ساخت و تولید ماشین آلات پسته

در اقتصاد کشاورزی ایران، کاشت و تولید پسته از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین علاوه بر داخل ایران، مصرف کنندگانی نیز در خارج دارد و بنابراین یکی از منابع مهم درآمدهای ارزی می باشد. به همین دلیل مکانیزم تولید و فراوری آن بسیار مهم است و ساخت و تولید ماشین آلات پسته برای به دست آوردن پسته با کیفیت و صدور آن به کشورهای دیگر قابل توجه می باشد.

با ساخت و تولید ماشین آلات پسته، سرعت بخشیدن به عملیات تولید و برداشت و بالا رفتن کارایی مجموعه فراوری پسته فراهم می شود. این سیستم فرآوری مجموعه ای به هم پیوسته از دستگاه ها و ماشین هایی است که باعث افزایش کیفیت و مرغوبیت پسته می شود.

ساخت و تولید ماشین آلات پسته و انواع آن

به منظور بیشتر شدن کیفیت پسته از انواع گوناگونی از ماشین آلات در عملیات های مختلف تولید پسته، مانند سم پاشی درختان، عملیات برداشت و پس از برداشت استفاده می کنند. ساخت و تولید ماشین آلات پسته، در این موارد بسیار مهم است و انواع مختلفی دارد.

برای از بین بردن آفت پسیل و سایر آفت های درختان پسته به سمپاشی نیاز است. برای این منظور از ماشین آلات سمپاشی استفاده می کنند مانند، سمپاش لانس دار پشت تراکتوری و سمپاش توربینی باغی یا مه پاش که دارای بادبزن کمکی می باشد. نوع توربینی یا مه پاش آن برای باغ های پسته مناسب تر است زیرا باعث کوچک شدن قطرات سم و تنظیم میزان پاشش آن بر روی درخت می شود.

در عملیات برداشت نیز علاوه بر استفاده از ابزار و وسایل مختلف برای برداشت پسته، از ماشین هایی برای تکاندن شاخه و تنه درخت پسته استفاده می کنند. یکی از این ماشین آلات شاخه تکان تراکتوری است که به طور مستقیم و غیر مستقیم نیروی خود را از تراکتور می گیرد، و این نیرو به به شاخه ها و سرشاخه ها منتقل می کند.

نوع دیگری از این ماشین آلات برای برداشت پسته، ماشینی است که بدون نیاز به نیروی تراکتور و با استفاده از موتور بنزینی خود سیستم نیروی محرکه بادی خود را شارژ می کند.

تنه تکان ها و کمباین های پسته نیز در ساخت و تولید ماشین آلات پسته، باعث افزایش ضریب کیفیت پسته می شود. استفاده از این دستگاه بستگی به شرایطی دارد. برای مثال در باغ های پسته باید فضای کافی در زیر درخت وجود داشته باشد یا درختان باغ تک تنه باشند.

پس از برداشت محصول پسته در یک باغ نیز برای به دست آوردن یک محصول مرغوب به ساخت و تولید ماشین آلات پسته نیاز است. این ماشین ها علاوه بر آن که دانه های خراب پسته را حذف می کنند، از آلوده شدن دانه های سالم نیز جلوگیری می کند و از گسترش آلودگی در کل محصول جلوگیری می کند.

این دستگاه ها و ماشین ها عملیات مختلف از جمله، پوست گیری، تمیز کردن، خشک کردن و درجه بندی محصول را انجام می دهند که با استفاده از سیستم های غیر مکانیزه، سیستم های نیمه مکانیزه و تمام مکانیزه، عملیات بعد از برداشت انجام می پذیرد.

در عملیات پوست گیری از دستگاه های پوست گیر در ظرفیت های مختلف از یک تا ده تن در ساعت استفاده می کنند. ماشین های پوست گیر باید دارای استاندارد ساخت بوده و تنظیم باشد زیرا در غیر این صورت باعث شکسته شدن و افزایش ضایعات در محصول می شود.

دستگاه های پوست گیر دارای دو نوع هستند. نوع اول پوست گیر فلزی است که یک توپی دوار دارد به صورت پوست گیر برشی و پوست گیر سایشی قابل استفاده است. نوع برشی برای برداشت پسته به صورت خوشه چینی مناسب است و پوست پسته پس از بریده شدن توسط وسیله تیزی جدا می شود. نوع سایشی برای برداشت محصول به صورت دانه ی مناسب است و پوست پسته پس از ساییده شدن به سطح ساینده جدا می شود.

پوست گیر لاستیکی نیز دارای یک توپی بزرگ است که به جای استفاده از پیچ از لاستیک های قوی در آن استفاده شده که به پسته ها ضربه نمی زند.

بعد از عملیات پوست گیری، دستگاه هایی برای تمیز کردن و شستشوی پسته بعد از دستگاه پوست گیر نصب می شود تا بقایای پوست و شیره های گیاهی آن تمیز شود.

دستگاه های گوگیر به منظور جدا کردن پسته های نارس، خشکیده و… استفاده می شود و پس از عملیات نم گیری کارایی بهتری دارند تا پسته هایی که پوست کنی آن ها انجام نشده جدا کند.

نم گیری در سیستم های نیمه مکانیزه انجام می شود تا رطوبت پسته از بین برود. اما نم گیری به تنهایی برای جلوگیری از رشد قارچی کافی نیست و باید پسته به وسیله عملیات خشک کردن کاملا خشک شود. در سیستم های مکانیزه، محصول پسته را در خشک کن ها قرار می دهند و تا خشک شدن کامل حرارت می دهند.

ساخت و تولید ماشین آلات پسته به جهت جداسازی پسته های ناسالم و خراب مانند پسته های لکه دار، ریز، پوک و یا دهان بسته موجب افزایش مرغوبیت آن و کیفیت بهتر برای صادرات این محصول می شود.

ساخت و تولید ماشین آلات پسته

ماشین‌ سازی بهسازان

بهترین تولید کننده ماشین آلات پسته

تولید کننده وسایل فرآوری پسته

ساخت و تولید ترمینال های ضبط پسته

فروش ماشین آلات پسته در کرمان