خدمات طب کار و بهداشت حرفه ای و محیط زیست

معاینات سلامت بدو استخدام – ماده 90 تامین اجتماعی

معاینات دوره ای پرسنل کارخانجات و ادارات و سازمانها

صدور کارت سلامت رانندگان – درون شهری و برون شهری

ارزیابی آلاینده های محیط کار کارخانجات

کلیه امور مهندسی شامل ( مقاومت اهمی چاه ارت، بازرسی فنی جرثقیل، بازرسی فنی دیگ های بخار ، بازرسی فنی خودروها، ارائه گواهینامه معتبر کار و امور اجتماعی، کنترل صداهای صنعتی کارخانجات، طراحی سیستم تهویه موضعی و عمومی، طراحی سیستم مهندسی روشنایی)

معاینات بدو استخدام چیست و چرا باید انجام شود؟

در همه جای دنیا و در هر کشوری که عضو سازمان بین المللی کار و بهداشت جهانی است برنامه ای تحت عنوان معاینات شغلی و معاینات بدو استخدام وجود دارد که مطابق با این برنامه کلیه شاغلین اعم از شاغلین صنعتی و غیره باید حداقل سالی یکبار مورد آزمایشات پزشکی مختلف قرار بگیرند. در ایران هم مطابق با ماده 92 قانون کار کلیه کارفرمایان موظف هستند برای پیشگیری از بیماری های ناشی از کار و یا توسعه آن برای پرسنل خود پرونده پزشکی تشکیل داده و حداقل سالی یکبار معاینات شغلی را برای آنها انجام دهند.

آزمایشات ماده 90 تامین اجتماعی چیست؟

در بحث معاینات شغلی موضوعی وجود دارد تحت عنوان آزمایشات ماده 90 تامین اجتماعی. یعنی مطابق با ماده 90 قانون تامین اجتماعی افرادی که به کار در مراکز صنعتی و کارگاهها مشغول به کار می شوند باید توانایی جسمانی برای انجام آن را داشته باشند. برای اطمینان از این موضوع کارفرمان مکلفند قبل از شروع به کار کارگران را مورد معاینات شغلی قرار داده و برای آنها پرونده پزشکی تشکیل دهند. هزینه انجام آزمایشات ماده 90 تامین اجتماعی به عهده کارفرما بوده و عدم انجام آن می تواند مشکلات قانونی برای کافرمایان ایجاد کند.

آلاینده های بهداشت حرفه ای چه نقشی در معاینات بدو استخدام دارند؟

به همه عوامل زیان آور محیط کار اعم از صدا، روشنایی، استرس حرارتی، گرد و غبار، دمه فلزات، دود و گاز و بخارات مواد شیمیایی و برخی دیگر آلاینده های بهداشت حرفه ای گفته می شود. معاینات شغلی و معاینات بدو استخدام هر شخص بر اساس میزان تماس او با آلاینده های بهداشت حرفه ای صورت می گیرد. مثلا کارگری که با صدای زیاد در تماس است حتما باید تست ادیومتری یا شنوایی انجام دهد یا اگر کارگر با دمه فلزات یا بخارات مواد شیمیایی در تماس باشد باید تست اسپیرومتری انجام دهد.

خدمات طب کار و بهداشت حرفه ای و محیط زیست

آزمایشات ماده 90 تامین اجتماعی

ارزیابی آلاینده های محیط کار کارخانجات

معاینات بدو استخدام