایع مختلف از ورقه­های آهن، فولاد معمولی، استیل، آلومینیومی و فولاد ضدزنگ و لاستیک ساخته می­شوند برای مثال در صنایعی که ذرات با ساییدگی بالا دارند باید از سیکلونهای با دیواره ضخیم استفاده ­شود

وقتی تعدادی سیکلون با قطر کم در کنار هم به شکل موازی در داخل محفظه­ایی­ قرار می­گیرند و دارای یک ورودی و خروجی مشترک هستند تشکیل یک سیکلون چندتایی یا مولتی سیکلون می­دهند. سیکلونهای چندتایی دارای افت فشار و بازدهی بالاتری هستند.

سیکلونهای چندتایی در صنایعی مانند صنایع تولید خوراک دام و طیور، صنعت سیمان، خمیر سازی، صنایع غذایی کاغذ و مقوا سازی، برش فلزات، صنایع تولید بنزین و کوک استفاده می­شود.

طراحی و ساخت انواع سیکلونها از نظر شکل ظاهری به سه دسته زیر تقسیم می­شوند. قسمت های اصلی سیکلونها شامل قسمت استوانه ای سیکلون، بخش مخروطی و لوله خروجی مواد هستند.

  • سیکلونهای با ورودی مماس با بدنه، که بیشتر در صنایع سیمان و نیروگاه های برق استفاده می­شوند.
  • ورودی سیکلون نوع دوم محوری است و هوای آلوده درهمین راستا وارد سیکلون می­شود و با یک عمل گردبادی به سمت پایین سیکلون انتقال می­یابد و این نوع سیکلون بازدهی بالاتری دارد.
  • طراحی و ساخت سیکلونهای بزرگ برای جدا کردن ذرات معلقی که شامل قطرات آب که چسبان هستند و جداسازی آنها سخت است، انجام می­شود. در سیکلونهای بزرگ ذرات معلق به صورت مماس با بدنه از قسمت پایین وارد سیکلون می­شوند و تحت اثر میدان گرانشی شدید ذرات آب را از هوا جدا می­کنند.
  •  انواع سیکلون غبارگیر صنعتی

  • سیکلون سیوت
  • سیکلون‌های دارای قسمت ورودی پیچان
  • سیکلون نیوگاز
  • سیکلون لیوت
  • سیکلون فان تونگرن
  • در صنعت فولاد برای غبارگیری گازهای خروجی از کوره­ها از سیکلون غبارگیر صنعتی استفاده می­شود.
  • صنایع سیمان از سیکلون غبارگیر صنعتی  برای گرم کردن مواد خام و همچنین عمل جداسازی ذرات معلق در پیش گرمکن­ها استفاده می­کنند. طراحی و ساخت سیکلونها در پیش گرمکن­های صنعت سیمان به دو شکل سیکلونهای غبارگیر و فرآیندی است در سیکلونهای غبارگیری بخش استوانه­ ­ای ارتفاع بیشتری نسبت به سیکلون فرآیندی دارد که در بالاترین طبقه پیش گرمکن ها به صورت دوتایی قرار می­گیرند. هدف از طراحی و ساخت سیکلونهای فرآیندی بیشتر گرم کردن ذرات غبار در ضمن عمل گردبادی می­باشد و برخلاف سیکلونهای غبارگیری در طبقه پایین پیش گرمکن استفاده می­شوند.
  • در صنعت کاغذسازی برای عمل پوست­کنی از سیکلون غبارگیری صنعتی استفاده می­شود که معمولا دارای طول ۱۲ و قطر ۲۴۰ سانتیمتر می­باشد.

طراحی و ساخت انواع سیکلونها

طراحی و ساخت انواع سیکلونها در سایز های مختلف

سیکلون سیتم جمع آوری مواد و ذرات

تولید و فروش انواع سیکلون در سایزهای مختلف

انواع سیکلون غبارگیر صنعتی

طراحی و ساخت انواع سیکلونها

سیکلون یا سایکلون غبارگیر