صنعت نساجی، یکی از بزرگترین صنایع دنیاست و زیرشاخه های زیادی دارد. بنابراین ضایعات پارچه هم گونه های متفاوتی خواهد داشت. البته ما سعی کردیم به کلیه ضایعات و دور ریزهایی که در کل دنیای مد و فشن تولید می شود، اشاره کنیم و اصطلاحا چیزی را از قلم نیندازیم. پس اگر قصد تهیه نوع خاصی از پسماند را دارید، باید به مراجعی که در حوزه نامبرده فعالیت دارند، رجوع کنید. هدف ما بیشتر اطلاع رسانی است و قصد داریم به طور کامل شما را با انواع ضایعات پارچه آشنا کنیم. با هر بار چرخش زمین به دور خود، خطوط تولید در جای جای این جهان، آغاز به کار می کنند و انواع و اقسام ضایعات را از خود بر جا می گذارند. شمارش میزان ضایعات تولید شده، از اراده انسان ها که هیچ، از توان ربات ها و کامپیوترها نیز خارج است و تنها می توان دسته های مختلف را برشمرد. بیایید ببینم ضایعات پارچه و انواع آن به چه صورت هستند، چه مشخصه هایی دارند و در نهایت چگونه به وجود می آیند.

لباس‌ های نگون بختی که به فروش نمی رسند: اولین دسته از انواع ضایعات پارچه، لباس هایی هستند که به فروش نمی روند. شاید با خود بگویید لباس فروش نرفته چه ارتباطی با پارچه دور ریز دارد. پاسخ واضح است؛ لباس از پارچه تولید شده و اگر فروش نرود، در اصطلاح عامیانه تبدیل به کالای بنجل و در واقع تبدیل به یک ضایعه می شود. لباس ‌هایی که کامل شده ‌اند یا ناکامل هستند اما فروخته نشده ‌اند و باقی مانده ‌اند. این لباس ‌ها اگر خوش شانس نباشند، باقی می ‌مانند یا از فصل فروش آن ‌ها می‌گذرد یا از مد می ‌افتند و دیگر طرفداری ندارند. پس نوعی از ضایعات پارچه شکل می گیرد.

لباس‌ هایی که به عنوان نمونه تولید می شوند: ضایعات پارچه حاصل از البسه فروش نرفته، تنها پسماندی نیست که از فروشگاه ها قابل جمع آوری می باشند. همیشه نمونه ‌ی اولیه ‌ای از طرح طراحی شده تولید می ‌شود و ایرادات الگویی، دوختی و یا نوع پارچه روی آن اصلاح می ‌شود. این لباس‌ ها نمونه‌ ی آخر طرح نیستند و معمولا بی استفاده می ‌مانند. پس مجددا نوع دیگری از ضایعات پارچه روی دست فروشنده یا تولید کننده باقی می ماند.

تیکه ‌های اضافی از دوخت یا برش پارچه: پیش از آنکه لباس دوخته شود و بتوان آن را پوشید، مقادیر زیادی پارچه برش می خورند. هر لباسی فارغ از اینکه مردانه، زنانه و یا بچه گانه باشد، الگوی خاص خود را دارد و مطابق آن دوخته خواهد شد. هنگام دوخت و هنگام برش میزان زیادی از پارچه ‌ها به صورت مازاد باقی می ‌ماند. این پارچه ‌ها معمولا در ابعاد کوچک در راه یا بی ‌راه پارچه هستند. ابعاد این تکه پارچه‌ ها بسیار کوچک و در اندازه‌ های غیر معمول است و به آن ها ضایعات پارچه گفته می شود.