سقف شيبدار شينگل

امروزه شینگل یکی از رایج ترین مصالح مورد استفاده برای پوشش سقف‌های شیب دار در جهان می‌باشد که خانه را در برابر عوامل طبیعی از جمله باد، باران، برف و همچنین سر و صدا حفظ می‌نماید. استفاده از شینگل برای پوشش سقف‌های شیب دار دارای پیشینه بیش از صد سال در آمریکای شمالی و چند ده ساله در اروپا میباشد. امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان سازی در ایران و توجه بیشتر به کارایی، دوام و زیبایی ساختمان، رویکرد بیشتری به سمت مصالح با کیفیت و با صرفه اقتصادی از جمله شینگل وجود دارد. تولید شینگل با طرح‌های متفاوت و رنگ بندی متنوع و همچنین سهولت نصب روی هر گونه سقف شیبدار، آن را جایگزین مناسبی برای محصولات قدیمی‌ که دارای مشکلات زیادی بودند نموده است.در ساخت شینگل اوریبان، از یک لایه نوار فایبر گلاس که با قیر مخصوص آغشته گردیده استفاده میشود و به روی سطحی از نوار که در معرض عوامل محیطی قرار می‌گیرد، با سنگ ریزه معدنی پوشیده می‌گردد. این سنگ ریزه‌ها نه تنها باعث ایجاد تنوع رنگ در نمای بام می‌گردند بلکه از خود شینگل در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید نیز محافظت می‌کنند. در سطح دیگر نوار به ترتيب از یک لایه پودر مخصوص برای جلوگیری از چسبيدن شينگل در زمان بسته بندی و بارگیری و همچنین یک لایه چسب برای چسباندن شینگل‌ها به عرشه بام در زمان نصب و یک نوار جدا کننده استفاده می گردد.

مزایای شینگل اوریبان

•        مقاوم در برابر عوامل محیطی

شینگل نشان داده است که در برابر عوامل محیطی از جمله نور خورشید، گرما، سرما، آب و یخ مقاومت و دوام بسیار خوبی دارد و در این مورد با تمام پوشش‌های قدیمی ‌رقابت می‌کند.

•        مقاوم در برابر آتش

به علت استفاده از نوار فایبر گلاس و قیر مخصوص شینگل توان مقاومتی زیادی در برابر آتش و گسترش آتش سوزی داشته و آزمایشات انجام شده نشان می دهد که مقاومت شینگل در مقابل آتش سوزی در کلاس E می‌باشد.

•        مقاوم در برابر باد

شینگل‌ها برای مقاومت در برابر اثر باد، دارای چسب ترموپلاست هستند که بصورت نواری در پشت شینگل اعمال گردیده است. این چسب‌ها در اثر حرارت نور خورشید فعال گردیده و لایه بالایی را به لايه پایینی می‌چسباند. آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که شینگل‌ها توانایی مقاومت در برابر بادهای با سرعت ۱۲۰ کیلو متر در ساعت را نیز دارند.

•       سهولت نصب

به طور کلی شینگل به عنوان یکی از ساده ترین مصالح برای اجرای پوشش بام شناخته می‌شود، و در صورت استفاده از تکنسین‌های مجرب برای نصب می‌توان از سرعت بالای نصب و عملکرد محافظتی طولانی مدت، مطمئن بود.

•       سازگاری (تطبیق پذیری)

نصب راحت و پِرت بسیار کم، شينگل را بعنوان یک پوشش بام ایده ال که می تواند در پیچیده ترین بام‌ها مورد استفاده قرار گیرد معرفی می‌کند. انعطلاف پذیری و سازگاری شینگل به طراحان اجازه می دهد از خلاقیت و تخیل خود بدون محدودیت استفاده کنند.

•       زیبایی (طراحی و رنگ بندی متنوع)

شینگل دارای طیف گسترده ای از رنگها و اشکال است که می‌تواند با سبک‌های متفاوت ساختمان (معماری معاصر مدرن و سنتی) همخوانی داشته و همچنین با محیط پیرامونی آن ترکیب گردد.

هزینه نگهداری پائین

شینگلی که بصورت صحیح اجرا شده باشد نیاز به نگهداری نداشته و در صورت آسیب دیدن به راحتی تعمیر می‌شود.

مصالح مورد نیاز برای اجرای پوشش سقف شینگل

•        شینگل

انتخاب یکی از انواع شینگل موجود با توجه به رنگ و طرح مورد نظر شینگل می¬تواند به روی شیب هر نوع سقفی از ۱1 درجه و20 درصد به بالا نصب گردد. مقدار شینگل مورد نیاز هر بام از اندازه گیری دقیق سطح – بام بدست می‌آید و پیشنهاد می‌گردد میزان تهیه شینگل ۱۰ درصد بیشتر از سطح واقعی بام باشد تا جبران دور ریز و پوشش جزییات خاص سقف را بنمايد.

•        زیر شینگلی(لایه آب بند)

در محیط‌هایی که دمای متوسط هوای زمستان زیر صفر درجه است و امکان یخ زدگی در روی لبه بام زیاد است و یا در سقف‌هایی که در معرض بادهای شدید قرار دارند و امکان نفوذ باران به زیر شینگل وجود دارد استفاده از زیر شینگلی سدی در برابر نفوذ رطوبت به عرشه بام ایجاد می‌نماید. همچنین در سقف‌های با شیب کم (11 درجه) استفاده از زیر شینگلی ضروری است این لایه از فایبر گلاس آغشته به قير مخصوص تولید میگردد.

•          عرشه بام

عرشه بام بایستی صاف، محکم، خشک و کاملاً مهار شده باشد. عرشه بام بایستی از تخته‌های با کیفیت از جنس plywood یا OSB3 ساخته شود. ابعاد این تخته‌ها معمولاً ۱۲۲¬×¬۲۴۴ سانتی متر بوده و در صورتی که فاصله چهار تراش‌های زیر آن مناسب انتخاب گردد، ضخامت ۱۱ میلی متر آن برای ساخت عرشه مناسب است.در هنگام نصب تخته‌های عرشه بام رعایت درز انبساط ۳ میلی متر ضروری است برای جلو گیری از لرزش و عدم پایداری عرشه بایستی از شبکه چهار تراش، با فاصله مناسب زیر تخته‌های عرشه استفاده نمود. در هنگام نصب چهار تراش بایستی دقت نمود که ضمن رعایت فاصله مناسب، چهار تراش‌ها به گونه‌ای نصب گردند که لبه‌های تخته‌های پوشش حتما روی چهار تراش‌های کناری قرار بگیرند. در بام‌های که پوشش اصلی آن از جنس بتن و یا مصالح بنایی است، ابتدا بایستی یک شبکه فلزی از قوطی و یا نبشی و با فاصله مناسب از روی سقف ایجاد نمود و سپس با نصب چهار تراش روی قطعات فلزی بستر لازم برای نصب تخته OSB3 یا PLYWOOD آماده کرد. استحکام این شبکه فلزی بایستی قبل از شروع کار توسط کارشناس بررسی و تایید گردد.

شينگل اوریبان