وکیل یا نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری – حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود. وکیل در موضع دفاع، از تامینات شغل قضا برخوردار است و شخصاً امکان مبادرت به تجارت ندارد چون خلاف شان اوست. حرفه وکالت از آثار مترتبه بر تجارت، پیروی نمی‌کند و بدین جهت، وکالت را نمی‌توان یک کسب و کار تلقی کرد. موید این حقیقت قانونی، سیاستهای کلی نظام در امور قضایی است که وکالت را در زیرمجموعه امور قضایی آورده است و در [قانون اساسی] نیز در فصل سوم یعنی فصل حقوق ملت ذکر شده‌است و از اصل چهل و چهار مستثنی است.

وکالت یک عقد جایز است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند. می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

نایب السلطنه را در دوره صفویان «وکیل» می‌گفتند و عنوان «وکیل الرعایا» هم از همین‌جا برخاسته است.

صولاً وکالت به عنوان یک حرفه واجد بخش های سهمی می باشد یکی از این بخش ها وکالت در امور کیفری می باشد در وکالت کیفری وکیل باید متبحر و دارای تجربه در امور کیفری باشد از جمله این که به حقوق و تکالیفی که قانونگذار برای شاکی و متهم تعیین نموده اشراف داشته باشد. از جمله اینکه قانونگذار اعمالی را جرم تلقی نموده و این اعمال در قانون به عنوان جرم تعریف شده است. وکیل کیفری در این خصوص می بایست دارای اطلاعات کافی و لازم باشد و از جمله این که به ارکان جرم(رکن مادی و معنوی) آگاهی کافی داشته باشد و البته همزمان از قدرت و اعتماد به نفس و جسارت کافی برای دفاع از حقوق متهم یا شاکی داشته باشد. در خصوص امور کیفری که معمولاً با جان و مال و حیثیت اشخاص در ارتباط می باشد و معمولاً تنش و استرس نگرانی بیشتری برای اشخاص درگیر ایجاد می نماید، حضور وکیل باعث آرامش خاطر موکل خواهد شد . از سوی دیگر وکیل کیفری می باید قدرت کلامی کافی برای دفاع از حقوق موکل داشته باشد و بتواند دفاعیات خود را به طور شفاف و واضح نزد دادگاه مطرح مینماید. مواردی همچون قتل، سرقت، آدم ربایی، جعل، کلاهبردار و تجاوز جزء جرایم سنگین کیفری شناخته میشوند که ضرورت دارد وکیل درکنار موکل حضور داشته باشد در غیر این صورت ممکن است موکل به علت عدم اطلاع از حقوق خود دچار تضرر و مواجه با حکم سنگین کیفری گردد.

وکیل کیفری در تهران

وکیل کیفری به وکیل گفته می شود که در دعاوی کیفری تخصص دارد . دعاوی کیفری به مجموعه ای از امور خاص اطلاق می گردد که پس از طرح آن دعاوی، دادگستری و در بیشتر اوقات دادسرا شروع به رسیدگی نموده و اقدام به کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی می شود.

وکیل کیفری، کسی است که دعاوی کیفری همچون سرقت و فروش مال غیر، جعل اسناد و مدارک، کلاه برداری، ترک انفاق و اختلاس و غیره را اقامه‌ می‌دارد. وکلای کیفری در دادسرا، دادگاه کیفری، نظامی وسازمان تعزیرات حکومتی به وکالت می‌پردازند. وکیل کیفری از نظر آزادی فردی و حقوق قربانی با حساس ترین مشکلات جامعه سرو کار دارد.

وکیل کیفری کیست ؟

در واقع، وکیل کیفری، مانند هر وکیل دیگری سعی می‌کند وظیفه‌ی دفاعی خود را به بهترین شکل انجام دهد. با این حال، عملکرد وکیل کیفری با عملکرد دیگر وکلا در حوزه‌های مختلف قانون متفاوت است. وکیل کیفری در حوزه‌ای فعالیت می کند که مستقیماً به حقوق اشخاص مربوط می‌شود و به دلیل همین عملکرد خاص، وکیل کیفری، وکیل مدافع نیز نامیده می‌شود. مدافع واژه‌ای عربی و به معنای محافظت و دفاع است.

این واژه به طور خاص برای توصیف وکیلی استفاده می‌شود که از مظنون یا متهم در دادرسی کیفری دفاع  کرده و از حقوق آنها محافظت کند. طبق اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تمامی محکمه‌ها هر دو طرف حق دارند برای خود به انتخاب یک وکیل بپردازند و در صورتی که شخصی توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشد، باید برای ایشان امکانات تعیین وکیل را فراهم کرد.

مزایای استفاده از وکیل کیفری

وکلای در اکثر پرونده‌های حقوقی می‌توانند حتی در صورت عدم حضور موکل خود نیز وکالت او را بر عهده گرفته و در دعوی‌های کیفری به وکالت و نمایندگی او شرکت نمایند. پرونده‌های کیفری از این قانون مستثنی بوده و نیازمند حضور شخص متهم هستند و وکیل کیفری زمانی می‌تواند وارد میدان گردد که تحقیقات اولیه و مراحل دادرسی به اتمام رسیده باشد. چرا که تنها کسی که متهم به جرم‌های کیفری‌است شخصا می‌تواند پاسخگو بوده باشد و کسی نمی‌تواند به وکالت او این کار را انجام دهد.

وکیل دادگستری می تواند شکایت را بررسی کرده و جرمی را که موکلش بنا بر اقدام قانونی در کلانتری و دادستانی به آن متهم شده‌است و همچنین مجازات وی را مورد تجدید نظر قرار دهد.

استفاده از حضور وكیل کیفری یا وکیل جنایی در امور و دعاوی كیفری نه تنها دلیلی است برای دفاع بهتر در محاکم، بلكه می‌تواند به نحوه‌ی طرح شکایت، نوع شكایت و زمان طرح شكایت و ضمانت‌های مربوطه نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال ، چگونگی تنظیم لایحه ، اظهارنامه ، نحوه‌ی تنظیم شکوائیه‌ حائز اهمیت است.

نکته مهمی که در این ویژگی بسیار خاص است این است که اگر پرونده‌ی کیفری داشته باشید، فقط یک بار امکان مطرح کردن آن وجود دارد و طرح مجدد آن ممکن نیست، نتیجه گیری اشتباه، حقوق موکلین را ضایع کرده و علاوه بر آن ،هزینه‌های دادگاه خسارات جدیدی به بار می‌آورد و حتی زمان از دست رفته را نیز از بین می‌برد. داشتن وکیل کیفری حاذق باعث خواهد شد در اسرع وقت با بهترین شکل شکوائیه تنظیم‌کرده و به امور خود رسیدگی نمایید.

بهترین وکیل سعادت آباد

بهترین وکیل کیفری

بهترین وکیل ملکی سعادت آباد