تولید کننده سرد خانه های فریونی 

سردخانه های فریونی قوانین ایمنی آسانتری نسبت به بقیه سردخانه ها دارند زیرا غیر سمی هستند و خطر جانی و مسمومیت ندارند.

سردخانه،مکانی برای سرد نگه داشتن موادغذایی ،بهداشتی،کشاورزی و جلوگیری از فاسد شدن  و حفظ کیفیت آنهاست.

استفاده از سردخانه از قدیم روش پایه ای برای حفظ کیفیت غذا و جلوگیری از فاسد شدن آن است.

اهمیت صنعت سردخانه برای ملل تا جایی است که یکی راههای شناخت رشد فناوری یک کشور  را برحسب تعداد واحدهای صنعتی انجماد موادغذایی آن و سیستم های حمل و نقل سردخانه ای آن کشور می دانند.

درمورد گاز فریون بیشتر بدانیم

فریون یک نام تجاری برای گروهی از مواد شیمیایی است که گاز فریون شناخته شده با نام کلروفلوئوروکربن ها(cfc) است.در یشتر خنک کننده ها و تهویه هوایی که قبل از سال 2003 تولید میشدند از گاز فریون استفاده میشد.

گاز فریون بی رنگ  و بدون بو می باشد و در دمای اتاق به حالت گاز و در صورت سرد شدن به مایع تبدیل می شود. البته بعضی از محصولات آن دارای بوی اتری هستند.

این گاز با نام R22 نیز شناخته میشود.چرا که یکی از پرکاربردترین گازهای فریونی ،گاز R22 است که در سردخانه های فریونی از آن استفاده می شود.

گاز فریون تنها در سیستم های خنک کننده و تهویه هوا استفاده نمی شود ،بلکه در یخچال فریزرها و سیستم های سردخانه های فریونی نیز قابل استفاده می باشد.

استفاده از سردخانه برای نگهداری  ماد غذایی ،یکی از الزاماتی است که در منزل و مراکزهای تجاری و دانشگاهها و….. باید به آن توجه شود.

گاز مبرد فریونی

گاز مبرد فریونی ماده ای است که در تولید سردخانه های فریونی  و یخچالها به کار می رود و هنگام تبدیل از حالت مایع به گاز ، باعث کاهش شدید دما می شود و تولید سرما می کند.

نکته جالب اینکه باید بدانید در گذشته از گاز آمونیاک  به عنوان گاز تولید کننده سرما  در ساخت سردخانه ها استفاده می شد ، اما به دلیل عوامل بی شمار  و خطرناک آن از جمله ایجاد خفگی و امکان انفجار و اشتعال آن، کم کم جای خود را به  گازهای فریونی(Freon gasses)  داد.

از ویژگی های مهم گازهای سردخانه های فریونی اینست که در زمان عملکرد یا زمان نشتی غیرقابل اشتعال و انفجار باشد. غیر سمی باشد  گرمای نهان متعادلی داشته باشد به صطوری که در زمان ثابت مقدار مناسبی از مبرد تبخیر شود.

در زمان کارکرد سیستم سردخانه ای در دمای مجاز باید گاز موجود در آن بتواند حرارت را به خوبی جذب و دفع کند. باعث اکسایش نشود.  در زمان عملکرد بین حالت مایع و بخار مبرد نباید اختلاف فشار زیاد باشد.و ماده شیمیایی مبرد باید به طوری باشد که در صورت بروز نشتی موجب آلوده شدن سردخانه نشود.

گازهای فریونی انواعی دارد از جمله :

گاز مبرد(R11):غیر آتش زاست و غیر انفجار  در گذشته کاربرد زیادی در صنایع تبرید داشته است.

گاز مبرد(R12):به طور وسیعی نسبت به بقیه گازها در سراسر جهان استفاده میشود. غیر سمی و غیر اشتعال است. اگر مستقیم در معرض مستقیم  شعله آتش قرار بگیرد به اجزای سمی کوچکتر تبدیل خواهد شد.

گاز مبرد(R22) :بی رنگ است و دارای نقطه جوش 40 درجه سانتیگراد است . با جذب گرما از محیط تبخیر شده و ضمن خنک نمودن محیط به گاز تبدیل می شود.در انواع کولرهای گازی ،اسپلیت و چیلرهای تراکمی هوایی و آبی  مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز مبرد (R134a): از پرکاربردترین گازهای نوع HFC  و جز گازهای جدید  و جایگزین مناسبی برای گازهای مخرب طبیعت که در گذشته استفاده می شده است. می تواند جایگزین مناسبی برای گازهایی از جمله R22 و R12 باشد.

گاز R134a  در تولید گاز سردخانه های فریونی قابل استفاده است.

و انواع گازهای دیکر مثل فریون(R404A) ،گاز مبرد(R407C)و….

ویژگی های سردخانه های فریونی:

از مهمترین ویژگی های سردخانه های فریونی اینست که غیر سمی هستند

غیر قابل انفجار و اشتغال بودن مبرد در این سردخانه ها

قوانین ایمنی در سردخانه های فریونی بسیار آسان و راحت می باشد زیرا این سردخانه ها خطر جانی و مسمومیت ندارند.

از دیگر ویزگی های مهم سردخانه های فریونی اینست که مناسب برای انواع  سایز کوچک و بزرگ و متوسط می باشد.

و اینکه از لحاظ قیمت  بخاطر قیمت پایینی که دارد در کشورهای در حال توسعه مثل ایران بسیار کاربرد دارد.

گاز R22 یکی از پرمصرف ترین گازها در ایران می باشد.

سردخانه ها معمولا چهار دسته اند

سردخانه های خانگی که در منازل برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شوند

سردخانه های تجاری که در هتل ها و دانشگاهها و پادگانها و… از آنها استفاده می شود.

سردخانه های صنعتی که در کارخانه ها و معمولا کشاورزان برای نگهداری میوه ها ار انها استفاده می کنند.

و سردخانه هایی که در سوپرمارکت ها و محصولات گوشتی و بستی ها از آنها استفاده می شود.

از مهمترین کاربرد سردخانه ها اینست که برای نگهداری مواد غذایی، میوه و سبزیجات و محصولات کشاورزی ، سیستم های نظامی و در داروخانه ها و بیمارستانها برای حفاظت از داروها و… می باشد.

مجموعه ماهان سرما ،برای  ساخت انواع سردخانه های فریونی در اندازه و سایزهای متفاوت ، با کیفیت بالا  سابقه طولانی دارد که در خدمت مشتریان عزیز از سراسر کشور می باشد.

تولید کننده سرد خانه های فریونی

ویژگی های سردخانه های فریونی

گاز مبرد فریونی

سرد خانه های فریونی

گاز فریونی