تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر

در هنگام کار با پلیمرهای آکرلیک پایه آب، شما مطمئنا با امولسیون های اکرلیکی مواجه خواهید شد. برای درک بهتر امولسیون اکرلیک ، ابتدا باید به مفهوم امولسیون اشاره شود. کلمه “امولسیون” از کلمه لاتینی(to milk) به معنای “شیر یا شیری شدن” مشتق شده است، زیرا شیر به لحاظ فنی امولسیون چربی و آب است. امولسیون مخلوطی از دو یا چند مایع است که به صورت معمول قابل  اختلاط نیستند. در یک امولسیون، یک مایع، که به عنوان فاز پراکنده شناخته می شود، در داخل فاز دیگر پراکنده می شود، که به عنوان فاز پیوسته شناخته می شود. این دو مایع می توانند انواع مختلفی از امولسیون ها مانند روغن در آب یا آب در روغن ایجاد کنند. برخی از نمونه های قابل تشخیص از امولسیون ها عبارتند از مایونز و شیر همگن.

در ادامه باید نگاهی به پلیمرها بیاندازیم. یک پلیمر در واقع بزرگ مولکولی است که از واحد های تکرار شونده تشکیل شده است. پلیمرهای طبیعی و مصنوعی بخش مهمی از زندگی روزمره هستند. از پلاستیک های مصنوعی آشنا مانند پلی استایرن تا پلیمرهای طبیعی مانند DNA و پروتئین هایی که ساختار اساسی موجودات زنده روی زمین هستند. پلیمرهای اکرلیک پایه آب در گروه پلیمرهای سنتز شده و مصنوعی قرار میگیرند.

رزین های اکرلیک معمولا از مونومرهایی نظیر اکرلیک اسید ، متاکریلیک اسید و سایر مونومرهای مرتبط ساخته می‌شوند. به طور خاص، پلی متیل متاکریلات یک رزین اکرلیک است که در شکل امولسیون آن برای پوشش های نساجی، چسب، لاک و سایر محصولات مرتبط استفاده می شود. رزین های اکرلیک در مقایسه با سایر رزینهای پایه آبی ،هنگامی که به عنوان یک جز در رنگ استفاده می شوند سبب بهبود برخی خواص نظیر: مقاومت در برابر آب و عوامل شیمیایی، لکه پذیری کمتر، چسبندگی بهتر و مقاومت بالاتر در برابر ترک خوردگی ایجاد می کنند. رزین اکرلیک درحالت جامد آن می تواند به مدت چندین دهه دوام یابد و در معرض نور خورشید ، زرد نشود.

این روزها با گسترش استفاده از رزین ها، تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر مورد توجه بسیاری از شرکت های سازنده ی رزین ها قرار گرفته است. پیش از معرفی یک کارخانه ی موفق در زمینه ی تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر، بهتر است کمی با انواع رزین ها آشنا شویم.

رزین چیست؟

معنای لغوی کلمه رزین صمغ میباشد. اما چرا به این محصولات شیمیایی رزین گفته میشود؟ این محصولات شیمیایی پلیمرهایی بسیار غلیظ با ویسکوزیته ی بالا هستند که شباهت زیادی به صمغ درختان دارند. بنابراین رزین نامگذاری شده اند.

انواع رزین:

رزین ها انواع گوناگونی دارند. اما به طور کلی به دو دسته ی رزین طبیعی و رزین مصنوعی تقسیم می شوند.

۱) رزین طبیعی: این رزین ها به طور طبیعی در دنیای اطراف ما وجود دارند و معمولا از تنه ی درختان استخراج می شوند. معمولا با خراشیدن تنه ی درختان مایعی غلیظ و نسبتا چسبناک خارج میگردد که در واقع همان صمغ یا رزین طبیعی است. رزین های طبیعی با قرار گرفتن در مجاورت هوا به مرور سفت می شوند. از معروف ترین رزین های طبیعی میتوان به شیره ی درخت کاج و کهربا اشاره کرد.

۲) رزین مصنوعی: با پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر از رزین های طبیعی الهام گرفته و رزین های مصنوعی را طی واکنش های شیمیایی ساخته است‌. رزین ها اغلب حاصل ترکیب نمودن مواد شیمیایی مختلف است. در فرایند تولید رزین معمولا از استئاریک اسید، اسید فوماریک، گلیسیرین و اسیدهای چند عاملی مثل اسید مالئیک، اسید فتالیک و الکل هایی مثل دی اتیلن گلیکول استفاده می شود‌.

علاوه بر این رزین ها بر اساس انواع مونومر سازنده ( واحدهای سازنده ) به دو دسته ی رزین کوپلیمری و هموپلیمری تقسیم می شوند. رزین های هموپلیمری از پلیمریزاسیون یک نوع مونومر تشکیل شده اند. یعنی تعداد بی نهایتی از یک نوع مونومر تحت واکنش های شیمیایی به هم متصل شده اند. اما رزین های کوپلیمری از مونومرهای مختلفی تشکیل شده اند.

خواص رزین ها:

به طور کلی رزین ها مقاومت شیمیایی و استحکام بالایی دارند. اما به طور کلی رزین ها بسته به نوع مونومرها خواص و کاربردهای گوناگونی دارند. به طور مثال از رزین اپوکسی برای پوشش چسب، سطوح و ابزار سازی استفاده می شود در حالیکه از رزین های فنولیک برای عایق گیری در ولتاژ بالا و ساخت چرخ دنده ها استفاده می شود.

 انواع رزین مصنوعی:

رزین های مصنوعی بسته به موادی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار میگیرند، خواص مختلفی دارند و به همین دلیل به چند دسته طبقه بندی می شوند.

۱) رزین ترموست:  این نوع رزین ها در حقیقت پلیمرهای ترموست میباشند که در دمای اتاق حالت مایع دارند. با افزودن هاردنر ها، سخت می شوند و فرم میگیرند. رزین های آلکیدی، رزین های پلی استر غیر اشباع، رزین های اپوکسی همگی انواعی از رزین ترموست هستند‌.

۲) رزین ترموپلاستیک: این نوع رزین ها مانند فلزات در اثر حرارت ذوب می شوند و با سرد شدن، مجددا به حالت جامد در می آیند..

رزین اکرلیک:

رزین های اکرلیک فرآورده ی واکنش پلیمریزاسیون اسیدهای اکرلیک، متاکریلیک و سایر مشتقات آنها هستند. تنها تفاوت این دو اسید در گروه عاملی آنهاست. در اسید اکرلیک گروه آکریلات جایگزین گروه متیل در متاکریلیک شده است‌. رزین های اکرلیک نیز دو دسته اند: ترموپلاست و ترموست.

رزین های اکرلیک ترموست ممکن است هموپلیمر یا کوپلیمر استرهای اکرلیک اسید یا متاکریلیک اسید باشند. رزین های اکرلیک ترموست علاوه بر درخشش بیشتر، مقاومت شیمیایی بالایی نیز دارند.  رزین های اکرلیک ترموپلاست نیز مثل رزین های اکرلیک ترموست، هموپلیمر یا کوپلیمر استرهای اسید اکرلیک یا اسید متاکریلیک هستند که با توجه به امتزاج پذیری مناسب اسید اکرلیک و اسید متاکریلیک، قابلیت پلیمریزاسیون به هر نسبتی را دارند. ساختار شیمیایی این رزین ها مشابه رزین های اکرلیک ترموست میباشد. تنها تفاوتی که رزین اکرلیک ترموپلاست با رزین اکرلیک ترموست دارد، عدم حضور گروه های فعال و وزن مولکولی  بالای آنهاست‌.

رزین های اکرلیک بر پایه آب در دو نوع امولسیونی و محلول در آب تولید میشوند

تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر:

اکنون که با انواع رزین ها آشنا شده اید، میدانید که رزین اکرلیک و کوپلیمر رزینی است که از مونومرهای غیر یکسان (اکرلیک اسید و متاکریلیک اسید) تشکیل شده است. هنگام خرید رزین اکرلیک، مهمترین فاکتوری که باید در نظر بگیریم کیفیت آن و برند سازنده ی آن است. شرکت های بسیاری اقدام به تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر کرده اند که بیشتر آنها کیفیت متوسطی دارند. صنایع رنگ بهکام، یکی از مطرح ترین شرکت ها در زمینه ی تولید انواع رزین اکرلیک و مخصوصا تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر میباشد که به خاطر کیفیت بالای رزین های تولیدی، همواره مورد توجه قرار گرفته است. صنایع رنگ بهکام در فرایند تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر مطابق استانداردهای روز جهانی گام برداشته و محصولات با کیفیتی را به مشتریان ارائه میدهد.

صنایع رنگ بهکام

رزین چیست

رزین اکرلیک

تولید انواع رزین اکرلیک و کوپلیمر

انواع رزین مصنوعی

انواع رزین

تولید انواع رزین اکرلیک